[Koelpasta] Welke is beter (of niet)

Pagina: 1
Acties:
  • 4.128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik heb onlangs wat onderdelen gekocht en waaronder een Zalman CNPS7000-cu koeler voor mijn processor. Bij de bestelling heb ik ook een tube Artic Silver 5 besteld. Probleempje is nu dat de leverancier van de Artic Silver niet zo snel is en ik wil, nadat ik maandag alles binnen heb, graag gaan bouwen. En ik denk dat ik maandag geen Artic Silver binnen heb.

Nu open ik zojuist de verpakking van de koeler en zie daar een klein tubetje pasta inzitten.

Nu kan ik natuurlijk wachten op de Artic Silver, maar vraag me nu af welke pasta nu 'beter' is? Ik kan aannemen dat een Zalman niet een crap merk pasta bijlevert, maar misschien wel juist speciaal voor die koeler bedoeld. En dat ik dus Artic Silver erop smeer dat ik dus misschien minder goede temperaturen krijg. Ik zie niet echt specs op die koelpasta staan van Zalman...van Artic weet ik dat die 99,9% silver moet zijn.

Kijk, als Artic Silver, zo in wat vergelijkingen die ik op inet kan vinden op 'normale' pasta's toch graadje of 3 minder zijn, dan is dat toch wel de moeite waard. Vooral om de levensduur. Maar als die pasta van Coolermaster en Artic misschien een graadje, of minder of niet verschillen...dan kan ik die Zalman er al opsmeren en gebruik ik die Artic wel een andere keer.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Als je niet gaat overclocken maakt het geen drol uit. Die zalman pasta plakt net zo lekker en koelt niet even goed maar voldoende voor de HuisTuinenKeuken gebruiker. Succes ermee. BTW AS ligt overal in de winkel!

Verwijderd

Die pasta van zalman is gewone pasta dus niet van de allerbeste kwaliteit. Het verschil dat je met AS5 gaat krijgen ga je volgens mij wel merken. Je kan ook voorlopig de gewone zalman pasta aanbrengen in afwachting, en vervolgens de AS5 aanbrengen wanneer die binnen is.
Nog belangrijker dan de kwaliteit is dat je er heel zuinig mee bent.
Normaal gezien hebben vele winkels e AS5 in voorraad liggen...

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het zal een paar graden schelen...

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Nou als het dus wel scheelt dan wacht ik er wel even mee dat ik de Artic binnen krijg. Ik had zoiets van als Zalman nu hét merk is voor koeling dan leveren ze een aardige pasta mee.

Maar goed, de Artic komt van een online shop en die heeft deze niet op dit moment in assortiment. Dus vandaar de vraag, het duurt nl wel lang dat ze die binnen krijgen. Maar goed, dan gaan we voor die paar euro wel langs een compushop en eventueel toch die pasta van Zalman erop deze testdraaien en later de Artic Silver eroverheen. Kan ik meteen de verschilllen zien..

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
M.I.G. schreef op maandag 25 juli 2005 @ 02:18:
Nou als het dus wel scheelt dan wacht ik er wel even mee dat ik de Artic binnen krijg. Ik had zoiets van als Zalman nu hét merk is voor koeling dan leveren ze een aardige pasta mee.

Maar goed, de Artic komt van een online shop en die heeft deze niet op dit moment in assortiment. Dus vandaar de vraag, het duurt nl wel lang dat ze die binnen krijgen. Maar goed, dan gaan we voor die paar euro wel langs een compushop en eventueel toch die pasta van Zalman erop deze testdraaien en later de Artic Silver eroverheen. Kan ik meteen de verschilllen zien..
AS5 lijk op he eerste gezicht mischien tegen te vallen. De AS5 moet namelijk wel lang uitharden.Kan dus wel een weekje duren. Ik ben benieuwd naar de verschillen die je haalt.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Arctic Alumina of Arctic Ceramique (nieuwe naam) schijnt ook net zo goed te zijn als AS, maar is makkelijker weg te halen.
Iemand ervaringen met Arctic Alumina of Ceramique ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Is de artic silicone beter als de zalman pasta?

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Tja je moet niet verwachten dat je bij je heatsink/cooler de beste van het beste pasta meekrijgt.

