Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een handheld gps ontvanger rond de 500 euro, ik wil hem gaan gebruiken op vakantie, ik ga naar tenerife en wil daar wandeltochten gaan maken, nu heb ik de search al gebruikt en daar zijn enkele gedateerde topics te vinden die niet alle informatie verschaffen die ik denk nodig te hebben.

zelf neig ik een beetje naar het merk magellan en dan het meridan color model evt met traveler bundel. http://www.futurumshop.nl/ (onder de advertentie van de explorist 500 rechtsboven)

de tweede keus zou zijn die explorist serie, zijn wat goedkoper en nieuwer, maar de kleurenversie beschikt maar over 16 kleuren (500-model) terwijl die net zo duur is als de meridan color.(met extra 128mb stick)

hoe meer ik eigenlijk informatie zoek over die apparaten des te onduidelijker dat het mij word,
alle/welke software, verschillende types wel/niet kleuren scherm enz.

wat ik wil is eigenlijk: op mijn handheld gps kunnen zien waar ik me op dat moment begeef(in dorpen en steden,-----> straten en namen, in de vrije natuur aan glooiingen en dat ik zo kan uitzoomen dat ik kan zien waar ik ben tov (hoofd)wegen en steden/dorpen.
en natuurlijk het waypoint gebeuren, dus bv bij hotel waypoint zetten en zo altijd kunnen zien waar ik vandaan ben gekomen en hoe ik gelopen ben.

ook het in de auto gebruiken (in nl dan) zou handig zijn, maar die software is zo duur dat dat niet in mijn budget gaat passen.

ook aansluiten op mijn laptop zou fijn zijn bv routes opslaan en van te voren uitstippelen en dergelijke. dacht zelf aan route66.

is er iemand met dezelfde behoeftes als ik die er misschien al ervaring mee heeft, en zo wat ligt in de duisternis kan geven?

offtopic: tenerife is dat nou europa of niet? ik kom er niet uit :o (vriendin heeft vakantie geregeld)

[ Voor 4% gewijzigd door Peentje op 24-07-2005 21:10 ]

• Wijnands
  • Laatst online: 28-11 20:42
Er is een nederlandse wandel nieuwsgroep, gooi 'm daar 's in zou ik zeggen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Peentje

Peentje

Topicstarter
is een idee, dacht dat er wel tweakers waren die zulk spul hadden :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Magellan maakt zeker heel goede handheld GPS units. Een Meridian Color zul je overgens niet vinden voor € 500,- [edit: wel dus bij o.a. Futurumshop]. Het traveller pack dat je noemt is volgens mij alleen voor de US te krijgen [edit: wel dus, idem] . Het voordeel van de Meridian tegenover de Explorist vind ik persoonlijk het gebruik van standaard AA batterijen. Met goede oplaadbare batterijen haal je lange bedrijfstijden en in geval van nood kun je er altijd nog alkaline AA instoppen.
Wat betreft gedetailleerd kaartmateriaal zal ik je moeten teleurstellen. Volgens mij is er voor Tenerife geen topografisch materiaal beschikbaar. Als het er al zou zijn is het veel te duur voor één vakantie.

Ik neem aan dat je ook Garmin al bekeken hebt. Vooral de GPSMap 60C en 76C (hoewel iets duurder) zijn erg robuuste en betrouwbare apparaten.
Alle hier genoemde modellen hebben een ingebouwde database met plaatsen en hoofdwegen, waar je voor wandelen in de natuur weinig aan zal hebben behalve een globale oriëntatie van je positie.

Het waypoint en trace gebeuren dat je noemt kan in principe met iedere GPS, zelfs de goedkoopste modellen. Mits je het slim aanpakt is dat ook de beste methode om bij wandelingen te navigeren. Met trace wordt bedoeld dat de ontvanger de afgelegde weg op een bewegend kaartje afbeeldt en opslaat. Ongeveer het 'Klein Duimpje met de kiezelsteentjes' effect dus. Bedenk daarbij dat in bergachtig gebied de snelste weg van A naar B zelden een rechte lijn is :)

Zelf heb ik een oude trouwe Garmin GPS 12

GPS koopgids.nl

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 25-07-2005 17:13 ]

• Peentje

Peentje

Topicstarter
hier heb ik wat aan
Henk007 schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:57:

