[Win2K]softRAID5 failure

Pagina: 1
Acties:

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Na een hele dag bezig geweest te zijn, klop ik teneinde raad bij jullie aan.....

Al sinds een aantal jaren draai ik hier thuis een servertje. Origineel was het budget beperkt (is het dat niet altijd?) dus om de data een beetje veilig te houden heb ik onder Windows 2000 server een softwarematig RAID 5 array aangemaakt.
Het systeem boot dus van een 20GB ATA schijf die als master aan de eerste IDE hangt. Vervolgens hangt daar een slave aan van 120GB. Secondary IDE hangt een 120GB als master aan. Daarnaast zit er een Highpoint RocketRAID 404 aan met 4 120GB schijven als master op ieder kanaal. Dit alles op een ASUS CUV4-XD met 2 stuks P-3 1Ghz. Loopt (liep) als een zonnetje.....

Aangezien ik wat stabiliteits problemen had met de web/mail server die er op draaide heb ik vandaag het hele systeem opnieuw geïnstalleerd. Gezien het feit dat hij ook een beetje warm werd heb ik eerst de kast open getrokken en 2 extra case fans er aan gehangen.

Zo gezegd zo gedaan. Windows 2000 Server er op, VIA drivers er bij, Highpoint drivers er aan, geen enkel probleem. De RAID array wordt herkend als bij elkaar horende en alles loopt.
Na een paar minuten begint het systeem echter luid te protesteren en zie ik dat er 2 schijven van de array "disconnected" zijn. Daar begint het gedonder....

Ik dacht dus dat dit aan de controller lag. Dus de controller verplaatst naar een slot waar wat meer airflow omheen komt. Opnieuw opgestart en de array rebuilden. Op 18% zelfde verhaal als hierboven...

Vervolgens gekeken welke schijven het zijn. Het zijn de schijven op poort 1 en 4 van de Highpoint. De controller is dus vrijwel uitgesloten als boosdoener aangezien poort 1 en 4 weinig met elkaar van doen hebben. Afijn, kabels vervangen dan maar? Zo gezegd zo gedaan, boot, rebuild, 21% en het houd weer op...

Mischien toch de controller dan? Nou, eens kijken wat er gebeurt als ik de controller vervang door 2 stuks SiI680r kaartjes. Opnieuw geboot, netjes drivers geïnstalleerd, maar nu herkend Windows het geheel niet meer als 1 array. Importeren van Foreign dynamic disc geeft de melding "INTERNAL ERROR - Disk group has no valid configuration copies". Damn, dat gaat dus ook niet werken....

Sil kaartjes er uit, Highpoint kaartje terug, opnieuw booten. Maar ook nu worden de schijven niet meer herkend als onderdeel van de array. De 2 schijven die aan de ingebouwde controller van het moederbord zitten staan er netjes op met "FAILED" op de array (niet zo gek als 4 van de 6 schijven niet herkend worden) de andere 4 schijven staan slechts als "Foreign" vermeld.

Aangezien ik de kabels van de schijven genummerd had, weet ik zeker dat de schijven op de Highpoint controller exact hetzelfde zitten als voordat ik met de reinstall series begon....

Wat kan ik hier nog aan doen? Hoe kan ik zorgen dat Windows alle schijven weer als één array ziet?

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Subtiel schopje? Iemand hier enige ervaring/inzicht in?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 12:28
In de rk zit een tooltje, ftedit, waarmee je windows weer blij kunt maken met de juiste gegevens van een Ft disk set.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou het kunnen zijn dat ie met die extra fans net teveel stroom trekt voor de voeding die er in hangt, en dat daarom de schijven ineens vreemd beginnen te doen :? Wat heb je voor voeding?

Ik snap dat je je data graag terug wilt...maar voor het achterhalen van de oorzaak is natuurlijk ook wat te zeggen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
StevenK schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:28:
In de rk zit een tooltje, ftedit, waarmee je windows weer blij kunt maken met de juiste gegevens van een Ft disk set.
In de rk? Wat is de rk? En de juiste gegevens is leuk, maar als ik die niet weet kom ik natuurlijk nog nergens :(
The_Eagle schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:39:
Zou het kunnen zijn dat ie met die extra fans net teveel stroom trekt voor de voeding die er in hangt, en dat daarom de schijven ineens vreemd beginnen te doen :? Wat heb je voor voeding?

Ik snap dat je je data graag terug wilt...maar voor het achterhalen van de oorzaak is natuurlijk ook wat te zeggen ;)
Ik denk inderdaad dat het originele probleem voort is gekomen uit die extra fans. Er zit een Zallman 400 watt voeding in, wat eigenlijk genoeg zou moeten zijn. Maar aangezien beide "rare" schijven aan de laatste connector van een kabel zaten denk ik dat dat wel eens het probleem zou kunnen zijn.

Ik heb ondertussen dus ook de voedingskabels opnieuw gerangschikt zodat de laatste connectoren voor de fans en de DVD-ROM drive gebruikt worden.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 12:28
Croga schreef op maandag 25 juli 2005 @ 14:28:
[...]

In de rk? Wat is de rk? En de juiste gegevens is leuk, maar als ik die niet weet kom ik natuurlijk nog nergens :(
Resourcekit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
gevonden.... Daarnaast heb ik ook een tooltje gevonden wat kan uitzoeken wat de exacte FT instellingen zijn. Met die combinatie hoop ik vanavond alles weer aan de gang te krijgen....

Vanavond meer nieuws :)

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Helaas.... nog geen oplossing....

Als eerste vertelde iemand me eens te kijken in de Event viewer. Deze geeft op iedere schijf van de 4 die niet willen werken een event 30. Volgens Microsoft kan dit een probleem zijn met conflicterende drivers op een aantal boot.ini instellingen. Die laatste gecontroleerd, die zijn het niet. Dus mischien zit er nog wat van de SiI drivers. Windows dus weer opnieuw geïnstalleerd, maar ook dat helpt niet.

Om FTEdit te kunnen gebruiken moet er een bepaalde registry key zijn. Die is dus niet aanwezig. De Disk Administrator die je nodig hebt om die key aan te laten maken is onvindbaar, en de handelswijze die beschreven wordt (Partition menu, Configuration optie, exit) is in de Disk Manager van Windows 2000 ook niet aanwezig. Iemand nog een tip hoe ik die wel zou kunnen aan laten maken?

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Ik vindt net het volgende stuk text:
Windows 2000 only allows Windows NT-style FT volumes to be used without upgrading to dynamic disk if they exist at the time of the operating system upgrade. However, Windows 2000 disks must be converted to dynamic disk before you can create new FT volumes. Since dynamic disk uses the disk management database at the end of the disk to create and manage all dynamic volumes rather than recording entries in the partition table, the registry subkey HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\DISK is no longer used in Windows 2000.
Dat zou dus betekenen dat FTEdit helemaal niets meer uit kan halen met mijn schijven? Kan iemand dat bevestigen?

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Vanmorgen Win2000 vervangen door Win2003 maar ook die kan er niks van maken.

Is er nog iemand met nieuwe ideëen? Zo niet dan ga ik straks een grote harddisk halen en probeer met de tooltjes uit de FAQ de data naar een andere schijf te herstellen.
Pagina: 1