Hoe linux te leren

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:21
Ik ben volslagen noob op het Linux gebied, en wil graag leren hoe ik een en ander kan doen.
Dingen zoals een webserver opzetten onder SuSE 9.1 Pro krijg ik wel voor elkaar, maar die bak is noggal sloom (P2 300), bovendien is het de bedoeling dat die bak binnenkort 800gb+ aan FTP gaat serven. Maar ik heb totaal geen idee hoe ik SuSE zo kan installen dat ik
a) alleen een command mode overhoud
b) een sata kaartje aan de gang krijg
c) een FTP programma werkend krijg

Kortom, ik weet extreem weinig van Linux.

Op internet zoeken levert alleen maar cursussen op die je moet nemen irl, boeken bij de bieb hebben ze hier niet (Putten, zo'n boeren gat ;)) dus wie kan mij een paar tips van de hand doen?

Stefan aka eXistenZ

There is no replacement for displacement!

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11-2025

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Ik heb een hoop geleerd door zelf Gentoo linux te installeren!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Joop Dorresteijn schreef op zondag 24 juli 2005 @ 15:33:
Wat ik dan persoonlijk het fijnst vind, is om dit dan in VMware te doen. Dan kan je lekker snel dingetjes proberen zonder dat je al teveel last van vertragingen hebt die je op een slome rommelbak wel hebt. :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

HOWTO's + google zijn je beste vrienden op dit gebied.

gewoon installeren van een versie, en starten vallen en opstaan werkt het best. ik zie dat je een FTP aan de gang wilt krijgen dus je hebt al een doel voor ogen. dat is goed ! als je zomaar zonder doel het gaat doen raak je sneller zoek

misschien installeer je in een jaar tijd dat ding 4x opnieuw (bijvoorbeeld) maar elke keer leer je wat weer bij.

veel documentatie vind je op
http://www.tldp.org/tldp-redirect.php?url=/

en deze is bijzonder handig
DOS-Win-to-Linux-HOWTO

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 24-07-2005 15:38 ]

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gentoo is een aanrader, mits (!!!) je bereid bent de manual te lezen.
Zeker de installatie manual en de bijbehorende documentatie is echt heel erg goed.

Andere distro's installeren wat makkelijker, maar daar zit wel veel poespas bij. Je leert dan minder goed hoe linux zelf werkt.

dit is de x86 install manual:

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml
bij gentoo kun je dus exact kiezen wat je wil tot aan je systeem-logger toe.
grafische interface moet je los installen, dus daar heb je geen last van.
FTP server en client is 10 minuten werk (werkt gewoon standaard)
sata werkt ook keurig :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je SUSE Pro koopt, krijg je er 2 boeken bij.
DOCUMENTATIE:

1000 pagina's gedrukte documentatie in twee Engelstalige boeken:

Administration Guide: kwalitatief en kwantitatief ongeëvenaarde documentatie voor technische enthousiastelingen en ontwikkelaars, met gedetailleerde expertkennis over netwerken, het opzetten van diverse servers en achtergrondinformatie over het binnenste van een SUSE LINUX-systeem.

User Guide: betere documentatie voor nieuwkomers voor een soepele eerste kennismaking.
Over FTP staat in de boeken die ik bij 8.1 heb niet zoveel op papier trouwens, beetje algemene info en een verwijzing naar de documentatie op je systeem (/srv/ftp).
Maar meeste leer je door gewoon in de praktijk wat te prutsen en te zoeken.

Verwijderd

Joop Dorresteijn schreef op zondag 24 juli 2005 @ 15:33:
offtopic:
Technisch gezien heb je enkel geleerd hoe je een lijst commando's kan overtypen imho ;)

• _eXistenZ_
Iva_Bigone schreef op zondag 24 juli 2005 @ 15:47:
Als je SUSE Pro koopt, krijg je er 2 boeken bij.

[...]

