Kerio Mailserver Outlook Connector SMTPS werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:06
Sinds kort heb ik hier Kerio Mailserver 6.1.0 draaien. Via webmail werkt het verzenden van mails prima, maar met de Outlook Connector (OC) gaat het mis:

De computer met OC (onder Outlook 2k3) hangt via het LAN, niet-gefirewalled, aan de server. Deze draait Winroute 6.0, maar omdat deze voor het volgende probleem niet van belang is, laten we deze buiten beschouwing (ik heb het volgende trouwens getest met en zonder Winroute).

De OC is ingesteld op Secured Connection (SC) wat inhoudt dat zowel IMAP als SMTP SSL-gecodeerd worden. IMAP en SMTP onafhankelijk SC maken is niet mogelijk. Met SC aan worden standaard de poorten 993 en 25 gebruikt door de OC, maar op de server staat voor SMTPS poort 465 ingesteld (beide als standaardwaarde), beetje tegenstrijdig dus.

Met bovengenoemde instelling werkt het ophalen van de mail via IMAPS prima, maar het verzenden van een bericht werkt niet (0x80042109). Dit leek me niet heel onwaarschijnlijk, omdat de OC uitgaat van poort 25, en de server van poort 465. De OC probeert nu dus te verbinden met een niet-SSL poort, terwijl hij toch SSL gebruikt. Ik heb de OC vervolgens op poort 465 ingesteld, met als gevolg dat ik weer dezelfde foutmelding krijg, zei het dat hij nu een halve minuut lang 'Bericht 1 van 1 wordt verzonden' heeft laten zien.

Met de SMPT service op de server uitgeschakeld en de poort van de OC en de SMTPS service beide op 25 ingesteld krijg ik dezeflde situatie.

Als ik nu de optie SC uitschakel, worden zowel IMAP als SMTP op de poorten 143 en 25 gezet. Nu werkt het verzenden en ontvangen van e-mails weer zoals het hoort.

Voor het LAN zou je natuurlijk zeggen dat normale IMAP en SMTP voldoet, maar mijn plan is om dit straks ook via het internet te laten werken, waarbij IMAPS en SMTPS toch geen overbodige luxe zijn lijkt me.

Mijn vraag is of iemand überhaupt bekend is met dit probleem, want meneer Google wist mij helemaal niks te vertellen. Een oplossing zou natuurlijk helemaal mooi zijn ;)

Edit: Met een handmatig ingestelde Outlook-Express account werkt het verzenden van SMTPS via poort 465 overigens prima, maar zonder OC heb ik geen agenda e.d

[ Voor 5% gewijzigd door jvd-nl op 24-07-2005 21:11 ]

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:06
*schop*