Toon posts:

Overclocken 6800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Voordat k begin wil k even vermelden dat k me er van bewust ben dat hierover erg veel te vinden is hier op tweakers, maar k heb erg me best gedaan het zelf uit te zoeken :)

Vandaag heb k geprobeerd de op mijn 6800 le gesloten pipelines te openen met behulp van rivatuner. Ik kon vier pipelines (twee per keer ) openen en dit heb k in twee stappen geprobeert. De eerste keer had k na het draaien van 3DMark2001 SE last van artifacts. K heb gelijk de toepassing gesloten en de instellingen terug gezet. Daarna heb k de andere pipelines geprobeert open te zetten maar direct naar het opnieuw opstarten van de computer kwamen er allemaal zwarte puntjes in beeld waarop ik gelijk de instellingen heb terug gezet.

Nu heb k op verschillende sites gezocht en op http://www.hardewaren.be/articles.php?id=10 doen ze zowel de pipelines als de vertex units (2x) tegelijk open. K ben wat voorzichtiger te werk gegaan is dit misschien de reden dat het beeld verstoord werd?

Ik ben zelf nog niet heel erg lang actief met computers bezig en om die reden is het voor mij dan ook moeilijk alle artikelen in het geheel te begrijpen.
Voor mijn overclockatie heb k drie verklaringen kunnen vinden namelijk:
1. De pipelines zijn defect en daardoor heb ik last van artifacts
2. K had zoals op bovengenoemde site alles in een keer open moeten zetten zodat de hoeveelheid gegevens die verzonden worden in `balans` blijft.
3. De core is van mindere kwaliteit en kan de gegevenstroom niet aan

Als laatste rest mij nog de vraag: Mochten de pipelines nou kapot zijn heeft het dan nog nut om de vertex units open te zetten en moet k ze allebij tegelijk doen, een voor een, of misschien wel met de pipelines samen?

Alvast bedankt voor de genome moeite,

Groet Onno

PS ow ja is het risico erg groot of valt dit wel mee?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je artifacts krijgt zijn de pipelines gewoon niet goed, kan je verder ook niets aan doen, alles tegelijk opengooien had dus ook geen nut gehad.

Je kan altijd nog de vertex shaders open zetten, dit geeft ook wel een beetje een performance boost.

Tis wel jammer voor je dat je geen pipelines aan de praat kan krijgen maar je kan natuurlijk wel gaan overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

En als k de vertex units opengooi moet k dan rekening houden met extra warmteontwikkeling? K neem aan dat k ze het beste stuk voor stuk open kan gooien..

Maar met overclocken moet je er toch voor zorgen dat je hele systeem in balans komt waarbij ook rekening gehouden dient te worden met zowel het interne geheugen als de snelheid van de processor etc? K heb geprobeert hier goede artikelen over te vinden maar omdat k het geheel nog niet helemaal kan overzien wacht k nog even tot k over de juiste kennis beschik. Aangezien het tog wel serieuse risico`s met zich mee brenkt.... maar wie weet vind k binnenkort wel de kennis om over te gaan op het echte werk :Y)

Bedankt voor je reactie,

Groet Onno

• PilatuS
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe het met de warmte zit als je de vertex shaders open zet, maar ik had zelf een volledig geunlockte kaart en dat ging prima met de standaardkoeler, ook met een flinke overklok. (heb er nu waterkoeling op :) )

Het is idd wel zo dat het wel een beetje in balans moet zijn, een 7800GTX met een xp 1500+ zal niet echt lekker lopen en een x2 4800+ met 5200 is ook niets.

Als ik jou was zou ik gewoon eerst ff proberen of de vertex shaders goed zijjn, als je dit getest hebt kan je gaan overklokken als je wilt. Zet de core eens 10MHz hoger en ga testen met 3dmark03/05 of het stabiel is. Let ook op de temps of die een beetje goed blijven en of je geen artifacts krijgt.

Werkt het goed dan kan je de core nog wat verder omhoog gooien en dan gewoon weer gaan testen of het goed gaat, geheugen van de kaart is gewoon het zelfde verhaal.

