[Dual Channel] 4 latjes, 4 dezelfde, of 2 paren?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 17:32
Zie topic.

Stel je voor dat ik vier 512 MB latjes er in wil douwen, moeten dat dan twee setjes die hetzelfde zijn maar mogen twee verschillende setjes zijn of moet ik per sé 4 precies dezelfde hebben? Kan ik dus nu 1 gb hoge kwaliteits geheugen er in douwen, en later upraden naar 2 gb met mogelijk ander geheugen, maar wel twee 512 mb latjes?

Helaas, de FAQ maakt het mij niet duidelijk.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je mobo overweg kan met de latjes die je erin duwt werkt dat perfect. Ik heb hier nog nooit dual channel gedraait met identiek geheugen, gaat op zich prima.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je mogelijk geen 4 latjes op de volle snelheid kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Terw_Dan schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:06:
Als je mobo overweg kan met de latjes die je erin duwt werkt dat perfect. Ik heb hier nog nooit dual channel gedraait met identiek geheugen, gaat op zich prima.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je mogelijk geen 4 latjes op de volle snelheid kan draaien.
Hm...Dus je zou nu 2 512 MB latjes er in kunnen doen, tijdje daarmee doen, en dan later twee bankjes van 512 MB er bij doen zodat je 2 GB hebt? En hoe zit dat, ligt het aan het mobo of dat goed gaat en welke mobo's ondersteunen 4 DDR3200 bankjes? Ik zat zelf te denken aan een Asus A8N-E als mobo, gaat dit goed?

Alvast bedankt voor jouw antwoord.

Offtopicachtig: Welk geheugen is echt aan te raden als 512 MB latje? Als ik er twee koop wil ik nét onder de 200 blijven.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ook daar is weer heel erg veel over te vinden. :)

Hou er rekening mee dat je geheugen gebruikt wat door de fabrikant gecertificeerd is om comptabiliteits problemen te voorkomen. Zie hiervoor óf de website van de fabrikant óf het manual.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

coptician schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:10:
[...]

Hm...Dus je zou nu 2 512 MB latjes er in kunnen doen, tijdje daarmee doen, en dan later twee bankjes van 512 MB er bij doen zodat je 2 GB hebt? En hoe zit dat, ligt het aan het mobo of dat goed gaat en welke mobo's ondersteunen 4 DDR3200 bankjes? Ik zat zelf te denken aan een Asus A8N-E als mobo, gaat dit goed?

Offtopicachtig: Welk geheugen is echt aan te raden als 512 MB latje? Als ik er twee koop wil ik nét onder de 200 blijven.
Volgens mij vreet geen enkel mobo 4 latjes op PC3200 snelheden, wordt dan allemaal naar beneden geclockt naar PC2700.
En welk geheugen, kijk in de compatibility lijst van je mobo wat gesupport wordt en zoek dan uit wat het goedkoopste is.
Maar onder de 200 euro is makkelijk te doen, zelfs de helft moet denk ik haalbaar zijn.

pricewatch: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) 86 euro op het moment.
Als je 200 euro hebt dan kun je zelfs al 2GB kopen voor dat geld (als je het echt nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coptician schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:10:
[...]

Welke mobos het ondersteunen hangt er een beetje vanaf van verscheidene factoren:
- type mobo
- versie van de bios op mobo
- welke cpu (voor de geheugencontroller)
- welke soort latjes

->maw er zijn vele combinaties mogelijk dus het blijft altijd wel een beetje gokwerk...

Wat ik je aanraad: tenzij je echt een ram-snelheidsfreak bent zou ik momenteel 1 latje van 1 gig kopen en later eventueel eentje bijkopen zodat je in dual channel kan laten draaien.
Bij amd systemen maakt het niet zoveel uit of je dual channel draait of single channel en bij normaal gebruik volstaat dual channel qua snelheid ruimschoots. Tenzij je natuurlijk een prestatiefreak bent en zwaar wil gaan gamen...

