Subwoofer: line in left en right - verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Hoi mede GoTters,

Ik heb hier een Kef subwoofer staan waarvan helaas het kabeltje is losgeraakt. Omdat ik de set niet zelf geplaatst heb en omdat de manuals niet voorhanden weet ik niet in welke ingang de subwoofer line kabel uit de AV Receiver moet.

Achterop de sub vind ik een Line in Left en een Line in Right. Wat is het verschil tussen deze? Waarom heeft de sub 2 line in's terwijl hij met maar 1 kabel aangedreven word?

Ik heb de search gebruikt maar het niet kunnen vinden (ook niet met google). De documentatie die ik op inet van de betreffende sub kon vinden gaf geen uitsluitsel.

Wie kan mij uitleggen wat het verschil tussen beide line -in's is en welke je in een normale 5.1 opstelling moet gebruiken?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lijkt me dat je beiden moet aansluiten en de sub dan beide kanalen weer tot 1 mixed. Stel je voor dat je em op left aansluit en je hebt een film waar er rechts een vliegtuig passeert, dan hoor je dus niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Nee, de sub heeft het altijd prima gedaan met de line op een van de 2 ingangen. De meeste subs worden toch met een draad aangesloten? Tenminste, dat is zo bij iedereen die ik ken.

Is het niet voor doorlussen oid als je bv meerdere subs hebt (zou niet weten waarom je meerdere subs zou willen hebben)?

[ Voor 27% gewijzigd door Bor op 24-07-2005 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 11:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Die links en rechts zijn alleen maar als je hem aan wilt sluiten op een niet-5.1 Receiver/versterker, aangezien hij dan van links en rechts een signaal moet ontvangen.

Als je een surround receiver hebt, heb je een dedicated subsignaal, die de receiver/processor voor je regelt. :) Kortom, of links of rechts maakt niet uit in dit geval. :) Meestal is het wel zo dat ze links gebruiken als je hem "mono" aansluit, maar ik heb eigenlijk geen idee waarvoor dat is. :P

[ Voor 16% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-07-2005 22:39 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:39:
Die links en rechts zijn alleen maar als je hem aan wilt sluiten op een niet-5.1 Receiver/versterker, aangezien hij dan van links en rechts een signaal moet ontvangen.

Als je een surround receiver hebt, heb je een dedicated subsignaal, die de receiver/processor voor je regelt. :) Kortom, of links of rechts maakt niet uit in dit geval. :) Meestal is het wel zo dat ze links gebruiken als je hem "mono" aansluit, maar ik heb eigenlijk geen idee waarvoor dat is. :P
Thanks, nou ben ik natuurlijk wel nieuwschierig waarom je hem op left aansluit als je een eendradige verbinding maakt :) Iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 23:22

Jag

Dat links daarvoor gebruikt wordt is een soort van conventie. Je hebt ook wel inputs waar bij links ook mono staat. Heeft verder geen technische reden. Bij een sub maakt het niks uit: de signalen van de linker en rechter output worden namelijk gewoon opgeteld. Dat er wel een stereo input op zit is idd gewoon voor gebruikt met een stereo versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 00:03
Jag schreef op maandag 25 juli 2005 @ 01:12:
Dat links daarvoor gebruikt wordt is een soort van conventie. Je hebt ook wel inputs waar bij links ook mono staat. Heeft verder geen technische reden. Bij een sub maakt het niks uit: de signalen van de linker en rechter output worden namelijk gewoon opgeteld. Dat er wel een stereo input op zit is idd gewoon voor gebruikt met een stereo versterker.
Het heeft wel een technische reden. Een PAL signaal draagt ook geluid met zich mee, stereo. Aangezien dit huidige PAL systeem backwards compatible moest zijn met oude, dat maar een geluidskanaal (mono) bevatte, heeft men er voor gekozen om het eerste geluidskanaal te gebruiken voor zowel het linker als het rechter kanaal bij elkaar opgeteld, en het tweede, bijgevoegde, kanaal voor alleen het rechter. In de tuner van je televisie wordt het rechter signaal afgetrokken van het eerste link+rechts signaal en hou je gewoon stereo over. Op een keltisch toestel die alleen mono signalen kan weergeven, hoor je dan alsnog beide kanalen.
In die subwoofer van jou gebeurt waarschijnlijk het volgende: Sluit je alleen links of rechts aan, gebeurt er niets met je signaal behalve de weergave ervan. Sluit je links en rechts aan, wordt het signaal bij elkaar opgeteld en wordt er weer 6dB afgetrokken. Op deze manier behoud je hetzelfde volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
jappo112 schreef op maandag 25 juli 2005 @ 07:48:
[...]

In die subwoofer van jou gebeurt waarschijnlijk het volgende: Sluit je alleen links of rechts aan, gebeurt er niets met je signaal behalve de weergave ervan. Sluit je links en rechts aan, wordt het signaal bij elkaar opgeteld en wordt er weer 6dB afgetrokken. Op deze manier behoud je hetzelfde volume.
Het aansluiten op links of rechts zou dus geen verschil maken begrijp ik. Ik las een post op usenet dat links een soort "bypass" zou zijn (buiten de filters van de sub om). Dat komt je niet bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 00:03
Bor de Wollef schreef op maandag 25 juli 2005 @ 09:34:
[...]

Het aansluiten op links of rechts zou dus geen verschil maken begrijp ik. Ik las een post op usenet dat links een soort "bypass" zou zijn (buiten de filters van de sub om). Dat komt je niet bekend voor?
Nee. Misschien dat dit voor een bepaald merk/typen subwoofer geldt. Voor LFE kan je je subwoofer normaliter aansluiten hoe je wilt, links of rechts. Waarom probeer je het niet gewoon uit? Als je verschil hoort weet je dat er meer aan de hand is. Misschien is het ook wel slim om het type KEF subwoofer te posten, je weet maar nooit wat mensen weten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

jappo112 schreef op maandag 25 juli 2005 @ 07:48:
[...]