Je ziet bij reviews inderdaad meer en meer Ceramique gebruikt worden (is gewoon wit), omdat AS5 erg plakkerig wordt (wat lastiger is om weg te krijgen) en veel langere tijd nodig hebt om in te trekken. Als m'n tubetje AS5 op is neem ik volgende keer ook AC.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Inderdaad, de AS zou pas heel goed gaan worden na een 200 uren bedrijf (met regelmatig pc opstarten en afsluiten zodat er temperatuursverschillen zijn). Deze tempverschillen zorgen ervoor dat de kristallen zich optimaal gaan orienteren, waarna de AS pas echt goed begint te geleiden. (En hij geleid van in den beginne al goed!! ;) )
Verder zou ik mij niet te veel zorgen maken om het verwijderen van de paste. Met het juiste middeltje en genoeg geduld mag dit geen rpobleem geven. Ik vind dit toch allenszins niet genoeg reden om naar Ceramique of de Aluminium versie te gaan (dewelke wel degelijk minder goede performance specificaties hebben...)

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Levensduur :Y) Dat maakt echt niet uit hoor, de levensduur van je processor is echt geen seconde langer of korter door 1 tot 3 graden verschil. Je koopt al een stevige zalman koeler, dat is al beter dan een boxed koeler. Terwijl je met een boxed koeler al 3 jaar garantie hebt, deze zalman gaat zeker 5-10 graden verschil maken met een boxed versie. Bovendien.. je wil die pc toch geen 25 jaar gaan gebruiken? Levensduur heeft er echt weinig mee te maken, met een temperatuur van 46 stressed of 49gr stressed.. :)

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik heb ondertussen de standaard pasta gebruikt en bij standaard draaien zit ie bij mij rond de 27 graden. Nu nog ff straks potje BF2 en dan eens kijken wat de processortemperatuur is. Ik zal zoiezo de AS er nog op gaan doen als ik het binnen krijg. Maar kan in ieder geval zien wat het verschil is.

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:35

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 20:21:
Verder zou ik mij niet te veel zorgen maken om het verwijderen van de paste. Met het juiste middeltje en genoeg geduld mag dit geen rpobleem geven.
Precies...ik haal altijd eerst een stuk keukenrol-papier over de proc heen om de meeste AS5 eraf te halen, dan met een oorstok met wat acethon (geen nagellak remover!) de rest. En als laatste haal ik er een oorstok en dan een doekje met 96% alcohol overheen. Klusje van een paar minuten als je het goed doet, boeiend, want hoe vaak zal je het doen. De secuurder dat je werkt, de lager je temps.

Specs

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
GoT schreef op maandag 25 juli 2005 @ 12:13:
Arctic Alumina of Arctic Ceramique (nieuwe naam) schijnt ook net zo goed te zijn als AS, maar is makkelijker weg te halen.
Ceramique gebruik ik hier nog altijd. Eerst even primen en dan snel afsluiten is wel nodig om de koeler eraf te halen zonder cpu er aan vast ;)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

GoT schreef op maandag 25 juli 2005 @ 12:13:
ik gebruik tegenwoordig ceramique.
tis wel een plakkerig goedje (veel erger dan AS3 iig, AS5 nog nooit gehad). opzich wel aardig te verwijderen met alcohol/spiritus (beter dan AS3).
koelprestaties liggen volgens mij nog net wat beter dan die van AS3.

Alumina is trouwens niet de oude naam van Ceramique...
volgens mij is dat de thermal adhesive uitvoering (oftewel: hittegeleidende lijm), en ceramique is een pasta op basis van keramische deeltjes ofzo (vandaar de naam)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 16:59

Garrett

Watercooler

FireWurX schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 00:32:
[...]

ik gebruik tegenwoordig ceramique.
tis wel een plakkerig goedje (veel erger dan AS3 iig, AS5 nog nooit gehad). opzich wel aardig te verwijderen met alcohol/spiritus (beter dan AS3).
koelprestaties liggen volgens mij nog net wat beter dan die van AS3.

Alumina is trouwens niet de oude naam van Ceramique...
volgens mij is dat de thermal adhesive uitvoering (oftewel: hittegeleidende lijm), en ceramique is een pasta op basis van keramische deeltjes ofzo (vandaar de naam)
Je hebt gewone Alumina (ligt hier niets te doen, zo'n grote 14g spuit) en Alumina adhesive :)
Leuk als je denkt dat je de vga sinkjes kan verwijderen en dan per ongeluk de bga mems meetrekt :X
Adhesive inderdaad :+

Daarnaast gebruik ik ook Ceramique, AS5 nooit gehad.

Temperaturen zijn in vergelijking met Alumina iets gedaald, maar niet spectaculair... graad of 2 hooguit.

