[TV] Demagnetiseren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik heb dus een flinke vlek op de televisie, en na verschillende mogelijkheden te hebben geprobeerd, verschillende malen uit en aan, 24 uit laten staan met alle stekkers eruit, en op een ander plaats neergezet, ontkom ik er niet aan om handmatig te gaan proberen.

Heb je dus een magneet voor nodig, maar die heb ik dus niet, en de lokale shop vraagt 6 euro voor beetje magneet.

Dus ik heb alternatieven nodig die een magnetisch veld kunnen creeeren. Grote speakers heb ik niet, rest de vraag of er andere huis tuin en keukenspullen zijn die een magnetisch veld kunnen creeeren, of al vanzichzelf een beetje magnetisch veld hebben.
Stuk metaal met draad gaat ook niet lukken aangezien ik en geen weerstanden heb en geen lang stuk dun geisoleerd draad.

Wil namelijk eerst zelf proberen of het uberhaupt wel iets uithaalt, aangezien de reperateur 15 euro "onderzoekskosten" vraagt zonder te weten of het wel gemaakt kan worden.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een TV demagnetiseren doe je met een soort van grote lus (doorsnee 30cm oid), waar spanning op staat / stroom door loopt (wisselspanning denk ik, weet ik niet zeker), die trek je langs je televisie, het beeld vervormt dan tijdelijk en wordt dan gedemagnetiseerd.

Dit is iets dat ik met een tv die wat waard is zeker niet zelf zou proberen, maar gewoon door een monteur moet laten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Iblies
JvS schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 15:54:
...
Dit is iets dat ik met een tv die wat waard is zeker niet zelf zou proberen, maar gewoon door een monteur moet laten.
Slaapkamertv die we een keer in de aanbieding hebben gekocht, is de moeite van sjouwen en dergelijke zeker niet waard als het niks oplevert.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 12:49
Als je een beetje grote (+17") crt monitor hebt, kun je deze met de buis tegen je tv aan zetten en dan je monitor degousen. dan word het beedl van je tv rechtgetrokken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

klopt, anders even meerdere malen doen.
Size does matter in dit geval.

TS: Ik hoop dat je tv vrij klein is. Dan zal het degaussen beter gaan (als de verhouding pc-scherm\tv beter is).

Verwijderd

JvS schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 15:54:
Een TV demagnetiseren doe je met een soort van grote lus (doorsnee 30cm oid), waar spanning op staat / stroom door loopt (wisselspanning denk ik, weet ik niet zeker), die trek je langs je televisie, het beeld vervormt dan tijdelijk en wordt dan gedemagnetiseerd.

Moet wissel spanning zijn, anders geen mag veld.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01
Onzin, je gebruikt juist gelijkstroom, anders wisselt je magnetisch veld ook (geen idee in hoeverre dat dan werkt om je TV te demagnetiseren).

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als door een draad een stroom loopt, is er altijd een magnetisch veld omheen, bij wisselspanning wisselt de polariteit gewoon telkens om.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

De vraag is wat beter is ;). Mijn gevoel zegt wisselspanning, anders trek je alleen maar nog meer kleur in die vlek, dan magnetiseer je de tv.

Een simpele magneet lijkt me dus ook niet echt geschikt daarvoor. Maar dat valt vast wel te vinden op internet ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Iblies
Ik leen vanavond de oude monitor van de buren, die zijn nu op de kermis,

laat straks weer van me horen.

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-11 13:25
je hebt gelijk stroom nodig, want als je wisselstroom hebt dan verwisselt de richting van de magnetishce veldlijnen steeds maar jij hebt 1tje nodig die gelijk blijft zodat je het recht kan trekken.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
Nee, je hebt wisselstroom nodig. Een wisselend veld heeft demagnetiserende eigenschappen.

De demagnetiseer-functie van monitors werkt trouwens ook door een wikkeling van de beeldbuis rechtstreeks aan de 50Hz (wisselstroom!) te hangen.

• Iblies
Verhaal met de monitor werkt niet, heb het verschillende malen geprobeerd, maar niets.

Wel iets nieuws, normaal heeft de TV een blauwe achtergrond,
daar zit nu boven een groene waas, maar als ik de televisie op zijn kop zet, dan heb ik boven een rode waas en als ik hem op de zijkant zet heb ik bijna geen waas, alleen klein in de hoekjes :?

Magnetisme is een raar verschijnsel.

Ga later nog eens met een magneet proberen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Iblies schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 20:59:
Verhaal met de monitor werkt niet, heb het verschillende malen geprobeerd, maar niets.

