Toon posts:

[NT4] DHCP-pool verkleinen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil onder een NT4-servertje een DHCP-pool verkleinen met 32 ip-nummers, de nummers zijn niet in gebruik maar na het klikje op OK volgt:
"The range is extended the specified backward extension. Extend the range in integral of 32 adresses"
Maar ik wil hem niet extenden, ik wil hem trimmen.
Is nou de enige mogelijkheid, de pool maar te verwijderen, een nieuwe aan te maken, alle opties er weer op te zetten. en maar hopen dat ik geen IP-conflicten krijg, dus bij voorkeur 's zondags om 03:00hr actief maken?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:38
Kan je niet gewoon een exclusion maken voor je range?

Als je besluit om hem opnieuw aan te maken, doe het dan op de volgende :

Huidige lease, verlagen tot bv 1 uur.
Wachten tot de oude lease time versterken is (bv 3dagen).
oude pool verwijderen en daarna een nieuwe aanmaken.
Binnen 1 uur hebben alle werkstations de nieuwe lease actief.

Verwijderd

Is nou de enige mogelijkheid, de pool maar te verwijderen, een nieuwe aan te maken, alle opties er weer op te zetten. en maar hopen dat ik geen IP-conflicten krijg, dus bij voorkeur 's zondags om 03:00hr actief maken?
Waarschijnlijk wel, kijk eens naar het netsh, hiermee kun je DHCP exporteren en weer importeren. Hiermee voorkom je iig je ip conflicten en eventuele reserveringen hoef je niet opnieuw aan te maken.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:38
Waarschijnlijk wel, kijk eens naar het netsh, hiermee kun je DHCP exporteren en weer importeren. Hiermee voorkom je iig je ip conflicten en eventuele reserveringen hoef je niet opnieuw aan te maken.
Ik wil onder een NT4-servertje
Hmmm Dit gaat denk ik niet werken B) :Y) B)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:15:
[...]

netsh op nt4 :P ;)

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;245126

dhcpcmd.exe is je vriendje onder nt4

[ Voor 16% gewijzigd door Zwelgje op 24-07-2005 22:55 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Aan Netsh heb ik niets onder NT4, dhcpcmd is leuk voor een lijstje,.maar daar kan ik verder ook niet veel mee, ik kan niet importeren in een nieuwe range.
Methode Rolfie lijkt me dan nog de beste, huidge leases staan op 22 dagen (3 weken vakantie + 1 dag) maar dat zal niet veel (geen) problemen opleveren.
dnscmd ken ik wel, maar ik zie niet wat ik daarmee kan in een dhcp-pool, of was dat een tikfoutje?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
is het niet gewoon een kwestie van dhcp.mdb backuppen door de service te stoppen en dan in (%systemroot%\system32\dhcp\backup\jet\new) de database op te pikken. dhcp scope weghalen en opnieuw aanmaken en dan database terugzetten :?

in die mdb file zouden de leases moeten staan namelijk

The DHCP database is contained in the Dhcp.mdb file located in the %SystemRoot%\System32\Dhcp folder. The DHCP server uses this file to record and store information concerning active leases and reservations. Most of this information is also contained in the following registry key:
Windows NT 4.0:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\DHCPServer\Configuration

Windows 2000:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\DhcpServer\Configuration

Whenever the DHCP service shuts down correctly, it makes a backup copy of both the database file (Dhcp.mdb) and the registry key. The backup information from the registry is contained in the file Dhcpcfg. For Windows NT 3.51, the file Dhcp.mdb is located in the %SystemRoot%\System32\Dhcp\Backup\Jet folder. In Windows NT 4.0, the file Dhcp.mdb is located in the %SystemRoot%\System32\Dhcp\Backup\Jet\New folder. Both versions of Windows NT store the Dhcpcfg file in the %SystemRoot%\System32\Dhcp\Backup folder.

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;173396

A wise man's life is based around fuck you

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-03 23:56

Verwijderd

Aan Netsh heb ik niets onder NT4
Dom, ik zat niet op te letten.
Er is nog wel een resource kit tooltje DHCPExim waar je misschien wat mee kunt op een NT4 doos.
Pagina: 1