Toon posts:

Problemen met Tiscali en KPN over lijnverhuizing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk bij een bedrijf waar we een ADSL lijn hebben bij Tiscali, en ook via het Tiscali netwerk. Dat werkte allemaal leuk en aardig, maar ik kreeg ineens ergens begin juni een brief dat KPN onze lijn ging verhuizen naar een andere centrale en dat er daardoor het een en ander ging veranderen. Het komt er op neer dat op de centrale waar we naartoe gaan geen ADSL via 't tiscali netwerk geleverd kon worden, we moesten dus over naar t KPN netwerk.

Volgens Tiscali was de oplossing dat we maar op een andere lijn weer een abbonement moesten aanvragen bij Tiscali, maar dan over 't kpn netwerk. Maar ja, we hebben niet nog een kpn-lijn en zijn niet van plan extra kosten te gaan maken om zo'n lijn aan te vragen.

Heel wat telefoontjes gepleegd met tiscali en kpn, maar tiscali blijft volhouden dat we een tweede lijn moeten nemen en daarop een ADSL moeten aanvragen. Als we dit niet doen kunnen ze de lijn pas 2 weken later omzetten.

Het komt er dus op neer dat we OF een nieuwe kpn lijn moeten aanvragen, wat ons geld gaat kosten en niet vergoed wordt door tiscali OF we moeten twee weken zonder internet zitten.

Uiteindelijk maar tegen Tiscali gezegd dat ze 't maar uit moesten zoeken, mn baas vond dat ik al veel te veel tijd eraan had besteed en dat ze 't maar lekker intern bij Tiscali moesten uitzoeken met KPN. Ze zeiden me bij voorbaat al dat onze internetlijn er dan voor lange tijd uit zou gaan.

M'n baas en ik stonden beiden met de oren te klapperen toen we dit hoorden. Kan dit allemaal zomaar?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 22:07

tweakerbee

dus..?

Kort antwoord: Ja.

Lang antwoord:

Er is waarschijnlijk geen SLA (Service Level Agreement) afgesloten. Dat betekend dat er geen 100% uptime gegarandeerd wordt. Wel kun je ze in gebreke gaan stellen en je lijn opzeggen, maar dat helpt je niet veel. Ook kun je uiteraard abbonnementsgeld voor die maand terugeisen. Helaas ben je daar niet echt mee geholpen. Ik ben bang dat niemand tiscali kan dwingen dit netjes op te lossen voor jullie.

Mijn advies: Tiscali vertellen dat je niet akkoord gaat met een 2 weken downtime, de hele boel opzeggen en dus een andere lijn aanvragen. Niet bij Tiscali.
Helaas kost dit wel geld, maar het is de enige manier waarop je iig Tiscali niet weg laat komen met hun achterlijke behandeling.

You can't have everything. Where would you put it?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

In de algemene voorwaarden van tiscali staat vast dat zij niet verplicht zijn tot levering als buiten hun schuld om de adsl verbinding niet meer kan werken. Jij hebt bij hun blijkbaar geen afspraken over service gemaakt, dat is lekker goedkoop, maar goedkoop is duurkoop.

KPN heeft met jullie helemaal niets te schaften, daar kan je heen bellen tot je een ons weegt, maar de consumenteningangen die je dan kan bereiken, hebben niets te maken met adsl via het tiscali netwerk. Daar kan je dus vaak heen bellen, maar die mensen kunnen echt niets voor je doen, daar kan je dan maar beter mee stoppen.

Tiscali is verantwoordelijk voor het werken van jouw tiscali verbinding, dus wat jouw baas zegt is waar: tiscali moet dat intern met kpn uitzoeken (en niet jij, jij hebt niets met kpn te maken voor je dsl aansluiting).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:47:
Tiscali is verantwoordelijk voor het werken van jouw tiscali verbinding, dus wat jouw baas zegt is waar: tiscali moet dat intern met kpn uitzoeken (en niet jij, jij hebt niets met kpn te maken voor je dsl aansluiting).
Ja, dat is op zich dan mooi makkelijk voor Tiscali. Tiscali MOET het uitzoeken maar doet het gewoon niet. Ze accepteren simpelweg 't feit dat er vanalles gaat veranderen. In principe beviel tiscali ons goed, alleen deze gang van zaken natuurlijk niet.

