Handleiding: De firmware update Alcatel 510v4 installeren

Pagina: 1
Acties:

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 11:00
Na een aantal rampverhalen en probs met de nieuwe firmware 4.3.1.5 voor de Alcatel 510v4 ben ik eens gaat rommelen en heb uiteindelijk een oplossing gevonden waarmee deze firmware probleemloos geïnstalleerd kan worden.
Allereerst staat er veel nuttige info in een venstertje voordat je de file uitpakt, nl. deze:

IMPORTANT NOTE

This file is self-extracting and will automatically run the upgrade application. Please turn off / unblock firewalls to allow upgrade.

Please note - your old R4.2 security and service configuration are incompatible with this new firmware. You will be prompted to Tick yes to proceed.

Once the upgrade is complete you will be prompted for the router security username and password again - Press cancel to continue.

You will now need to run the embedded setup wizard to restore service configuration.

The new R4.3 default security username = Administrator (No password is defined)

Belangrijk is ook dat je voor het updaten eerst de modem reset naar de factory defaults. Zet ook je firewall (en evt. ook je virusscanner) uit. Let op dat je bij het invoeren van het modemwachtwoord op Cancel drukt, zoals je hierboven kunt lezen.
Daarna moet je de modem weer klaarmaken om verbinding te maken.
Ga naar 10.0.0.138 en kies in de sterk verbeterde en duidelijke webinterface voor SpeedTouch - Set Up. Kies achtereenvolgens in de schermen voor:

• Router
• 8.48 bij VPN/VCI en PPP over ATM (PPPoA) (dit werkt als het goed is voor alle KPN netwerken, maar ik weet alleen zeker dat dit in elk geval goed werkt i.c.m. Planet Internet)
• Je inlognaam en wachtwoord (2x) van je provider
• Next bij de modemnaam, je hoeft geen wachtwoord in te voeren

Let op: het kan even duren (rond 1 minuut) voordat het laatste scherm klaar is. Het lijkt of de pc vastlopopt, maar dit is niet zo. Rustig aan dus.
Als je de hele wizard doorlopen hebt, moet je weer verbinding hebben
Om het helemaal af te maken kun je de netwerkkabel ff uit je modem trekken en weer inpluggen om te zorgen dat het achterste lampje weer brand (zonder te branden doet de modem het ook, maar dat staat niet zo mooi).
Helaas :? werkt Dr. SpeedTouch niet helemaal lekker met deze firmware, maar ik heb gelezen dat de site snel een ISO online wil zetten en daar zal dan voor de liefhebbers waarschijnlijk ook een nieuwe Dr. SpeedTouch bij zitten.
De laatstse tip: wie nog steeds problemen heeft met het/een wachtwoord kan bij Toolbox - User Management klikken op Adminstrator en Reset Password. Hiermee wordt het password ook Administrator wordt (mogelijk moet je dit ook invoeren als hierom gevraagd wordt). Uiteraard is dit niet erg veilig, maar je kunt zo in elk geval je modem in. 8)

Succes ermee en ik hoop velen hiermee geholpen te hebben. Evt.op- en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.