Fabriekgarantie consumentenelectronica EU

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mij verbaasd het dat op digitale camera's slechts een jaar garantie wordt gegeven in de meeste winkels vooral omdat ik op de hoogte ben van het volgende:

Europese garantie wetgeving: 2 jaar garantie! (bron : http://www.outletplaza.nl/contents/nl/d256.html)

De burger is er nog niet helemaal van op de hoogte, maar dat gaat vast veranderen als de Consumentenbond hier op gaat hameren. De minimum garantieperiode van twee jaar tegen fabrieksfouten geldt nu namelijk voor alle nieuwe aankopen binnen de Europese Unie.
Een nare mededeling, als je uitgaat van 6 maanden of een jaar garantie en ook in de contracten met de leveranciers als je daar afspraken over hebt. Want deze nieuwe "Brusselse" regeling geldt wel voor consumentaankopen, maar niet voor garantieverplichtingen hoger in het kanaal, als dealer zit je dus met een probleem als een leverancier niet meewerkt of zich van de domme houdt. De winkelier kan zich niet meer verschuilen achter de fabrikant. Dat maakt het voor de koper gemakkelijker om snel zijn recht te halen. Alleen onroerend goed zal niet onder de minimum-garantie vallen. Verder alles, van mixers tot auto's. Voor tweede hands-spullen is de minimumperiode beperkt tot een jaar.
Bewijslast bij problemen
Als een nieuw gekocht product of apparaat binnen zes maanden defect blijkt te zijn, dan hoeft de consument niet eens te bewijzen dat het euvel door een fabrieksfout is veroorzaakt. De bewijslast komt bij de verkoper te liggen. Is de consument niets te verwijten, dan moet de verkoper zorgen voor reparatie of vervanging of anders schadeloosstelling.
De vraag is nu of dit tot hogere prijzen gaat leiden? De overwegingen van de Europese Unie zijn duidelijk, bijvoorbeeld:

(2) Overwegende dat de interne markt een ruimte zonder binnengrenzen omvat, waarin het vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal is gewaarborgd; dat het vrij verkeer van goederen niet alleen zit op transacties in het zakenleven, maar ook op transacties van particulieren; dat het inhoudt dat consumenten die in de ene lidstaat wonen op het grondgebied van een andere lidstaat goederen kunnen inkopen op basis van een eenvormig minimumpakket billijke voorschriften betreffende de verkoop van consumptiegoederen;
En verder:
(9) Overwegende dat tegenover de consument de verkoper rechtstreeks aansprakelijk moet zijn voor de overeenstemming van de goederen met de overeenkomst; dat deze oplossing van oudsher in de rechtsstelsels van de lidstaten voorkomt; dat de verkoper vrij moet blijven om onder de in het nationale recht geldende voorwaarden, verhaal te nemen op de producent, op een eerdere verkoper in dezelfde contractuele keten of op enig andere tussenpersoon, tenzij hij afstand heeft gedaan van zijn rechten; dat deze richtlijn het beginsel van contractvrijheid tussen verkoper, producent, eerdere verkoper of enige andere tussenpersoon onverlet laat; dat het nationale recht bepaalt op wie en hoe verhaal kan worden genomen;
Leidend tot onder meer Artikel 3:
Rechten van de consument
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
3. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
Een vorm van genoegdoening wordt geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op: de waarde die de goederen zonder het gebrek aan overeenstemming zouden hebben; de ernst van het gebrek aan overeenstemming en de vraag, of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstig overlast voor de consument. Herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van de goederen en het gebruik van de goederen dat de consument wenste, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument plaatsvinden.
4. De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
5. De consument kan een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst verlangen: - indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of - indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn tot genoegdoening is overgegaan, of - indien de verkoper niet zonder ernstige overlast voor de consument tot genoegdoening is overgegaan.
6. Ontbinding van de overeenkomst kan niet worden verlangd indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:20:
Mag ik u op de hoogte stellen van het volgende.

Europese garantie wetgeving: 2 jaar garantie!
Allereerst : 'onder welke steen kom jij vandaan ?'
Ten tweede dekt je TT de lading niet. Het gaat namelijk niet specifiek over consumentenelectronica, maar over consumentenkoop.

Ten derde zegt de richtlijn weliswaar 'minimaal 2 jaar', maar zegt de NL wet iets veel ruimers.

En ten vierde: zie de search, dit is hier al zo vaak ter sprake gekomen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Sinds wanneer is deze richtlijn overgenomen door de Nederlandse regering dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 mei 2003 :)

en wat doet dit in fotografie? en waarom doet de ts alsof dit iets nieuws is?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:23:
[...]

