Toon posts:

Office/Internet PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de Athlon 800 van mijn familie begint nu toch wel eg traag te worden, vandaar ik een nieuwsysteem heb samengesteld:

ASUS P4P800-MX moederbord
Corsair 512 MB XMS CAS2 PC3200 DDR
Intel Celeron-D 320 (2,4 GHz) proces
AOpen H450B
Western Digital 80 GB harde schijf
ASUS 16x DVD±ReWriter Double Layer

Deze onderdelen zijn toch ok samen? Ik zit eigenlijk nog te twijfelen tussen een Celeron of een PIV op 2.4Ghz (533), maar gezien zij de extra cache niet echt zullen gebruiken (voornamelijk office/internet en misschien licht photshop werk) vraag ik mij af of dat de €55 extra wel waard is.

MB heeft Intel Extreme 2 en geluidskaart onboard :) En dan voor een MB van slechts €65 :D Dit alles voor €415incl. verzendkosten, goedkoper kan bijna niet :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor licht gebruik, kan je die SATA schijf eruit halen en een kleinere/goedkopere IDE plaatsen.
En die P4 heeft juist wel zin bij Photoshoppen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12
Een Sempron en Asrock Socket-A mobo is toch echt goedkoper en sowieso even snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:11:
Voor licht gebruik, kan je die SATA schijf eruit halen en een kleinere/goedkopere IDE plaatsen.
En die P4 heeft juist wel zin bij Photoshoppen.
Diezelfde gedachte had ik net :P, heb hem, verruild voor 80GB ATA100.
Een Sempron en Asrock Socket-A mobo is toch echt goedkoper en sowieso even snel.
Heb liever Asus als merk mobo, dan werkt het tenminste, en ben niet zo'n fan van mobo's met van die SiS/VIA chips.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom sata weg laten? er zijn zat goedkope sata disks van goede kwaliteit.. gooi liever die celeron meuk eruit en neem er een sempron comotje voor in de plaats.. das goedkoper en nog wat sneller ook. waarom duur DDR geheugen? koop 512mb ddr kingston valeuram voor zo'n 30-35 euro!.

en die kast..is dat niet mATX?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:17:
waarom sata weg laten? er zijn zat goedkope sata disks van goede kwaliteit..
En welke "goede" reden heb je om een SATA-schijf te gebruiken voor licht Photoshop en wat internetten/brieffie-tikken? Trouwens, bijna elke SATA-schijf in die grootte heeft geen NCQ en eigenlijk een SATA - PATA converter... :?

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 24-07-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke goede reden heb je om sata weg te laten als het net zo duur is? minder kabeltroep, en bij schijven die geen verloopstukje gebruiken (welke er zeker zijn in die prijscatagorie) is de snelheid ook nog wat hoger (cache).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12
Die is indd M-ATX, perfect voor het mobo die ook m-atx is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seagate Barracuda 7200.7, 80GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)

nog goedkoper ook.. native sata, NCQ

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:09:
Ok, de Athlon 800 van mijn familie begint nu toch wel eg traag te worden, vandaar ik een nieuwsysteem heb samengesteld:

ASUS P4P800-MX moederbord
Corsair 512 MB XMS CAS2 PC3200 DDR
Intel Celeron-D 320 (2,4 GHz) proces
AOpen H450B
Western Digital 80 GB harde schijf
ASUS 16x DVD±ReWriter Double Layer

Deze onderdelen zijn toch ok samen? Ik zit eigenlijk nog te twijfelen tussen een Celeron of een PIV op 2.4Ghz (533), maar gezien zij de extra cache niet echt zullen gebruiken (voornamelijk office/internet en misschien licht photshop werk) vraag ik mij af of dat de €55 extra wel waard is.

MB heeft Intel Extreme 2 en geluidskaart onboard :) En dan voor een MB van slechts €65 :D Dit alles voor €415incl. verzendkosten, goedkoper kan bijna niet :P
Dit ziet er erg goed uit. Ik heb voor mijn ouders een Dell Dimension 3000 gekocht. Ze hadden ook een monitor nodig. Echt belachelijk goedkoop. Zo heb je een celeron 2,4 ghz, 512 mb ram, 80 gb HD en DVD +/-RW DL voor iets van 315 euro incl. verzenden. Je moet alleen even opbellen en dan zorgen dat ze de juiste acties toepassen }) !
mad-dog schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:12:
Maar een Celeron doet tegenwoordig helemaal niet meer onder voor een sempron, sterker nog, ik denk dat de celeron een betere prijs/performance verhouding heeft. Tja, en als je ipv Asus, Asrock (budgetmerk van Asus) neemt, dan ben je natuurlijk goedkoper uit :P.

Kortom, ik denk dat het een goede keus is!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de nieuwe celerons niet nee.. maar de 2,4ghz 533mhz fsb die de TS bedoelt is echt bagger!.. celerons met 800mhz fsb pompen lekker door ja..

