[Nieuw studie jaar Mediatechnology] Laptop dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109556

Topicstarter
Situatie
Zoals de titel als doet vermoeden ga ik komend jaar op het HBO de opleiding Mediatechnology volgen. Voor deze studie wil ik graag een laptop aanschaffen, als eerste de tools die we gaan gebruiken:
  • Webdesign (dreamweaver)
  • 2D Graphics (Photoshop)
  • 2D Graphics (Illustrator)
  • 2D Animatie (Flash)
  • Audiobewerking (Audition)
  • User Interaction (Director)
  • 2D Animatie (Flash actionscript)
  • AV Productie (Premiere & Cubase)
  • 3D Modeling & Animatie (3D Studio Max)
  • Authoring & Productie (Director & Lingo)
Nu heb ik voor een aantal laptops gekeken om deze programma's vlekkeloos op te draaien. Ik ben tegen gekomen; HP NX8220 en Asus V6. Deze heb ik beide op het oog vanwege de Centrino technology en de hoge resolutie van het scherm. Nadeel, ze zijn niet een van de goedkoopste.

Vraag
Is het verstandig om een grafisch sterke laptop te kopen en hier alles op gaan doen of kan ik beter een echte mobiele office laptop kopen en thuis, op mijn desktop (signature), al het zwaardere grafische werk te verrichten.

Hoe doen degene die hier een grafisch opleiding volgen dat? Alles op laptop of laptop meer voor email / tekstverwerken?

Edit
Ik heb ooit een Dell Inspiron 5110 gehad. Dit vond ik zo'n bakbeest. Zoiets wil ik niet nog een keer. Graag een mobiele laptop. Werkt Photoshop e.d. ook goed met een geintegreerde (voor batterij duur) videokaart?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 109556 op 24-07-2005 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 17:54

FongWan

The Stormrider ...

Toegegeven dat de A6 jammer genoeg maar WXGA op dit moment, als het goed is komt er een model met SXGA+ scherm maar de vraag is wanneer.Of anders de M6Va die heeft namelijk wel SXGA+.

Die zitten prijstechnisch gezien een stukje lager dan de V6 als ik het goed heb. En zijn beide verkrijgbaar met een X700, en dan heb ik het dus over de M6Va en A6Va modellen. Ik heb zelf een M6Ne en ik denk dat dat al voldoende zou zijn voor jouw gebruik. Maar ik zou toch even kijken naar wat de software aan power nodig heeft, doet de cpu het meeste werk of de graphics card. Dan kan je ook een betere keuze maken.

Let wel op dat de V6 geen tv-out heeft. Mocht je dat ook een belangrijke factor vinden. Je zou naar de Acers kunnen kijken maar zelf persoonlijk ben ik zeer huiverig over dat merk na het lezen van vele horror verhalen omtrent mankementen en service. Maar als je notebook geen mankementen heeft zijn het wel goede notebooks. Let wel op dat Acer maar 1 jaar garantie geeft en Asus standaard 2 jaar. Ik weet niet hoe het met HP zit, maar met de search zal je vast wel ervaringen terug vinden.

Succes met je keuze & btw een budget is ook wel handig voor als men alternatieven wilt geven.

edit:
Voor photoshop is werkgeheugen heel belangrijk, ga je met grote files werken dan is 1GB geen overbodige luxe. Vooral omdat WinXP en meuk al rond de 200MB gebruikt.

Als je dan ook nog eens 8 tot 128MB kwijt bent voor integrated graphics dan is 1GB helemaal een must. Dus als het budget het toelaat dan zeker 1GB ram en een dedicated graphics card nemen.
Just my 2 cents.

[ Voor 15% gewijzigd door FongWan op 24-07-2005 13:44 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maximale budget zit in de Asus V6; 1700 euro. Dat is echt hét maximum.