Wat betreft gedetailleerd kaartmateriaal zal ik je moeten teleurstellen. Volgens mij is er voor Tenerife geen topografisch materiaal beschikbaar. Als het er al zou zijn is het veel te duur voor één vakantie.
maar met een wereldkaart (magellan mapsend world wide basemap) toch zeker wel? hij is idd wat duur voor een vakantie maar, bij goede ervaring ga ik hem meer gebruiken, ook met mijn dagelijks werk is het handig ben altijd weg, en moet veel zoeken.
zit nu met een stratenboekje :)
Ik neem aan dat je ook Garmin al bekeken hebt. Vooral de GPSMap 60C en 76C (hoewel iets duurder) zijn erg robuuste en betrouwbare apparaten.
Alle hier genoemde modellen hebben een ingebouwde database met plaatsen en hoofdwegen, waar je voor wandelen in de natuur weinig aan zal hebben behalve een globale oriëntatie van je positie.
moet ik eens wat uitgebreider bekijken.

dat over die batterijen maakt me niet zoveel uit eigenlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Peentje op 25-07-2005 18:56 ]

• Henk007
Die Mapsend worldmap heeft niet erg veel detail voor wandelen, kijk maar eens op de Magellan site voor preview maps. Op Tenerife alleen de steden en de grote doorgaande wegen. Met topografisch materiaal in mijn eerdere post bedoel ik kaarten die qua details vergelijkbaar zijn met een 1:25000 of 1:50000 stafkaart.
De DirectRoute Europe bevat helemaal geen Tenerife.

Voor navigatie op adresniveau in de auto zijn de ontvangers die in dit topic worden genoemd veel minder geschikt. Ze hebben te weinig geheugen om bijvoorbeeld een complete Beneluxkaart erin te zetten.
Dan kom je toch al gauw weer uit bij de PDA gebaseerde oplossingen, zoals TomTom.
En die PDA´s zijn weer niet geschikt voor outdoordingen vanwege kwetsbaarheid en beperkte batterijcapaciteit, helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 25-07-2005 20:00 ]

• Wijnands
  • Laatst online: 28-11 20:42
Peentje schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:42:
is een idee, dacht dat er wel tweakers waren die zulk spul hadden :)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Peentje

Peentje

Topicstarter
?

@ henk 007

ja idd daar heb je ook weinig aan, maar ik wil juist geen tom tom of een pda vanwege de door jouw opgenoemde redenen,
het autonavigeren kan ik wel ver geten op zo'n handheld GPS, alhoewel schiet me nu te binnen dat die eXplorist serie (magellan) uitbreidbaar is met SD kaartjes dus op een 512 mb sd kaartje moet je volgens mij wel het een en het ander kwijt kunnen :) of anders 2

[ Voor 5% gewijzigd door Peentje op 25-07-2005 23:04 . Reden: opmaak aangepast ]

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Even een aantal dingen:
1) Ik heb 'mijn' GPS (Garmin Etrex Vista Europa) al van de tijd dat er nog net geen kleurenschermen waren. Deze grijstinten voldoen uitstekend. Vooral als je geen kaartmateriaal in de GPS hebt geladen, is geen kleuren hebben al helemaal geen nadeel. De 'kleruen' uitvoering van mijn GPS gaat overigens wel zuiniger om met batterijen.
2) Ga de ontvangers van je keuze in ieder geval 'live' bekijken. Voor mij was dat iig een eye-opener. Ik wilde destijds tussen een Magellan Sportrak en de Vista kiezen. Op datasheet hadden ze dezelde maat ongeveer, maar ik vind de Magellan groter/lomper ogen. Ook omdat ik het dingetje regelmatig op de racefiets gebruik, vind ik dat toch wel belangrijk om een iets kleiner apparaatje te hebben/ bij ongeveer dezelfde schermgrootte.
3) Om dat topografische kaartmateriaal zou ik me maar niet zo druk maken. Als het er al is, is het gewoon prijzig. Waarom niet een wandelkaart met een goed grid erop kopen. Kun je vantevoren een route plannen met waypoints, of andersom, de waypoints onderweg opslaan en later zien waar je geweest bent (of op de pc).

4) Ik gebruik het GPS in de auto met de meegeleverde software van Garmin. Het apparaat heeft overigens geen autorouting..... Dus altijd vantevoren routes maken.
5) (keuze moelijk maak modus) Heb je ook nagedacht over features als temperatuur meter, hoogte meter (barometrisch) en electronisch kompas?