Verder aan de ts: zo'n intergrated unichrome geval is leuk.. maar heeft verschrikkelijke 2d filters.. en dan bedoel ik ook echt verschrikkelijk .. m'n zus d'r pc heeft er 1.. en ik wil er nog niet dood achter gevonden worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:24:
de nieuwe celerons niet nee.. maar de 2,4ghz 533mhz fsb die de TS bedoelt is echt bagger!.. celerons met 800mhz fsb pompen lekker door ja..
Dat is echt relatief. De dimension 3000 van m'n ouders heeft dus een 2,4 ghz met 512 mb ram en een 40 (?) gb hd 7200 rpm. Voor hun voldoen de integrated graphics (op TFT) en de ingebouwde geluidskaart. In windows en office voelt de computer even snel aan als mijn laptop met (veel) betere specs. Daarnaast start ie nog sneller op ook.

En Celeron's met een 800 mhz FSB, Intel kent ze nog niet (http://www.intel.com/cd/p...top/processors/177545.htm) :? . En wat bedoel je met integrated unichrome :?

[ Voor 10% gewijzigd door Hoedje op 24-07-2005 20:31 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even wat aangeprusts met pricewatch:
Product Prijs Subtotaal

512MB PC3200 DDR (Merkloos) € 33,90 € 33,90

AMD Sempron 2400+ (S-A, 1,67GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed) € 58,50 € 58,50

Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400 (Sound 5.1, 2x Lan, Sata-Raid, 1394) € 63,- € 63,-

Asus DRW-1604P, 16x (Dual-Layer) € 51,53 € 51,53

Asus Radeon 9250 128MB DDR (AGP), A9250/T/128 € 34,- € 34,-

Seagate Barracuda 7200.7, 80GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 52,90 € 52,90

Totaal € 293,83 (met verzenkosten 301,77 / rembours 321,33)

dan heb je nog zo'n 110 euro om een leuke kast mee te vinden.. en dan zit je op hetzelvde budget als je nu hebt met een veel beter systeem.
a7n8x deluxe en die videokaart kan je eventueel inruilen voor een goekoper mobo met intergrated graphics, maar die 2d filters wens ik niemand toe :X
a7n8x deluxe geeft je niet alleen goede mogelijkheid tot upgraden, is ook nog snel mobo (nf2), en heeft geweldige (vergelijkbaar met audigy2) onboard sound!
die 9250 is prima voor officewerk.. met tenminste degelijke 2d filters en nog enige kracht mocht je ooit eens een simpel spelletje spelen.
Mocht je nog voor een A-merk geheugen willen gaan, voor 10 euro meer heb je Kingston valueram met levenslange garantie.

verder is het systeem (afhankelijk van de voeding natuurlijk) flink stil; die seagates hoor je niet.. enkel de boxed cooler maakt verder lawaai.
Hoedje schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:29:
[...]

Dat is echt relatief. De dimension 3000 van m'n ouders heeft dus een 2,4 ghz met 512 mb ram en een 40 (?) gb hd 7200 rpm. In windows en office voelt de computer even snel aan als mijn laptop met (veel) betere specs. Daarnaast start ie nog sneller op ook.

En Celeron's met een 800 mhz FSB, Intel kent ze nog niet (http://www.intel.com/cd/p...top/processors/177545.htm) :? .
tja.. tuurlijk is het relatief een celeron 2,4ghz is meer dan zat voor office.. dat is een celeron 1,5ghz ook al! van die 800mhz.. sorry.. ben beetje ind e war (stomme intel nummering :p).. als het een celeron D is is de performance idd goed.. is het een celeron van daarvoor dan is het simpelweg bagger.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je een Asus mobo met een goedkope Celeron voor wat office en internetten wilt gebruiken dan is dat een goede keuze. En Asrock bord met Sempron is misschien wat goedkoper, en heeft wel wat meer rekenkracht. Maar het verschil zul je zeker wel merken in het voordeel van het Asus+Celeron systeem.

We verkopen bij ons in de winkel namelijk beide combinaties, en de Asus+Intel combos reageren in Windows gewoon een stuk prettiger. Vensters minimalizeren net even wat soepeler, internet paginas laden/scrollen voelt prettiger aan en de gehele ervaring doet zich wat aangenamer voor komen. Dit is geheel subjectief, maar na met enkele tientallen van dergelijke systemen van beide categorieen gewerkt te hebben weet je het wel ;)

Als je rekenintensieve applicaties gaat gebruiken om film te bewerken, te gamen of het zwaardere Photoshop werk. Dan ben je beter af met een Sempron in die (lage) prijsklasse. Maar als je dat niet doet kan je gerust die Celeron nemen.

Wat Pata en Sata aangaat, dat ga je echt niet merken wat performance aangaat. De kast gaat dicht, en vervolgens zie je er niets van, betere airflow in een dergelijk systeem boeit erg weinig. Dus ik zou gewoon voor de goedkoopste oplossing gaan.