Over FTP staat in de boeken die ik bij 8.1 heb niet zoveel op papier trouwens, beetje algemene info en een verwijzing naar de documentatie op je systeem (/srv/ftp).
Maar meeste leer je door gewoon in de praktijk wat te prutsen en te zoeken.
SuSE 9.1 pro heb ik geleend van een maat van me en die is zn boeken kwijt (Vraag me niet hoe die et voor mekaar krijgt) Of et legaal is om een OS te lenen weet ik even niet maar dat is nu het probleem ook niet.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 18:02
Je leert 'Linux' op dezelfde manier als je Windows hebt geleerd: gewoon er veel mee werken, veel dingen uitproberen en van je fouten leren. Internet kan er veel mee helpen, maar ook de gewone man-pages kunnen veel nuttige informatie geven.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
bovendien is het de bedoeling dat die bak binnenkort 800gb+ aan FTP gaat serven
Ik weet niet hoeveel tijd je bereid bent erin te stoppen, maar als je alles een beetje goed wilt laten draaien is het toch handig als je er wat meer vanaf weet. Als je een how-to volgt, en je wilt iets updaten, is het toch handig als je weet hoe dat moet. Het is de vraag of je het systeem door en door leert snappen als je SuSE gebruikt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

GlowMouse schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:04:
[...]

Ik weet niet hoeveel tijd je bereid bent erin te stoppen, maar als je alles een beetje goed wilt laten draaien is het toch handig als je er wat meer vanaf weet. Als je een how-to volgt, en je wilt iets updaten, is het toch handig als je weet hoe dat moet. Het is de vraag of je het systeem door en door leert snappen als je SuSE gebruikt.
daarom gentoo.
Je wordt dan gedwongen de manual te lezen ;)
zeker als je een dergelijke hoeveelheid data hebt is dat wel zo fijn voor je users .

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Sja, ik heb veel geleerd door gewoon te prutsen, maar een boek als dit heeft me toch ook een heel eind op weg geholpen: Linux for Windows Administrators

De meeste boeken gaan te snel teveel in op details, of gaan er juist vanuit dat je een computern00b bent.. Dit boek niet, da's wel fijn..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

Als je een server distro zoekt die redelijk makkelijk te onderhouden is zou ik voor Debian Stable/Testing gaan. Ik kan niet helemaal zeker zeggen dat je sata kaart zal werken omdat je te weinig informatie geeft over chipset etc...
Bekijk voordat je gaat installeren grondig je hardware en doe vooronderzoek.
Als het een heel goedkoop sata kaartje is, is de kans er dat het een half software kaartje is.

Gentoo is word aangeraden maar persoonlijk zou ik dit niet doen omdat een p2 300 mhz het niet leuk gaat vinden om alles van source te compileren. installatie van een dag of twee :+

Ik zelf heb het meeste geleerd door veel doen en lezen. Een ftp server opzetten zijn meer dan een howto voor te vinden. Als je de console commands wil leren zou ik met dit beginnen:
http://linuxreviews.org/beginner/

Om console only te bootten zul je de grafische login manager uitmoeten zetten, deze zal waarschijnlijk kdm of gdm heten.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:25

Nakebod

Nope.

Een goed ebook vind ik die van Alain Wenmaekers. Geheel in het Nederlands, wat misschien als eerste basis niet eens zo slecht is.
http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/
Dit boek hebben wij op school ook gebruikt.
Ook is de taal duidelijk, gezien het geschreven is door een Belg, zou je typisch vlaamse uitdrukkingen kunnen verwachten, maar volgens mij heb ik die niet gezien, of ik vond ze normaal :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

mister man is your friend ;)

Ik heb vroeger ook gewoon GNU/Linux onder de knie gekregen door gewoon te doen, vaak manpages & howto's te lezen en beetje intelligentie.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 16:17 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De SuSE 9.x handleidingen zijn gratis te downloaden (jaja compleet legaal). Via eMule kan je die zeker vinden.

