Toon posts:

Adapt GPS receiver instellingen gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Adapt GPS receiver gekocht en zat te spelen met de cd die er bij geleverd is.
Hierop staat het programma 'bluetooth Nctlite.exe'in de map application programmer.

Ik zag netjes de satelliet gegevens, mij lokatie en data die de gps van de sattelieten ontving.
Toen ik per ongeluk op de knop factory klikte werd dus de factory defaults teruggezet op de GPS receiver.
En nu geeft hij dus niets meer. Alleen maar nullen.

Ik vermoed dat het hem in de NMEA settings zit.
Hieronder kan ik namelijk de msg instellen waaruit de receiver z'n gegevens opbouwd. (denk ik)
Het gaat om GGA, GLL, GSA, GSV,RMC, VTG en ZDA. De waarden die ik per onderdeel kan in stellen lopen van 1 t/m 10.
In het msg vak eronder staat de opbouw van de string.
Mijn vraag is dus of er iemand is die weet welke instellingen in moet gebruiken om het geheel weer werkend te krijgen. Wellicht dat iemand zijn string eens kan plaatsen hier zodat ik een en ander weer aan de praat kan krijgen.
Een site waarop ik dit kan terugvinden is ook welkom.
Echter ben ik hier al 3 uur mee bezig en kan niets vinden waar ik wat aan heb.
Ik zit hier zo langzamerhand met de handen in het haar.

Iemand?

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Hier die van mij met alles op 1:
$PNMRX108,GGA,GSA,GSV,RMC*6A<CR><LF>
$PNMRX103,GGA,1,GSA,1,GSV,1,RMC,1*61<CR><LF>

Aan de string zie je dat je alleen de GGA,GSA,GSV,RMC hoeft te activeren. Dus resetten die hap en deze aanklikken en op send drukken.

Werkt het ook niet als je gewoon alle msg aanklikt alles gewoon op 1 laat staan?

Ik zie trouwens ook weinig op de applicatie, maar met m'n tomtom werkt ie gewoon.

[ Voor 60% gewijzigd door XthinkZ op 23-07-2005 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
XthinkZ schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 15:50:
Hier die van mij met alles op 1:
$PNMRX108,GGA,GSA,GSV,RMC*6A<CR><LF>
$PNMRX103,GGA,1,GSA,1,GSV,1,RMC,1*61<CR><LF>

Aan de string zie je dat je alleen de GGA,GSA,GSV,RMC hoeft te activeren. Dus resetten die hap en deze aanklikken en op send drukken.

Werkt het ook niet als je gewoon alle msg aanklikt alles gewoon op 1 laat staan?

Ik zie trouwens ook weinig op de applicatie, maar met m'n tomtom werkt ie gewoon.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de handel ingesteld en laat hem even zoeken. Eens zien of hij de sats kan vinden.
Je zegt dat jij ook weinig op de applicatie ziet, maar ik zag dus m'n lokatie, altitude en een scherm vol getallen dat elke seconde vernieuwd werd tot het fout ging.
Als ik nu trouwens jouw string zie, komt dat niet overeen met de gegevens die in de specs staan. Hierin staat:
[/quote]
GPS Protocol
Default: NMEA-0183 (V3.01) – GGA(1), GSA(3), GSV(3), RMC(1),VTG(1)
Band rate 9600 bps, Data bit : 8, stop bit : 1(Default) *
[quote]
Ik vind het dus wel opmerkelijk om jou string te zien.
Echter heb ik met de specs string ook niet het resultaat dat ik zou mogen verwachten.
Beetje vaag dus allemaal. Maar ik probeer het gewoon. Nooit geschoten is altijd mis.

Ik laat het nog wel weten hier.
tnx!

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Sorry, ik heb even gechecked, maar het blijkt dus dat ik met het programma geen echt contact heb met de GPS, ook al staat er com2 open OK!

Das de reden waarom ik verder niks op het scherm zie gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat zou kunnen.
Zelf heb ik wel contact. Ik heb een bluetooth unit op m'n pc die contact maakt met de receiver via poort 5.
Ik weet niet of jij ook zoiets kan of heb om te checken?

Eventueel iemand anders misschien?
Als ik hier niet veel wijzer word, denk ik dat ik de receiver terug breng om te ruilen.
Maarja, dan zit dat bedrijf er weer mee. Ook niet echt netjes vind ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan! ik heb het voor elkaar.
10 sats in zicht
4 in gebruik voor 3D fix
tijd voor fix bepaling, 40 sec

Ik ben nog eens aan het zoeken geweest en kwam op een site bij een inkoopactie tegen.
Daar hadden ook enkelen het zelfde probleem en werden er een paar oplossingen aangedragen.
Batterij eruit en dan weer er in.
Resetten van de factory defaults en dan weer een nieuwe string maken met de volgende onderdelen.
GGA (1), GLL(1), GSA(3), GSV(3), RMC(1), VTG(1), ZDA(1)
En de receiver in de open lucht laten zoeken zonder al te veel obstakels (ik deed dat vanaf m'n balkon op 16 hoog)

En zowaar ik kreeg na een paar minuten in een seconde tijd 10 sats geprojecteerd. Out of the blue.
Het probleem is dus opgelost voor me.

Ik ben er ook achter gekomen dat de getallen die je voor de verschillende onderdelen kiest, de tijdsinterval is waarmee de data verstuurd word vanaf de receiver.
Daarnaast zal de factorydefault niet de string verwijderen. dat heb ik achteraf gezien zelf gedaan toen ik allemaal nullen kreeg. Deze optie is mij dus nog niet helemaal duidelijk, maar dat komt nog wel.

Goed, ik ga nog eens verder zoeken en spelen om helemaal te snappen hoe het werkt.
Bedankt in ieder geval!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 00:25 ]

Verwijderd

om de NMEA te veranderen moet dan de gps aan een draadje zitten? of via bluetooth?
en zie je uberhaupt iets gebeuren op je gps als je de nmea verandert bijv: knipperen of iets dergelijks?
als ik mijn gps aansluit dan krijg ik op 2 com poorten een ok poort 1 en 3
maar wat ik ook invul aan data ik zie nix gebeuren of veranderen
help

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-02 10:05
Sorry voor de giga-kick van dit topic..

Ik heb dezelfde fout begaan met mijn Adapt GPS, ik kreeg net ook alleen nog maar nullen. Echter heb ik hem nu zover dat hij weer iets weergeeft. Namelijk 2 satelieten, wat niet genoeg is voor een fix.

Voorheen had ik zelfs in huis bereik, nu buiten zelfs niet meer genoeg voor een fix. Weet iemand hier een werkende oplossing voor? Want de pagina op inkoopacties was niet meer te bereiken.

Ik ben al heel de dag bezig geweest met het proberen van de bovengenoemde instellingen, batterijen eruit gehad..etc etc

Ook diverse fora op internet mochten niet baten. Ik heb hem nu zover gekregen dat er 1 sateliet verschijnt. Wat mij opvalt, is, dat er bijzonder veel nullen voorbij komen.

Ergens moet een instelling verkeerd staan, echter heb ik geen idee welke?

[ Voor 30% gewijzigd door Ice T op 21-10-2006 01:20 ]

Pagina: 1