I love watercooling

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb inmiddels AS5 besteld, het is volgens reviews moeilijker te verwijderen dan AC.
Maar hoe vaak verwissel je koelpasta ? Reviewers moeten die spullen weer teruggeven, vandaar dat ze AC gebruiken. Maar zelf doe je dat uiteraard niet.
Als ik eenmaal AS5 heb geinstalleerd is de kans 0,0% dat ik weer ander koelpasta zal gebruiken. Zelfs als AS6 uit zal komen zal ik het hoogstwaarschijnlijk ook niet vervangen. Of het moet echt 10° schelen, maar dat betwijfel ik.

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Toevallig van het weekend een soortgelijke cpu-cooler van Zalman gehaald en gewoon de bijgeleverde pasta gebruikt.

ik gebruikte ook AS en dat spul geleide bij mij niet goed terwijl er toch een aardige Coolermaster stond te blowen.

De temps zitten nu lekker zo rond de 25 graden (silent mode) en 18 a 20 graden bij normal mode (fan mate 2). stress mode zo rond de 35 a 40 graden...

Verwijderd

Ik heb mijn 2 zalman alcu 7000 eerst een paar weken met de standaard zalman pasta gebruikt, daarna eraf gehad en met AS5 erop gezet. Scheelt helemaal NIKS in temperaturen. en mijn cpus kunnen aardig warm worden. Verder vind ik die zalman thermal grease veelfijner werken als de AS spul, met het zalman spul krijg je veel makkelijker een dun laagje.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 09:35:
Ik heb mijn 2 zalman alcu 7000 eerst een paar weken met de standaard zalman pasta gebruikt, daarna eraf gehad en met AS5 erop gezet. Scheelt helemaal NIKS in temperaturen. en mijn cpus kunnen aardig warm worden. Verder vind ik die zalman thermal grease veelfijner werken als de AS spul, met het zalman spul krijg je veel makkelijker een dun laagje.
men zegt dat je sowieso niet van pasta moet wisselen.
de eerste pasta vult de miniscule groefjes, en dat krijg je er nooit meer uit, dus er blijft altijd wat over. gooi je er dan andere pasta over, dan verschillen de temperaturen nauwelijks of kunnen zelfs hoger worden.

en AS heeft natuurlijk een beetje tijd nodig om in te werken.

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

FireWurX schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 09:54:
[...]

men zegt dat je sowieso niet van pasta moet wisselen.
de eerste pasta vult de miniscule groefjes, en dat krijg je er nooit meer uit, dus er blijft altijd wat over. gooi je er dan andere pasta over, dan verschillen de temperaturen nauwelijks of kunnen zelfs hoger worden.

en AS heeft natuurlijk een beetje tijd nodig om in te werken.
Die groefjes maak je dus schoon met acethon... ;)

Na 4 dagen "inwerken" ben ik stressed van 40 naar 38 graden gegaan. :9
Inwerken doe ik door om de zoveel tijd de boel ff een uurtje te verwarmen met S&M met de fans op halve snelheid. Als je een cpu koeler met fan hebt dan is het verstandig de fan een paar dagen voluit te zetten. De extra trilling van de fan versnelt het ineenschakelen van de zilverstukjes enorm.

Specs

Verwijderd

Allemaal een beetje overdreven hier, met name de truuks om "het beter te laten werken". Het klopt wel dat AS5 een stuk plakkeriger is dan doorsnede pasta, en dat het eventjes duurt voordat het zijn maximale werking bereikt. De reden zit hem oa juist in die "plakkerigheid".

Doe een heel klein druppeltje op de heatspreader, en smeer dat uit met je pink. Je kan dan een een bijzonder dun laagje maken. Tijdens het smeren probeer je het zo egaal mogelijk te maken, maar besteed daar niet teveel aandacht aan; Dwz. probeer het, maar als het niet helemaal egaal is dan niet.

Want nu komt de reden dat de truuks "om het beter te laten werken" niet echt zinnig zijn. AS5 wordt bijzonder veel zachter wanneer het warm wordt. Als je je PC dus aanzet zal de AS5 "smelten" en door de druk van de koeler zal de pasta helemaal netjes vervloeien tussen de koeler en de processor.

Dat is de reden waarom mensen na een tijdje een verbetering zien. En het is ook de reden waarom die pasta de koeler en de CPU zo goed "aan elkaar" kleeft, het spul is gewoon zo goed vervloeit dat het ook in de kleinste groefjes vloeit. Als je dan je koeler wilt verwijderen krijg je daardoor het zelfde effect als wanneer je 2 glazen platen met water ertussen van elkaar probeert te trekken (je trekt de ruimte tussen de CPU en de koeler "vacuum").

Deze capaciteit van de AS5 om zo goed te vervloeien maakt het zo'n goede pasta + het feit dat silverdeeltjes gewoon een stuk minder thermische weerstand hebben.

