Barracuda maakt rare geluiden?

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 00:26

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb sinds een goede maand een Seagate Barracuda 7200.7 (80 gig SATA) voor in mijn server, maar ik merte dat hij wa rare geluiden maakt en vraag af of dit normaal is (volgens mij niet).

Geluid bleek nog veracht lastig op te nemen
http://www.xs4all.nl/~lwolvers/hddsound.flac

Edit:
Het geluid is een soort tikken en komt ongeveer een halve minuut tot een minuut na de laatste schijfactiviteit en duurt dan ongeveer een minuut, en dan weer een minuut niks --enz--, het stopt ook direct als er schijfactiviteit is.

Ook is deze schijf al een paar keer "gecrashed", dan bleef de hdd activity led hangen en was de schijf niet meer te benaderen tot een reset, al heeft ie dit maar een paar keer gedaan en was het net zo snel weer weg als dat het gekomen was.

Denk zelf dat het een RMA geval word, vooral omdat ik de schijf nu niet echt (meer) betrouwbaar vind met die geluiden, maar vraag me af of dit normaal is?

[ Voor 18% gewijzigd door SA007 op 24-07-2005 20:29 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Met Seatools kan je bekijken wat de status van de harde schijf is, misschien krijg je dan wat meer informatie. Maar ik denk toch dat het een kapotte schijf betreft, mijn altijd goed gekoelde Barracuda deed precies hetzelfde tot hij helemaal kapot ging.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Schijf word ook niet warm, heeft zat koelruimte, ik schat rond de 35-40 graden (hddtemp pakt 'm niet).

Seatools heb ik gedraait, geeft geen fouten op de simpele test (lange niet gedaan, had ik geen tijd voor toen).

UPDATE
Ik heb nu de volledige test gedraait -> geen fouten.

Ook ben ik nu bezig met het draaien van diezelfde test als de schijf is blijven "hangen"
100% fouten, niks gaat goed....

-> RMA aanvraag komt eraan dus...

[ Voor 36% gewijzigd door SA007 op 25-07-2005 00:11 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
[kick]

Heeft niemand hier een barracuda ofzo die mij kan bevestigen dat ie dit geluid niet hoort te maken?

Verwijderd

kan je geluidje niet beluisteren.. maar schijven die tikken gaan meestal wel dood (al 3 barracuda's uit die serie mij afgestorven .. 1 door tikken 2 gewoon op slag dood ).

Het tikken zorgte er bij mij voo rdat m'n hele systeem even "hing" en daarna ging het weer goed.. op gegeven moment steeds erger en erger tot hij het niet meer deed.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 22:37 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
mm, lijkt sterk op wat ik nu heb, hij tikt voor een minuutje, maar toen ik 'm net had was dat veel korter.

Begint nu ook steeds meer te hangen (komt ie alleen met een reset vanaf), heb net alle data backed-up (lees, de install van die bak, zodat ik de rma in een dagje weer online kan hebben)

[UPDATE]
Het is me nu gelukt het crash geluidje op te nemne, klinkt echt neit goed!
http://xs4all.nl/~lwolvers/hddcrashsound.flac

(waarom zijn hdd geluiden zo moelijk op te nemen, en word het resultaat zo zachtjes :P)

[ Voor 29% gewijzigd door SA007 op 26-07-2005 13:30 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
[kick]

Hdd rma gestuurd, teruggekregen (meteen de 160gig versie genomen, 80 gig was toch krap ;))

Weer hetzelfde probleem :(, hdd crashed en de geluiden zijn hetzelfde (al heb ik dit keer het "crash" geluid niet gehoord.

Heb ik per toeval nou een schijf gekregen met hetzelfde euvel of is hier wat anders aan de hand?

Verwijderd

misschien je voltages even na kijken? lage 5 en 12 v. en je schijf heeft last met opspinnen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@mockingbird.
Voltages zijn stabiel en ruim binnen de marges:
5v: 5.05V
12v: 11.97V

Verwijderd

tja.. dan weet ik het ook niet .. bij mij zijn er ook zomaar 2 achter elkaar (binnen een maand) kapot gegaan.. geen idee waarom..

in ieder geval maar weer garantie claimen.. en hopen dat je meer geluk hebt?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 21:34 ]

Pagina: 1