[XP pro]Processor/ kloksnelheid lager?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-07 14:02
hey,

Ik heb win xp pro
amd athlon 1800 +
1024 mb ram geheugen

Eerst toen ik keek in windows bij kloksnelheid stond er : 1.53 (niks aan de hand altijd al aangegeven)

Maar nu geeft hij steeds aan 1.15 :S

Volgens mij moet er dan iets mis zijn? hoe los ik dit op en (hoe snel is hij nu ./ met pentium te vergelijken dan)

Ik heb namelijk geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken

Maarten

Verwijderd

Misschien klokt de processor zich terug, omdat hij warmer dan normaal wordt.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Het lijkt erop dat de FSB verschoven is van 166 naar 133mhz. Check dat eens.

Verwijderd

De FSB staat nu op 100 ipv 133. Je moet je pc opstarten en dan onder advanced chipset settings (oid) de FSB op 133 zetten..

Verwijderd

Icey schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 16:35:
Het lijkt erop dat de FSB verschoven is van 166 naar 133mhz. Check dat eens.
De 1800+ heeft een fsb van 133, niet van 166 ;)

1800+ = 1533MHz
1533 / 133 = 11.5
11.5 x 100 = 1150 (wat je nu dus hebt)

Welk moederbord heb je ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2005 16:39 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dan moet je even in de bios kijken of je multiplier en je bussnelheid goed staan.

Voor een 1800+ is dit volgens deze site: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.php
fsb: 133
mp: 11,5

De effectieve snelheid van je processor wordt bepaald door deze twee te vermenigvuldigen. 133x11,5=1533 mhz, wat juist is.

Te zien aan je getal van 1,15 staat je fsb op 100 ipv 133, dat moet je even aanpassen.

Pff te laat...

[ Voor 40% gewijzigd door Motrax op 23-07-2005 16:39 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• BlackHawkDesign
en waar kan ik dat aanpassen precies?

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
Motrax schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 16:37:
Dan moet je even in de bios kijken ...
BlackHawkDesign schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 16:48:
en waar kan ik dat aanpassen precies?
Bij opstarten van de computer even DEL ingedrukt houden, maar als je dat niet weet is het misschien beter om het aan een wat professioneler iemand over te laten :X

• BlackHawkDesign
ja ik weet wel hoe ik me bios kom.. enz .. maar wist niet dat dat fbs er ook in stond.. las het niet goed

even in me bios dus rondkijken naar fbs.. en weer op 133 zetten

zal even checke

Verwijderd

BlackHawkDesign schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 16:51:
ja ik weet wel hoe ik me bios kom.. enz .. maar wist niet dat dat fbs er ook in stond.. las het niet goed

zal even checke
Wat voor moederbord heb je dan?

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
BlackHawkDesign schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 16:51:

zal even checke
fsb, Front Side Bus. Staat meestal onder de multiplier (daar moet je niet mee priegelen, dan moet je echt weten wat je doet), onder een tab met een naam die niet teveel afwijkt van "Advanced Hardware Settings". Het heeft de naam "Advanced" niet voor niets, dus let daar op :)

PS: Soms heeft het ook de naam External Frequency...

[ Voor 7% gewijzigd door Martin op 23-07-2005 16:57 ]

• BlackHawkDesign
moederbord: msi kt3 ultra series
ms-6380e(v1.x) atx

naja ik had dus even in me bios gekeken en nog niks verandert..
hij staat volgens mij idd op 100 mhz

deze kan je flink opschroeven naar 200 mhz.. (neem aan dat je dan aan het overkloken bent en je temp flink omhoog gaat..)

maar ik vraag me nu af.. hoe het komt dat hij op 100 staat..

me cpu temp is momenteel 53..

kan aan mij liggen, maar toen eens gemeten met speedfan volgens mij was ie toen 40.. ga ik zo nog eens nakijken

maar ik snap dat ik daarmee me comp kan opblazen als ik em te hoog opschroef..

maar wil eerst weten hoe t zou komen dat ie omlaag is gegaan...

Verwijderd

Misschien is je bios perongeluk gereset. Is je batterijtje voor je bios leeg en het stroom eraf geweest?

• BlackHawkDesign
mmm , ja en hoelang het zo is weet ik niet want ik vind hem al een tijdje zo traag
hoeveel mhz heeft hij nu eigenlijk(als je vergelijkt met een pentium, had al op google gezocht maar kon niet vinden)

naja ik kan hem dus nu op 133 zetten.. tz

• BlackHawkDesign
naja ik heb het gedaan en me kloksnelheid is : 1.53 !!!

yeahh!! dank u dank u allen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

oke,, maar hoeveel had ik dan eerst met 1.15 zoals ik net al vroeg...

als ik goed begrijp kan ik hem nu ook ietsje hoger zetten(al moet ik zeker oppassen met de temperatuur.. (ben t btw niet van plan))

Verwijderd

1.15 kan je denk ik vergelijken met een pentium 3 1200/1300...FSB bepaald een groot deel van je performance

• BlackHawkDesign
nog een vraagje: ik kijk nu even in speedfan naar de temperaturen om alles na te checke
ik d8 dat ik eerst altijd rond de 53 graden had cpu, maar nu staat hij al op 57/58
druk maken?

ik vind het zelf best hoog.. of is dit niet zo hoog?

Verwijderd

pas als hij rond de 70 komt moet jeje druk maken...anders moet je ff je cpu koeler schoonmaken of de airflow in je kast checken (misschien een flatcable voor je casefans?)

• BlackHawkDesign
oww oke.. heel erg bedankt tweakmasten :) voor het oplossen van mijn probleem, en ook andere voor hun bijdrage!:)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 17:02:
Misschien is je bios perongeluk gereset. Is je batterijtje voor je bios leeg en het stroom eraf geweest?
Het kan ook zijn dat tijdens het opstarten van de pc het zaakje om de een of andere reden is uitgezet. Bij sommige biossen/moederborden is dat voldoende om naar een failsafe mode te gaan. Grote kans dat dit gebeurd is. Bij Asus moederborden A8N7X (ofzo?) is dit vaak aan de orde.

De bedoeling van een beveiliging als dit is dat als iemand de waarden in de bios zo heeft zitten vernaggelen dat de pc niet opstart, dat de bios dit zelf kan detecteren. Het resetten van de bios via het batterijtje zou hiermee verleden tijd moeten zijn en minder risisco's opleveren. Het nadeel is dus wat de topicstarter heeft :).

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Je hoeft absoluut geen expert te zijn om op GoT te komen en te posten, maar we stellen wel een paar eisen. Zo verwachten we dat je dingen als je moederbord handleiding leest voordat je vragen gaat stellen als "ja ik weet wel hoe ik me bios kom.. enz .. maar wist niet dat dat fbs er ook in stond.. las het niet goed".

Beetje zelfwerkzaamheid en eigen inzet is toch wel de bedoeling :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.