Toon posts:

WD Raptor 36 GB extra kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik zit er over na te denken of ik een 2e WD Raptor 10000 rpm erbij moet zetten in mijn systeem.
Ik wil deze dan in RAID 0 gaan zetten, lijkt me wel lekker snel te lopen.
Ik heb een ASUS A7N8X-E Deluxe moederbord met SATA onboard. Gaat dit een beetje snel lopen deze combinatie en nog belangrijker, is dit betrouwbaar?
Laatste vraag is of het ook mogelijk is om een WD 36gb en een WD 72gb in RAID 0 te gaan draaien...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID 0 is niet betrouwbaar, als 1 disk platgaat ben je alle data kwijt.

En ja je kunt een RAID array bouwen met een 36 en 72GB hdd als je wilt, je moet er alleen even rekening mee houden dat op een RAID 0 array hij dan de kleinste hdd pakt als grootte.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Snel zal het wel zijn, ja. Erg kosteneffectief niet. Betrouwbaarheid gaat uiteraard omlaag. Bij 36 en 72 word maar de helft van de 72 gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door ACID-dude op 24-07-2005 14:32 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een servertje draaien waar zeg maar alle belangrijke data opstaat. Het is niet zo'n ramp als er 1 schijf plat zou gaan. Komt bij dat dit volgens mij erg goeie en betrouwbare schijven zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 14:32:
Ik heb een servertje draaien waar zeg maar alle belangrijke data opstaat. Het is niet zo'n ramp als er 1 schijf plat zou gaan. Komt bij dat dit volgens mij erg goeie en betrouwbare schijven zijn.
die Raptors gaan verhoudingsgewijs meer/sneller dood dan standaard IDE schijven is mijn ervaring.
Het is dan wellicht niet zo'n ramp als er 1 disk platgaat, maar dan ben je wel de hele array kwijt natuurlijk. Hang dan gewoon 2 losse disks aan de controller.
Of RAID 0 handig is heeft met name te maken wat je met die schijven wil gaan doen natuurlijk. Als opstartdisk is het niet echt veel sneller is mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Zal gewoon voor windows zijn en voor games. Speel laatste tijd erg veel Battlefield 2 en daar zit best een lange laadtijd bij. Ga dit absoluut niet gebruiken voor de opslag al moet ik wel zeggen dat de 36gb op dit moment soms wel aan de krappe kant is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 14:36:
Zal gewoon voor windows zijn en voor games. Speel laatste tijd erg veel Battlefield 2 en daar zit best een lange laadtijd bij. Ga dit absoluut niet gebruiken voor de opslag al moet ik wel zeggen dat de 36gb op dit soms wel aan de krappe kant is.
Voordat je enthousiast naar de winkel rent zou het verstandig zijn om te kijken of de bottleneck in je hdd ligt.
Als je bij wijze van spreken maar 512MB geheugen in je pc hebt zitten dan is het handiger om dat te gaan voorzien van een upgrade.

Verwijderd

Topicstarter
Systeemspecs op dit moment:

Asus A7N8X-E Deluxe
AMD 2800+
1024 MB Geheugen 400mhz Dual Channel
WD Raptor 36GB sata
Soundblaster Live! 1024

Denk niet dat een upgrade van andere onderdelen direct noodzakelijk is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 14:41:
Systeemspecs op dit moment:

Asus A7N8X-E Deluxe
AMD 2800+
1024 MB Geheugen 400mhz Dual Channel
WD Raptor 36GB sata
Soundblaster Live! 1024

Denk niet dat een upgrade van andere onderdelen direct noodzakelijk is.
Neuh, als ik dat zo zie is dat een zeer leuke config om mee te gamen. 1GB mem moet zat zijn en zo'n 2800+ is ook prima. En een mobo met NF2 chipset is ook best :9

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Ben in 13 minuten een stuk wijzer geworden :-)

Verwijderd

Topicstarter
Dus zo'n 2e schijf aanschaffen zou niet verkeerd zijn??

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:53
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:02:
Dus zo'n 2e schijf aanschaffen zou niet verkeerd zijn??
Wat voor videokaart heb je?

En zelf zie ik het niet echt nut hebben, maar wie ben ik.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

tja wat is verkeerd.

ja het word sneller, maar ook een stuk onbetrouwbaarder, houd er rekening mee dat zodra 1 disk in een RAID-0 array kapot gaat, ALLE data in het HELE array weg is.

persoonlijk zou ik het nooit doen, maar het is jouw feestje :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil juist iets meer snelheid hebben. Dat ik inderdaad alles kwijt ben als 1 schijf weigert ben ik me van bewust, maar wat ik al zei ik sla geen belangrijke dingen op de schijven op. Alles kan zo weer opnieuw geinstalleerd worden.
Denk dat ik hem maar ga kopen van de week en dan post ik mijn resultaten wel.

Verwijderd

Topicstarter
mhr-zip schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:06:
[...]

Wat voor videokaart heb je?

En zelf zie ik het niet echt nut hebben, maar wie ben ik.
Asus X800 256 DDR3

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ok, daar valt dus ook niets meer te verbeteren.
Dan zou ik gewoon een 2e hdd kopen en die in raid gaan draaien.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
ik zou geen 2e raptor kopen voor raid0 voor je windows,progs en games want een raptor heeft 2 voordelen, namelijk de 10000 rpm en de seektijd van 5.3 ms. Als je 2 raptors in raid0 zet krijg je een veel hogere seektime en wordt je systeem trager voor het laden en opzoeken van kleine bestandjes. Als je echter zo snel mogelijk een paar grote bestanden wilt overpompen kun je wel raid0 nemen. Ik heb zelf nu 1 wdraptor 36 gb en ben tevreden, ik gebruik ongeveer 10 a 15 gb voor mijn c schijf, de mydocs en enige andere data staat op een 2e disk, de rest op de fileserver.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
sorry wilde screenshots plaatsen, maar die waren niet meer leesbaar.

[ Voor 196% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 19:34 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Dat is hier iig niet te lezen :?
Probeer eens 'n link naar 'n fullsize?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 11:22
Die screenshots zijn zegmaar onleesbaar ;)

Ik heb twee 36GB raptors in raid-0 staan, draaien al 2 jaar zonder problemen :) Speedtestje:
Afbeeldingslocatie: http://www.xandrios.net/upload/raptor_speedtest_nero.PNG

So far geen problemen gehad met onbetrouwbaarheid oid :)

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Waarom moet altijd iedereen melken over die doemscenarios "als ooit een schijf kapot gaat" ? Als je primaire bootschijf eruit flikkert, ben je ook alles kwijt wat erop staat hoor. Trouwens zijn Raptors betrouwbaarder dan desktopschijven, een veel hogere MTBF en 5 jaar garantie zijn er voor iets. Hier loopt een Raptor 36GB RAID0 config al bijna 2 jaar, probleemloos en foutloos. Verbetering merk je wel degelijk.

Belangrijk feit: HD's moeten gekoeld zijn, de hoofdreden van kapotte HD's zijn overhitting.

Een goede tip is om je swapfile op een andere schijf te plaatsen dan je windows/games schijf. Verlaagt swaptijd aanzienlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Nou hier dan als het goed is de screenies.... Dit is dus een enkele Raptor he...

Afbeeldingslocatie: http://www.telebyte.nl/~s.fillekes/attoc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.telebyte.nl/~s.fillekes/attod.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 19:42 ]

Pagina: 1