Dus AS5 is goed spul, je hebt eventjes een of 2 dagen geduld nodig om het goed te laten vervloeien. En dat laatste doe je gewoon door een paar dagen je PC gewoon aan het werk te zetten.

/me heeft alleen maar AS5 verwerkt in al zijn koeling :)

En AS5 (en elke andere soort pasta) kan je het beste verwijderen met aceton is mijn ervaring :)

PS: Dat AS5 alleen echt goed vervloeit als het warm wordt is één van de redenen waarom je het dus niet wilt gebruiken als je met bv een cascade of prommie aan de gang gaat. Je CPU wordt dan gewoonweg niet warm genoeg om dat spul te laten vervloeien ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 12:38 ]

• jaaoie17
  • Laatst online: 31-01 13:14
Dat AS5 is toch ook goed voor gpu's.

• ToFast
  • Laatst online: 25-01-2025
jaaoie17 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:39:
Dat AS5 is toch ook goed voor gpu's.
Ja op elk component dat warm wordt, en jij een heatsink(je) op wil plakken.

Verwijderd

Hai, hoe staat het met de garantie bij vervangen van koelpasta op mobo en videokaart? Vervalt die dan?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:16:
Hai, hoe staat het met de garantie bij vervangen van koelpasta op mobo en videokaart? Vervalt die dan?
officieel wel, maar als je het zo doet dat ze niets zien, krijg je gewoon garantie.
daarnaast gaat er echt niets stuk door het vervangen van de pasta. (tenzij jij iets verkeerd doet natuurlijk... schroevendraaier over je mobo trekken als je de clip van je cooler vast wil zetten ofzo)

Verwijderd

@ G_M_C
ARCTIC zegt zelf dat na 200 u bedrijfstijd de zilverpartikels zich zodanig orienteren dat de koeling beter wordt...
Ofdat het effect in de praktijk merkbaar gaat zijn, is idd nogal twijfelachtig.

Het is en blijft volgens mij de beste pasta.
En ik vind dat ze net héél goed smeert!!! Het feit dat ze zo stijf is, zorgt ervoor dat ze niet van de heatspreader afdruipt en dat je daaroor gaat knoeien. En je krijgt deze stijve pasta ook in een dun laagje, het enige wat je daarvoor nodig hebt is genoeg geduld...
Als je het dan toch vloeibaarder wilt, kan je het nog altijd verwarmen voor gebruik.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:03:
@ G_M_C
ARCTIC zegt zelf dat na 200 u bedrijfstijd de zilverpartikels zich zodanig orienteren dat de koeling beter wordt...
Ofdat het effect in de praktijk merkbaar gaat zijn, is idd nogal twijfelachtig.

Het is en blijft volgens mij de beste pasta.
En ik vind dat ze net héél goed smeert!!! Het feit dat ze zo stijf is, zorgt ervoor dat ze niet van de heatspreader afdruipt en dat je daaroor gaat knoeien. En je krijgt deze stijve pasta ook in een dun laagje, het enige wat je daarvoor nodig hebt is genoeg geduld...
Als je het dan toch vloeibaarder wilt, kan je het nog altijd verwarmen voor gebruik.
Arctic silver 5...smeer het nooit uit. Gewoon een rijstkorrel op je core je koeler erop. Kloksgewijs een kleine draai geven (niet meer terug draaien) en je koeler vastzetten ;)

dit is de enige en goede manier :)

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Hier staan de enige echte goede toepassingswijze hoe je het moet aanbrengen.
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Ze zeggen inderdaad dat je het niet moet opensmeren, maar direct de heatsink moet plaatsen en dan een beetje draaien 1 maal naar links en 1 maal naar rechts en telkens maar een paar graden (bij AMD64). Dit is eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat er luchtbelletjes tussenkomen.
Ik vraag me eigenlijk af: het is toch niet meer mogelijk om je heatsink een paar graden te draaien als die al bevestigt is? Daarmee dat ik gewoon de AS5 in een héél dun laagje heb opengesmeerd en dan de heatsink erop geplaatst. Dit zal volgens mij ook wel heel goed werken.

