Toon posts:

chipsetfan overlijd

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi

Afbeeldingslocatie: http://www.freecountrydancers.nl/fotos/got/chipfan_asus.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.freecountrydancers.nl/fotos/got/chipfan_asus2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.freecountrydancers.nl/fotos/got/chipfan_asus3.JPG

als je moederbord dit soort dingen begint te vertonen, zou het dan zo kunnen zijn dat mijn chipset fan overlijd? normaal draait ie ongeveer 8000 RPM

ik heb een Asus A8N-SLI Deluxe.

ik zou graag willen weten wat ik hier precies aan kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 21:03 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Dit kan wel maar hiermee word je chip nog wel erg warm en sommige hebben het zelfs al gehad dat de chip overhit raakte met alleen een ZM-NB47J.

ik heb naast de ZM-NB47J ook nog een 40mm papst van 18dBa @5volt er tegen aan blazen hiermee word me Nforce4 chip 35graden.

[edit]
Je plaatjes werken niet :)

[ Voor 18% gewijzigd door loodgieter op 24-07-2005 20:56 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet natuurlijk wel een beetje airflow in je kast hebben (of een zalman cpu koeler die voor de benodigde airflow zorgt).

Neem anders contact op met Asus. Zo te zien is dit een niet zo oud moederbord, dus je hebt garantie of anders gewoon recht op service van Asus dat ze je even zo'n nieuw ding opsturen (die ws. toch na een jaar weer kapot gaat en bovendien veel lawaai maakt, dus kun je beter meteen zo'n zalman dingetje kopen voor 5 euro ;))

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 24-07-2005 20:57 ]

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:08

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Zorgen voor een goede kastkoeling, dan werkt ie prima!

(te laat ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door The Milkman op 24-07-2005 20:58 . Reden: toevoeging ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Verwijderd

Volstaat passieve koeling voor de nForce 4 Ultra?

• loodgieter

loodgieter

heb je ook gehoord of dit ook zo onregelmatig zijn toeren maakt. want het verschil tussen 8000 6000 en 3000 moet toch wel te horen zijn?

en hoe zit het met de temp van de chip stijgt die ook door dit vreemde toerental?

[edit]
check die ZM-NB47J bij azerty is die maar 3 euro :)

[ Voor 22% gewijzigd door loodgieter op 24-07-2005 21:14 ]

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Afbeeldingslocatie: http://www.wial.nl/fanned-zalman.jpg

Moet je dit erop zetten.. papst fan, zalman blok en 4 spaanplaatschroeven.

[ Voor 6% gewijzigd door empheron op 24-07-2005 21:59 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dit onderwerp is veelvuldig aan de orde gekomen in het ervaringen topic over dat specifieke moederbord (nouja, dat ie luidruchtig is, maar dat heeft ook met de kwaliteit van de fan te maken). Aangezien Asus ook zelf al erkent dat het niet zo'n beste ventilator is kan je gewoon contact met Asus opnemen en krijg je gratis een nieuwe toegestuurd.
Zie ook mijn reactie hier: [rml]ACM in "[ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel..."[/rml]

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 24-07-2005 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:56:
Je moet natuurlijk wel een beetje airflow in je kast hebben (of een zalman cpu koeler die voor de benodigde airflow zorgt).
ik heb een big chieftec tower, en 2 120mm fannen er in staan. maar airflow in niet echt denderend.
kheb er de standaard AMD64-FX55 koeling er op zitten
Twix schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:09:

en hoe zit het met de temp van de chip stijgt die ook door dit vreemde toerental?
hoe kan ik temp zien?
iets van fantest (weet niet meer)
Way2Smart schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:59:
[afbeelding]

Moet je dit erop zetten.. papst fan, zalman blok en 4 spaanplaatschroeven.
gaat dit fannetje op den duur geen herrie maken?
vind het wel een stakke oplossing namelijk.

ik wil namelijk ook van die herrie (2x 120mm fans).
water koeling op lange termijn planning

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:18:
Dit onderwerp is veelvuldig aan de orde gekomen in het ervaringen topic over dat specifieke moederbord (nouja, dat ie luidruchtig is, maar dat heeft ook met de kwaliteit van de fan te maken). Aangezien Asus ook zelf al erkent dat het niet zo'n beste ventilator is kan je gewoon contact met Asus opnemen en krijg je gratis een nieuwe toegestuurd.
Zie ook mijn reactie hier: [rml]ACM in "[ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel..."[/rml]
c00l,

ga ik checken.
bedankt voor de info ;).

