RPM configure

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:16
Opzich zijn RPM's natuurlijk best handig qua installatie, tenminste... handiger dan losse sources (vind ik) omdat je meteen ook dependencies te horen krijgt, en die kunt updaten.

Maar... veel programma's moet je voor installatie configgen met ./configure, hoe doe je dat dan bij een RPM!? Het zal toch niet zo zijn dat je bij RPM's gebonden bent aan de keuzes die van tevoren gemaakt zijn?

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

RPM's zijn binary packages, dus die zijn al gecompiled en dus ook geconfigured dus daar kun je praktisch niets meer aan wijzigen.
Wat wel kan is S(ource)RPMs gebruiken, zowel RedHat en SuSE doen dit.
Overgens kan ik je Gentoo ook van harte aanraden, een goeie packagemanager die ook automagisch depencies weergeeft en alles is nog te configureren :D

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

MTWZZ schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 19:18:
Overgens kan ik je Gentoo ook van harte aanraden, een goeie packagemanager die ook automagisch depencies weergeeft en alles is nog te configureren :D
Dat is een waardeloze reden om naar Gentoo over te stappen, 99% van de distro's bieden die keuze ook door de sourcepackages zoals je zelf al zei.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

True, ik gaf het ook maar als tip :)
Ik moet bekennen dat ik niet zoveel met SRPMS gewerkt heb en dus niet weet of alles er ook als SRPM is (zal wel eigenlijk)

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

USE flags zitten niet in binary distros, maar ook compiler optimalisaties komen niet zo sterk naar voren.

kan ik je als ex debby en mdk'er vertellen.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• moto-moi

moto-moi

BoudewijnLinux schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 23:02:
USE flags zitten niet in binary distros, maar ook compiler optimalisaties komen niet zo sterk naar voren.
Misschien is dat wel omdat die use-flags geilers door vele gebruikers gewoon keihard worden uitgelachen ? Want wat is het nut om programma's zelf te compileren als je gewoon een packagemaintainer hebt die 99% van de keren de packages op exact dezelfde manier configureert?
kan ik je als ex debby en mdk'er vertellen.
dus jij hebt nog nooit 'apt-get source blaat' gedaan en daarna de sources die je toen kreeg ff aangepast zodat het doet wat je wilt ? ;)

De user valium had er zelfs een compleet programma voor geschreven die 'apt-get update && apt-get upgrade' verving en zelf compileerde.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

moto-moi schreef op zondag 24 juli 2005 @ 11:14:
Misschien is dat wel omdat die use-flags geilers door vele gebruikers gewoon keihard worden uitgelachen ? Want wat is het nut om programma's zelf te compileren als je gewoon een packagemaintainer hebt die 99% van de keren de packages op exact dezelfde manier configureert?
Zonder dat je ook maar iets kunt staven ga ik hier dus echt niet op in he. Eveneens is het, mijns inziens, niet gepast mensen die use-flags gebruiken te betitelen als use-flags geilers.
moto-moi schreef op zondag 24 juli 2005 @ 11:14:
dus jij hebt nog nooit 'apt-get source blaat' gedaan en daarna de sources die je toen kreeg ff aangepast zodat het doet wat je wilt ? ;)
Wat is er dan de meerwaarde van?

• moto-moi

moto-moi

BoudewijnLinux schreef op zondag 24 juli 2005 @ 12:45:
Zonder dat je ook maar iets kunt staven ga ik hier dus echt niet op in he. Eveneens is het, mijns inziens, niet gepast mensen die use-flags gebruiken te betitelen als use-flags geilers.
http://www.funroll-loops.org/ lijkt me een leuk begin ? :)
En ach, dat O3 vaak meer kwaad dan goeds doet zullen we inderdaad maar even vergeten. Wie wil tenslotte een stabiele distro...
Wat is er dan de meerwaarde van?
Nou, als je zo graag zelf compileert en zelf optimaliseert zoals je beweert, is dat de manier om exact hetzelfde onder Debian te doen, waardoor de meerwaarde van Gentoo nog veel minder blijkt te zijn dan men beweert.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

iCe01 schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 19:02:
Opzich zijn RPM's natuurlijk best handig qua installatie, tenminste... handiger dan losse sources (vind ik) omdat je meteen ook dependencies te horen krijgt, en die kunt updaten.

Maar... veel programma's moet je voor installatie configgen met ./configure, hoe doe je dat dan bij een RPM!? Het zal toch niet zo zijn dat je bij RPM's gebonden bent aan de keuzes die van tevoren gemaakt zijn?
http://www.rpm.org/RPM-HOWTO/

De rpm worden op een zelfde manier gebouwt als elke soort binary packages, er zit een build script bij. in het geval van RPM's zijn dit .spec files.
Hierin staan precies welke depencies het nog heeft, wat voor een .configure flags het moet hebben etc..

Gentoo doet dit met .ebuild files, alleen laten ze de gebruiker alle pakketten zelf compileren en dus ook zelf de problemen met het bouwen oplossen.
de USE flags zijn niets meer als gedefineerde .configure flags.