• jaaoie17
  • Laatst online: 31-01 13:14
Als je dat AS5 der gewoon opsmeerd maakt toch niet zoveel uit. Ik wil dus op mn geforce 6800 gt AS5 derop doen en dan een zalman VF700-Cu opdoen.En met die koeler kun je ook niet meer echt draaien dacht ik

Dat smeren maakt dat nog echt veel uit dan

[ Voor 14% gewijzigd door jaaoie17 op 01-08-2005 21:01 ]

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

[b][message=23887336,noline]Doe een heel klein druppeltje op de heatspreader, en smeer dat uit met je pink.
Pak een boterhamzakje, keer het binnenste buiten, stop je vinger erin en zakje strak om vinger houden.
Zo voorkom je dat je met je vettige vingers erop zit en het binnenste buiten keren is om de stof te beperken mocht de buitenkant boterhamzakje vol zitten met stof of andere zaken.
Is een leuk truukje, heb ik ook maar ergens gelezen.

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

GoT schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 22:58:
[...]

Pak een boterhamzakje, keer het binnenste buiten, stop je vinger erin en zakje strak om vinger houden.
Zo voorkom je dat je met je vettige vingers erop zit en het binnenste buiten keren is om de stof te beperken mocht de buitenkant boterhamzakje vol zitten met stof of andere zaken.
Is een leuk truukje, heb ik ook maar ergens gelezen.
En je wil niet weten wat acethon achterlaat als je er later niet overheen gaat met alcohol... :D

Specs

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dis handig om te weten als ik die newe pasta mot hale _/-\o_

Verwijderd

Even nog een vraagje,
Kun je de cpu ook goed schoonmaken met terpetine of is er dat niet goed voor?

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:39
Beetje oud topic waarin je post...

maar ik heb wel vaker beetje terpentine gebruikt (op een oude doek) als de koelpasta er niet vanzelf meer af ging met een doekje, en ik zou niet zo snel weten wat ik anders in huis heb om die zooi mee schoon te maken.
Geen negatieve gevolgen ondervonden, nog niet althans :9

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 20:59:
Even nog een vraagje,
Kun je de cpu ook goed schoonmaken met terpetine of is er dat niet goed voor?
Terpentine is toch gewoon alcohol dat vooral gebruikt wordt voor schoonmaken en waar smaak en geurstoffen aan zijn toegevoegd? Of vergis ik me? Als antwoord op je vraag; ja het kan gewoon. Maar ik denk dat dit nu wel op slot kan want je schopt een vrij oud topic.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

leonpwner1 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:55:
Terpentine is toch gewoon alcohol dat vooral gebruikt wordt voor schoonmaken en waar smaak en geurstoffen aan zijn toegevoegd? Of vergis ik me?
Samenstelling

Terpentine bestaat voornamelijk uit nafta, met bovendien de volgende stoffen:
1,2,4-trimethylbenzeen (ca. 4%)
xyleen (ca. 1%)
benzeen (minder dan 0,1%)

Zolang je je CPU er niet in verzuipt zal het niet veel kwaad kunnen, denk ik. De lak op je CPU is een polymeer, en die zal niet oplossen. Misschien dat de opdruk wel oplost.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:47
burne schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:00:
[...]
Zolang je je CPU er niet in verzuipt zal het niet veel kwaad kunnen, denk ik. De lak op je CPU is een polymeer, en die zal niet oplossen. Misschien dat de opdruk wel oplost.
Goh mag dat niet >:) Ik heb ooit eens een Athlon 800 een nacht erin laten weken :+
Hij deed het nog perfect ! wel ff laten opdrogen natuurlijk.

-Edit ik zie net dat je een topic schopt van ~2 jaar oud !

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-05-2007 23:09 ]

My favorite programming language is solder.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 12:53
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 09:51:
Die pasta van zalman is gewone pasta dus niet van de allerbeste kwaliteit. Het verschil dat je met AS5 gaat krijgen ga je volgens mij wel merken. Je kan ook voorlopig de gewone zalman pasta aanbrengen in afwachting, en vervolgens de AS5 aanbrengen wanneer die binnen is.
Nog belangrijker dan de kwaliteit is dat je er heel zuinig mee bent.
Normaal gezien hebben vele winkels e AS5 in voorraad liggen...
als je toch zo hardcore het verschil wil merken dan kan hij beter wachten, want eenmaal pasta erop gesmeerd krijg je het er moeilijk vanaf er blijven miniscule deeltje over en dan kan je nog wel as5 erop smeren maar die temps blijven hoger want er treedt meerdere malen een overgang op doordat er ook een overgang tussen de verschillende types koelpasta meot optreden

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Nu ik dit toch zie staan: wat is betere pasta, Arctic Silver 5 of "Arctic MX-1 High Performace Thermal Compound". De ene kost 5, en de andere 6 euro, dus daar zit het em niet in. Welke kan ik beter nemen tussen mijn E6600/E6700 + Scythe Infinity?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
EleanorNL schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:15:
Nu ik dit toch zie staan: wat is betere pasta, Arctic Silver 5 of "Arctic MX-1 High Performace Thermal Compound". De ene kost 5, en de andere 6 euro, dus daar zit het em niet in. Welke kan ik beter nemen tussen mijn E6600/E6700 + Scythe Infinity?
De mx-1 zie ook dit

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:47
Ik vraag me af of ze bij iedere pasta 200 uur hebben laten zitten.

