Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1122034585.jpg

Panasonic DMC-LX1

Intro
Een van de camera's in de nieuwe Lumix lijn van Panasonic is de DMC-LX1. Ikzelf ben al een tijdje op zoek naar een leuke compact, als upgrade van mijn analoge (!) Nikon AF240SV. Dit is een point 'n shoot model van het zuiverste soort (je kunt niets instellen). Wat hij echter wel heeft is een 28mm (35mm equiv.) lens! Hoewel dit ook vaak genoeg een te grote hoek is, vind ik 35mm (waar de meeste compacts mee beginnen) toch echt wat te krap. Het aantal compacts met een 28mm lens zijn dun gezaaid (een tweetal Ricoh's, een tweetal Fuji's en een tweetal Canon's bij mijn weten). Geen van deze konden mij helemaal overtuigen.

LX1
Toen las ik donderdagavond laat dat Panasonic de LX1 binnekort de deur uitschopt :) Compact-formaat, 28mm, 16:9 sensor (ideaal voor landschap, en dat is waar ik/je 28mm toch het meest zal gebruiken), snel, 4x zoom, IS.... Alles wat je maar zou willen in een compact! Zelfs 848x480 filmpjes schieten met 30fps.
De DMC-LX1 is een echte high-end compactcamera. Zo bevat deze camera een 8,6 Megapixel opname-element (effectief: 8,3) en heeft hij bovendien naast de autofocus de mogelijkheid om de scherptestelling volledig handmatig te regelen. Datzelfde geldt voor de belichting. Beide kun je makkelijk regelen met een joystick. De zoomlens heeft een bereik van 28-112 mm, omgerekend naar kleinbeeld. Daarmee heb je dus een groothoek en korte telelens in één. De Leica DC Varelmarit lens staat garant voor een goede beeldkwaliteit. Filmpjes kun je in 16:9 opnemen waarmee het meteen de eerste digitale fotocamera is die breedbeeldfilmpjes vastlegt. Alledrie de camera's zijn voorzien van Panasonics Optical Image Stabilizer waarmee kleine trillingen of beweginkjes automatisch gecorrigeerd worden. Het grootste voordeel hiervan is dat je minder last van bewegingsonscherpte zult hebben als er minder licht is en je dus met langere sluitertijden zult moeten werken. De camera’s komen in september op de markt. Prijzen zijn nog niet bekend.
Enige nadeeltje zijn de 8.3Megapixels... Veel pixels op een klein oppervlak == meer ruis dan gebruikelijk. Op de voorbeeldfoto's is dit ook al een beetje te zien. Ze zijn op ISO80 geschoten en laten al, met name op de donkere stukken, aardig wat ruis zien. Een kwaaltje waar wel meer compacts mee te maken hebben in de megapixel-strijd. Zelf had ik liever een megapixel of 5~6 gehad, meer dan zat IMHO.

16:9
Een aantal mensen heb ik al horen klagen over het feit dat de sensor een 16:9 verhouding heeft. Het zou maar een marketing truuk zijn om onwetende mensen over te halen. Wel, dat zal best! 28mm is een bereik wat je meestal toch gebruikt voor landschappen, en waar is een 16:9 verhouding nu beter dan daar? Als je gewone foto's gaat schieten kun je gewoon de verhouding in de camera (of later met een beeldbewerkingsprogramma) naar 3:2 en 4:3 terugschroeven. Pixels zat! Je verliest dan wel groothoek, maar dat is voor de momenten dat je een vierkantere foto maakt toch de bedoeling (je zoemt dan misschien/waarschijnlijk toch al een eindje in. Ik vind het prima bedacht van Panasonic iig :)