Als het een server is, dan raad ik je Slackware aan. Niet zo simpel, ok, maar het heeft heel wat minder overhead dan een SuSE en zal ook stukken vlotter draaien dan SuSE (dat toch best wel up-to-date specs vraagt, 256 MB is een minimum, en je processor mag ook best wat sneller daarvoor). Vooral KDE vreet resources; ik zou Minislack es proberen als ik jou was. Een Slackware-variant die een 400 MB iso heeft, en 1.1 Gb installatieruimte inneemt. Xfce als desktopomgeving, wat heel licht qua resources is. Als ik ermee opstart zit mijn RAM-gebruik vaak rond de 60-80 MB, dat is wat anders dan een gestripte Windows Xp :). Zeker de moeite waard! Verder zijn Slackware & daarop gebaseerde distro's geoptimaliseerd voor oudere hardware (i486, zoals jouw processor). In verhouding lopen ze dus ook sneller dan SuSE of andere mainstream-distributies, die vaak i686 geoptimaliseerd zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 24-07-2005 16:17 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Zelf ben ik begonnen door de debian te downloaden en installeren aan de hand van tutorials op internet, die zijn er zeker over debian veel te vinden!

If I can't fix it, it ain't broken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Blaasvis schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:11:
aartje is.

Gentoo is word aangeraden maar persoonlijk zou ik dit niet doen omdat een p2 300 mhz het niet leuk gaat vinden om alles van source te compileren. installatie van een dag of twee :+
daarvoor hebben we distcc?

en so what?
als je 800gb goed wil gaan hosten, waarom ga je dan moeilijk doen over compileren?
die bak staat vervolgens jaren aan. Wat is dan 2 dagen?
Als je stage3 doet is dat zo gedaan op die hardware (enige wat je dan compileert is je kernel en grub).

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:03
ik ben ook begonen met een paar netinstall floppy van debian, verbaasde me zelf toen hoe makkelijk alles ging. was toen ook op een oude bak, P1 75 Mhz : )
ging perfect om beetje mee te spelen.
vooral apt-get is zeer fijn, om beetje meer overzicht te krijgen is het ook fijn om webmin te installeren. daar beetje dingen wijzingen en later commandline kijken wat je nu persies veranderd hebt, daar heb ik veel van geleerd.

maar zoals al vaker hier gezegd, ik zou voor debian gaan

• _eXistenZ_
Die 800Gb staat niet lang aan ofzo, daar stouw ik gewoon mijn films/ mp3/ images op. 240GB is een beetje krapjes daarvoor en een beetje te veel raid0 (Lees crashgevoelig)

• _eXistenZ_
Ik krijg het idee dat Minislack al een desktop heeft?

Zit op het moment even der voor- en nadelen van de verschillende Linux distro's door te lopen.

[ Voor 49% gewijzigd door _eXistenZ_ op 24-07-2005 16:49 ]

• Creepy
  • Laatst online: 22:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

BoudewijnLinux schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:20:
[...]

en so what?
als je 800gb goed wil gaan hosten, waarom ga je dan moeilijk doen over compileren?
Als je stage3 doet is dat zo gedaan op die hardware (enige wat je dan compileert is je kernel en grub).
En je leert daar meer van dan een Debian installatie? Of een archlinux installatie? Of een slackware installatie? (retorische vraag, antwoord is nee ;) ).

Bekijk op het net de docs van de betreffende distributies eens (voornamelijk de installatie handleiding en het configgen van het systeem) en beslis dan zelf wat je wilt installeren.
eXistenZ_NL schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:48:
Zit op het moment even der voor- en nadelen van de verschillende Linux distro's door te lopen.
En terecht :)

[ Voor 13% gewijzigd door Creepy op 24-07-2005 16:52 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

BoudewijnLinux schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:20:

en so what?
Dude, jij hebt zeker weten nog nooit een vriendin gehad. Waarom ik dat zie? Omdat elke keer als jij een meisje zou zien, jij direct al kwijlend op haar af zal stormen, haar welgemeende "NEE!" niet eens begrijpend. Een slimme jongen weet hoe je het standaard "NEE!" van een meisje in een al dan niet gemeend "misschien" (en eventueel later een "ja") kan omtoveren, namelijk door middel van charme, geduld, liefde en begrip. Alle eigenschappen die hiervoor noodzakelijk is, die mis jij.