My favorite programming language is solder.

• Googolplex
Dus de MX-1 is een betere keus? Scheelt in deze test nog 2 graden met AS5, niet verkeerd. Bedankt :)

Dat is waar, maar het is wel in alle koeling's voordeel (of nadeel) 200 uur te wachten, dus zal het toch wel representatief zijn mag ik hopen. Dat de MX-1 strakke koelprestaties levert zal er iig niet door veranderen. Ik denk dat ik mijn keus daar op laat vallen.

[ Voor 57% gewijzigd door Googolplex op 11-05-2007 23:45 ]

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 11:11
Ik heb laatst dat collaboratory liquid pro gekocht... da's volgens de test het beste.
Heel geinig spul. Lastig te zeggen hoeveel het scheelde want samen met die pasta heb ik wat andere aanpassingen gedaan. Bovendien is de ambient temp van behoorlijke invloed op je temps.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• flux_w42
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

héhé, mijn P4 3.4Ghz draait nu tijdelijk op ... tandpasta :) Na het kuisen van de koeling (da's een echte stofzuiger!) had ik geen koelpasta meer, en na effe google bleek dat tandpasta ook werkt. Die ligt er nu al enkele maanden op zonder problemen 8)

Verwijderd

flux_w42 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 17:59:
héhé, mijn P4 3.4Ghz draait nu tijdelijk op ... tandpasta :) Na het kuisen van de koeling (da's een echte stofzuiger!) had ik geen koelpasta meer, en na effe google bleek dat tandpasta ook werkt. Die ligt er nu al enkele maanden op zonder problemen 8)
Colgate Total White?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Dat is goed ja, maar het slechte van tandpasta is dat het binnen enkele dagen uitgedroog is omdat het vocht verdampt is. En dan zijn de prestaties ineens gelijk met wanneer je géén koelpasta zou gebruiken. Ik zou dus heel goed je temps blijven monitoren voor een paar weekjes.

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
EleanorNL schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:32:
Dus de MX-1 is een betere keus? Scheelt in deze test nog 2 graden met AS5, niet verkeerd. Bedankt :)

Dat is waar, maar het is wel in alle koeling's voordeel (of nadeel) 200 uur te wachten, dus zal het toch wel representatief zijn mag ik hopen. Dat de MX-1 strakke koelprestaties levert zal er iig niet door veranderen. Ik denk dat ik mijn keus daar op laat vallen.
Resultaten in een draadje op Xtreme van "the russian OC team itc/modlabs". 36 soorten koelpasta getest...

|crappy thermal interface|

Tital Nano Blue 59
Panasonic 58.5
KPT-8 (reference) 56.6

|decent thermal interface|
Data Cooler 57
Titan TTG S-104 , S-103 56.7
Pasta Siliconowa 56.6
Zalman CSL 850 56.5
Noctua 56.5
Stars Silver 56.5
Stars 700/Aero 700 56
GeIL GL-TCP1b 55.6
Thermopox 55.6
КПТ-8(BeO) 55.5
Sil more 55.5
Shin-Etsu(white) 55.5
W.P. 55.5
STARS (white, soft pack) 55.5
AKT-842 55
Fanner 420 55
Koolance 55

|good thermal interface|

Arctic Alumina 55.5
Arctic Silver-3 54.6
AOS 54.5
DC-340 54.5
Asetek 54.5
Arctic Silver-5 53.5
Arctic Ceramique 53.5

|great thermal interface|
Apus TMG 301 52.5
Gigabyte 52.5
Titan Nano Grease TTG-G30010 52.5
GFC-M1 D90T8-010 52.5
Shin-Etsu MicroSi G-751 52

|outstanding thermal interface|
Arctic Cooling MX-1 51.5
Shin-Etsu MicroSi MPU-3.7 50.5
Coollaboratory Liquid Pro 50

bron

MX-1is hier zeker een betere keuze dan AS5. Het smeert alleen we een beetje slecht. Scheelde mij ook een graadje of twee tov AS5. Dat liquid pro is nog een stukkie beter alleen loop je wel de kans dat je koelblok en proc elkaar niet meer willen loslaten. En dat is mij dus gebeurd. Absolute afrader dus. Tenzij je de komende jaren geen upgrade meer gepland hebt.
Dat Shin-Etsu MicroSi MPU-3.7 kan ik bij geen enkele nederlandse webshop vinden. Heeft iemand mischien enig idee waar dit te koop is? Of anders hen nieuwe prutje Shin-Etsu X23-7783D wat volgens "sommigen" nog ietsje beter presteerd.

