Overal zie ik van die hightech studioflitsers voorbij knallen, maar dat is als arme student niet te betalen (naja, volgende maand toch maar een Speedlite). Toch wil ik natuurlijk ook wat van die roem en glamour voor m'n 350D, dus sja, wat zou McGuyver doen..... paperclips, tie-wraps, ductape..... nee, dat wordt niks. Dan toch maar wat creatiever denken.
Eerst maar es wat spullen verzameld. Het karton was €0,40 per vel A4 bij de hobbywinkel, ik heb er 2 gebruikt:

Na goed nadenken maar aan het tekenen geslagen:

Daarna netjes uitsnijden:

Na een half uurtje snijden:

De delen waar aluminiumfolie moet komen goed insmeren met plakstift:

De aluminiumfolie goed aanduwen:

Na het plakken:

De plakrandjes insmeren met plakstift en de boel in elkaar zetten:

Na het plakken ziet het er zo uit:

De achterkant met een stukje plakband aan elkaar, het steunstukje met een nietje:

Wat plakband aan de voorkant, zodat ik daar weer iets op kan plakken en verwijderen zonder sporen (en nietjes in de overlappende hoeken voor de stevigheid):

Het resultaat (de voorkant is een dubbelgevouwen A4tje, daar hoeft maar 1 randje af en dan past het precies:

En zo ziet het er op de camera uit:

Het smalle stukje aan de achterkant zit in de hotshoe geschoven om alles op z'n plek te houden:

En nu wil iedereen natuurlijk voorbeeldfoto's zien
Niet echt de ideale foto's hiervoor, maar het verschil is vooral in de slagschaduwen te zien.
Zonder:

Mét:

En nog 1.....
Zonder:

Mét:

Mocht je nu geïnspireerd zijn om zelf zoiets te knutselen: ik heb een sjabloon gemaakt voor de liefhebbers. Past zo op een 350D, voor andere camera's zul je hem aan moeten passen. Hij is niet perfect, ik heb er nog een paar randjes afgeknipt na het inscannen, maar je zult er een heel eind mee komen:
- Bovenkant
- Zijkant 1
- Zijkant 2
- Onderkant
En voor de échte Nederlanders: ja, het kan nóg goedkoper, mijn eerste versie bestond uit verjaardagskaarten en schilderstape.

Ohja, en mijn bureau is niet zo smerig, deze is van m'n vriendin. Hier kan ik tenminste op snijden zonder er iets onder te hoeven leggen.
Eerst maar es wat spullen verzameld. Het karton was €0,40 per vel A4 bij de hobbywinkel, ik heb er 2 gebruikt:
Na goed nadenken maar aan het tekenen geslagen:
Daarna netjes uitsnijden:
Na een half uurtje snijden:
De delen waar aluminiumfolie moet komen goed insmeren met plakstift:
De aluminiumfolie goed aanduwen:
Na het plakken:
De plakrandjes insmeren met plakstift en de boel in elkaar zetten:
Na het plakken ziet het er zo uit:
De achterkant met een stukje plakband aan elkaar, het steunstukje met een nietje:
Wat plakband aan de voorkant, zodat ik daar weer iets op kan plakken en verwijderen zonder sporen (en nietjes in de overlappende hoeken voor de stevigheid):
Het resultaat (de voorkant is een dubbelgevouwen A4tje, daar hoeft maar 1 randje af en dan past het precies:
En zo ziet het er op de camera uit:

Het smalle stukje aan de achterkant zit in de hotshoe geschoven om alles op z'n plek te houden:

En nu wil iedereen natuurlijk voorbeeldfoto's zien
Zonder:
Mét:
En nog 1.....
Zonder:
Mét:
Mocht je nu geïnspireerd zijn om zelf zoiets te knutselen: ik heb een sjabloon gemaakt voor de liefhebbers. Past zo op een 350D, voor andere camera's zul je hem aan moeten passen. Hij is niet perfect, ik heb er nog een paar randjes afgeknipt na het inscannen, maar je zult er een heel eind mee komen:
- Bovenkant
- Zijkant 1
- Zijkant 2
- Onderkant
En voor de échte Nederlanders: ja, het kan nóg goedkoper, mijn eerste versie bestond uit verjaardagskaarten en schilderstape.
Ohja, en mijn bureau is niet zo smerig, deze is van m'n vriendin. Hier kan ik tenminste op snijden zonder er iets onder te hoeven leggen.