FTP server hosten

Pagina: 1
Acties:

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Hallo, ik heb smart ftp gedownload, en ik download wel eens muziek van een vriend door op zijn server te connecten via een ftp adress.

Hoe kan ik zelf zon adress aanmaken, zodat ik die link naar anderen kan sturen, zodat hun ook van mij kunnen downen?

Verwijderd

daarvoor moet je:

1. een publiek IP hebben
2. een ftp server programma hebben
3. je routing van 'buiten' naar 'binnen' qua IP mapping (als ie er al is) goed hebben staan.

en nu wat meer info:

je provider heeft je een IP gegeven. dit kan een extern (publiekelijk zichtbaar) IP zijn, of een intern (een zogenaamd translated) IP zijn. Als je IP intern is ben je waarschijnlijk screwed, tenzij je vriend binnen dezelfde netwerkseenheid zit.

bulletproof ftpd is geloof ik wel een goed ftp server programma voor windows. glftpd is een derivaat van bulletproof, maar dan voor linux. verder zijn er nog de simpele 'ftpd' en 'vsftpd' of 'wuftpd' enzo, ook allemaal voor linux.

routing wordt gedaan op switches, routers en misschien op je modem. een ftp server heeft een aantal dingen nodig: 1 CONTROL port, standaard port 21, maar aan jou de vrije keuze (boven de 1000 ergens) .. en een aantal DATA ports .. die kun je vrij laten als je route naar buiten dus direct is, of je geeft een port range op als je route via NAT bepaald wordt.. en diezelfde ports stel je dan ook op je modem, router enzovoort in, zodat die bij de juiste computer aankomt.

en nog een edit: pure ftpd is vast ook een goed programma. gebruik maar wat het makkelijkst is. bulletproof ondersteunt ook nog scripting, zodat je commands vanaf je ftp client naar je server kunt sturen, of zelfs automatisch CRC checken ofzo, announce bots noem maar op. ik denk niet dat pureftpd dat ondersteunt maar wie weet, heb jij dat ook helemaal niet nodig :)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2005 18:07 ]

Verwijderd

Daar is deze handleiding voor gemaakt, succes!
(Tip: eerst even in de FAQ kijken, daar staat echt een hoop ;) )

/edit: en je kunt je ip-adres vervangen door een domein (bv ftp://macros4.is-a-geek.net) bij http://www.no-ip.com, die maakt een adresje naar keuze aan dat je naar jouw ip kunt laten doorsturen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2005 18:06 ]