De meeste programma's hebben veel CPU kracht nodig. Zit alleen in over 3D Studio Max. Dit krijgen we pas in het 2e jaar, maar wil langer dan 1 jaar met mijn laptop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:20
Tja, die desktop ziet er niet verkeerd uit. Ik weet niet wat jouw opleiding precies inhoud. En waarvoor je de laptop "op locatie" nodig hebt. Afhankelijk van je wensen zou je kunnen gaan voor een 12 inch notebook (bijv. MSI, Sony of Asus), zonder losse graka. Of voor een snellere 14 inch of 15 inch laptop. Ik ben het overigens helemaal met je eens, en je ziet het bij meer mensen die hun tweede laptop kopen, dat ze geen bakbeest willen kopen.

Daarom zou ik gaan voor een 14 inch of lichte 15 inch laptop. Voor 2d heb je zoals Fongwan al aangeeft, veel ram nodig. Bij 3d modelleren, gaat de grafische kaart meedoen. In het kader daarvan zou ik kiezen voor een laptop met een Ati FireGL (of vergelijkbare) grafische kaart, die zijn zeer geschikt voor 3d modelleren. Overigens zou een laptop met een X300 of X600 (ongeveer even snel) en een X700 ook voldoen, maar die zijn niet geoptimaliseerd voor 3d modelleren (alhoewel dat ook weer van de programma's afhangt die je gebruikt).

Een leuke optie is dan de Precision serie van Dell. Dat zijn eigenlijk latitudes, maar dan met een FireGL graka. De precision M20 valt ruim binnen je budget, daarnaast kun je dan kiezen voor een hoog resolutie scherm (1400*1050), veel ram, snelle HD (7200 rpm) en snelle processor. De M20 is het equivalent van de D610 en die heb ik ([rml][ Review & Ervaringen] Dell Lattitude D610[/rml]). Voordeel daarbij is dat je 3 jaar onsite garantie hebt. Hij weegt ongeveer 2,2 kg en is even groot als een 14 inch iBook (helaas is die niet zo mooi :P).

Overigens denk ik dat je met de HP en de Asus die jij aanhaalt ook geen miskoop kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 24-07-2005 14:05 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 17:54

FongWan

The Stormrider ...

Die Dell notebooks die Hoedje aangeeft zijn denk ik wel beter geschikt voor 3d rendering, maar wat minder geschikt voor gamen, als je dat al op je notebook wilt doen.

Hoedje geeft ook inderdaad een goed punt om over na te denken, als je op school dingen wilt renderen en dergelijke koop dan een notebook met dedicated graphics. Is het voornamlijk 2d werk, programmeren, office, website coding dan is een notebook met integrated denk ik al voldoende.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die M20 is idd een hele mooie optie. Zelf nog niet gezien. De programma's die we gaan gebruiken staan in de TS. Veel 2D, maar af en toe 3D. Ook audio bewerking.

Iemand enig idee wat CompleteCare bij Dell inhoudt, zit dit over de 90 dagen collect and return heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78083

hier ongeveer hetzelfde dilemma. Heb je trouwens naar AMD turion laptops gekeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:20
Als je aan de HU (HvU) in Amersfoort gaat studeren, wacht dan nog maar even met een aankoop. Ik loop daar zelf ook rond en ze gaan laptops met UMTS regelen voor 75 euro per maand over 24 maanden, 1800 euro dus, maar je hoeft et iig niet in 1 keer te betalen en je heb overal internet :)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga idd die studie volgen in Amersfoort. Voordeel is dat ik op mijn MBO stage een half jaar lang gewerkt heb met de Dell D610. Super kleine en stevige dingetjes.

Edit: UMTS kaartje kan je er toch altijd bij prikken?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 109556 op 24-07-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:30

Pubbert

random gestoord

Die UMTS kaartjes zijn gewoon pcmcia, wat nog steeds elke laptop heeft volgens mij :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Vergeet ook niet te kijken naar de snelheid van de harde schijf. Bespaar daar alsjeblieft niet op. Ik zelf heb een 4200 toeren disk, maar dat merk je met grote bestanden bewerken...

Overige specs: volledig centrino platform, 1,5 ghz banias. Het bevalt niet om foto's te bewerken van 2000x1500 (zoiets). Te traag.
Thund3r schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:08:
Die UMTS kaartjes zijn gewoon pcmcia, wat nog steeds elke laptop heeft volgens mij :)
Klopt, maar dan moet je wel nog een abbo ergens hebben + een vrij pcmcia slot hebben. Het is nog de vraag of in die 75,- ook je umts verbruikskosten zitten.