Ben trouwens benieuwd waar tandpasta in dit rijtje zou eindigen. Mischien dat dat ook welweer merkafhankelijk is.

• Googolplex
Hahahahahah dat is helemaal het toppunt. Ik zie het al voor me, een nieuw topic op Tweakers "Tandpasta's getest: welke koelt het allerbest". Geweldig.

Maar goed, ik blijf dan bij de MX-1. Ik vind het zonde om er "lijm" tussen te smeren, en aangezien die Shin-Etsu moeilijk te verkrijgen is: MX-1 is my choice.

Wat ik trouwens ook op die site vind is dat de eVGA grafische kaarten (iig de 8800GTS) lifetime warrenty hebben, da's niet verkeerd zeg!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij kun je beter helemaal NIETS gebruiken dan tandpasta...

Koelpasta is alleen bedoeld om kleine oneffenheden op te vullen. Het meeste warmtetransport gaat door het directe contact tussen de metalen delen van de cpu en het koelelement. Je kunt ook beter te weinig dan te veel van dat spul gebruiken. De rijstkorrel waar men het vaak over heeft is veel te veel.

Tandpasta bevat kleine harde delen (zand / kalk korrels) en die zorgen juist voor een isolerende werking tussen de delen, ze beschadigen het gladde oppervlak en zorgen er voor dat er geen direct contact meer is tussen de metalen delen.

Hoe dat idiote idee van tandpasta toch ooit de wereld is ingekomen... Dat het dezelfde kleur en stroperigheid heeft is voor sommigen blijkbaar voldoende redenen om aan te nemen dat ook andere eigenschappen het zelfde zijn. Die mensen zullen ook wel geen friet sate lusten.

• flux_w42
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

...
Volgens mij kun je beter helemaal NIETS gebruiken dan tandpasta...

Tandpasta bevat kleine harde delen (zand / kalk korrels) en die zorgen juist voor een isolerende werking tussen de delen, ze beschadigen het gladde oppervlak en zorgen er voor dat er geen direct contact meer is tussen de metalen delen.

Hoe dat idiote idee van tandpasta toch ooit de wereld is ingekomen... Dat het dezelfde kleur en stroperigheid heeft is voor sommigen blijkbaar voldoende redenen om aan te nemen dat ook andere eigenschappen het zelfde zijn. Die mensen zullen ook wel geen friet sate lusten.
Klopt echt niet hoor. Zonder koel pasta duurde het ongeveer 20 seconden voor de PC zichzelf uitschakelde door oververhitting (dacht dat dit ergens in m'n bios op 80° staat, maar om zeker te zijn zou ik dit eens moeten checken). Met tandpasta draai ik nu al letterlijk enkele maanden (misschien 3 à 4 maanden) ZONDER problemen. Ik was eigenlijk gewoon benieuwd als die internet roddels wel klopten en tot mijn verbazing ging dat schitterend :)

't idee gewoon al is grappig _/-\o_

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
flux_w42 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:12:
[...]

Klopt echt niet hoor. Zonder koel pasta duurde het ongeveer 20 seconden voor de PC zichzelf uitschakelde door oververhitting (dacht dat dit ergens in m'n bios op 80° staat, maar om zeker te zijn zou ik dit eens moeten checken). Met tandpasta draai ik nu al letterlijk enkele maanden (misschien 3 à 4 maanden) ZONDER problemen. Ik was eigenlijk gewoon benieuwd als die internet roddels wel klopten en tot mijn verbazing ging dat schitterend :)

't idee gewoon al is grappig _/-\o_
het beste kan je (als je niets binnen handberijk hebt) even je vinger in de olie douwen.
en dan heeeeel dun uitsmeren over de CPU.

Motor olie en olijfolie kan allebij, de normale witte pasta die je bij zalman coolers krijgt is namelijk ook gewoon gebaseerd op olie.

Audi S3

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
flux_w42 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:12:
[...]Klopt echt niet hoor. Zonder koel pasta duurde het ongeveer 20 seconden voor de PC zichzelf uitschakelde door oververhitting (dacht dat dit ergens in m'n bios op 80° staat, maar om zeker te zijn
Ik denk dat je het koelelement de eerste keer niet vlak op je cpu hebt gekregen.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-01 17:03

Dark

who tweaked the light?