(in de veronderstelling dat je en amd hebt...)
De ideale geheugenconfiguratie bij amd64 is: 2 latjes van hetzelfde type en zelfde grootte ev. in dual channel, andere combinaties met meer latjes kunnen al gauw problemen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook 2x 512 MB geheugen van crucial (staat niet in de certified list maar ja daar staat ook wel erg weinig in) in mijn A8N-E zitten en kwak er in de toekomst ook gewoon 2x 512mb bij.
no problemo lijkt mij

-edit:

In het boekje staat ook het volgende:
Support for 4 modules inserted into the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration
Vervolgens support elke module dit die in die Qualified list staat, behalve een bepaald Kingston en Corsair reepje

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 17:51

AleXtc

Wannabe Pirat

Ik heb een beetje gegokt, ik heb een Abit NF7-S en had bij aankoop twee latjes HyperX (256) van Kingston erbij gekocht. Uiteraard liep dit in DC. Nadat er weer wat geld was heb ik een latje HyperX 512 gekocht en erbij geprakt. Dus de config was 2x256 en 1x512. Er zitten ook maar 3 sleuven op dit mobo.

Het loopt nu nog steeds in Dual Channel. Dus hoe dit nou precies kan weet ik niet maar het werkt wel :) Waarschijnlijk ziet hij die 2x 256 als een 512.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu we het hier toch over dual channel hebben:
1) Moet je voor een dual channel config speciaal dual channel geheugen kopen?
2) Is CL2.5 veel sneller dan CL2?
3) Is 4 x 256 MB DDR sneller dan 2 x 512 MB DDR voor dual channel?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Guardian Angel schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:14:
Ook daar is weer heel erg veel over te vinden. :)

Hou er rekening mee dat je geheugen gebruikt wat door de fabrikant gecertificeerd is om comptabiliteits problemen te voorkomen. Zie hiervoor óf de website van de fabrikant óf het manual.
Ik snapte geen snars van de FAQ...

Ik zal dit zeker onthouden, om te checken. Eerst maar eens kijken welke processor en mobo er nou écht inkomen.
Terw_Dan schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:18:
[...]

Volgens mij vreet geen enkel mobo 4 latjes op PC3200 snelheden, wordt dan allemaal naar beneden geclockt naar PC2700.
En welk geheugen, kijk in de compatibility lijst van je mobo wat gesupport wordt en zoek dan uit wat het goedkoopste is.
Maar onder de 200 euro is makkelijk te doen, zelfs de helft moet denk ik haalbaar zijn.

pricewatch: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) 86 euro op het moment.
Als je 200 euro hebt dan kun je zelfs al 2GB kopen voor dat geld (als je het echt nodig hebt)
2 GB is niet te vinden voor 200 euro, in ieder geval niet waar ik keek, maar ik ben dan ook niet zo heel handig in dit gebeuren. (Ben geen online shopper, eigenlijk.)

Ik zal zeker de compatibiliteit checken, jammer dat PC3200 nie meer gesupport wordt als je er vier latjes in douwt. Misschien dan toch 2 latjes van 1 gb...Dat levert dan zeker wel de 3200 snelheid op?

Oh, en is de CL heel belangrijk? Zal ik het verschil tussen 3 en 2 heel erg merken? (Als je dan toch al een topic opent kan dat er ook nog wel bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:18:
[...]

Welke mobos het ondersteunen hangt er een beetje vanaf van verscheidene factoren:
- type mobo
- versie van de bios op mobo
- welke cpu (voor de geheugencontroller)
- welke soort latjes

->maw er zijn vele combinaties mogelijk dus het blijft altijd wel een beetje gokwerk...

Wat ik je aanraad: tenzij je echt een ram-snelheidsfreak bent zou ik momenteel 1 latje van 1 gig kopen en later eventueel eentje bijkopen zodat je in dual channel kan laten draaien.
Bij amd systemen maakt het niet zoveel uit of je dual channel draait of single channel en bij normaal gebruik volstaat dual channel qua snelheid ruimschoots. Tenzij je natuurlijk een prestatiefreak bent en zwaar wil gaan gamen...

(in de veronderstelling dat je en amd hebt...)
De ideale geheugenconfiguratie bij amd64 is: 2 latjes van hetzelfde type en zelfde grootte ev. in dual channel, andere combinaties met meer latjes kunnen al gauw problemen geven.
Dat is een goede tip, eentje die ik ook zeker in de gaten zal houden.
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:19:
Ik heb nu ook 2x 512 MB geheugen van crucial (staat niet in de certified list maar ja daar staat ook wel erg weinig in) in mijn A8N-E zitten en kwak er in de toekomst ook gewoon 2x 512mb bij.
no problemo lijkt mij

-edit:

In het boekje staat ook het volgende:

[...]