• Palomar
  • Niet online
2x120mm fans erin en je vindt de airflow niet denderend??? Volgens mij moet dat ruim genoeg zijn, ook al heb je veel kabels in je kast. Je kunt ze ook wel op 5V zetten, dan maken ze minder/geen herrie en geven ze nog steeds vrij veel airflow. Iig genoeg om dat zalman nb coolertje te koelen ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:20:
[...]

gaat dit fannetje op den duur geen herrie maken?
vind het wel een stakke oplossing namelijk.

ik wil namelijk ook van die herrie (2x 120mm fans).
water koeling op lange termijn planning
he vriend, het is Papst....
lekker aan de prijs, maar vaak wel waar voor je geld.
Ik heb zowel de grote (120mm op watersetup) als de kleintjes (in mijn Ultra10 die nu helemaal stil is), dag-in-dag uit aanstaan, en die dingen overleven alles.... zelfs stof.

Om een lang verhaal kort te maken: ze gaan echt niet snel stuk (zelfs 34V overleven die grote)

Verwijderd

BoudewijnLinux schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:33:
[...]
Om een lang verhaal kort te maken: ze gaan echt niet snel stuk (zelfs 34V overleven die grote)
Klinkt alsof je daar ervaring mee hebt ;) Vertel!

• loodgieter

loodgieter

de temps kan je uitlezen doormiddel van Asus Smartdoctor of MBM5 of Speedfan

ik heb deze Papst fan erop zitten

Papst 412/2 - 40 x 40 x 20 mm

deze duwt er lucht tegenaan in plaats van erop

mijn intake is een 92mm Enermax @5volt en outtake een Delta 120mm @ 5volt (anders stijgt me PC op :P)

[ Voor 18% gewijzigd door loodgieter op 24-07-2005 23:43 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Het zou een kapotte fan kunnen zijn, wel even kijken in de BIOS, Asus Probe is namelijk zo onbetrouwbaar als de p*kke. Ik heb m eraf gegooid nadat volgens PC Probe de CPU fan fluctueerde van 1400 toeren naar 7000 toeren, alleen omdat ik Firefox opstartte. MBM klaagde nergens over.

Heb zelf hier ook een A8N-SLI draaien met de Zalman NB47J. Geen intake-fans, 1 80 mm outtake en de voeding en geen problemen met de temperatuur (geen crashes/BSOD's gehad :). Valt op zich wel mee vindt ik...

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Wat is beter: Asus' nieuwe Northbridge koeler of een Zalman ZM-NB47J Northbridge Heatsink?

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 08:22:
Wat is beter: Asus' nieuwe Northbridge koeler of een Zalman ZM-NB47J Northbridge Heatsink?
Hangt van een aantal zaken af :
- of je gaat overclocken en of je AI NOS gebruikt. Zoja, dan kan je NB wel eens te warm worden voor passieve voeding, zonee dan is het meestal geen probleem
- of je videokaart koeling enkel of dubbelslots is. Is de koeling dubbelslots, dan moet je aan je zalman gaan zagen. Veel semi-tweakers zullen dat geen leuk idee vinden (of hebben helemaal geen ijzerzaag/dremel)
- of je voldoende airflow in je kast hebt. Als het een grote dradenbundel is in je behuizing dan is actieve koeling beter. Je hebt namelijk anders al snel last van blokkering van de airflow door een X aantal S-ATA, IDE, USB en powerkabels. Zorg ervoor dat je minimaal 1 80mm in je kast hebt, anders ben je zowiezo het haasje,

Verwijderd

Topicstarter
SleutelMan schreef op maandag 25 juli 2005 @ 00:50:
Het zou een kapotte fan kunnen zijn, wel even kijken in de BIOS, Asus Probe is namelijk zo onbetrouwbaar als de p*kke.
het fannetje ging ook herrie maken, dus wat ik in Asus probe kreeg te zien, hoorden ik ook zo.
Twix schreef op zondag 24 juli 2005 @ 23:42:
mijn intake is een 92mm Enermax @5volt en outtake een Delta 120mm @ 5volt (anders stijgt me PC op :P)
ik denk dat ik ze ook maar is op 5V gaat zetten...
en de draaden in mijn kast even opruimen.
misschien scheelt dat al wat meer.

• Abbadon
  • Laatst online: 17:50
Ik had gehoopt dat deze weg zou zakken, iets wat ook het geval was, maar nu vind ik het na deze kick wel prima met dit topic. Er is serieus genoeg over chipset fan's (de bekende draaiende onderdelen, niet de menselijke aanhangers van.. :P ) te vinden met de search of in het A8N-SLI topic :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.