Update: nu zonder USM
Als je als amateur een portret maakt, is de huid lang niet altijd evengoed belicht overal. Achteraf kun je de boel wel met een soften-brush bewerken, maar dat soort poppenhoofden zijn alleen in de reclamewereld gewenst. Ik heb een betere methode, die ik graag wil delen.
Deze foto van m'n vriendin zal ik als voorbeeld gebruiken:

Kopiëer naar een nieuwe layer (Ctrl+J) en Invert hem daarna (Ctrl+I):

Desaturate je nieuwe layer (Ctrl+Shift+U):

Voeg een nieuwe Layer Mask toe (Layer --> Layer Mask --> Reveal All):

Met de nieuwe Layer Mask geselecteerd, kies Apply Image... (Image --> Apply Image):
- Source: bestandsnaam
- Layer: Background
- Channel: RGB
- Blending: Normal
- Opacity: 100%
En klik op OK:

Klik met rechts op je nieuwe Layer en kies "Blending Options", kies daar als Blend Mode voor "Soft Light" en klik op OK.
Je bewerkte foto is nu klaar:

Hier stond blablo over USM
Nog een keer voor/na naast elkaar met minder JPEG-compressie:

En nog een voorbeeld:

Ik heb van het geheel een action gemaakt, zodat ik niet iedere keer opnieuw de handelingen hoef uit te voeren.
Als je als amateur een portret maakt, is de huid lang niet altijd evengoed belicht overal. Achteraf kun je de boel wel met een soften-brush bewerken, maar dat soort poppenhoofden zijn alleen in de reclamewereld gewenst. Ik heb een betere methode, die ik graag wil delen.
Deze foto van m'n vriendin zal ik als voorbeeld gebruiken:

Kopiëer naar een nieuwe layer (Ctrl+J) en Invert hem daarna (Ctrl+I):

Desaturate je nieuwe layer (Ctrl+Shift+U):

Voeg een nieuwe Layer Mask toe (Layer --> Layer Mask --> Reveal All):

Met de nieuwe Layer Mask geselecteerd, kies Apply Image... (Image --> Apply Image):
- Source: bestandsnaam
- Layer: Background
- Channel: RGB
- Blending: Normal
- Opacity: 100%
En klik op OK:

Klik met rechts op je nieuwe Layer en kies "Blending Options", kies daar als Blend Mode voor "Soft Light" en klik op OK.
Je bewerkte foto is nu klaar:

Hier stond blablo over USM
Nog een keer voor/na naast elkaar met minder JPEG-compressie:

En nog een voorbeeld:

Ik heb van het geheel een action gemaakt, zodat ik niet iedere keer opnieuw de handelingen hoef uit te voeren.
[ Voor 19% gewijzigd door MartijnGizmo op 24-07-2005 23:24 ]