Vervolgens support elke module dit die in die Qualified list staat, behalve een bepaald Kingston en Corsair reepje
Alleen schijnt dit dus te worden downgeclockt...:( in ieder geval weet ik dat het kán, mocht ik ooit 4 GB er in willen hebben.

AleXtc, misschien kan iemand anders in dit topic dat uitleggen? Raar dat er drie op zitten....

Edit: Sorry voor de dubbelpost, maar quoten gaat niet in edits, het was niet als bump bedoelt.

[ Voor 3% gewijzigd door coptician op 24-07-2005 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na even wat zoeken zag ik:
I'm running 4 sticks of 512MB Cosair VS PC3200 (double-sided) @ 2.5,3,3,8 (SPD timings) & 1T with a Venice 3200+ & A8N-E with no problems - mem clock is @ ~209MHz while HTT is @ 4x250MHz. However, when on the Auto setting in the BIOS, it the CMD rate does default to 2T when 4 sticks are installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

coptician schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:26:
[...]

Ik snapte geen snars van de FAQ...

Ik zal dit zeker onthouden, om te checken. Eerst maar eens kijken welke processor en mobo er nou écht inkomen.

[...]

2 GB is niet te vinden voor 200 euro, in ieder geval niet waar ik keek, maar ik ben dan ook niet zo heel handig in dit gebeuren. (Ben geen online shopper, eigenlijk.)

Ik zal zeker de compatibiliteit checken, jammer dat PC3200 nie meer gesupport wordt als je er vier latjes in douwt. Misschien dan toch 2 latjes van 1 gb...Dat levert dan zeker wel de 3200 snelheid op?

Oh, en is de CL heel belangrijk? Zal ik het verschil tussen 3 en 2 heel erg merken? (Als je dan toch al een topic opent kan dat er ook nog wel bij)
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3AK2/2G)
2x 1GB dimmetjes voor onder de 200 euro.
gewoon even in de pricewatch kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:22:
Nu we het hier toch over dual channel hebben:
1) Moet je voor een dual channel config speciaal dual channel geheugen kopen?
2) Is CL2.5 veel sneller dan CL2?
3) Is 4 x 256 MB DDR sneller dan 2 x 512 MB DDR voor dual channel?
1) neen, je moet geheugenreepjes hebben van dezelfde grootte en dezelfde hoofdspecificaties, dus ddr400 pc3200 1 gig bijvoorbeeld, moet op bijde reepjes hetzelfde zijn.
Dit zou theoretisch moeten werken, maar sommige combinaties van mobos en reepjes ram kunnen hierbij problemen geven en niet werken in dual channel. Het veiligste is om 2 reepjes van exact hetzelfde merk en type te kopen, deze zouden altijd moeten werken en het gaat zeker ook niet slecht zijn voor de prestaties als je dezelfde latjes gebruikt.
Dan kan je nog een stapje verder gaan en matched pair geheugen kopen. Dit zijn latjes van hetzelfde merk en type die door de fabrikant vn de latjes dan nog eens zo onderzocht en getest zijn, dat ze er 2 exemplaren uitkiezen die net heel goed met elkaar kunnen samenwerken. Dus dan zit je met hetzelfde merk, type en heb je nog eens de 2 exemplaren die die elkaar heel goed "matchen" voor in duam channel te werken. Dit zijn dan meestal de dual channel kitjes zoals je ze kan kopen in de winkel zoals bijvoorbeeld de Corsair TwinX pakketjes.

2)hangt ervanaf wat voor eisen je stelt en of je een amd of een pentium hebt. Bij pentiums maken de timings verhoudingsgewijs niet zo veel uit. De bandbreedte echter wel (dus het getalletje na de pc bijvoorbeeld PC3200 of PC4000 ofzo). Bij amd systemen net omgekeerd: hier maken de timings verhoudingsgewijs meer uit dan de bandbreedte. Daarmee dat dual channel bij een amd niet zo veel sneller is in tegenstelling tot bij een pentium, dit is omdat je in dual channel je bandbreedte verdubbelt, en de timings echter niet beter worden. Bij de timings is het zo: hoe lager het getalletje hoe beter, dus CL2 is beter dan CL2.5.
Als je een doorsnee computergebriker bent, geef je best geen extra geld uit aan CL2. Als je een die-hard gamer bent, en je graag betere prestaties wilt, is het wel de meerkost waard.