Edit : Opzich brengt overklokken weinig risico's met zich mee als je het gewoon rustig aan doet met kleine stapjes omhoog gaan en niet de core gelijk op 400Mhz gooit kan er weinig gebeuren.

Zelf overklok ik al jaren en heb nog nooit iets daarmee gesloopt.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 23-07-2005 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tjo,

Ze zeggen niet voor niets, geduld is een schone zaak :P .
Als jij `m flink had overgeklokt moet je wel een goede luchtstroom door je kast hebben gehad of zit k ernaast? K heb nog geen extra vens geplaatst. Mja wat niet is kan (moet) nog komen.

Maar even de core 10 mhz hoger zetten is gemakkelijker gezecht dan gedaan. Rivatuner is een best uitgebreid progamma en k durf niet `zomaar` iets te veranderen zonder dat k zeker weet dat k het juiste verander. Maar misschien dat wat extra speurwerk wel zal lonen.

Ok het risico is dus gering zolang je maar rustig aan doet, maar hoe hou k de temps eigenlijk in de gaten want k heb geen tempratuurmeter in me pc. Of is er software die dit mogelijk maakt?

In ieder geval bedankt voor de info,

Groet Onno

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb waterkoeling op mijn CPU en compleet geen airflow, er zitten op de voeding na maar 2 fans in mijn PC, 1 voor de hdd's en 1 voor de rad, dus geen intake of flow voor de GPU, dit ging met de standaardkoeler gewoon goed.

De kaart werd toen wel heter dan 80 graden maar heb nog nooit 1 artifact gezien, goede airlfow is natuurlijk wel beter maar bij mij werkt het zonder ook prima.

Core 10 MHz omhoog doen kan makkelijk. (of je moet echt een slechte kaart hebben maar dat merk je dan vanzelf wel) Met de standaardkoeler had ik em 75MHz overgeklokt, en nu met waterkoeling 100MHz.

De temps kun je in de gaten houden met de software van je kaart. Dit kan je makkelijk zien door op de desktop rechts te klikken, dan naar properties, settings, advanced, geforce 6800LE, temp settings.

Verwijderd

Het kan zeker geen kwaad als je maar niet teveel overclocked, als je gewoon de temp in de gaten houdt en kijkt of ie nog stabiel is kan er niks gebeuren.
succes met overclocken.

P.S, we groeten elkaar hier niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Best netjes voor de orginele koeling. In mijn pc zitten drie koelers waarvan een voor de cpu en een voor de voeding. De derde is uiteraard voor de videokaart.
Ik wil me tog wat meer gaan verdiepen in de kunst van het overclocken, het kan immers een hoop geld besparen :) .
Die thermo service ondersteund mijn Nvidia driver volgens mij niet, kon het in ieder geval niet terug vinden. Op het net zullen vast wel andere progamma`s staan.
Als je eventueel nog leuke links hebt met betrekking op het overclocken zijn ze vam harte welkom.

En speciaal voo NCompany de laatste groet hier vanuit campzone.....

En bedankt he

• PilatuS
  • Niet online
Kan je sowieso aanraden om de startpost van het 6800LE topic door te lezen en eventueel meer uit de rest van dat topic

Het zijn 18 volle delen dus dan heb je wel ff wat te doen :P

-> Het 6800LE Topic Deel 18

Edit : Daar staat ook het een en ander over het verhogen van het voltage om hoger te kunnen klokken, hier zou ik niet aan beginnen, het kan opzich goed gaan er zijn mensen waarbij de kaart al maanden op 1,4 volt draait alleen er was ook iemand die het voltage op 1,2 heeft gezet en daarmee zijn kaart gesloopt heeft, pas daar dus mee op :)

Je CPU kan je natuurlijk ook overklokken, maarja das weer een heel ander verhaal, als je hier op got een beetje rond zoekt of met google kom je er vast wel uit.