Allereerst : 'onder welke steen kom jij vandaan ?'
Ten tweede dekt je TT de lading niet. Het gaat namelijk niet specifiek over consumentenelectronica, maar over consumentenkoop.

Ten derde zegt de richtlijn weliswaar 'minimaal 2 jaar', maar zegt de NL wet iets veel ruimers.

En ten vierde: zie de search, dit is hier al zo vaak ter sprake gekomen.
1: je hebt gelijk,
2: maar ik wil het over de garantie op een digitale camera hebben, aangezien dat me stoort.
3: wat zegt de NL wet?
4: ik zal eens zoeken.

Mijn vraag:
Waarom pikt iedereen die 1 jaar dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moest dit niet in een ander topic ofzo?.. dit is nou niet echt een eigen topic waard :p

en waarom pikt iedereen die 1 jaar? onwetendheid en gemakzucht (want immers: die 1 jaar gaat niet boven de wetgeving, en als je alle camera's met 1 jaar gaat ontwijken blijft er weinig keuze over ;))

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:27:
moest dit niet in een ander topic ofzo?.. dit is nou niet echt een eigen topic waard :p

en waarom pikt iedereen die 1 jaar? onwetendheid en gemakzucht (want immers: die 1 jaar gaat niet boven de wetgeving, en als je alle camera's met 1 jaar gaat ontwijken blijft er weinig keuze over ;))
Ehm is het dan niet juist hier een plaats om anderen hierover te vertellen?
Een hele hoop mensen vragen mij (een tweaker) wat ze het beste kunnen kopen.
Als je advies kunt geven over waar ze het beste terecht kunnen (met 2 jaar garantie)
dan denk ik dat dit snel genoeg rond zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
sjongejonge..waarom gebruik je dan toch die mooie en gemakkelijke zoekfunctie hier op GOT niet? :)

zoekuhhh --> zozo. een oude post van mezelf -->

Garantie digitale camera verlengen noodzakelijk?

wel wat foutjes toen opgeschreven, zoals dat je een advocaat nodig hebt bij de kantonrechter. Die heb je dus niet nodig. Wel moet je niet vergeten dat een zaak laten voorkomen volgens mij wel geld kost. Plus je moet natuurlijk aantonen dat het defect niet door jou is veroorzaakt.

[ Voor 39% gewijzigd door guillaumemay op 24-07-2005 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:25:
1 mei 2003 :)

en wat doet dit in fotografie? en waarom doet de ts alsof dit iets nieuws is?
U gaat niet door voor de magnetron.
Nieuwe wet 'Koop en Garanties'

Goed nieuws voor consumenten. Een nieuwe wet, 'Koop en Garanties', die per 1 mei 2003 in werking is getreden, biedt consumenten zes maanden garantie op nieuwe aankopen.

Product en Consumentenkoop
De wet vloeit voort uit een Europese richtlijn wet, zodat alle consumenten binnen de binnen de Europese Unie dezelfde bescherming genieten. Het betreft alleen om koop van producten. Ook moet het gaan om de koop van producten voor particulier gebruik bij een professionele verkoper (consumentenkoop), en mag het niet gaan om bederfelijke producten. De nieuwe wet geldt dus niet wanneer u fruit koopt, een reis boekt, een verzekering afsluit, een loodgieter inhuurt of bij een particulier een tweedehands auto koopt. De wet is wel van toepassing op de koop van een huisdier.

Zes maanden garantie
Sinds 1 mei heeft u als consument recht op een standaard minimum garantie van zes maanden. Gaat een product binnen deze periode defect, dan kunt u de verkoper aanspreken. Het moet wel gaan om een gebrek dat al bestond toen u het product aanschafte. De bewijslast ligt gedurende de garantieperiode bij de verkoper. Hij moet aantonen dat het product bij verkoop in orde was of dat u het zelf verkeerd heeft gebruikt. In veel gevallen een moeilijke opgave voor de verkoper.
Het gaat hierbij dus om een eerste implementatie van een richtlijn van de Europese Unie. In die richtlijn gaat het om de in dit topic genoemde 2 jaar. In het Nederlands recht is de complete richtlijn echter (nog) niet opgenomen, maar sinds 1 mei 2003 geldt wel een minimale garantie van 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom ik dit aanhaal

Omdat er geen enkel topic is met een eindconclusie.