Volledige specificaties
Max resolution3840 x 2160
Low resolution3072 x 1728, 1920 x 1080
Image ratio w:h4:3, 3:2, 16:9
Effective pixels8.3 million
Sensor photo detectors8.6 million
Sensor size1/1.65 "
Sensor typeCCD
Colour filter arrayRGB
Sensor manufacturerMatsushita
ISO ratingAuto, 80, 100, 200, 400
Zoom wide (W)28 mm
Zoom tele (T)112 mm (4 x)
Digital zoomYes, 5 x
Image stabilizationYes, lens
Auto FocusYes
Manual FocusYes
Auto focus typeTTL
Normal focus range50 cm
Macro focus range5 cm
White balance override4 positions, plus 2 manual
Aperture rangeF2.8 - F4.9
Min shutter60 sec
Max shutter1/2000 sec
Built-in FlashYes, pop-up
Flash guide no.4 m
External flashNo
Flash modesAuto, Red-Eye Auto, On, Red-Eye On, Red-Eye Slow Sync, Off,
Exposure compensation-2 EV to +2 EV in 0.3 EV steps
MeteringMulti-segment, Center-weighted, Spot
Aperture priorityYes
Shutter priorityYes
Focal length multiplier
Lens threadNo
Continuous DriveYes, 3 or 2 fps, max 5 images
Movie Clips848 x 480, 640 x 480, 320 x 240, 30/10 fps
Remote controlNo
Tripod mountYes
Self-timer2 or 10 sec
Time-lapse recordingNo
Orientation sensorYes
Storage typesSD/MMC card
Storage included32 MB SD card
Uncompressed formatRAW & TIFF
Compressed formatJPEG (EXIF 2.2)
Quality LevelsFine, Standard
ViewfinderNo
LCD2.5 "
LCD Pixels207,000
Playback zoomYes
Video outYes
USBYes
Battery / ChargerYes
BatteryLithium-Ion rechargeable
Weight (inc. batteries)220 g
Dimensions106 x 56 x 26 mm

Met dank aan dpreview.

Linkjens
Officiele site:
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/lx1/index.html

Voorbeeldfoto's:
http://panasonic.co.jp/pa...x/gallery/models/lx1.html

Foto's van het toestel en persbericht:
http://www.dpreview.com/news/0507/05072003panasonic_lx1.asp

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147872

Mooi gedaan man!! Heb zelf ook interesse in deze cam. blijf het dus ook zeker volgen...Toppie!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Bijna perfecte gegevens zou ik zeggen, nu nog iso kwaliteit van de fujifilm finepix F10 en we hebben een echte winner :)

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Breepee schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 20:49:
Een van de camera's in de nieuwe Lumix lijn van Panasonic is de DMC-LX1. Ikzelf ben al een tijdje op zoek naar een leuke compact, als upgrade van mijn analoge (!) Nikon AF240SV. Dit is een point 'n shoot model van het zuiverste soort (je kunt niets instellen).
Volgens mij kan je er aardig wat bij instellen? Hij heeft zelfs manual focus.
The DMC-LX1 offers manual focus and manual exposure, and both are adjustable with a joystick independent of an omni directional cursor. A switch on the side of the lens barrel lets you quickly change the focus mode between MF, AF or Macro AF.
En dat natuurlijk nog naast de gebruikelijke iso, witbalans en andere instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ACM schreef op zondag 24 juli 2005 @ 11:07:
[...]

Volgens mij kan je er aardig wat bij instellen? Hij heeft zelfs manual focus.
Dat sloeg eigenlijk op mijn huidige analoog :) Overigens heeft de LX1 een vorm van Manual Focus, waarbij je getrapt kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep meloen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 22:58
Dit is bijna de perfecte compact camera.
De ruis zal nog steeds niet goed onder controle zijn door deze censor i.c.m. 8 megapixels.

De grootste belemmering om deze te gaan kopen zal bij veel mensen wel de prijs zijn. Hij zal ongeveer 650 a 700 euro gaan kosten. Zoveel geld is deze camera nou ook niet waard. Voor mij niet in ieder geval.

Als je dan naar de FZ5 van Panasonic kijkt. Deze is een stuk goedkoper en is kwalitatief ook erg goed. Is alleen weer effe te groot (diep) voor mij.
En als je zoveel geld uit wil geven kun je ook een goede spiegelreflex kopen. Loop je alleen weer met een grote cam te sjouwen.

Nou, maar hopen dat de prijs voor dit juweeltje meevalt of snel gaat zakken. Dan zou ik hem graag willen hebben.

Daikin Stylish 4.2 kW RXA42B / FTXA42C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Yep, prijs is wel een tegenvaller. Voordeel is natuurlijk zijn formaat, iets waar een spiegelreflex niet tegen kan concurreren. 600 daar doe ik het iig ook niet voor, zodra hij onder de 400 zakt, ga ik erover nadenken.