Wel iets nieuws, normaal heeft de TV een blauwe achtergrond,
daar zit nu boven een groene waas, maar als ik de televisie op zijn kop zet, dan heb ik boven een rode waas en als ik hem op de zijkant zet heb ik bijna geen waas, alleen klein in de hoekjes :?

Magnetisme is een raar verschijnsel.

Ga later nog eens met een magneet proberen.
Ik heb ooit ook zo'n verkleuring gehad. Heb TV toen paar mnd op zolder gezet, toen ik m tevoorschijn haalde was het zo goed als weggetrokken ;)

Dt ie op de kop raar doet kan kloppen, aarde is ook magnetisch en als je dat lekker gaat forceren krijg je dus ook wel rare kleuren ja.

• Iblies
Zwaar dikke subwoofer van de buurman geleend, en het werkt!!

Heb op dit moment een kleine waas in de hoekjes, kijk of ik ze kan wegwerken, en anders laat ik het gewoon zo.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-12 12:45

Caveman

whahoehaha

Iblies schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 21:55:
Zwaar dikke subwoofer van de buurman geleend, en het werkt!!

Heb op dit moment een kleine waas in de hoekjes, kijk of ik ze kan wegwerken, en anders laat ik het gewoon zo.
Dan is de discussie gelijk of wisselstroom ook opgelost, 8) gelijkspanning dus...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
ik heb het weleens gedaan met een magneet uit een harde schijf , als er een vlek zit , een beetje poetsen met de magneet en niet te lang op de zelfde plek blijven (anders krijg je nieuwe vlekken) en dan krijg je ze ook weg

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-12 22:35

Sebje

Makelaartje

Ik heb het wel eens gehad met een tv. Als je hem kantelt verkleurt die soms ook, moet je maar eens proberen met teletekst op. Gewoon een tijdje op z'n kant zetten en dan weer terugzetten was bij mij toen de oplossing.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12 21:44
Het moet met wisselspanning.
maar als je met een magneet beweegt heb je ook een wisswllend magnetisch veld,maar dat is niet zonder risico zeker met een sterke magneet op blijvende beschadiging van je schermrooster in je beeldbuis.
Echter bij een luidspreker komen de magnetiche krachtlijnen aan de voorkant eruit dus is het niet mogelijk om dicht tegen de beeldbuis te komen met je magneet omdat die verzonken zit.
Waarschijnlijk is de demagnetisering in je tv stuk.
Als dat zo is komen de vlekken terug.

snameroc

Verwijderd

Ik heb hier ook een blauwe vlek in me tv zitten, die kan ik dus met een subwoofer eruit halen?
:?

(Het scherm blubbert en flabbert ook aan de zeikanten, beweegt terwijl je tv kijkt. Kan ik dat met deze methode ook oplossen?)

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 22:40
Het verkleuren van het scherm bij kantelen/op zijn kop zetten is het magnetisch veld van de aarde dat je in feite "ziet". Tv's zijn daar dus ook op gecompenseerd in rechtstaande stand. Ga je je monitor draaien is die compensatie natuurlijk tegengesteld.

Demagnetiseren doe je idd met een wisselend magnetisch veld.

Verwijderd

idd zoals ik al zei :)

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12 15:18
Als je een tv kantelt, verkleurt hij altijd. Er zit in een televisie een soort van compensatie op de afbuigspoelen voor het magnetisch veld van de aarde. Als je dit niet zou hebben is het beeld scheefgetrokken waardoor het kleurenraster verkeerd wordt gebruikt.

Wat je kunt proberen is een vaste (met een enkele veldrichting) magneet nemen, bijvoorbeeld van een speaker. De tv op een vaste plek neerzetten en horizontaal om de tv heen draaien. Dit met een constante afstand van ongeveer 1,5 meter (afhankelijk van de sterkte van de magneet). Doe dit als de tv aanstaat.
Dit is af te raden als de schade beperkt is, je kunt hem namelijk ook een tijdje stil laten staan. Bij geringe magnetisering verdwijnt het soms vanzelf.

Bovenstaande techniek heb ik zelf nooit uitgeprobeerd, maar het schijnt ook zo te gaan in de fabriek. Alleen gebeurt dit dan op hoge snelheid.
Als de beeldbuis in contact is geweest met een zeer sterk magnetisch veld voor een langere periode, dan is de schade onherstelbaar.

Zelf een magnetisch veld maken? Een hoop moeite voor niks denk ik. Regel gewoon een speakerdriver.
Pagina: 1