Wat is het nu. Wel of geen 2 jaar garantie.
Ik vind dit erg belangrijk om duidelijk te krijgen omdat je hier een
hoop winkels mee om de oren kunt slaan met de consumentenbond
achter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
sdomburg schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:37:
[...]

[...]

Het gaat hierbij dus om een eerste implementatie van een richtlijn van de Europese Unie. In die richtlijn gaat het om de in dit topic genoemde 2 jaar. In het Nederlands recht is de complete richtlijn echter (nog) niet opgenomen, maar sinds 1 mei 2003 geldt wel een minimale garantie van 6 maanden.
Die geciteerde uitleg klopt niet. De richtlijn is wel degelijk geïmplementeerd. Twee onderdelen moet je daarin van elkaar onderscheiden:
1. wanneer een defect zich binnen een half jaar voordoet, wordt het defect geacht reeds bij de koop
aanwezig te zijn geweest, met alle gevolgen van dien.
2. een produkt moet zo lang mee gaan als je er van mag verwachten. (Dat is de NL implementatie van de 'tenminste 2 jaar' uit de richtlijn)

Kortom: voor jou, maar ook voor de geciteerde site, geen koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Simpele conclusie: Wel 2 jaar garantie dus.

Maar GEEN kosteloze reparatie na de fabrieksgarantie (bij deze 1 jaar).

Voor alle mensen met de consumentengids: Dit stond ook letterlijk in de laatste consumentengids. De consumentenbond had duidelijk als conclusie dat ze een verlengde garantie tegen betaling in de winkel niet aan- en niet afraden, omdat de kosten voor die verlenging of de eventuele reparatiekosten per object verschillen. Wel werd duidelijk vermeld dat je bij een defect na de aangegeven fabrieksgarantie altijd kosten zal hebben als je het zou repareren.

[ Voor 70% gewijzigd door guillaumemay op 24-07-2005 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdomburg schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:37:
[...]

[...]

ik zou die magnetron maar alvast op sturen, want ik quote mezelf nog maar een keer:
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:34:
die 6 maanden gaat over bewijslast.. maar zal ik het dan maar eventjes doen?

ene richtlijn.. met de vermelding dat je je niet direct op richtlijnen kunt beroepen.
Nu ga je voor garantie de volgende stappen af:
eerst heb je die 6 maanden, hierin lig de bewijslast bij de verkoper, dit wil zeggen: gebeurd er iets dan moet er vanuit gegaan worden dat het defect al reeds bestond bij de verkoop en is het aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.

Daarna krijgen we in dit geval 1 jaar garantie, binnen deze termijn heb je met je verkoper een overeenkomst dat hij zorgt dat het product blijft werken, dat lijkt me duidelijk.

Dan komen we misschien nog bij fabrieksgarantie.. leuk .. kan niets aan jou recht of je overeenkomst met de verkoper afdoen, maar indien je garantie bij de verkoper reeds verlopen is betekend dit dat de fabriekant het artikel nog voor jouw gaat repararen (kostenloos).

Nu komen we bij het wettelijk systeem voor na de garantie, even een reminder: art. 7:6 gaat erover dat alles wat ik nu bespreek dwingend recht is, kortom: je kunt overeengekomen zijn wat je wilt, dat doet niets af van jou wettelijk rechten.
Alleereerst is er bij een defect sprake van non conformiteit 7:17 en heb je recht op nakoming (garantie) 7:21. Hieruit komt het hele verhaal "wat je ergens van mag verwachten". een wasmachine mag je verwachten dat ie 10 jaar mee gaat, als ie na 5 jaar stuk gaat buiten de garantie is ie non-conform, maar is de reparatie ook niet perse geheel kostenloos: immers de verkoper mag een vergoeding vragen voor de tijd dat je hem wel goed hebt kunnen gebruiken.

En waar komt die 2 jaar nu vandaan.. die staat nergens? .. nou die staat in de eerder vernoemde richtlijn, maar daar kon je je toch niet direct op beroepen? nee.. maar art. 7:6 lid 3 stelt dat waar ons wettelijk systeem op de een of andere manier niet zou voldoen aan de vereiste bescherming uit deze richtlijn dit geen afbruek kan doen aan de rechten voortvloeiend uit deze richtlijn.
enneh stevenk: die koelkast mag je ook naar me opsturen :+

edit: overgens.. als je nog wat verder wilt gaan in die vergoeding bij non conformiteit.. wekkel heeft ooit eens een mooi stukje daarover gequote uit de Asser :) moet je even zelf opzoeken dan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
met 2 jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het product moet zo lang mee gaan als dat de fabrikant op geeft toch? Bij twijfel dient het namelijk bij de fabrikant beoordeeld te worden hoe lang iets mee gaat. Garantie blijft een lastig probleem: 1 jaar of 2 jaar. 2 jaar is een richtlijn (oftewel suggestie) van de EU hoe landen het zouden kunnen doen. Maar omdat de nederlandse wetgeving bij invoering al beter was voor de consument is er niks mee gedaan. Ik denk dat als een fabrikant dus 1 jaar garantie geeft op een product zij een jaar werken kunnen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:41:

