[Voeding] Doet hij het nou wel of niet.

Pagina: 1
Acties:

• mr_taipan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik heb het idee dat mijn voeding wel eens kapot kan zijn.

Het is een Q-tec 450W dual fan gold dus is het heel goed mogelijk dat ie stuk is.

Het begon allemaal met het niet functionaren van mijn pc. Deze ging af en toe spontaan uit waarbij de power led wel bleef branden. De reset knop deed het dan ook niet meer. Ik moest eerst 5sec de aanknop indrukken om hem helemaal uit te krijgen. Daarna wou die meestal wel weer aan en hield hij dat ook wel de hele dag vol.

Sind gisteren wil hij helemaal niet meer aan. Alleen de power led gaat aan bij aansluiten van de voedingkabel.

Ik heb de voeding er uit gesloopt en geprobeerd of ie met de hand aan wou. En dat wil hij wel. Zolang ik de ps-on en de gnd doorverbind is hij aan.

Nu vraag ik mij af of de voeding kapot is of dat het moederborde is overlden.

Het moederbord is een Asus A7N8X-E

Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderd

mr_taipan schreef op zondag 24 juli 2005 @ 10:15:
....
Ik heb de voeding er uit gesloopt en geprobeerd of ie met de hand aan wou. En dat wil hij wel. Zolang ik de ps-on en de gnd doorverbind is hij aan.
.....
Nu is hij vast wel stuk, want een voeding mag je (toch??) nooit onbelast starten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 10:18:
[...]

Nu is hij vast wel stuk, want een voeding mag je (toch??) nooit onbelast starten.
Normaal gezien zou dit geen kwaad kunnen, alleen gaan sommige voedingen dan niet (naar behoren) werken.

De beste manier om erachter te komen: test de voeding in een andere pc en test een andere voeding in je eigen pc...
Meet ook eens de voltages aan de molexconnectoren wanneer je je pc aanschakeld.

• mr_taipan
Klopt het dat je een at voeding aan kunt zetten en dat ie aan blijft en dat een atx voeding niet automatisch aan blijft?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 10:22:
[...]
De beste manier om erachter te komen: test de voeding in een andere pc en test een andere voeding in je eigen pc...
Meet ook eens de voltages aan de molexconnectoren wanneer je je pc aanschakeld.
Jep, enige lullige is, dat als die voeding erg stuk is en je plaatst hem in een andere pc... dat je dan ermee ook die andere kan vermoorden :|

Maar even met een multimeter de spanningen meten lijkt me inderdaad ook het beste

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 10:49 ]

Verwijderd

mr_taipan schreef op zondag 24 juli 2005 @ 10:25:
Klopt het dat je een at voeding aan kunt zetten en dat ie aan blijft en dat een atx voeding niet automatisch aan blijft?
Volgens mij wel idd, want een AT voeding werkt met een mechanische power-switch. Als je de schakelaar omzet gaat ie dus gewoon aan . . .

Een ATX-voeding werkt echter electronisch, en die zou moeten uitgaan als er geen belasting is.

• mr_taipan
Crap dat winkels niet alle winkels op zondag open zijn. Dan had ik nu een nieuwe kunnen kopen :'(

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
moet je wel een wat beter merk voeding kopen , q-tec us gewoon slecht , koop een tagan of cooler master ofzo

"Stilte, een gat in het geluid...."

• mr_taipan
Ik heb een nieuwe voeding:-)

Het is een Enermax Noisetaker 485 Watt geworden. Op zich doet mijn pc het nu weer er is aleen 1 maar.

Het aan en uitgaan werkt nog niet zoals het zou moeten. Als ik de voeding aan zet gaat mijn pc ook meteen aan. Sluit ik windows af dan gaat mijn pc niet uit maar gaan de lampjest van beide cd-rom spelers branden. Een druk op de powerknop zorgt er voor dat het systeem reboot.

De reset knop doet nog wel wat ie zou moeten doen.

is er ook software wat kan testen of het moederbord nog wel in orde is?
Pagina: 1