[ Voor 53% gewijzigd door PilatuS op 23-07-2005 17:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het progamma gedownload dat hier http://www.tweakzone.nl/tweaks/329 staat. Erg simpel en doeltreffent. Heb je er misschien ervaring mee?
K was voor plan om binnen twee weken een 6800 ultra of een ati x850 te kopen maar nu pci-express zijn opmars maakt en de prijzen binnen niet al te lange tijd een vrije val gaan maken denk ik dat k nog maar even afwacht en me kaartje gewoon een beetje opfok. Waardoor Battlefield 2 nog wel goed draait op me pc.
Wat betreft me cpu dat is een pentium 4 3.0 ghz dus die kan nog wel even vooruit :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lees dit eens door :

Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0
en elkaar niet telkens groeten, dat doen we als tweakers als zijnde vanzelfsprekend al.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• PilatuS
  • Niet online
Persoonlijk zou ik rivatuner gebruiken omdat je daarmee ook de vertex shaders kan openen, en dan heb je dat en overklokken in 1 programma.

Maar powerstrip is ook geen probleem, als dat proggie de kaart ondersteunt zou het net zo goed moeten gaan.

Zou geen 6800ultra of x850 kopen. De 6800LE kan opzich alle spellen nog prima laten draaien, niet op de allerhoogste settings maar spellen zoals HL2, Doom3, GTA:SA, BF2 lopen bij mij allemaal prima op een redelijke resolutie.

Tis opzich ook wel leuk om je CPU te overklokken als je dat wat lijkt, 200 MHz harder zou geen probleem moeten zijn :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 17:20:

En speciaal voo NCompany de laatste groet hier vanuit campzone.....
Das echt aardig van je :D , hier nog een linkje voor je http://www.overclock.net/
Veel plzier nog op campzone he :P

Verwijderd

Topicstarter
Over het groeten was al eerder een reactie geplaatst en daar heb ik me aan aangepast k bedoel _/-\o_ respect voor de behulpzame tweakers _/-\o_ En die link daar heb k zeker veel aan!! Daar kan k de komende tijd mijn kennis eens behoorlijk mee bijspijkeren.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cpu daar ga k nog eens over denken, mijn videokaart weet k cker. K denk dat k voorlopig even voldoende stof heb om mijn zelfstudie mee voort te zetten :P en mochten er vragen komen lezen jullie ze vanzelf terug :*)

Verwijderd

Topicstarter
Net even wat overgeclockt en een lichte stijging van het aantal 3d marks was het resultaat. Toen het systeem nog `schoon` was scoorde hij 2598 3d marks. Na de eerste vertex unit geopent te hebben scoorde hij 2720 . Na de tweede vertex unit ook losgegooit te hebben scoorde hij 2814.
5 Mhz extra op zowel de engine als het memory leverde een score 2853 en na nog maals 5 Mhz extra kwam hij uit op 2896.
k wil er nog wel bij vermelden dat de kaart zelf redelijk koel bleef aanvoelen. (dit heb k handmatig gedaan omdat k geen software kon vinden) Voordat k verder ga met overclocken wil ik eerst een tempratuurmeter geinstalleerd hebben.
Ik laat jullie hier nog wel weten hoe het verder verloopt. Ik denk dat een stijging van meer als 10 procent tog wel redelijk te noemen is al viel de stijging bij het overclocken van de memory en de engine een beetje tegen.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

PilatuS schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 17:02:
Core 10 MHz omhoog doen kan makkelijk. (of je moet echt een slechte kaart hebben maar dat merk je dan vanzelf wel) Met de standaardkoeler had ik em 75MHz overgeklokt, en nu met waterkoeling 100MHz.
100 mhz met water? ik heb 90 mhz met passive! Heb ik dan een goede kaart?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• PilatuS
  • Niet online
Tsja de ene core is de ander niet he, 90 MHz met lucht is zeker netjes.