Maar als je stiekum toch wat andere dingen met deze PC wilt gaan doen, en dat willen de meeste mensen, dan zal je gewoon een ander systeem moeten samenstellen. Ik maak het erg vaak mee dat mensen naar de PCs van E200,- rennen en bij hoog en laag beweren dat ze alleen lichte dingen doen. En als je vervolgens doorvraagt willen ze toch ook best wel een modern spelletje kunnen spelen, DVD's branden en video capturen. Bedenk dus goed wat je wil :)

@mockingbird: anders dram je je eigen voorkeur even niet zo door zeg :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@blorgg .. de praatjes dat intel processoren internetpagina's sneller laden dateren nog van het p3 tijdperk.. wou je daar nu nog steeds mee aan komen? en vensters minimalizeren "soepeler" aanvoelen .. komop gast.. tis dat je zelf zegt dat het subjectief is.. maar dat is echt de rijnste onzin. (op 2+ghz snelheden ga je dat echt niet meer zo merken).

Ik draai m'n zin helemaal niet door.. hij beslist zelf wat hij koopt. Dat het jou misschien niet zint dat ik een kwalitatief beter en goedkoper systeem in elkaar kan zetten is niet mij probleem.

en dat je sata niet gaat merken? nou.. native sata + NCQ ga je wel merken.. afgezien van het feit dat de schijf die ik laat zien nog goekoper is..
watvoor computershop run jij eigenlijk? :X

edit: ik zie nu dat het over een intergrated intel extreme graphics gaat.. ik weet niet hoe het met de 2d filters op dat ding zit.. ik dacht dat we het over een unichrome geval hadden.. waarbij het echt rampzalig is :X

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik zal nog eens kijken naar dat AMD Sempron geval.

Oh ja, liefst haal ik alles bij MyCom weg, mochten er ooit problemen zijn kunnen ze naar een echte winkel terug, het wordt nl. geen PC voor mij, ik ga zelf voor een Asus laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah.. als je alles bij mycom gaat halen moet je zelf even kijken.. ik wet zo niet wat daar het assortiment en de prijzen zijn (kan daar best zijn dat het systeem wat jij in gedachte had goedkoper is dan een sempron systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Mockingbird geeft volgens mij gewoon zijn mening. Laat ik nog even met een argument komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/sempron/ppr.png (Bron Xbitlabs)

Overigens heeft Blorgg wel een kern van waarheid, De Sempron presteert alleen gelijkwaardig/beter in games. In alle andere toepassingen is de Celeron D beter qua prijs/performance..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bij MyCom kijk ben ik voordeliger uit met een Celeron D systeem.

En over die Intel Extreme 2, zo slecht is dat ding toch ook weer niet? Ik heb een Asus laptop met Intel Extreme gehad, was niks mis mee :)

SA150 scheelt iets van €35 in vergelijking met ATA100, denk alleen dat de snelheid daar geen bal van uit maakt, als je toch geen intensieve programma's draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee.. als het 35 euro scheelt niet doen :) ik haalde het alleen aan omdat het via de pricewatch geen meerprijs zou kosten... Ik geloof ook niet dat die intel extreme 2 zo slecht is.. ik zat in m'n hoofd met een unichrome intergrated graphics .. dat is wel verschrikkelijk ;)

Maja.. als je het bij mycom gaat halen en je bent vordeliger uit met celeron gewoon doen (kwa configuratie zou alles in je startpost gewoon moeten werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:44:
en dat je sata niet gaat merken? nou.. native sata + NCQ ga je wel merken.. afgezien van het feit dat de schijf die ik laat zien nog goekoper is..
watvoor computershop run jij eigenlijk? :X

edit: ik zie nu dat het over een intergrated intel extreme graphics gaat.. ik weet niet hoe het met de 2d filters op dat ding zit.. ik dacht dat we het over een unichrome geval hadden.. waarbij het echt rampzalig is :X
Anyway; het gaat hier om een low-budget, low-spec machientje voor een briefje, wat internet en licht Photoshop... Dan kan een SATA schijf wel, maar qua geld zou je beter een IDE schijf kunnen kopen. Daarbij; de schijven in die orde van grootte en niet direct "net nieuw"; die zijn meestal niet native SATA maar hebben een SATA-PATA-interface en zijn qua snelheid niet veel beter.

Trouwens, die Seagate 7200.7; die kost minder dan €48.- ?? Dat is namelijk de goedkoopste 80Gb IDE-schijf.

Die iNtel Xtreme Graphics is een vrij redelijk onboard geval voor een dusdanige machine. En aangezien het voor familie is, kan je ervanuit gaan dat licht Photoshoppen dus alleen digitale foto's bijsnijden is van de vakanties en zolang ze de RAW-bestanden bewerken hoef je ook geen RGB-profielen te maken. Elke vga-kaart is dus goed zat voor een klein beetje knippen en retoucheren (zoals rode ogen zwart maken).

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 24-07-2005 21:37 ]

Pagina: 1