Ik zal eens even nog een keer nazoeken wat er exact in de voorwaarden van tiscali staat. We hebben wel een zakelijk lijntje bij ze, zij het een goedkope(79 euro per maand). Ik zal op t werk een keer nakijken wat we precies hebben.

Ik blijf het raar vinden dat KPN dit allemaal zomaar even kan doen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik blijf het raar vinden dat KPN dit allemaal zomaar even kan doen
Als tiscali en kpn daar afspraken over hebben gemaakt, dan kpn dit niet zomaar doen, maar dan zal tiscali kpn verantwoordelijk houden voor al hun kosten (zoals jullie een dure nood aansluiting geven of een andere oplossing als jullie een degelijk contract hadden afgesloten).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
't Komt weinig voor dit. Maar 't komt voor dat KPN in 't vaste telefonie netwerk veranderingen aanbrengt voor wijken of dorpen. Zo kan het dus gebeuren dat je telefoonlijn wordt omgezet naar een andere telefooncentrale en dan kan opeens de dekking van de breedband provider wegvallen.

Welke postcode+huisnr gaat het om (als je het wilt posten)? (Enschede?)

Zoals je schrijft is er een oplossing. IPV DSL via Tiscali's eigen netwerk DSL via 't KPN-DSL netwerk ook via Tiscali. Alleen zal omdat je telefonie omgeprikt wordt daarna de DSL aansluiting geregeld/aangelegd moeten worden en kom je even zonder te zitten.

Wat ook mogelijk is dat KPN je vaste telefoonlijn naar een andere centrale omzet en de lijn waar Tiscali DSL over levert blijft liggen zoals het is en ongemoeid blijft. Behalve dan dat ze Telefonie van KPN en ADSL van Tiscali los halen van elkaar.

't Is klote als KPN dit doet in 't vaste netwerk, maar soms is het ook gewoon nodig. Neem als voorbeeld een vroeger klein dorpje naast een grotere plaats. En lange bundel van 900 koperlijnen ligt in de grond naar dit dorp vanaf de centrale in de grotere plaats. Lijnen zijn al betrekkelijk lang en in de loop der jaren is een 2de ingegraven omdat het dorp steeds groter wordt.

Uiteindelijk kan het een beslissing zijn om dat dorp te voorzien van een eigen telefooncentrale. 't Houdt de lijnen korter (minder storings gevoelig) en voor breedband veel hogere snelheden te behalen. Enkel wel vervelend als je DSL hebt via een andere partij dan KPN-DSL die je nu niet meer van dienst kan zijn. Gevolg is hogere maandlasten voor dezelfde snelheid en rompeslomp met overstappen.

Leuk is het niet, en gelukkig komt het minimaal voor.

[ Voor 51% gewijzigd door bjck op 24-07-2005 23:24 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zondag 24 juli 2005 @ 23:13:
...
Leuk is het niet, en gelukkig komt het minimaal voor.
Kijk, dat KPN dit nodig vind wil ik geloven en het zou ook allemaal niet zo'n probleem als wij toevallig zomaar een tweede kpn lijn hadden liggen, maar die hebben we niet. Het is toch maf dat wij extra kosten zouden moeten gaan maken omdat KPN onze lijn gaat verhuizen? Wij hebben immers niet gevraagd om die verhuizing.

Het is de regio Enschede inderdaad, drienerlo. Volgens mij gaat heel drienerlo over naar de nieuwe centrale. Een postcode geef ik liever niet hier op 't forum.
Pagina: 1