[ Voor 37% gewijzigd door Motrax op 24-07-2005 16:14 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De keuze is gemaakt. Het wordt een Dell, maar welke. De D610 of de M20. Kan iemand mij het verschil tussen een Ati X300 en een Ati FireGL kaart. De FireGL is meer voor renderen, maar er zullen vast nog wel andere verschillen tussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Anoniem: 109556 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 16:15:
De keuze is gemaakt. Het wordt een Dell, maar welke. De D610 of de M20. Kan iemand mij het verschil tussen een Ati X300 en een Ati FireGL kaart. De FireGL is meer voor renderen, maar er zullen vast nog wel andere verschillen tussen zitten?
Het is vrij simpel de Ati FireGL is zeer geschikt voor OpenGL applicaties, waar de X300 beter is bij games etc. Overigens hebben ze beide dezelfde kern (RV370GL).
These graphics cards geared for OpenGL applications are spin-offs from already existing mainstream chips. However, the main differences lie in the drivers, certification and service. So it's no surprise that OpenGL boards are significantly more expensive than mainstream boards, even though they differ only minimally in terms of hardware.
(Stukje van Tomshardware)

Voor jouw studie lijkt het me dan ook slimmer om voor de Precision te kiezen (ook als ik kijk naar de recommended specs van 3d studio max), ondanks de meerprijs.

Dan nog even wat tips:

1) Altijd bellen naar Dell om te regelen dat je wat korting krijgt (ik heb iets meer dan 50 euro van mijn Dell D610 afgekregen). Maar hoe meer opties je neemt, hoe meer er vanaf moet kunnen. Zie voor de verschillende strategieen, het Inspiron 9300 en het Inspiron 6000 topic.

2) De garantie: er zit standaard 3 jaar on site garantie op. Dan komen ze de volgende dag langs om te fixen. Als je Accidental Damage cover neemt, dan ben je ook verzekert als je hem laat vallen, of als je er koffie overheen gooit oid (maar je mag maar iets van 3 keer claimen). En bij Multi Theft Cover (oid), dan ben je dus verzekert voor diefstal. Accidental damage is interessant, maar ook wel erg duur, ik heb het zelf bij de ABN gedaan voor 30 euro per jaar (kan alleen als je student bent).

3) Wat configuratie tips (wat ik zou doen):
- kies voor de 1,6 ghz processor. Beste prijs/performance verhouding, maar zoals al eerder gezegd met bellen kun je er nog wat af krijgen.
- kies één reepje 512 mb ram, dan kun je er zelf 512 mb ram bij prikken. Dat kost veel minder dan de 200 euro :X die dell ervoor vraagt. (2 gieg is zelfs voor jouw gebruik overkill)
- kies voor de 7200 rpm harde schijf. Dat maakt je notebook veel sneller, en kost nauwelijks meer stroom en levert eik geen extra warmte op.
- kies voor de 6 cells batterij (is nauwelijks zwaarder, maar gaat wel veel langer mee)

(PS als je nog een dagje de tijd hebt, ik krijg morgen m'n D610 met X300 binnen (door een fout heb ik er één gekregen met integrated graka), dan kan ik even kijken hoe 3d studio max daarop draait (als je demo linkje hebt) en evt. proberen of ik de FireGL drivers kan installeren }).

[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 24-07-2005 17:21 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoedje, laptop binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik heb de laptop binnen. Ik ben net klaar met em installeren enz. Ik heb daarvoor even geprobeerd de FireGL drivers te installeren, dat gaat niet (hij herkent de kaart niet). En de Dell drivers lukt al helemaal niet, want die hebben één package gemaakt voor alles in een. Dus de installatie herkent de kaart en installeert de daarbij behorende driver.

Overigens, wat een verschil met de X300 kan ik GTA SA draaien op very high op 1680*1050 (op extern 20 inch breedbeeldscherm via DVI). De intel integrated graphics konden 1024*768 met low nauwelijks aan!

Pagina: 1