[ Voor 14% gewijzigd door Ids Lupo op 25-07-2005 23:33 ]

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

• Henk007
De etrex Vista color is inderdaad iets compacter dan bijvoorbeeld de 76c. Heeft wel een kleiner scherm, minder geheugen en een minder precieze basiskaart, is wel goedkoper. Zie voor specs bij Garmin.

koppie peest:
Ik heb wel eens gelezen dat het joystickje op de etrex serie nogal breekbaar is ?

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

@henk007: Ik heb em nu 2 jaar. Het joystickje is wel aan 'enige' gewenning onderhevig... Sinds kort heeft ie ook de kuur dat ie bij het opstarten alleen 'up' en 'right' wil begrijpen. Na enig aandringen doet ie dan alle vijf de richtingen weer (windrichtingen en 'enter'/indrukken). Slijtage of zand ertussen? Moet wel zeggen dat ik em redelijk intensief buiten (op de fiets) gebruikt heb.

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

• Peentje

Peentje

Topicstarter
@ koppie peest:

dat electronisch kompas, hoogemeter (barometrisch) en temp meter, hebben ze zo ongeveer alleen op de topmodellen (gpsmap60cs)en (eXplorist600) en had in review gelezen (link kwijt) dat die in het geheel niet noukeurig zijn (muv kompas) en je betaald bij de magellan 50 euro meer voor die drie opties en bij de garmin 75 dacht ik!

ik zie het niet zo, met een gewone gpsmap60 of een eXplorist 500 heb ik ook gewoon een kompas wat betrouwbaar is?

neig nu toch naar de gpsmap60 (geen kleur) die past nog binnen het budget ik kan er alleen heel weinig over vinden, er zijn meer mensen die een gpsmap60c hebben, mij maakt een kleurenscherm nou niet zo heel veel uit, als de kaart maar goed leesbaar blijft(dus niet dat ik het relief van een berg aanzie voor mijn route)
er zijn best veel positieve reacties op die gpsmap60 serie (c en cs) op www.futurumshop.nl

[ Voor 1% gewijzigd door Peentje op 26-07-2005 17:26 . Reden: link ipv url ]

• Henk007
Peentje schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 17:10:
...
ik zie het niet zo, met een gewone gpsmap60 of een eXplorist 500 heb ik ook gewoon een kompas wat betrouwbaar is?
...
Dat is een veelgemaakte beginnersfout als het over GPS navigatie gaat. Een GPS zonder magnetisch kompas heeft in stilstaande toestand geen enkele informatie over richting. Dus zolang je niet beweegt, heb je geen idee welke kant je op moet. Zodra je je gaat verplaatsen, berekent het apparaat een koers en snelheid uit de opeenvolgende posities. In de praktijk is toch prima te werken zonder ingebouwd kompas. Vergeet niet dat veel mensen die serieus op pad gaan tevens een echt kompas (en een kaart) bij zich hebben als 'backup'.

• Peentje

Peentje

Topicstarter
mm ok dus zolang ik maar beweeg geeft hij de positie wel, is goed genoeg voor mij, de extra prijs voor die optie(s) is absoluut geen noodzaak voor mij.

ik heb wel begrepen dat de gpsmap60 later is gekomen dan de topmodellen (c en cs) er is daarom ook nog niet al te veel informatie over.(denk ik)

heb nu al wel wat reviews gevonden maar daar gaan ze niet echt in op de kwaliteit van het scherm en het gebruik van autonavigatie tov de c fo cs versie, die wel hoog scoren op dat gebied.

P.s hij heeft trouwens wel meer als de helft minder geheugen dan de c versie 24 mb in totaal de c versie 54!!

• Henk007
Peentje schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:36:
mm ok dus zolang ik maar beweeg geeft hij de positie wel
Nog een keer voor de duidelijkheid. Uiteraard geeft hij wel je positie als je stilstaat, maar niet naar welke richting je met je neus staat.
Een extra tip: download eens een paar manuals bij Garmin. Zo heb je al een beetje een idee wat zo'n ding allemaal kan. Laat je niet afschrikken door mile , feet en de Engelse taal. Je kunt alles instellen op (kilo)meter en Nederlands.

[ Voor 37% gewijzigd door Henk007 op 26-07-2005 19:17 ]

• Peentje

Peentje

Topicstarter
Henk007 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 19:03:
[...]

Een extra tip: download eens een paar manuals bij Garmin..
kijk dat verschaft weer een hoop informatie
Pagina: 1