EleanorNL schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 23:53:
Hahahahahah dat is helemaal het toppunt. Ik zie het al voor me, een nieuw topic op Tweakers "Tandpasta's getest: welke koelt het allerbest". Geweldig.
...
:) test dan ook even welke koelpasta het beste poetst :D want dat kan dan natuurlijk ook ...
heheh ik zie het al voor me, heel zo'n zilveren grijns na het poetsen met as5 ... 8)

maar serieus... neem een goede pasta die bedoeld is voor cpu koelen en niet iets anders... witte standaard pasta is helemaal niet zo slecht als iedereen zegt, als je het in de juiste kleine hoeveelheid opbrengt. prima voor standaard gebruik. Arctic Ceramique geeft iets betere prestaties en is handig in gebruik, maar je hoeft echt geen wonderen te verwachten hoor, van al die duurdere koelpasta's niet.

voor speciale toeppassingen zoals oc-en is het natuurlijk wel fijn als je een paar graadjes kan winnen, of bij phase dat de pasta niet hard wordt bij onder nul ...

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dark schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:10:
... maar je hoeft echt geen wonderen te verwachten hoor, van al die duurdere koelpasta's ...
Ik heb een tube AS5 gekocht voor ± € 4,-
Daar heb ik het volgende voor gebruikt:
Xbox: CPU + GPU
PC1: CPU + GPU
PC2: CPU + GPU
PC3: CPU (GPU onboard)
Server: CPU (GPU onboard)
Als ik naar de tube kijk heb ik ongeveer ½ gebruikt :?
Grof geschat kom je dus op € 0,50 per processor.
Mischien dat die andere koelpasta's goedkoper zijn, maar ik schrik niet van zulke prijzen. En als AS5 als beste uitkomt, waarom dan niet ?

Verwijderd

GoT schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 09:36:
[...]
Als ik naar de tube kijk heb ik ongeveer ½ gebruikt :?
[...]
Dan ben je behoorlijk royaal geweest met dat spul. Ik denk dat ik er meer CPU's en GPU's mee heb gedaan, en nog is ie niet half-leeg.

Overigens; Heeft iemand enig idee of dit spul ook "buiten de houdbaarheidsdatum" komt ? (Ik denk het niet, zolang de structuur maar niet veranderd ?)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:09:
[...]

Dan ben je behoorlijk royaal geweest met dat spul. Ik denk dat ik er meer CPU's en GPU's mee heb gedaan, en nog is ie niet half-leeg.

Overigens; Heefdt iemand enig idee of dit spul ook "buiten de houdbaarheidsdatum" komt ? (Ik denk het niet, zolang de structuur maar niet veranderd ?)
In de duurdere pastas zitten vaak zilverdeeltjes. Het is een soort emulsie.
Als je de tube bij te hoge temperatuur laat liggen, dan zakken die zilverdeeltjes naar 1 kant toe, en dan krijg je het niet meer door elkaar, gezien het niet te schudden valt ;)
Altijd in de koelkast bewaren voor beste houdbaarheid dus. (wordt de pasta iets dikker van waardoor de deeltjes niet wegzakken ;) )

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
je krijg het wel weer door elkaar gewoon op de andere kant leggen ;) :P:P

• menllyos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10-2024
zoals je kan lezen op de website van arctic silver:

5) Storage of Arctic Silver 5
To keep Arctic Silver 5 fresh for future applications, always replace the cap on the syringe after each use. The syringe should be stored tip down so that any separation between the particles and suspension fluid will be at the back end of the syringe. Like any mix of particles that are many times heavier than the suspension fluid, there will be some separation in the compound over time when stored in the original syringe. Because all thermal compounds eventually experience some separation in storage, storing in a cool place like a refrigerator will also lessen the separation over time. However, this does not affect the performance of the un-separated or remixed compound.

http://www.arcticsilver.c...s_as5_intel_dual_wcap.pdf

• Zer0cool12342
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-01 23:10
Als ik zo naar die pdf file kijk van die Dual core's dan moet je gwoon in rechte lijn paste er op doen maar moet je uit nou uitsmeren of gewoon 1 rechte lijn met pasta der op.?

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Zer0cool12342 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:35:
Als ik zo naar die pdf file kijk van die Dual core's dan moet je gwoon in rechte lijn paste er op doen maar moet je uit nou uitsmeren of gewoon 1 rechte lijn met pasta der op.?
flinterdun uitsmeren er is een speciaal core 2 duo koelpasta topic dacht ik

alsje

offtopic:
hoe verzinnen ze het |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Zygivt op 18-07-2007 16:53 ]

Pagina: 1