Bij niet source gebaseerde distro's worden de flags bepaald door de package maintainer, deze zorgt ervoor dat de depencies goed zijn ingevult en dat er gepatched gedebugged etc word.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:16
Het wil niet echt lukken met die vage spec files enzo, en handmatig met de src.gz file geeft allemaal vage segmentation faults.

Ik pas die specfile aan, en moet dan rpm -bb doen, maar dat kent mijn systeem niet. Blijkt het rpmbuild --rebuild te zijn, maar op dat moment krijg ik een waslijst dependencies die ik niet heb. Het enige wat ik wil is 1 configuratie optie van PHP op enabled ipv. disabled zetten, en dat ie dan voortaan met up2date graag diezelfde config aanhoudt. Hoe kun je dat het beste voor elkaar krijgen?

Verwijderd

moto-moi schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:03:
[...]

En ach, dat O3 vaak meer kwaad dan goeds doet zullen we inderdaad maar even vergeten. Wie wil tenslotte een stabiele distro...

[...]

Nou, als je zo graag zelf compileert en zelf optimaliseert zoals je beweert, is dat de manier om exact hetzelfde onder Debian te doen, waardoor de meerwaarde van Gentoo nog veel minder blijkt te zijn dan men beweert.
Sorry, maar bovenstaand verhaal klinkt meer als ongeinformeerd Gentoo bashing dan een nuttige bijdrage. Compiler optimnalisaties hebben totaal NIETS met USE flags te maken. En ja je kan onder debian ook alles zelf compileren, is af en toe best handig, maar veel plezier als jij de ingebouwde ldap support uit wil zetten van 23 te installeren packages, dan is "-ldap" in je USE flags zetten toch net iets makkelijker dan 23 source packages zelf aanpassen. Voor mensen die veel ./configure dingen moeten/willen aanpassen naar eigen wens is Gentoo weldegelijk een ideale oplossing en vele malen handiger dan Debian (Ik beheer zelf een 3 tal Debian machines en de custom dingen die nodig zijn op onze Gentoo server zijn ettele malen makkelijker te realiseren. (niet dat het in Debian moeilijk is, maar Gentoo is wel degelijk makkelijker in dit opzicht)

En eeuhm leuk als je alles onder Debian zelf compileerd, maar dan mag jij mij ook vertellen wat dan nog de "toegevoegde" waarde van Debian is boven andere distro's. Want naast apt-get (en ik zou het apt-get systeem niet eens echt beter durven noemen dan package managers zoals emerge) is er weinig schokkend anders ten opzichte van de 300 andere distributies. (enige pluspunt is misschien de ietwat stabielere stable branch dan andere distro's)

En On-Topic:

Bij de binary .rpm's / .deb's kun je inderdaad zelf geen ./configure flags meer aanpassen, als je die dingen wilt doen zul je inderdaad met source packages bezig moeten of met een source based distributie zoals gentoo. Het zelf aanpassen van de source deps/rpms vergt denk ik iets meer kennis dan het gentoo package systeem, maar is opzich niet onoverkomelijk als je je er een beetje in verdiept.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 13:41 ]

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

iCe01 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:39:
Het wil niet echt lukken met die vage spec files enzo, en handmatig met de src.gz file geeft allemaal vage segmentation faults.

Ik pas die specfile aan, en moet dan rpm -bb doen, maar dat kent mijn systeem niet. Blijkt het rpmbuild --rebuild te zijn, maar op dat moment krijg ik een waslijst dependencies die ik niet heb. Het enige wat ik wil is 1 configuratie optie van PHP op enabled ipv. disabled zetten, en dat ie dan voortaan met up2date graag diezelfde config aanhoudt. Hoe kun je dat het beste voor elkaar krijgen?
Door bij elke update zelfs je aanpassing aan php te recompilen ;)
Ik zou voor een enkel pakket geen gentoo gaan draaien iig, want dan mag je alle pakketten gaan recompileren bij elke update. Dit is een perfect voorbeeld vaak wil iemand 1 tot 10 pakketten aanpassen. Als je daarvoor alles moet gaan compileren bij elke update is imho onzin.
Misschien is er wel iemand anders die al een aangepast rpm voor je heeft gebouwt en een eigen repository onderhoud hiervoor.

// edit

Owh met .configure werk je om de package manager heen dat is zowieso af te raden.
Een package manager houd bij welke files er bij welk pakket horen, depencies etc...
Als je linux draait zul je ook moeten leren hoe je met de package manager te werken anders is de kans groot dat je in de problemen gaat komen updates etc... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Blaasvis op 24-07-2005 13:50 ]

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

moto-moi schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:03:
[...]

totaal offtopic:

Ik kap met deze discussie. een beetje ongeinformeerd flamen verwacht ik niet van een admin op GoT. Zeker ook omdat je een aantal dingen totaal door elkaar haalt.
Ach wat ben je weer exact zeg. Graag gewoon even wat harde punten... de meerwaarde van gentoo is minder dan met beweert stel je hier in feite. Definieer dat eens een beetje fatsoenlijk.

Pagina: 1