Misschien zet ik er nog wel een keer 1,2 op om te kijken wat ie dan doet, denk dat dan 425 wel mogelijk is, temp nu met water is idle 43 en stressed altijd onder de 50.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om de tempratuur van mijn videokaart te meten. Op de site van Nvidia kan ik niks terug vinden (kan ook aan mijn engels liggen) en progamma`s als hardware sensors monitor en als mbm pakken mijn 6800 le ook niet.
Ik draai de engone clock nu op 317Mhz en memory clock 729Mhz en onder belasting van
3D Marks05 voelen de koelvinnen lauw/warm aan, daar moet wel bij vermeld worden dat het zijpaneel van mijn pc er dan af is. Hopelijk weet een van jullie een bruikbaar stukje software die compitabel is met mijn MSI MS-7012 moedebord en videokaart.

• PilatuS
  • Niet online
Geef even aan welk merk 6800LE je hebt, niet alle kaarten hebben een tempsensor.

Verwijderd

Topicstarter
Nvidia 6800 LE k weet niet precies welk type ofzo. K heb `m bij de vobis gekocht voor 200 euro
en ziet er zo uit:

http://www.oz-server.net/oz/6800le/6800le_6.jpg

Ik heb `m nu lopen op engine clock 327 Mhz en de mem clock 746 Mhz hiermee scoor ik bij 3d mars05 3040 punten. Voordat ik begon met overclocken haalde ik 2598 dus tog een redelijke vooruitgang. Het vreemde is nu dat Battlefield 2 overgeclockt slechter loopt als orgineel. Iemand misschien een verklaring? Ik draai dezelfde achtergrondprogamma`s en speel de map niet online om te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die een idee heeft waarom mijn videokaart overgeclockt minder presteert in battlefield 2 als standaart?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 18:58:
Niemand die een idee heeft waarom mijn videokaart overgeclockt minder presteert in battlefield 2 als standaart?
Euh... First things first: het is niet de bedoeling om binnen een paar uur iets nieuws te posten als niemand antwoord geeft; de algemene regel is 24 uur minimaal...

Verder: hoezo slechter presteert?? Hoeveel fps is het verschil tussen standaard en overgeklokt? Welke settings draai je? Heb je artifacts? Vage shader-problemen? Wat zeggen de EA-forums? Welke driver gebruik je?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 24-07-2005 19:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste excuses voor het kicken zoals het werd omscheven door iemand van tweakers. Ik was me er niet van bewust en zal er voortaan rekening mee houden.

Over het slechtere presteren had ik inderdaad iets duidelijker kunnen zijn. Tijdens het spelen stottert het spel (noemen ze lag geloof ik) als ik mijn videokaart heb overgeclock. Standaard heb ik daar geen last van.
De fps heb ik geen informatie over alleen 3dmarks heb ik gedraait om de performance te meten. Tijdens het draaien van 3dmarks05 heb ik geen enkele last van artifacts en mijn fps ligt bij het eerste filmpje op ongeveer 12 fps in overgeclockte toestand en orgineel rond de 7 fps.
Dit alles draait op de nieuwste Nvidia driver Version: 77.72 Release Date: June 22, 2005

Wat zijn shader problemen en hoe openbaren die zich?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:56:
Als eerste excuses voor het kicken zoals het werd omscheven door iemand van tweakers. Ik was me er niet van bewust en zal er voortaan rekening mee houden.

Over het slechtere presteren had ik inderdaad iets duidelijker kunnen zijn. Tijdens het spelen stottert het spel (noemen ze lag geloof ik) als ik mijn videokaart heb overgeclock. Standaard heb ik daar geen last van.
De fps heb ik geen informatie over alleen 3dmarks heb ik gedraait om de performance te meten. Tijdens het draaien van 3dmarks05 heb ik geen enkele last van artifacts en mijn fps ligt bij het eerste filmpje op ongeveer 12 fps in overgeclockte toestand en orgineel rond de 7 fps.
Dit alles draait op de nieuwste Nvidia driver Version: 77.72 Release Date: June 22, 2005

Ik zou me eens verdiepen in de Battlefield-forums en lezen hoe je daar de FPS meet. Daarbij; laat 3DMark05 eens een loop maken van 10x achter elkaar alle benchmarks. Dan merk je waarschijnlijk wel dat je ook daar slechtere prestaties gaat krijgen.