Omdat er geen enkel topic is met een eindconclusie.
Misschien moet je wat langer/beter zoeken? En uiteindelijk eigen conclusies trekken, er zijn altijd onwetenden die er tegen in blijven gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anders lees je even wat ik net uit leg :) de wet stelt duidelijk dat indien ons wettelijk systeem minder bescherming biedt dan de aangehaalde richtlijn, de bescherming uit de richtlijn geld.
Kortom; je kunt niet onder die 2 jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:44:
[...]

ik zou die magnetron maar alvast op sturen, want ik quote mezelf nog maar een keer:

[...]

enneh stevenk: die koelkast mag je ook naar me opsturen :+
Vraag maar aan domburg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:47:
Nee het product moet zo lang mee gaan als dat de fabrikant op geeft toch? Bij twijfel dient het namelijk bij de fabrikant beoordeeld te worden hoe lang iets mee gaat. Garantie blijft een lastig probleem: 1 jaar of 2 jaar. 2 jaar is een richtlijn (oftewel suggestie)
'richtlijn' klinkt als suggestie, maar dat is het zeker niet. Die 2 jaar uit de richtlijn is een keihard minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft hij die koelkast dan al :? of wat moet ik aan domburg vragen? ik geloof meer in een wettekst dan in een leken artikel van de consumentenbond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
gium schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:42:
Simpele conclusie: Wel 2 jaar garantie dus.

Maar GEEN kosteloze reparatie na de fabrieksgarantie (bij deze 1 jaar).

Voor alle mensen met de consumentengids: Dit stond ook letterlijk in de laatste consumentengids. De consumentenbond had duidelijk als conclusie dat ze een verlengde garantie tegen betaling in de winkel niet aan- en niet afraden, omdat de kosten voor die verlenging of de eventuele reparatiekosten per object verschillen.
Waaruit maar weer eens blijkt dat ook de consumentenbond zich niet van de meest onderlegde juristen bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:50:
heeft hij die koelkast dan al :? of wat moet ik aan domburg vragen? ik geloof meer in een wettekst dan in een leken artikel van de consumentenbond
Ik heb niemand een koelkast beloofd, ik heb alleen verteld dat domburg er geen krijgt :)

Dat jij weet waar het over gaat, maakt nog niet dat jou een koelkast ga geven, want voor je het weet staan o.a. Wekkel en Sovereign ook om zo'n ding te bedelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja zeg.. wat heb ik nou aan een magnetron als ik geen koelkast heb om de kant en klaar maaltijden in te bewaren :? lekker is dit ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:54:
ja zeg.. wat heb ik nou aan een magnetron als ik geen koelkast heb om de kant en klaar maaltijden in te bewaren :? lekker is dit ;(
Da's het nadeel van gelijk hebben: dan beloven ze je eerst dat je van alles niet krijgt, maar achteraf krijg je 't toch niet, *omdat* ze er langzamerhand achter komen dat je gelijk hebt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
StevenK schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:51:

Waaruit maar weer eens blijkt dat ook de consumentenbond zich niet van de meest onderlegde juristen bedient.
En jij bent wel zo'n onderlegde jurist wou je zeggen?? De fabrikanten staan in hun recht om het te houden op 1 jaar fabrieksgarantie met kosteloze reparaties, anders zouden ze al lang aangeklaagd zijn.

Als er in de consumentengids (en trouwens ook in een artikel in het AD) staat dat ik na de 1 jaar fabrieksgarantie toch nog moet betalen voor de reparatie van een defect, dan ga ik daar eerder van uit dan het advies van sommige mensen hier op te volgen, die blijkbaar niet geheel op de hoogte zijn van de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Euh ja, even zoeken dus: dit is al zo enorm vaak hier behandeld op GoT :) Daarnaast hoort dit niet in FG maar in SG, maar de TS heeft daar nog geen toegang toe: derhalve gaat deze dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.