3)Velen gaan zeggen van wel, maar dit is maar theoretisch. Het hangt hierbij ook alweer af van de geheugencontroller van de cpu en van het mobo e.d. Bijvoorbeeld een dual core processor, kan 2 threads tegelijk uitvoeren en heeft er dus baat bij dat het via 2 kanalen appart tegelijk gegevens aan het geheugen kan vragen. Een single core kan maar 1 thread uitvoeren, en heeft dan ook maar 1 geheugenbewerking tegelijk nodig. Dus tenzij je een dual core cpu hebt, zou ik voor 2 X 512 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 14:17:
[...]

1) neen, je moet geheugenreepjes hebben van dezelfde grootte en dezelfde hoofdspecificaties, dus ddr400 pc3200 1 gig bijvoorbeeld, moet op bijde reepjes hetzelfde zijn.
Dit zou theoretisch moeten werken, maar sommige combinaties van mobos en reepjes ram kunnen hierbij problemen geven en niet werken in dual channel. Het veiligste is om 2 reepjes van exact hetzelfde merk en type te kopen, deze zouden altijd moeten werken en het gaat zeker ook niet slecht zijn voor de prestaties als je dezelfde latjes gebruikt.
Dan kan je nog een stapje verder gaan en matched pair geheugen kopen. Dit zijn latjes van hetzelfde merk en type die door de fabrikant vn de latjes dan nog eens zo onderzocht en getest zijn, dat ze er 2 exemplaren uitkiezen die net heel goed met elkaar kunnen samenwerken. Dus dan zit je met hetzelfde merk, type en heb je nog eens de 2 exemplaren die die elkaar heel goed "matchen" voor in duam channel te werken. Dit zijn dan meestal de dual channel kitjes zoals je ze kan kopen in de winkel zoals bijvoorbeeld de Corsair TwinX pakketjes.

2)hangt ervanaf wat voor eisen je stelt en of je een amd of een pentium hebt. Bij pentiums maken de timings verhoudingsgewijs niet zo veel uit. De bandbreedte echter wel (dus het getalletje na de pc bijvoorbeeld PC3200 of PC4000 ofzo). Bij amd systemen net omgekeerd: hier maken de timings verhoudingsgewijs meer uit dan de bandbreedte. Daarmee dat dual channel bij een amd niet zo veel sneller is in tegenstelling tot bij een pentium, dit is omdat je in dual channel je bandbreedte verdubbelt, en de timings echter niet beter worden. Bij de timings is het zo: hoe lager het getalletje hoe beter, dus CL2 is beter dan CL2.5.
Als je een doorsnee computergebriker bent, geef je best geen extra geld uit aan CL2. Als je een die-hard gamer bent, en je graag betere prestaties wilt, is het wel de meerkost waard.

3)Velen gaan zeggen van wel, maar dit is maar theoretisch. Het hangt hierbij ook alweer af van de geheugencontroller van de cpu en van het mobo e.d. Bijvoorbeeld een dual core processor, kan 2 threads tegelijk uitvoeren en heeft er dus baat bij dat het via 2 kanalen appart tegelijk gegevens aan het geheugen kan vragen. Een single core kan maar 1 thread uitvoeren, en heeft dan ook maar 1 geheugenbewerking tegelijk nodig. Dus tenzij je een dual core cpu hebt, zou ik voor 2 X 512 gaan.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Geweldig verhaal, ik denk dat ik gewoon voor CL3.0 ga, lekker goedkoop! ^^

bedankt voor dit gebeuren, nu is alles me duidelijk en heb ik geen vragen meer. 2 x 1 GB CL3 er in douwen (Weet nog niet of dit AMD of Intel wordt, hopelijk AMD), en de rest is me ook even duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:18:
Volgens mij kunnen vier latjes pc3200 geheugen wel op pc3200 snelheid werken op de meeste nieuwe moederborden. In mijn moederbordboekje (asus A8N met nForce4 chipset) staat namelijk geen waarschuwing dat de snelheid omlaag gaat bij vier reepjes en met Google kom je allerlei setups tegen met 4xpc3200. Ik denk dat de problemen met verlagen van snelheden vooral vroegâh plaats vonden met de Via kt400 chipset.