Wat ik hiermee bedoel? Hij zei "NEE!", dus hou erover op. "NEE!" is "NEE!". |:(.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Creepy schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:51:
[...]

En je leert daar meer van dan een Debian installatie? Of een archlinux installatie? Of een slackware installatie? (retorische vraag, antwoord is nee ;) ).
en je leert van apt-get config wat?
ik denk dat als je een user zelf zijn configs laat editen hij er meer over denkt (ergo meer ervan leert) dan wanneer je een of andere (al dan niet ncurses based) UI gebaseerde tool gebruikt. Want dan is het bij velen gewoon "next --> next --> next --> finish" .

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:54:
[...]

Dude, jij hebt zeker weten nog nooit een vriendin gehad. Waarom ik dat zie? Omdat elke keer als jij een meisje zou zien, jij direct al kwijlend op haar af zal stormen, haar welgemeende "NEE!" niet eens begrijpend. Een slimme jongen weet hoe je het standaard "NEE!" van een meisje in een al dan niet gemeend "misschien" (en eventueel later een "ja") kan omtoveren, namelijk door middel van charme, geduld, liefde en begrip. Alle eigenschappen die hiervoor noodzakelijk is, die mis jij.

Wat ik hiermee bedoel? Hij zei "NEE!", dus hou erover op. "NEE!" is "NEE!". |:(.
Dude (het is niet mijn gewoonte zo mensen aan te spreken hoor), waar geeft hij dat dan aan?

Ik lees dat namelijk niet terug hoor.

verder ben ik van mening dat je hier gewoon iets er bij haalt waarvan je ueberhaupt niet weet of het waar is, en vervolgens op de persoon tracht te spelen. Chapeau hoor :r

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 24-07-2005 16:59 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

eXistenZ_NL schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:48:
Ik krijg het idee dat Minislack al een desktop heeft?

Zoals ik zei, Minislack heeft een desktop - Xfce. Heel licht. Als je die niet nodig hebt, dan zwier je 'm dr gewoon af :). En standaard boot Minislack in de console - je krijgt geen grafisch loginscherm tenzij je de init level in de inittab wijzigt van 3 naar 4.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Creepy
  • Laatst online: 22:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

BoudewijnLinux schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:55:
[...]

en je leert van apt-get config wat?
ik denk dat als je een user zelf zijn configs laat editen hij er meer over denkt (ergo meer ervan leert) dan wanneer je een of andere (al dan niet ncurses based) UI gebaseerde tool gebruikt. Want dan is het bij velen gewoon "next --> next --> next --> finish" .
Het zou je sieren als je eerst eens Debian, archlinux of slackware zou gaan installeren i.p.v. er vanuit te gaan dat Gentoo de enige is waarbij je configgen met de hand kan doen...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Borromini schreef op zondag 24 juli 2005 @ 17:01:
[...]

Zoals ik zei, Minislack heeft een desktop - Xfce. Heel licht. Als je die niet nodig hebt, dan zwier je 'm dr gewoon af :). En standaard boot Minislack in de console - je krijgt geen grafisch loginscherm tenzij je de init level in de inittab wijzigt van 3 naar 4.
bedoel je niet 5?
4 is ongebruikt voor zover ik weet.

• _eXistenZ_
Ik ga voor minislack.

Ik las je post alsof je mij Xcfe aanbeval als desktop om er bij te installeren, en dat minislack alleen commandline was :) Nu kan ik voorlopig wel even vooruit. Bedankt allemaal, en ik kwam ook nog een hele mooie install tutorial tegen op de Minislack site.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Xfce wordt standaard geïnstalleerd, wordt niet standaard geboot :). Je kan het er dus altijd afzwieren. En als je wil kan je KDE vanuit de repositories installeren :). Ik weet dat andere gebruikers al Gnome en Enlightenment enz. op Minislack draaien hebben, dus dat zit wel snor :).

