Bij te hoge FSB partitie probleem (C op non-actief)?

Pagina: 1
Acties:

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Ha luitjes,

Ben bezig met het OC'en van mijn 2600+ barton. Hij is nog gelocked dus ik werk alleen maar met m'n FSB. Dat ging totdat hij crashte goed. Temps waren idle ongeveer 43 graden en alles zag er goed uit. Ik ging telkens met stapjes van 2 naar boven totdat hij bij de 188Mhz bij het booten de volgende melding gaf:

Windows could not start because the following file is missing or corrupted
\windows\system32\config\system

You can attempt to repair this by by starting windows setup blabalbablabla........

Deze melding komt me trouwens bekend voor. Ik heb veel met Norton Ghost gewerkt en ik krijg deze melding ook als het Ghosten afgebroken wordt en de C schijf niet op active staat. Heb er nog niet naar kunnen kijken, doe ik vanavond (schoonouders }) ). Heb gelukkig een Ghostimage van 3 dagen terug dus veel schade heb ik niet geleden >:) Heb dit alleen nog nooit meegemaakt....

Iemand een idee hoe het komt dat de HDD verminkt wordt als de FSB te hoog wordt?

Groeten,
Jeffrey

Specs
Mycom standaard 300W voeding, Voltlijnen zijn ok (Max +/- 10% afwijking)
Barton 2600+ stepping A2 @ 1.75V
MSI KT400
Powercolor ATI radeon 9800 Pro @ XT 420/375
1x 1GB Corsair Value (3-3-3-8) @ 2.8V
2x HDD
2x CD/DVD

Zoals alle bartons staat m'n multiplier op 11,5. Bij het crashen bootte hij direct naar deze foutmelding.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

de FSB op je PCI bus wordt die nou ook verhoogd? Als dat zou is dan kan het wel eens zijn dat je PCI bus het niet meer trekt en hierdoor datacorruptie optreed.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De KT400 chipset heeft inderdaad geen PCI/AGP-lock, waardoor je PCI bus bij een FSB van 188 MHz op zo'n 37 à 38 MHz loopt.
Bij dergelijke snelheden treedt er al snel datacorruptie op.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• kalechinees
hmmm, das balen... mobo heeft idd geen APG/PCI lock :(
Heb trouwens volgens ook mij geen divider op dit moederbord... zijn er andere opties? of gewoon FSB weer omlaag schroeven?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kalechinees schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 18:23:
hmmm, das balen... mobo heeft idd geen APG/PCI lock :(
Heb trouwens volgens ook mij geen divider op dit moederbord... zijn er andere opties? of gewoon FSB weer omlaag schroeven?
FSB omlaaggooien ja, anders blijf je datacorruptie houden.
Mocht je hoger/sneller willen kun je toch beter een Nforce plankje kopen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yep. Via sucks big time wanneer het om overclocking gaat, zeker als het via de FSB gaat :). Heb dat zelf meer dan eens meegemaakt met mijn eerste KT400 mobo :).

Een nForce 2 mobo met 400 FSB ondersteuning is wat je nodig hebt :).

[ Voor 1% gewijzigd door Borromini op 23-07-2005 18:29 . Reden: Zucht... nét niet snel genoeg :( ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kalechinees
Grrr, ff een tegenvaller. Het leek ook allemaal te mooi om waar te zijn :X
Bij 186Mhz draaide hij nog superstabiel, ik dacht zelf met een gelockte CPU tot de 200Mhz te komen :) Balen dat m'n mobo nu tegenwerkt 8)7

Hoever zou ik kunnen gaan zonder dat m'n PCI m'n hele systeem omver gooit?
(ik zou ook gewoon m'n barton kunnen unlocken en m'n multiplier aanpassen .... hmmm idee 8) )

[ Voor 37% gewijzigd door kalechinees op 23-07-2005 18:36 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kalechinees schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 18:34:
Grrr, ff een tegenvaller. Het leek ook allemaal te mooi om waar te zijn :X
Bij 186Mhz draaide hij nog superstabiel, ik dacht zelf met een gelockte CPU tot de 200Mhz te komen :) Balen dat m'n mobo nu tegenwerkt 8)7

Hoever zou ik kunnen gaan zonder dat m'n PCI m'n hele systeem omver gooit?
(ik zou ook gewoon m'n barton kunnen unlocken en m'n multiplier aanpassen .... hmmm idee 8) )
186MHz is dus het max zo'n beetje, dan zit je PCI op 37MHz en dat kan dus nog net, als hij hoger gaat dan wordt dat echt te hoog.

• kalechinees
bedoel eigenlijk te zeggen of een FSB van 186Mhz ook datacorruptie kan veroorzaken.
Of gebeurt dit alleen boven een bepaald maximum?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het leuke is: een Barton is niet te unlocken. En je merkt zelf al dat je maar een paar Mhz boven je pci-snelheid moet gaan voor je problemen krijgt... Dus een ander mobo is de enige optie, tenzij je een overclock van 10 Mhz wil ofzo :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Steffy

