Toon posts:

XFX GeForce 5200 128MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaringen met XFX GeForce 5200 128MB? Ik heb nu een nVidia van 32MB en wil ook wel eens wat beter beeld met MPEG, WMA of DVD.

Heb ik voor videobeelden voldoende aan deze videocard?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Voor het afspelen van (DVD-)video is niet erg veel nodig.
Tenzij je ook wilt gaan encoden is een FX5200 voldoende :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 09:46:
Voor het afspelen van (DVD-)video is niet erg veel nodig.
Tenzij je ook wilt gaan encoden is een FX5200 voldoende :)
Hmmz, mooi! Ik kijk nu vaak WMA of MPEG/DIVX in 640x480 formaat en dat is dan errug brakkig (traag, geen goede sync). Los ik dat op met 128MB, ik las dat het een resolutie van 1024xnogwat had, dus dan zou de beeldkwaliteit tot dat formaat gegarandeerd goed moeten zijn, begrijp ik?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De hoeveelheid geheugen op een kaart is totaal irrelevant; alle kaarten die nu verkocht worden hebben wel genoeg geheugen aan boord. Kijk daar dus ook vooral niet naar (aangezien je het vermeldt denk ik dat je dat wel doet). Kijk eerst naar de chip op de kaart. Voor jouw doeleinden is ong. elke kaart wel geschikt. Waarschijnlijk voldoet je oude 'nVidia 32MB' (wat voor type??) daar ook nog prima voor. Alleen voor nview (tegelijk beeld op TV en monitor) en dat soort dingen zijn de nieuwere kaarten beter. Maar als je huidige kaart dat ook al kan zie ik weinig voordeel in zo'n 5200.

[edit] Wat heb je verder voor systeem? Het is ook afhankelijk van de processor of divx e.d. goed wordt afgespeeld. De recentere codecs vereisen steeds meer cpu kracht.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 23-07-2005 10:13 ]

Verwijderd

Ligt dat niet gewoon aan de qualiteit van de filmpjes? En als je het formaat groter zet is het toch normaal dat het blokkeriger wordt, heeft toch niks met videokaart te maken :? Correct me if i'm wrong.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 10:11:
De hoeveelheid geheugen op een kaart is totaal irrelevant; alle kaarten die nu verkocht worden hebben wel genoeg geheugen aan boord. Kijk daar dus ook vooral niet naar (aangezien je het vermeldt denk ik dat je dat wel doet). Kijk eerst naar de chip op de kaart. Voor jouw doeleinden is ong. elke kaart wel geschikt. Waarschijnlijk voldoet je oude 'nVidia 32MB' (wat voor type??) daar ook nog prima voor. Alleen voor nview (tegelijk beeld op TV en monitor) en dat soort dingen zijn de nieuwere kaarten beter. Maar als je huidige kaart dat ook al kan zie ik weinig voordeel in zo'n 5200.

[edit] Wat heb je verder voor systeem? Het is ook afhankelijk van de processor of divx e.d. goed wordt afgespeeld. De recentere codecs vereisen steeds meer cpu kracht.
Het is een vrij oud systeem wat ik in de loop der jaren een beetje heb geüpdate, het is nu:
Intel Celeron 733, 20GB, 384MB werkgeheugen en dus een videocard van 32MB.

Ik kan géén 32bit-weergave van iconen draaien, ik kan geen fatsoenlijke snelheid films kijken (alleen bij 320x160), klein formaat WMV of MPEG lukt wel, groter niet. Ik vind het leuk om bijvoorbeeld gemiste tv-uitzendingen nogmaals te kunnen zien, maar in het formaat wat het wordt uitgezonden is het verschrikkelijke trage streaming (ADSL 4MB) en heel schokkerig.

Heb toch een idee dat een nieuwe videokaart de boel een beetje opkrikt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 10:12:
Ligt dat niet gewoon aan de qualiteit van de filmpjes? En als je het formaat groter zet is het toch normaal dat het blokkeriger wordt, heeft toch niks met videokaart te maken :? Correct me if i'm wrong.
Het is een MPEG of WMV van 640x480 wat dan al blokkerig wordt weergeven, het zijn grote bestanden en op de nieuwe HP van mijn zus is het prima te zien, dus aan de films ligt het niet. Als ik het videoformaat halveer is het iets beter, maar dan loopt het niet synchroon. Het is allemaal traag en stukje voor stukje, niet vloeiend en dat hoop ik met een nieuwe videocard van 128MB op te lossen!

