Toon posts:

Hoe kan ik bios flashen als bord dood is?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tijdens het flashen van een dfi mpv3 bordje trad een reboot op . ( onverklaarbaar ) Daardoor is de bios verkeerd geflasht .

Is het mogelijk om op een ander bord dan een mpv3 te hotswappen en te flashen??

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Je kan het proberen maar ik er bijna een tientje om verwedden dat het niet werkt.

edit:
brakke zinsopbouw B-)

Pak je rust!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Je kunt ook ff iemand zoeken (lokale underground it-shop ofzo) met een eprom-bakker (zo'n ding met zo'n groen zif-voetje)... daarmee kun je ook heel leuk rommetjes opnieuw schrijven... ook ooit gedaan, werkt perfect :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Verwijderd

Ik zou niet hotswappen... als er iets mis gaat blaas je beide chips / een mobo op... Je kan het natuurlijk proberen.

Als er een Award BIOS op zit, kan je gebruik maken van de Bootblock die in de nieuwere Award BIOSen zijn ingebouwd. Maak hiervoor een bootdisk (vanuit een dosprompt: "format a:/q/s"). Kopieer vervolgens awdflash.exe (waarschijnlijk bij je mobo manufacturer te downloaden... zorg wel dat je de nieuwste hebt) en een nieuwe BIOS naar het schijfje. Maak dan op die disk een autoexec.bat aan met de volgende inhoud: "awdflash.exe newbios.bin /py /sn /cd /cp /cc" (zonder aanhalingstekens), waarbij je newbios.bin vervangt door de naam van het BIOS-file. Als je deze disk nu in de pc doet en hem aan zet dan hoort hij de nieuwe BIOS over de verrotte heen te flashen. Als hij helemaal niets doet (dus niet van flop begint te lezen) moet je es proberen op F1 te drukken.

Ik heb laatst (lees: gisteren) op mijn Abit KT7 de BIOS verkeerd geflasht en met een bootdisk heb ik hem nog kunnen redden...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Nee, dat moet je niet doen.
Je moet exact hetzelfde bord hebben, anders werkt het niet.
Bord + Bios en een combinatie die je niet zomaar in een ander bord kunt flashen.

Maar het bord doet nixs meer, dan kun je contact opnemen met de fabrikant.
Asus is gemakkelijk met dit soort dingen.
Ze sturen je een nieuwe toe als jij de oude opstuurd.

And The Only One

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04:53
Ik heb anders wel eens een Intel 430VX-bios geladen op een cmos-chip die van een bord met SiS-chipset kwam op een Intel 430TX-mobootje. *D

• Patser
  • Laatst online: 05-08 23:11

Patser

this.Close();

Je kunt je bios op een ander bord opnieuw flashen, hotswap, zonder dat je die ander bios `opblaast`...
Let er op dat Žt dezelfde bios fabrikant is (award, phoenix, ami, etc..) en let er op dat de bios even groot is. ( kun je zien aan grootte van flashfile, 1Mbit of 2Mbit)

En let er op dat systembios cacheble aan staat.

Heb je al geprobeerd op te starten met alléén een isa video kaart? ( boot vanaf 1.44mb a:)

Verwijderd

Topicstarter
Wil dat zeggen dat je dan met draaiend moederbord de eeprom eruit haalt en degene die je flasht er weer in zet?? en vervolgens flasht en de chip er weer uithaalt ?

geen kans op sluiting??

• Patser
  • Laatst online: 05-08 23:11

Patser

this.Close();

Inderdaad.
Je neemt je bios chip mee, inclusief awdflash oid. en inclusief jouw biosfile ( *.bin of *.rom ofzo..).
Start de tweede pc en zorg dat "system bios cached" aan staat in biosinstellingen van tweede pc.(daardoor hoeft de tweede pc niet de bios te benaderen omdat Žt in Žt geheugen ge-cached is)
Haal de bios er uit.
Zet jouw bios er in.
Flash jouw bios.
Zet computer uit. (tja, je zou ook eerst kunnen wisselen, maar toch net iets veiliger met pc uit.)
Zet bios tweede pc terug.
Neem jouw bios mee en plaats in pc, reset bios met jumper en start pc...voila!

Žt Handigst om een bios te verwijderen is een speciaal tangetje voor icŽs. Een soort van pincet met omgebogen pootjes die onder de ic steken.
Wat je ook kunt doen (Žk heb Žt een aantal keer gedaan) is met een waterpomptang de bios er uit plukken. Gewoon de bek zover open dat ie even ver open staat als dat je bioschip lang is. Knijp niet te hard...
Succes!

Verwijderd

dat is raar
bij mijn was de bios update ook mislukt en deed ook niks meer dus ik ben een pc-zaak gegaan die de zelfde moederbord verkochte
mijn moederbord aan gesloten opstarten met een nieuwe bios chip daar na afgesloten de stroom op laten zitten mijn oude bios op gezet en weer opgestart en mijn mobo deed het weer in de bios gegeen en defoul geladen ofgeslten stroom er af gehaalt en batterij er uit gehaalt even gewacht en de batterij weer in geplaaatst en weer opstarten sins dien llopt de mobo beter dan ooit
de mobo was van jetway

Verwijderd

Gebruik alsjeblieft interpunctie... |:(
Op zondag 14 januari 2001 21:15 schreef suijkerbuijk het volgende:
dat is raar
bij mijn was de bios update ook mislukt en deed ook niks meer dus ik ben een pc-zaak gegaan die de zelfde moederbord verkochte
mijn moederbord aan gesloten opstarten met een nieuwe bios chip daar na afgesloten de stroom op laten zitten mijn oude bios op gezet en weer opgestart en mijn mobo deed het weer in de bios gegeen en defoul geladen ofgeslten stroom er af gehaalt en batterij er uit gehaalt even gewacht en de batterij weer in geplaaatst en weer opstarten sins dien llopt de mobo beter dan ooit
de mobo was van jetway
Pagina: 1