Ik heb trouwens het voorbeeld filmpje bekeken en dat valt wel tegen. Er wordt een iets te sterke compressie gebruikt en het smeert nogal over de frames heen. De Ixus 700 bijvoorbeeld neemt gewoon 30 foto's per seconde en dat kun je ook goed zien in een filmpje.

Tuurlijk is het slechts een extraatje, maar ik heb liever dat ze het meteen goed doen (Ixus700) of gewoon maar laten zitten en de prijs wat lager leggen, of de moeite ergens anders in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

zojuist een sample gallery gepost op dpreview van deze camera, diep triest dat iso200 plaatje, meer noise dan foto al zeg ik het zelf, iso80 plaatjes zijn ook niet al te best

[ Voor 13% gewijzigd door airliner op 27-07-2005 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ai, dat ziet er zeker niet goed uit. :/ Het is gelukkig niet onoverkomelijk, maar het wordt gewoon een hoop Neatimage-en of noiseninja-en als je deze camera hebt.

Anoniem: 122838

Bij Kamera-Express kost 'ie inmiddels €549,-. Duidelijk de goedkoopste.
Helaas staat 'ie niet in de pricewatch.

Het leek wat mij ook een uitstekende camera om naast mijn D70 te hebben, totdat ik de ruis zag 8)7 ..
edit:
Dat is trouwens wel een pre-production model!!

En helaas geen viewfinder (maargoed, dat heeft de F10 ook niet).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 122838 op 15-09-2005 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:24
Ik sta op het punt de FX9 van Panasonic te kopen. Zoals bij alle digicams kun je bij deze ook foto's maken met een lagere resolutie. Bij de FX9 kun je ook kiezen voor 16:9 verhouding (naast 4:3 en 3:2). Wat is dan het verschil met deze LX1? zal de beeldkwaliteit bij 16:9 plaatjes verschillen tussen deze 2 camera's?

De FX9 kan niet gebruikt worden om filmpjes in 16:9 formaat te maken, dat gebeurd in VGA resolutie (wel met een superkwaliteit moet ik zeggen, heb ze gezien op een pcmonitor). Dus dat is wel een duidelijk verschil.

edit: twijfelde eerst ook over de FZ5 maar die is werkelijk vrij groot en lomp... en te lage resolutie bij filmpjes).

[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 16-09-2005 19:34 ]

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Ik heb ook een oogje op deze camera laten vallen maar de ruis is idd weer een probleem.
Dus nu maar wachten op de grote concurent nl: de fujifilm finepix E900. 9Mp / wel bruikbare hoge ISO / 4 x optische zoom. enz...zelfde prijsklasse denk ik :9

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:24
maar die heeft dan weer geen optische stabilisator!
(en ook geen Leica lens en gebruikt bovendien dure xD kaartjes ipv SD kaartjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Panasonic komt met de opvolger van deze LX1: De LX2.

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0607/Panasonic/lx2frontback-001.jpg

Dit kan een echte killer worden op compactcamera gebied. 28-112/2.8-4.9 lens, optische stabilisatie, RAW (!!) en over de nieuwe Venus III engine zegt Panasonic: "Dramatically reduced noise with Venus Engine III".

En verder natuurlijk nog andere functies als 16:9 films, 10 miljoen spikkels, 2.8"scherm, volledige 'manual controls'.

Ik ben heel erg benieuwd naar deze camera. meer info:
http://www.dpreview.com/news/0607/06071904panasoniclx2.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:56

Sick Nick

Drop the top!

Dat is dezelfde engine die in m'n panasonic TZ1 zit, maar echt ruisvrij is het nog steeds niet. Tot ISO200 is het allemaal prima, 400 is nog vrij bruikbaar, 800 met moeite. In de High Sensitivity mode kiest de camera 800 of 1600 maar hierbij is het echt een lelijke foto die overal lekker smooth is gemaakt maar totaal geen detail meer heeft. Bij de gewone settings echter zie je ook op de laagste iso stand (80) wel ruis maar heel storend is het niet.
Pagina: 1