• Palomar
  • Niet online
Denk dat je CPU gewoon te langzaam is om de nieuwste divx/xvid e.d. codecs vloeiend weer te geven. Ik vrees dat een nieuwe videokaart hier weinig verandering in gaat brengen.

Heb je voor je huidige kaart wel goede drivers e.d.? Dat je iconen niet op 32bit willen is gewoon een kwestie van verkeerde instellingen of drivers. Misschien dat er nog wel meer verkeerd staat waardoor video's ook niet optimaal afspelen. Probeer desnoods es een nieuwe windows installatie (als je meerdere partities hebt kun je die gewoon naast je huidige install zetten) en kijk of het dan allemaal wel goed draait.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 12:56:
Denk dat je CPU gewoon te langzaam is om de nieuwste divx/xvid e.d. codecs vloeiend weer te geven. Ik vrees dat een nieuwe videokaart hier weinig verandering in gaat brengen.

Heb je voor je huidige kaart wel goede drivers e.d.? Dat je iconen niet op 32bit willen is gewoon een kwestie van verkeerde instellingen of drivers. Misschien dat er nog wel meer verkeerd staat waardoor video's ook niet optimaal afspelen. Probeer desnoods es een nieuwe windows installatie (als je meerdere partities hebt kun je die gewoon naast je huidige install zetten) en kijk of het dan allemaal wel goed draait.
Jah, maar is apart: als ik een MPEG heb van 320x160 is het prima, groter kan die niet goed weergeven, bepaalde visualisaties van Windows Media Player ook niet, dat ligt aan de videokaart zegt WMP dan.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

je oude videokaart heeft minder geadvanceerde "shaders" dus zal alles op software moeten doen dus zal je CPU al snel op 100% zitten!

Maar let op een video kijken doe je NIET op de videokaart maar grotendeels op het grafische subsysteem van windows..dus op de processor!

Je grootste bottleneck ligt waarschijnlijk toch bij je processor! Wat misschien helpt is een MPEG kaart, dat is een kaart die volledige mpeg acceleratie kan geven... speciale kaarten maar op de tweedehands markt nog wel te vinden!

There is no place like ::1

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk heb je iets van een TNT2 M64 in je bak hangen (met zo'n systeem als jij had waren die behoorlijk populair). Dingen zijn prima voor films te kijken, daar heb je echt geen FX5200 voor nodig.

• Palomar
  • Niet online
Kijk ook nog es of 'Hardware acceleration' wel helemaal aanstaat. Dit vind je bij de display properties -> settings -> advanced -> troubleshoot

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Lijkt me inderdaad een probleem met drivers of instellingen. Alle kaarten waar 32MB RAM opzit, kunnen echt wel films en 32bit desktops weergeven :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, dan zie ik af van de aankoop van die videokaart en ga ik wel ff sleutelen :)

Verwijderd

En als je toch bezig bent kun je t boeltje mss wat overclocken ;)

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
Ik moet zeggen dat ik met mijn systeem absoluut geen probleem heb met het afspelen van films.
Zelfs dvd's bekijken gaat prima zonder schokken etc.
Dus ik denk niet dat je probleem weg gaat door een nieuwe videokaart te kopen.
Zelf heb ik een p3 600, 256mb ram en een Geforce 2mx 32mb PCI

En zoals gezegt, ik heb totaal geen problemen met filmpjes, alles loopt soepel (behalve dan die hi-res dingen, microsoft media player 10 formaar ed)

Verwijderd

Pittie schreef op zondag 24 juli 2005 @ 18:45:
Ik moet zeggen dat ik met mijn systeem absoluut geen probleem heb met het afspelen van films.
Zelfs dvd's bekijken gaat prima zonder schokken etc.
Dus ik denk niet dat je probleem weg gaat door een nieuwe videokaart te kopen.
Zelf heb ik een p3 600, 256mb ram en een Geforce 2mx 32mb PCI

En zoals gezegt, ik heb totaal geen problemen met filmpjes, alles loopt soepel (behalve dan die hi-res dingen, microsoft media player 10 formaar ed)
En dat ligt aan je processor/ram ;)

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:19:
[...]

En dat ligt aan je processor/ram ;)
dat klopt :P
maar goed ik gebruik mn pc toch zelden om een film te bekijken. Zittend op een bureau stoel vind k nix. Voor films heb k mn xbox een een dvd-speler
Pagina: 1