Wat ik mij trouwens nog afvroeg:
Stel je hebt 3 reepjes 512MB geheugen. Kan je hiervan dan twee in dual channel opstelling zetten en één in single channel :? De handleiding zegt hier weinig over (alleen dat je voor dual channel in het algemeen in de banken A1+A2 evenveel MB moet hebben als B1+B2). Met Google heb ik al wel iemand gevonden die beweert dat het met een nForce2 moederbord zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wwillem schreef op zondag 24 juli 2005 @ 15:30:
[...]

Volgens mij kunnen vier latjes pc3200 geheugen wel op pc3200 snelheid werken op de meeste nieuwe moederborden. In mijn moederbordboekje (asus A8N met nForce4 chipset) staat namelijk geen waarschuwing dat de snelheid omlaag gaat bij vier reepjes en met Google kom je allerlei setups tegen met 4xpc3200. Ik denk dat de problemen met verlagen van snelheden vooral vroegâh plaats vonden met de Via kt400 chipset.

Wat ik mij trouwens nog afvroeg:
Stel je hebt 3 reepjes 512MB geheugen. Kan je hiervan dan twee in dual channel opstelling zetten en één in single channel :? De handleiding zegt hier weinig over (alleen dat je voor dual channel in het algemeen in de banken A1+A2 evenveel MB moet hebben als B1+B2). Met Google heb ik al wel iemand gevonden die beweert dat het met een nForce2 moederbord zou moeten werken.
Het hangt allemaal van geval tot geval af, en tenzij je er niet 100% bevestiging van heb, zou ik nergens zomaar vanuit gaan. Zo zijn er al meerderen bedrogen uitgekomen :(
Probeer zo veel mogelijk ervaring te weten te komen van mensen met hetzelfde mobo (lees idd ook volledig de handleiding vh mobo en kijk ook eens op de site, controleer ineens of er geen nieuwere bios versie is die hier mogelijkheden aan toe voegt, en hou er rekening mee, met welke cpu je werkt(geheugencontroller) en neem dan een beslissing (hou er echter rekening mee dat het ook van het geheugen zelf kan afhangen, en dat er weinig/geen mensen op GOT zitten die exact dezelfde combinatiemogelijkheid hebben als jezelf...

Ik wil je geen schrik aanjagen ofzo, maar een gewaarschuwd man (of vrouw ;) ) is er 2 waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Twee problemen opgelost:
• 1) 3x512MB werkt gewoon niet. De pc begint te piepen bij het opstarten (ouderwetsch eigenlijk, dat piepen). Ongeacht welk slot ik leeg laat.

• 2) Er vanuit gaande dat je vier samenwerkende reepjes hebt:
Vier reepjes + winchester cpu = DDR333 by default. DDR400 kun je soms wel gewoon handmatig instellen.
Vier reepjes + venice / san diego cpu = DDR400 by default.
Van PC Perspective die het weer van Xbitlabs hebben
...The previous 90nm Athlon 64 processor core aka Winchester had certain performance limitations when four DDR400 SDRAM modules were used. If there were four single-side DDR400 SDRAM DIMMs installed in a system with a Winchester based Athlon 64 CPU, they could only work with the 2T timing, which caused a few percent drop below the usual performance level. If there were four double-side memory modules installed, DDR400 SDRAM would not work at all and its working frequency would automatically drop down to 333MHz.

AMD engineers promised to eliminate this problem in the new Venice core and they did keep their word. Athlon 64 processors based on Venice can work with four single-side DDR400 SDRAM modules without any limitations, and if there are double-side DDR400 SDRAM DIMMs installed, they can work at 400MHz with 2T timing...

[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 24-07-2005 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
ik heb 2x 512 corsair c2 en 2x 256 corsair c2
alles draait netjes op 3200 met de timings die hier bij horen, nee PC niet sneller als ik er 2 latjes uit haal. (Asus A8V de luxe, 3200+ Winchester)

Zodra ik er 1 lat uithaal werkt hij niet meer, het is dus 1lat, 2latjes dual channel of 4 latjes, 2x2 dual channel.

Afbeeldingslocatie: http://vierkant228.tweakdsl.nl/geheugen.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door vierkant228 op 24-07-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowie zo worden latchie slechter bij meerdere reepjes. Al draai ik hier wel met succe 2*256MB + 512MB dual op 200Mhz op een nforce 2 zonder enkel fouten in memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Vierkant228 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:15:
ik heb 2x 512 corsair c2 en 2x 256 corsair c2
alles draait netjes op 3200 met de timings die hier bij horen, nee PC niet sneller als ik er 2 latjes uit haal. (Asus A8V de luxe, 3200+ Winchester).
Weet je zeker dat je geheugen automatisch op pc3200 = 2x200 MHz draait? Kan je met cpu-z nakijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
wwillem schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:22:
[...]