Voor grafisch booten moet je de wiki es checken :). Of doe gewoon # vim /etc/inittab en wijzig init:3 in init:4.
BoudewijnLinux schreef op zondag 24 juli 2005 @ 17:02:
[...]

bedoel je niet 5?
4 is ongebruikt voor zover ik weet.
Minislack (en Slackware voor zover ik weet) gebruiken init 4 voor grafische multiuser. Er lijken wel wat verschillen te zijn tussen distro's onderling mbt runlevels 3-5. 0 en 6 enzo zijn echt universeel, maar sommigen durven wel es afwijken :).

[ Voor 52% gewijzigd door Borromini op 24-07-2005 17:21 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Lamazitte... Maar kan eigen posts ni verwijderen, dus ja :). Wil ook niet beticht worden van topic kicking ofzo :).

[ Voor 106% gewijzigd door Borromini op 24-07-2005 17:13 ]

Verwijderd

ik moet eerlijk zeggen dat ik van linux nooit veel heb begrepen (kon redelijk overweg met de bash shell maar that's it).

Op een gegeven moment FreeBSD geprobeerd en ik snap niet waarom men zegt dat FreeBSD zoveel ingewikkelder is. Ik vind FreeBSD enorm helder en ook de documentatie vind ik wat beter. Het is veel meer recht toe, recht aan. Het is misschien ook maar wat je gewend ben maar waarom ging alles als ubernoob bij FreeBSD dan zoveel beter?

Het is trouwens prima voor de desktop hoor en je kan er ook ook heel veel linux binaries onder draaien (en niet perse langzamer dan onder linux zelf, soms zelfs sneller!).

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik ben gewoon begonnen. Eerst met Fedora, nu al een tijdje met Ubuntu. Aldoende leer ik toch aardig wat.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een windowmanager en DE op een server :? Overigens zou ik de heren hier willen vragen om niet iemand een bepaalde dist aan te smeren maar de TS verwijzingen te geven naar de manier waarop jij het geleerd hebt. Dat dit voor een deel door ervaring is, swah, maar ga dan niet zeggen dat dist X zo goed is.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Mijn eerste stappen waren met Gentoo. En door veel te doen en veel de forums af te struinen als je een bepaald probleem hebt leert men.

Maar toch wil ik meer weten en ik ben van plan binnenkort eens LFS te proberen. Ik ben gewoon te nieuwsgierig wat er allemaal achter een ebuild schuil gaat. Waarom die bestandslocaties, waarom juist die compile opties, enz. enz.

Verwijderd

Download de netinstall image van debian testing. Installeer deze.

Voer tijdens installatie de gevraagde gegevens in.

Als hij klaar is, type je op de commandprompt:
code:
1
apt-get install proftpd

En klaar.

Gentoo is ook een leuke distro, maar imo minder geschikt voor beginners. Suse is te obscuur. Redhat en Mandrake zijn meer desktop distro's.

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11-2025

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

offtopic:
http://forums.gentoo.org/

Laat je binnenkort weten hoe minislack bevalt?! :)

[ Voor 20% gewijzigd door -Nexus op 24-07-2005 19:23 ]

Verwijderd

Ik zelf draai Debian Stable op mijn server.
Echt perfect tot nu toe, FTP - Apache2 - MySQL - IRoffer - IRCd.. gaat allemaal heel erg goed.

Vooral het APT systeem is erg fijn, gewoon een kort commando en je hele bak is geupdate :)
Ook kies je bij Debian, in het geval van een net-install, PRECIES wat jij nodig hebt en niet meer, zo blijft je systeem lekker schoon (wat belangrijk is op een server).

Over het leren van Linux; ik heb Linux ooit geleerd door het gewoon te installeren en maar te zien hoe het ging. Werkte meteen al erg lekker (red hat 5,1 op een 486). Kom je ergens niet uit? google is your friend :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zwerver schreef op zondag 24 juli 2005 @ 18:26:
[...]

