Overclock -> northbridge te heet -> BSOD?

Pagina: 1
Acties:

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 18:54

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende systeem:

AMD64 Venice 3000+ @ 2160Mhz (HTT 240x4)
Asus A8N-E Nf4 Ultra (bios 1005)
6600GT @ 585Mhz /1.16Ghz
2x1024Mb pc3200 Corsair ValueRam @ 392Mhz
400Watt Fortron/Source voeding.

Ik probeer het systeem mooi stil te houden, en dus wordt alle koeling/airflow verzorgd door Zalman-koelers op lage toeren, en 80mm fans op 7V. Ik heb de northbridge gekoeld met een ZM-NB47J Zalman-blokje. Temperaturen blijven stressed onder de 50C, en systeem is prime95- en 3Dmark-stabiel.

Alles leuk, maar...

Sinds een week heb ik erg vaak een fatale fout in diverse applicaties, en dan 30 seconden later een mooie BSOD. De foutmeldingen in de BSOD verwijzen altijd naar bestanden die te maken hebben met mn PCI/AGP devices. Ik heb het hele systeem al gecheckt: memtest86 en SMART vinden geen fouten. Ik heb al een nieuwe windows install gedaan, en de nieuwste WHQL drivers voor al mn hardware geinstalleerd, maar de BSOD's blijven terugkomen.

Nu is mijn laatste hypothese dat mn northbridge te heet wordt. Maar ik weet niet precies hoe de nieuwe northbridges werken, met HTT en zo, en wat een OC voor effect heeft op die northbridge. Daarom 2 concrete vragen om te kijken of mijn probleem inderdaad bij de northbridge kan liggen:

a) Als je OC't, komt er dan meer stress op je northbridge?
b) Kan je van een te hete northbridge BSOD's krijgen?

Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, dan veroorzaakt de OC waarschijnlijk indirect de BSOD's.
In dat geval moet ik toch een fan op de NB zetten, of mn OC omlaag halen.

En als het antwoord op vraag b) 'nee' is, dan moet ik alsnog de oorzaak van de BSOD's elders zoeken :S

Tnx :)

specs

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan het natuurlijk altijd even testen door er tijdelijk een fan op te richten. BSOD's en vastlopers weg: probleem gevonden!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

a) bij een hogere fsb zal de northbridge vaak ook heter worden
b) ja, een te hete northbridge zorgt voor een instabiel systeem -> freezes en BSOD's zijn mogelijk

[ Voor 5% gewijzigd door MadMarky op 24-07-2005 15:06 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Merkte je trouwens goed dat hij stiller was geworden toen je de northbridge cooler had verwisseld door die zalman?
En welke versie van de A8N-E heb je? rev 2.0 heeft namenlijk een stillere northbridge cooler.

Wat is trouwens het verschil in temp voor en na van de northbridge?

ik zit er ook over te denken om die te verwisselen :)

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 18:54

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
@MadMarky: tnx voor duidelijke antwoorden.

@-tK-:
Ik heb revisie 2 van de A8N-E. Daar zit inderdaad een andere koeler op dan bij revisie 1, volgens mij omdat de koeler van revisie 1 een defect had. Maar ook de nieuwe koeler is een klein dingetje dat veel toeren maakt. Het verschil in geluid tussen de originele nb-koeler en het zalman-blok is dus nog steeds aanzienlijk. De originele fan geeft een irritante hoge zoem, met passieve koeler is het systeem mooi stil.

Verschil in temperatuur kan ik niet met zekerheid zeggen omdat ik niet geen northbridge-sensor kan vinden. Motherboard monitor geeft me in ieder geval alleen maar cpu temp, case temp en nog een temp die dicht tegen cpu aanzit en dus wel eens cpu-socket kon zijn.

Montage van het Zalman-blok was ff pielen omdat je de 'armpjes' waarmee het blok op je chip zit precies goed moet instellen voordat je hem vastzet, maar op het bord is voldoende ruimte. Een andere optie om de boel stiller te krijgen zou zijn om de originele fan op een lager voltage te laten
draaien, maar het is zo'n klein stukje aluminium dat ik verwacht dat hij dan echt te heet wordt.

EDIT: SiSoft Sandra en Everest vinden allebei een 'motherboard temperature' van 32C. Ik neem aan dat de NB is? Dat is zonder overclock, en (daarom) ook zonder problemen/BSOD's)

[ Voor 18% gewijzigd door _fool op 24-07-2005 16:38 ]

specs

Verwijderd

Probeer Everest anders even, daar geeft hij bij mij wel het mobo (northbridge denk ik) temp aan.
CPU en AUX (waar zit die?) temp heeft hij wel omgewisseld volgens mij.

Verwijderd

IK wou mijn FSB ook overclocken. Ik heb nu +1 en heb een amd athlon xp2100+

ALs ik +5 doe word mijn systeem instabiel en als ik voel aan de nortbridge( gewoon 1 fsb meer) dan is die kneiters heet. is dit de factor waar het aan ligt? me cpu is 50c stressed. Of is dit een teken van gelockte xp ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 18:05 ]

Verwijderd

Het is btw een kt133 chipset

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:14
kt-133 zijn slecht overclockers :(

de kt133a waren een styk beter dus ik denk dat je al aan je max zit .

Computer nr 486 denk ik..

Verwijderd

_fool, voel eens aan de heatsink op je NB, hoe warm wordt deze?

Als er alleen een passief heatsinkje op zit, dan kan ie wel eens errug warm worden. Als je je vinger er niet op kan houden voor minimaal 15 seconden dan is de temperatuur van de sink al >45C. De temperatuur van de NB zelf ligt al snel 10C hoger, dus minimaal 55C.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Je kan als je ze vindt op je NB ook een koelertje plaatsen...Mijn Moederboard had dat al standaard (AG8) en laat m als ik klok op volle toeren draaien nl:4500RPM tis een klein koelertje ik denk iets van 40 mm als t al nie kleiner is...omdat ie zo klein is hoor je m niet:)

Verwijderd

Hallo, nu even precies,

Noord Brug VIA VT8363A Apollo KT133A

Dus het is wel goed over te clocken, ik heb nu de zwaarte zalman gehaald voor socket a 7000 cu met led meende ik. Ik vond de NB behoorlijk heet, kweet niet als het zo hoort. ALs ik dus +3 word ie instabiel, terwijl temps rond de 55 zijn met dit warme weer strax met zalman beter, maar is dit een NB-nietverder kunnne probleem of een gelockte amd athlon xp palomino 2100+?
Pagina: 1