Cpu/Mobo kapot? pc start alleen nog op 100mhz fsb ipv 133.

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik dacht "even een HD en controller vervangen, zo gepiept" niet dus....

Terwijl ik toch in het binnenste van mijn pc bezig was (hd's/controller) heb ik 1 van de 2 processor koelers er af gehaald om te kijken naar de processor code. Code gechecked, en toe weer voorzichtig de koeler gemonteerd. Hierna wilde windows niet meer instaleren/starten.

Ik dacht eerst dat het met de nieuwe controller/HD te maken had, en toen met het geheugen/graka.
Wat ik geprobeer heb, zo kaal mogenlijk opstarten/installeren met:
3 verschillende scsi controllers
2 soorten kabels
2 soorten HD's
Andere videokaart geprobeerd
Ander geheugen geprobeerd.
stroomaansluitingen zitten ook goed.

Maar wat blijkt nu, netzoals deze kerel:
CPU wil niet op 133mhz (fsb)
Als ik mijn FSB op 100 zet, 200 effectief, dan gaat alles prima, en ik draai nu ook prime95 op de ondergeclockte proc's (1500mhz) .
Zo gauw ik hem op 133 zet gaat het mis, windows installeren/starten gaat niet.

Ik heb de koeler die ik er af gehaald heb nogmaals er af gehaald, schoongemaakt en de proc ook, en weer netjes gemonteerd. Er viel me niet iets kapots op aan de core (niet supergoed gekeken).

Ik heb het gevoel dat ik het meest wel heb uitgeloten behalve mijn mobo/cpu's. Zou ik met het afhalen van de koeler iets beschadigd hebben? verder heb ik niks veranderd op het moederbord qua jumpers etc.

Specs
Dual XP 2400 (2000mhz) tbred 133mhz fsb 1,65v
asus A7V266-D
(1GB samsung ecc reg. u320 lsi controller, fujitsu scsi schijven, geforce 6800LE)

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt neem ik aan ook al wel gekeken naar de elcos op je mobo? Dit zou kunnen verklaren waarom het ding instabiel is.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-05 10:50
Inderdaad elco's checken en met MBM5 of speedfan temperaturen en voltages in de gate houden. Je zal niet de eerste zijn die door een gare voeding of verstopte koeling (bijvoorbeeld van de chipset) geen 133Mhz FSB meer kan halen.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 24-07-2005 21:28 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• maratropa
  • Niet online
spanx, nu heb ik:
-Elco's gechecked
-Alles van het moederbord gehaald
-alles stofvrij gemaakt
-jumpers/switches gechecked
CPU's schoongemaakt, etc.

Nu boot hij wel op 133mhz fsb (2ghz), en komt windows in.
Maar bij het laten lopen van 2 instanties van prime95, geeft de ene prime al heel snel een melding van een afrondingsfout. Dus lijkt me toch 1 van de cpu's niet?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 25-07-2005 23:36 ]

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gladiool schreef op maandag 25 juli 2005 @ 23:36:
spanx, nu heb ik:
-Elco's gechecked
-Alles van het moederbord gehaald
-alles stofvrij gemaakt
-jumpers/switches gechecked
CPU's schoongemaakt, etc.

Nu boot hij wel op 133mhz fsb (2ghz), en komt windows in.
Maar bij het laten lopen van 2 instanties van prime95, geeft de ene prime al heel snel een melding van een afrondingsfout. Dus lijkt me toch 1 van de cpu's niet?
Zou idd 1 van de cpus kunnen zijn.
Heb je ze al eens van socket gewisseld? (dat zou nog eens een prob kunnen zijn), leek te werken met 1 van mijn duals die niet wilde werken.

Test het anders eens met een setje andere cpus als je daar de mogelijkheid toe hebt.

• maratropa
  • Niet online
Well..even een kickje....

Ik heb nu het moederbord los liggen, zodat ik goed kan testen. Ik weet meer maar volgens mij is het geen goed nieuws.

Ik heb beide proc's in een socket 0 geprobeerd, en geen problemen, ook niet met prime 95.

Maar in socket 1, begint het moederbord te piepen met prime 95. En met 2 procs crashed hij dus op 133mhz, of geeft iig prime 95 fouten..

Dus aan de ene kant mooi dat de processoren goed zijn, maar ik kan aanemen dat het moederbord de pijp uit gaat?

Ik heb een aantal andere topics gelezen over piepende moederborden....Maar als ie nou alleen piepte...

specs

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:54
Ik heb precies hetzelfde gehad met dat moederbord, maar nadat ik alles stofvrij had gemaakt en alles buiten de kast had geprobeerd werkte het, ik denk dat er bij mij ergens sluiting heeft gezeten.
heb hetzelfde namelijk pas gehad met m`n A7V600 moederbord.

ga binnenkort waterkoeling loslaten op m`n dual amd setje, en dan weer alles voorzichtig in de kast zien te krijgen (zonder sluiting te maken).

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
doe es wat koelprut op de cpu die je losgehad hebt.
Je meld dat je hem schoongemaakt hebt, maar koelpasta aangebracht?, dat zie ik nergens.
Kijk eens in de bios hoe de temparatuur is.
Pagina: 1