Een 6800LE kan je hoog klokken maar de waardes die jij geeft voor je 6800LE op luchtkoeling lijken me niet gezond met de standaard-koeler (but hey, I like to play safe).

En fouten zie je snel zat aan artifacts of schaduwen/textures die naast/achter/boven/om objecten worden neergezet i.p.v. precies op een object.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 24-07-2005 20:00 ]

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:56:

een 6800 Le klokt zichzelf terug als te warm word. Je moet namelijk ook je 2d en je low-power 3d overklokken :).. hij gaat dus waarschijnlijk terug naar zijn low-power 3dstand.. waardoor je fps dus omlaag gaat!

No signature required.

• MAX3400

MAX3400

M3rcury schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:04:
[...]

een 6800 Le klokt zichzelf terug als te warm word. Je moet namelijk ook je 2d en je low-power 3d overklokken :).. hij gaat dus waarschijnlijk terug naar zijn low-power 3dstand.. waardoor je fps dus omlaag gaat!
Oftewel; de kloksnelheden op top-niveau liggen te hoog waardoor de koeler het niet meer aankan. Terugklokken die kaart of een andere/betere koeler monteren.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

MAX3400 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:05:
[...]

Oftewel; de kloksnelheden op top-niveau liggen te hoog waardoor de koeler het niet meer aankan. Terugklokken die kaart of een andere/betere koeler monteren.
is niet heel erg nodig.. .mijn kaart werd af en toe 80 graden. ik klokte ook mijn low-power3d en mijn 2d over, verder nooit last gehad van artifax.. heb er dan nu wel een andere koeler opgedaan :)

No signature required.

• MAX3400

MAX3400

M3rcury schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:06:
[...]

is niet heel erg nodig.. .mijn kaart werd af en toe 80 graden. ik klokte ook mijn low-power3d en mijn 2d over, verder nooit last gehad van artifax.. heb er dan nu wel een andere koeler opgedaan :)
80 graden vind ik al zwaar te veel ondanks dat de core het aankan; hou me 6800LE op 350/820 (Arctic Silencer modded) onder de 65 graden. Kan ook zijn omdat mijn systeem sowieso erg veel warmte genereert dat ik de temp lager wil houden, maar toch.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

MAX3400 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:09:
[...]

80 graden vind ik al zwaar te veel ondanks dat de core het aankan; hou me 6800LE op 350/820 (Arctic Silencer modded) onder de 65 graden. Kan ook zijn omdat mijn systeem sowieso erg veel warmte genereert dat ik de temp lager wil houden, maar toch.
nja.. ik gebruikte het ook alleen maar om mee te benchen ;) heb hem nu op 350/900 met een vf-700 op 40 idle en 60 stessed :) maar back on topic plz :)

Als je het risico wil lopen dat je kaartje ietsjes warmer word dan normaal, en dus iets hogere fps krijgt, dan kan je je low-power 3d en je 2d gedeelte overklokken :)

No signature required.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik geen tempratuursweergave kan krijgen omdat mijn videokaart dit niet ondersteund ben ik gedwongen door middel van voelen te bepalen of deze heet is geworden. De ven van de kaart blijft, ook na tientalle minuten spelen, gewoon lauw/warm aanvoelen.
Op de BF forums ben ik nog niet actief geweest maar dat ga k cker doen.

• m2xum2xu
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09-2021
ik heb mn 6800 (1,6x16) nu op 370/890 staan, en hij werkt goed, er zit een zalman koeler op. Af en toe begint hij wel te stotteren in games (beeld blijft een seconde stilstaan) als ik het spel dan ff pauzeer, en later weer verder ga, loopt het weer lekker (de temp zal dan iets gedaald zijn). wel vreemd dat ik deze overklok wel kan doen via het menuutje van nvidia zelf, want bij rivatuner wil hij deze setting niet testen.

wat is nu trouwens beter? 370/890 of 375/870 want zelf merk ik geen verschil

[ Voor 9% gewijzigd door m2xum2xu op 21-11-2005 23:37 ]

Pagina: 1