Een windowmanager en DE op een server :? Overigens zou ik de heren hier willen vragen om niet iemand een bepaalde dist aan te smeren maar de TS verwijzingen te geven naar de manier waarop jij het geleerd hebt. Dat dit voor een deel door ervaring is, swah, maar ga dan niet zeggen dat dist X zo goed is.
Ik dacht dat het misschien wel in de lijn zou liggen van wat hij zocht... Slackware, en de DE is zoals gezegd niet verplicht :). En blijkbaar reikt zijn kennis nog niet zo ver dat hij het volledig zonder GUI kan (ik ook niet hoor). Het is een Slackware-based distro dus dacht ik: dit is misschien wel geknipt, en het is ook net ietsje gebruiksvriendelijker dan Slack. Had hij echt een server zonder X enzo willen uitbouwen, dan had ik hem Slack aangeraden... Had hij echt alles zelf willen doen, Linux from Scratch of Gentoo. Ik heb mijn favorieten, maar ik heb ook wel oog voor de noden van de vragenstellers, die komen eerst :).

• _eXistenZ_
Daar ben ik weer, vanuit Minislack.
Werkt perfect, lekker vlot op de p2 300.

Enige (enorm irritante) nadeel is dat ik mijn resolutie niet anders kan krijgen dan 640x480 of 800x600 leesbaar, of 1024x768 gestreept (Alsof 1 rij pixels aan staat en de rij daaronder uit), erg irritant. Nu is in Linux alles te tweaken, zo ook dat ik op 1280x1024x32 @ 60Hz kan neem ik aan? Wie kan mij hier mee helpen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

man xorg.conf?

graag wat meer info:

kaartje?
x versie?
je xorg.conf?

Verwijderd

Waarom heb je voor Minislack gekozen en niet "gewoon" Slackware? Ik krijg de indruk dat minislack meer op de desktop gericht is terwijl jij echt een server op wilt zetten toch? Je kan Slackware heel minimaal installeren, en 't lijkt me dat er meer info over slackware te vinden is dan over minislack, wat me wel handig lijkt voor iemand met niet zo veel ervaring :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:26:
Waarom heb je voor Minislack gekozen en niet "gewoon" Slackware? Ik krijg de indruk dat minislack meer op de desktop gericht is terwijl jij echt een server op wilt zetten toch? Je kan Slackware heel minimaal installeren, en 't lijkt me dat er meer info over slackware te vinden is dan over minislack, wat me wel handig lijkt voor iemand met niet zo veel ervaring :)
eensch

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:34:
Ik zelf draai Debian Stable op mijn server.
Echt perfect tot nu toe, FTP - Apache2 - MySQL - IRoffer - IRCd.. gaat allemaal heel erg goed.

Vooral het APT systeem is erg fijn, gewoon een kort commando en je hele bak is geupdate :)
Ook kies je bij Debian, in het geval van een net-install, PRECIES wat jij nodig hebt en niet meer, zo blijft je systeem lekker schoon (wat belangrijk is op een server).

Over het leren van Linux; ik heb Linux ooit geleerd door het gewoon te installeren en maar te zien hoe het ging. Werkte meteen al erg lekker (red hat 5,1 op een 486). Kom je ergens niet uit? google is your friend :)
Ik sluit me hier volledig bij aan! :*)
Ben zelf begonnen met Gentoo en de uitgebreide handleiding ervan naast te leggen :)
Duurt wel ff met installeren (en compilen), maar dan heb je er ook veel van geleerd ;)
Ben daarna naar Debian Unstable overgestapt.

En inderdaad, APT is echt super! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door pSycho-Y2K op 24-07-2005 20:34 ]

Verwijderd

Ik zou je -maar das mijn eigen mening natuurlijk- gewoon aanraden met een kale distro te beginnen. Daar leer je het direct goed en vanaf de grond af..Ipv te beginnen met een distro die alles al voor je doet en dan je weg door configs moet gaan graven om uit te vogelen hoe en wat elk scriptje voor jou doet...Dus ik raad je het echt aan om van bottom-up te leren. Kijk bv eens naar FreeBSD.

http://www-128.ibm.com/de...bsd/?ca=dgr-lnxw01FreeBSD

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo, en nu is het genoeg geweest. Voor de keuze tussen dist's kun je kijken in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5 , voor je andere vragen wil ik je vriendelijk verzoeken om www.google.nl te gebruiken.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.