Ik heb een server met een sis (sis99fx) chipset. Ik heb 2 hdd's als raid 1 ingesteld. Nu wil dit onder linux (centos 3.5) gebruiken. Linux herkent de schijven perfect maar niet als raid 1. Als het goed is hoor ik toch 1 schijf te zien en niet 2? Ik kan op de sis website geen aangepaste drivers vinden e.d. Weet iemand een oplossing
RAID-1 is niet zo moeilijk, gewoon als 2 losse disks instellen in je SiS RAID BIOS, vervolgens met software RAID gaan werken met de sata_sis drivers.
Vervolgens geef je grub of lilo de opdracht om in beide disks boot informatie weg te schrijven, als je een disk kwijtraakt vervolgens is het effect hetzelfde als met BIOS/driver RAID.
Vervolgens geef je grub of lilo de opdracht om in beide disks boot informatie weg te schrijven, als je een disk kwijtraakt vervolgens is het effect hetzelfde als met BIOS/driver RAID.
Zover was ik al gekomen. Maar ik heb ook een andere server met een 3ware controller en die laat in linux maar 1 disk zien. Dit is dus met softraid niet mogelijk? Waarom zit dan uberhaupt een raid controller onboard_JGC_ schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:26:
RAID-1 is niet zo moeilijk, gewoon als 2 losse disks instellen in je SiS RAID BIOS, vervolgens met software RAID gaan werken met de sata_sis drivers.
semi hw-raid? De SATA controller is een SiS 180, dezelfde als ik op mijn mobo heb zitten in mijn desktop systeem. Er zijn geen RAID drivers voor die chipset, gaan er ook niet snel komen ben ik bang.
Met linux software RAID maak je op partitie niveau arrays aan ipv op schijfniveau. Aangezien het RAID-1 wordt, staat er op beide disks gewoon dezelfde inhoud, dus maakt het ook geen donder uit voor het systeem welke disk er 1e of 2e is, of welke disk van beiden doodgaat. Het effect van software RAID tov driver-RAID is exact hetzelfde.
Edit:
3Ware is een echte hardware RAID controller waarbij echte intelligentie op de controller zit ingebouwd. De driver hoeft alleen de chip maar aan te sturen, de chip doet de rest itt die SiS software RAID controller die alles door de driver laat doen.
Met linux software RAID maak je op partitie niveau arrays aan ipv op schijfniveau. Aangezien het RAID-1 wordt, staat er op beide disks gewoon dezelfde inhoud, dus maakt het ook geen donder uit voor het systeem welke disk er 1e of 2e is, of welke disk van beiden doodgaat. Het effect van software RAID tov driver-RAID is exact hetzelfde.
Edit:
3Ware is een echte hardware RAID controller waarbij echte intelligentie op de controller zit ingebouwd. De driver hoeft alleen de chip maar aan te sturen, de chip doet de rest itt die SiS software RAID controller die alles door de driver laat doen.
[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 24-07-2005 22:42 ]
je hebt wat snelheids verlies bij software raid (althans je CPU moet nu dingen doen die anders een min of meer dedicated proc doet ) , en het is theorethisch gezien minder veilig._JGC_ schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:39:
semi hw-raid? De SATA controller is een SiS 180, dezelfde als ik op mijn mobo heb zitten in mijn desktop systeem. Er zijn geen RAID drivers voor die chipset, gaan er ook niet snel komen ben ik bang.
Lees dit eens:
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html
En kijk eens naar mdadm en raidtools. Beide zijn handige tools om software raids te maken
[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 24-07-2005 22:43 ]
En als je flexibeler wil zijn kan je ook LVM2 gaan gebruiken. Is makkelijk met resizen van partities als het ooit nodig mocht zijn.
Vergeleken met normale driver-RAID bij die controllers is er exact 0,0% snelheidsverlies...BoudewijnLinux schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:42:
[...]
je hebt wat snelheids verslies.
Lees dit eens:
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html
En kijk eens naar mdadm en raidtools. Beide zijn handige tools om software raids te maken
De controllers die via devicemapper aangestuurd kunnen worden werken nml op dezelfde manier als software RAID, het OS mag nog steeds de blocks op de disk bijelkaar rapen.
Verder is raidtools hopeloos verouderd. Degene die nu nog RAID maakt met raidtools(2) mag eens goed nadenken waar ie mee bezig is. Tegenwoordig doet elke fatsoenlijke distro RAID configuratie met mdadm en linux RAID autodetection.
Hoe kan ik dit het beste achteraf doen? Want ik moet natuurlijk 2 vrije partities kiezen. Maar er is er maar 1 natuurlijk vrij. De andere schijf staat reeds software op.
http://xtronics.com/reference/SATA-RAID-debian-for-2.6.html
Dat is een howto om te migreren naar een RAID-1 systeem, waarbij je gewoon een half RAID-1 array aanmaakt en later de 2e disk erbij doet.
Dat is een howto om te migreren naar een RAID-1 systeem, waarbij je gewoon een half RAID-1 array aanmaakt en later de 2e disk erbij doet.
In principe maakt het niks uit of je raidtools of mdadm gebruikt. Tijdens een Slackware install heb ik geen mdadm tot mijn beschikking, wel raidtools. Later, na de installatie laat ik mdadm de met raidtools gemaakte schijven in de gaten houden. Geen enkel probleem, ze werken uitstekend samen._JGC_ schreef op zondag 24 juli 2005 @ 22:45:
[...]
Verder is raidtools hopeloos verouderd. Degene die nu nog RAID maakt met raidtools(2) mag eens goed nadenken waar ie mee bezig is. Tegenwoordig doet elke fatsoenlijke distro RAID configuratie met mdadm en linux RAID autodetection.
En als er een schijf toegevoegd moet worden vind ik raidhotadd /dev/md0 /dev/sda makkelijker dan de syntax van mdadm (maar dat heeft met gewenning te maken
Autodetectie van RAID partities staat los van raidtools <-> mdadm.
ik zie het probleem ook nietlckarssen schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:31:
[...]
In principe maakt het niks uit of je raidtools of mdadm gebruikt. Tijdens een Slackware install heb ik geen mdadm tot mijn beschikking, wel raidtools. Later, na de installatie laat ik mdadm de met raidtools gemaakte schijven in de gaten houden. Geen enkel probleem, ze werken uitstekend samen.
En als er een schijf toegevoegd moet worden vind ik raidhotadd /dev/md0 /dev/sda makkelijker dan de syntax van mdadm (maar dat heeft met gewenning te maken).
Autodetectie van RAID partities staat los van raidtools <-> mdadm.
Pagina: 1