Weet je zeker dat je geheugen automatisch op pc3200 = 2x200 MHz draait? Kan je met cpu-z nakijken :).
zie boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
2x100MHz dus ipv 2x200 MHz, geen pc3200 instellingen dus zoals verwacht ;).

[ Voor 8% gewijzigd door dr snuggles op 24-07-2005 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
en dan draait mijn CPU nu zeker op 1000mhz
nee is 200, draait netjes op 3200+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geheugen draait toch op 100.1 MHz staat daar hoor.
Met ddr technologie mag je dit nog eens vermenigvuldigen met factor 2. Dus dan kom je op 200 uit terwijl ddr400 dus 400 zou moeten hebben, dus normaal gezien zou daar 200 moeten staan ipv 100.1.
Vaak is het ook zo dat de frequentie wel hetzelfde blijft en dat je dual channel kan draaien, maar dat je wel terugvalt van 1T naar 2T.

Ik blijf bij het statement dat van het moment je naar meer dan 2 latjes gaat, héél vaak dit problemen geeft qua behoudt van volledige snelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
wwillem, hierboven wordt gequote dat dit aan de processor moet liggen en dat een Venice (Welke ik allen voor de naam van mijn favoriete band zou willen, maar dit is ook een goede reden ;)) dit probleem niet geeft. Tevens wil ik een mod die hier toevallig voorbij zoeft vragen of dit op slot kan, wan tik heb toch al besloten reepjes van 1 gb er in te doen, met langzamere imings, en gewoon nergens aan denken. Komt allemaal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

ik wou graag nog 1 vraag stellen voordat hij gesloten word...

wat betekenen die getallen b.v. 2 - 2 - 3 - 5 - 1
een ander voorbeeldje:
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2004 @ 11:56:
1. 512mb PC3200 GeiL Value Dual Channel (DDR400, CL 2,5)
2. 5ns, merk door heatspreaders niet te lezen
3. Heatspreader
4. 2-3-2-8 @ 225Mhz
5. 2.75 Vdimm

Dit op een Asus P4P800 Deluxe mobo.
dat puntje 4 dus.....
kan iemand mij dat uitleggen want het staat niet in de faq, as far as i know

ik heb zaterdag mijn moederbord + processor binnengekregen
asus a8v-e deluxe
amd 3000+ venice core

nou heb ik een review gelezen waar ik dacht dat in stond dat het niet uit maakte wat voor geheugen je kocht duur of merk goedkoopie
Madshrimps komt dan ook met de conclusie dat de Venice een goede overklokker is en dat het in feite niet nodig is om te investeren in duur geheugen, daar het goedkope Apacer-geheugen evengoed presteert als het duurdere GSkill-geheugen.
wat is nou het verschil tussen duur (merk) geheugen en wat goedkoper geheugen
pc3200 en 400Mhz enzo snap ik allemaal wel

is duur geheugen beter overclockbaar? dat ligt toch deels ook aan je moederbord? en is dat prestatiewinst wel groot genoeg?

en dit: DDR DRAM PC3xxx / 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)

wat bedoelen ze met 512mb x 2 (1gb)
wat krijg je dan??? 2 latjes van 512mb in 1 verpakking? of 1 latje van 1gb? ik vind dat een beetje verwarrent

is het ook zo dat 2 latjes van 512 mb sneller zijn dan 1 latje 1GB geen rekening houdende met dual channel

[ Voor 18% gewijzigd door kaasaanfiets op 25-07-2005 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Nou, ik sluit hem nu toch, ondanks je vragen. Dit omdat eigenlijk alles te beantwoorden is met de search en de RAM FAQ (ja, daar staan genoeg antwoorden in, goed zoeken :) ).

En wat je allerlaatste vraag betreft, als er "512MB x 2 (1GB)" staat lijkt het me over en overduidelijk: twee 512MB DIMM's (het staat er gewoon letterlijk). Oh, en voor overclocken van geheugen en wat je daar het beste voor kunt nemen, zie het DOC subforum, daar staan enkele topics over DDR geheugen en overclockability.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.