Het heeft wel een technische reden. Een PAL signaal draagt ook geluid met zich mee, stereo. Aangezien dit huidige PAL systeem backwards compatible moest zijn met oude, dat maar een geluidskanaal (mono) bevatte, heeft men er voor gekozen om het eerste geluidskanaal te gebruiken voor zowel het linker als het rechter kanaal bij elkaar opgeteld, en het tweede, bijgevoegde, kanaal voor alleen het rechter. In de tuner van je televisie wordt het rechter signaal afgetrokken van het eerste link+rechts signaal en hou je gewoon stereo over. Op een keltisch toestel die alleen mono signalen kan weergeven, hoor je dan alsnog beide kanalen.
Ben het bijna helemaal met je eens, alleen die 6dB aftrek lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ten eerste al omdat het voor de gebruiker nutteloos is je moet de boel met de gain immers toch nog bijregelen. Ten tweede, technisch gesproken krijg je helemaal geen 6dB winst. Stel beide signalen zijn exact gelijk (links en rechts), dan zou je denken dat de winst 6dB is maar dat is niet zo. Op line-niveau gaat alles om de spanning, als er op de linker-ingang een sinus met een top van 1Volt gezet wordt, en daar wordt vervolgens op de rechteringang dezelfde sinus van 1Volt gezet dan zal het cumulatieve signaal nogsteeds dezelfde sinus van 1Volt als top weergeven.
Het is een beetje te vergelijken tussen het voltage meten over 1 batterij en vervolgens een 2e parallel zetten en dan opnieuw het voltage meten. Mits het hetzelfde soort batterij is zal het voltage exact gelijk blijven.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

m.m schreef op maandag 25 juli 2005 @ 10:21:
[...]

Ben het bijna helemaal met je eens, alleen die 6dB aftrek lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ten eerste al omdat het voor de gebruiker nutteloos is je moet de boel met de gain immers toch nog bijregelen. Ten tweede, technisch gesproken krijg je helemaal geen 6dB winst. Stel beide signalen zijn exact gelijk (links en rechts), dan zou je denken dat de winst 6dB is maar dat is niet zo. Op line-niveau gaat alles om de spanning, als er op de linker-ingang een sinus met een top van 1Volt gezet wordt, en daar wordt vervolgens op de rechteringang dezelfde sinus van 1Volt gezet dan zal het cumulatieve signaal nogsteeds dezelfde sinus van 1Volt als top weergeven.
Het is een beetje te vergelijken tussen het voltage meten over 1 batterij en vervolgens een 2e parallel zetten en dan opnieuw het voltage meten. Mits het hetzelfde soort batterij is zal het voltage exact gelijk blijven.
De signalen worden electronisch opgeteld dus het cummulatieve signaal is dan 2 Volt dus 6 dB harder. Maar het wordt idd niet verzwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110233

Yup, het is nutteloos, het geluid wordt alleen harder, je kunt het aansluiten met een y-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jag schreef op maandag 25 juli 2005 @ 14:47:
[...]
De signalen worden electronisch opgeteld dus het cummulatieve signaal is dan 2 Volt dus 6 dB harder. Maar het wordt idd niet verzwakt.
Klopt niet helemaal:
De signalen worden electronisch opgeteld dus het cummulatieve signaal is dan 2 Volt dus 3 dB harder. Maar het wordt idd niet verzwakt.

@TS:
Aansluiten op Links of rechts maakt technisch gezien niets uit, ook voor het geluid maakt het niets uit. Als je een Y kabel gebruikt en je sluit links EN rechts aan, dan maakt de volgorde niet uit en je sub gaat 3 dB harder dan zonder Y kabel. Die 3 dB harder kan je ook met de gain of volume knop van je sub doen, dus enkel L of R aansluiten is voldoende.
(bij bovenstaande ga ik ervan uit dat je een versterker of receiver hebt met een aparte sub-output)

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 25-07-2005 15:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135698

Ik heb even een vraagje dat ook wel met dit topic te maken heeft...

Ik ben van plan om zelf een subwoofer / centrale speaker ( draagbare box.. ) te maken...
Ik zit met hetzelfde left / right probleem als in dit topic besproken,
mag ik gewoon de left & right uitgang van men versterker op dezelfde klemmen zetten van men speaker?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 135698 op 25-07-2005 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

remco_k schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:41:
[...]

Klopt niet helemaal:
De signalen worden electronisch opgeteld dus het cummulatieve signaal is dan 2 Volt dus 3 dB harder. Maar het wordt idd niet verzwakt.
Als je iemand verbetert, verbeter het dan iig wel goed :P.
2 keer zoveel vermogen is 3 dB harder, 2 keer zoveel spanning 6 dB. 2 gelijke signalen optellen geeft dus 6 dB meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jag schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:14:
[...]
Als je iemand verbetert, verbeter het dan iig wel goed :P.
2 keer zoveel vermogen is 3 dB harder, 2 keer zoveel spanning 6 dB. 2 gelijke signalen optellen geeft dus 6 dB meer geluid.
Ow, hehe... je hebt gelijk :o remco_k raakte idd iets verward tussen vermogen en spanning... Komt omdat het de afgelopen weken alleen maar over vermogen gaat aan deze kant van de monitor.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
remco_k schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:41:
[...]

(bij bovenstaande ga ik ervan uit dat je een versterker of receiver hebt met een aparte sub-output)
Thanks, duidelijk verhaal. Ik gebruik inderdaad de aparte subuitgang van de AV Receiver.

Pagina: 1