Ayreonaut

Borromini schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 19:00:
Het leuke is: een Barton is niet te unlocken. En je merkt zelf al dat je maar een paar Mhz boven je pci-snelheid moet gaan voor je problemen krijgt... Dus een ander mobo is de enige optie, tenzij je een overclock van 10 Mhz wil ofzo :p
Barton is wel te unlocken, met een Nforce 2 chip kunnen bartons van voor week 40 ofzo van 2003 nog unlocked worden tot een MP van 12,5. Of ik heb een heel bijzonder exemplaar gehad maar bij mijn weet kan het(want die van mij doet het ook namelijk :P ;) ), is ie dus van na eind 2003 dan is het met een Nforce plankje denk ik ook niet te doen. van 166 naar 200 is een behoorlijke overclock en dat gaat ie denk ik bij lange niet trekken, ben bang dat je voor OCen met Barton ongeveer 2 jaar te laat bent

[ Voor 3% gewijzigd door Steffy op 23-07-2005 21:14 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kalechinees schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 18:50:
bedoel eigenlijk te zeggen of een FSB van 186Mhz ook datacorruptie kan veroorzaken.
Of gebeurt dit alleen boven een bepaald maximum?
187MHz gaat misschien ook nog wel, maar het is bekend dat een PCI bus niet veel meer dan 5MHz meer kan hebben dan de default. Soms heb je geluk en krijg je die 1MHz hoger, maar je zit toch tegen de max aan te hikken.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Dit kan inderdaad problemen veroorzaken. Ik heb een hdd die vertikt het om hoger te draaien dan 36Mhz, maar als ik hem dan lager zet is er niets aan de hand. Dan heb ik nog een SATA hdd die gisteren tijdens overklokken overleden is. 38Mhz was blijkbaar teveel, 37 geen enkel probleem. De andere probleemschijf zit er niet in op het moment. Nu heb ik een hitachi en die draait op 49 nog goed, hoger ben ik nog niet geweest. Dit alles op een Asus a7v600 met een barton 2600+ @2236.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
als je té ver overklokt, kan het zijn dat ie corrupte data naar de hdd gaat schrijven....ook al is je pci-bus gelockt op 33....

heb 't zelf ook wel 's meegemaakt, en meerdere mensen die ik ken idem dito...

heeft volgens mij vooral met 't geheugen te maken (latencies)

heb 't zelf wel eens gehad met m'n k8n neo2 en tccd mem....bij 280 - t1 niks aan de hand, maar toen wou ik méér , en ben langzaam omhoog gegaan.....en bij de 295 2.5-3-3-7 ongeveer (t1 uiteraard) kon ik windows opnieuw gaan installeren :X (bepaald bestand werd niet meer gevonden, en toen ik dat met een andere pc op diskette had gezet, kon ie een volgend bestand weer niet vinden..enz..enz :/ )

of het is misschien omdat de pci-lock niet meer goed werkt bij bepaalde snelheden ?!

meestal als het op deze manier fout gaat, komen ze niet vol trots posten dat ze windows voor de zoveelste keer opnieuw hebben kunnen installeren, vandaar dat je er ook niet veel over terugvind :)
MadMan schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 23:47:
Ik heb een hdd die vertikt het om hoger te draaien dan 36Mhz, maar als ik hem dan lager zet is er niets aan de hand. Dan heb ik nog een SATA hdd die gisteren tijdens overklokken overleden is. 38Mhz was blijkbaar teveel, 37 geen enkel probleem. De andere probleemschijf zit er niet in op het moment. Nu heb ik een hitachi en die draait op 49 nog goed, hoger ben ik nog niet geweest. Dit alles op een Asus a7v600 met een barton 2600+ @2236.
kun je niet beter een mobo kopen mét pci-lock....kost ongeveer net zoveel als een hdd :)

[ Voor 111% gewijzigd door Mr. Detonator op 24-07-2005 00:06 ]

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Die heb ik ook, dit is een oud systeem. Maar het kan in ieder geval verder gaan dan bad sectors alleen. Die maxtor (diamondmax 9 plus SATA 120GB) is dus echt helemaal gaar die doet niets meer. het bios herkent hem wel maar de maxblast tools niet meer, die blijven hangen bij initialisatie. Ook in mijn andere pc's. Dood dus.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• kalechinees
Ik had gelukkig een ghost image van een paar dagen terug welke ik er zo overeen kon zetten. :)
Ik heb hem maar teruggezet op 182 om mogelijke problemen te voorkomen.

Ben al flink blij met m'n resultaat dus ik gooi m'n OC-handdoek voorlopig in de ring.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Is het niet een idee om meteen door te stomen naar 200 mhz FSB.. daar zit toch de nieuwe divider? Dan gaat ie delen door 6 ipv door 5.. 200/6 = 33.33 Als je cpu dat trekt, misschien met iestje meer volt, dan kan je dat gewoon draaien :) Als dit niet zo zou zijn zou een 3200+ cpu nl ook niet op dat moederbord kunnen, want die heeft standaard al 200 Mhz fsb.

Dan maar even geen kleine stapjes, bovendien door dat gohst image ben je vrij veilig ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Race Eend op 25-07-2005 08:51 ]

• kalechinees
dat klinkt als een goed idee :) Alleen weet ik niet of m'n CPU dat gaat trekken. Heb hem namelijk niet unlocked dus ik kan m'n multiplier niet aanpassen....
11,5 X 200Mhz = 2300Mhz
Ik zal voor de zekerheid m'n data-schijf even ontkoppelen voordat ie die gaat verneuken :)

Iemand ervaring met een dergelijke OC? Hoe kan ik trouwens zorgen dat m'n Bios meer spanning op m'n CPU toelaat (kan maar tot 1.75V)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Met een pinmod kan je tot 1,85 volt gaan (mischien met overvoltage of zo nog iets hoger)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1