Asus A8V: System failed VGA test (raar probleem)

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:55
Ik heb sinds kort een Asus A8V-Deluxe met een AMD64 3000+ (Venice), 2x512MB RAM en een SATA schijf. Nu heb ik een enorm irritant probleem: iedere reboot is een kansspel. In ongeveer 90% van de gevallen hangt het systeem en zegt de POST-dame "System failed VGA test". Echter, in de andere 10% van de gevallen start het systeem probleemloos, en als het eenmaal loopt is er niets mis mee. Nu reboot ik ongeveer 1 keer in de maand, maar het is iedere keer weer een lijdensweg. Zodra ie uit is, krijg ik hem bijna niet meer aan.
De grafische kaart is een MSI GF440MX-TD8X, niks bijzonders dus Hij heeft verder geen externe powerconnectoren. De fan op de kaart draait nog, en hij heeft jarenlang trouw gefunctioneerd in m'n oude systeem. En zoals gezegd, krijg ik eenmaal beeld en ben ik voorbij het A8V-splashscreen, dan blijft hij het gewoon doen. Ik heb de 4-pins alsmede de normale voedingsstekker aangesloten op het moederbord. Schijven, optische drives of PCI-kaarten loskoppelen heeft geen effect. De voeding is no-name, 400W maar dat neem ik uiteraard met een korreltje zout. In het biosmenu geeft ie echter voor alle lijnen ruim voldoende voltage aan, en zelfs als ik alleen met CPU/RAM/GFX boot komt het probleem voor, ik denk dan ook niet meteen aan een energieprobleem.
Ik sta open voor iedere suggestie, ik ben ten einde raad. Ik heb garantie op allesbehalve de grafische kaart, maar voordat ik alles terugstuur wil ik alles geprobeerd hebben. Vandaar ook dat ik hier vraag om suggesties of eenzelde ervaringen.

• asarian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05-2016
Solarsparc schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 00:24:
Ik heb sinds kort een Asus A8V-Deluxe met een AMD64 3000+ (Venice), 2x512MB RAM en een SATA schijf. Nu heb ik een enorm irritant probleem: iedere reboot is een kansspel. In ongeveer 90% van de gevallen hangt het systeem en zegt de POST-dame "System failed VGA test". Echter, in de andere 10% van de gevallen start het systeem probleemloos, en als het eenmaal loopt is er niets mis mee. Nu reboot ik ongeveer 1 keer in de maand, maar het is iedere keer weer een lijdensweg. Zodra ie uit is, krijg ik hem bijna niet meer aan.
De grafische kaart is een MSI GF440MX-TD8X, niks bijzonders dus Hij heeft verder geen externe powerconnectoren. De fan op de kaart draait nog, en hij heeft jarenlang trouw gefunctioneerd in m'n oude systeem. En zoals gezegd, krijg ik eenmaal beeld en ben ik voorbij het A8V-splashscreen, dan blijft hij het gewoon doen. Ik heb de 4-pins alsmede de normale voedingsstekker aangesloten op het moederbord. Schijven, optische drives of PCI-kaarten loskoppelen heeft geen effect. De voeding is no-name, 400W maar dat neem ik uiteraard met een korreltje zout. In het biosmenu geeft ie echter voor alle lijnen ruim voldoende voltage aan, en zelfs als ik alleen met CPU/RAM/GFX boot komt het probleem voor, ik denk dan ook niet meteen aan een energieprobleem.
Ik sta open voor iedere suggestie, ik ben ten einde raad. Ik heb garantie op allesbehalve de grafische kaart, maar voordat ik alles terugstuur wil ik alles geprobeerd hebben. Vandaar ook dat ik hier vraag om suggesties of eenzelde ervaringen.
Tja, wat kan ik zeggen? Probeer eerst maar eens een BIOS update (1013 is de laatste). Ik zou de kaart er ook eens uithalen en weer inzetten; dat hielp bij mijn geluidskaart ook. Ik weet alleen dat de A8V DeLuxe problemen schijnt te hebben met de ATI 9800 series, maar voor de rest hoor ik nooit wat.

- Mark

• Solarsparc
Bedankt voor je antwoord. Ik had nog vergeten te zeggen dat ik reeds BIOS 1013 heb, en ik heb de kaart al tientallen keren opnieuw gemonteerd, alle stekkertjes opnieuw aangesloten, zonder resultaat helaas :'(
Ik begrijp dat het lastig is om een oorzaak te vinden, maar ik dacht misschien dat hier mensen zijn die hetzelfde probleem hebben (gehad).

Verwijderd

Probeer een andere videokaart?

• asarian
Misschien is het inderdaad tijd om een nieuwe kaart te kopen. Zo'n GeForce 4x is toch een beetje achterhaald met zo'n mooi, en snel, board. :) Gewoon een ATI X800 of zo.

- Mark

• asarian
Solarsparc schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 01:29:
Bedankt voor je antwoord. Ik had nog vergeten te zeggen dat ik reeds BIOS 1013 heb, en ik heb de kaart al tientallen keren opnieuw gemonteerd, alle stekkertjes opnieuw aangesloten, zonder resultaat helaas :'(
Heb je ook al eens de CMOS gecleared? Een beetje een standaard antwoord, dat begrijp ik; maar wellicht dat er na de zoveelste BIOS update toch iets onplezierigs is blijven hangen in de CMOS. Anders zou ik toch gewoon een nieuw, fris kaartje kopen dat bij de rest van je systeem past. De vervanging van zo'n oudere GeForce 4 is altijd een goed idee.

- Mark

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:44

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

offtopic:
@ Asarian: gebruik de volgende keer als je twee posts achtermekaar doet de Edit-knop. En je hoeft ook niet onder elke post je naam te zetten, hoor! Welkom op GoT; en veel plezier hier toegewenst! :)

Rail Away!

Verwijderd

hey Solarsparc. Misschien moet je maar f op deze site kijken. staat precies in wat jouw probleem is en wat je moet doen. Veel succes verder.

http://forums.amd.com/index.php?showtopic=31392

• Solarsparc
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal inderdaad morgen maar eens ergens een ander videokaartje regelen en die proberen, misschien is het de combinatie. CMOS clearen zal ik ook eens doen, ik heb een aantal keer geflasht zonder dat te doen, maar zoals gezegd, 1 op de tien keer boot ie wel gewoon, dat is het rare. @dabamrak: die procedure heb ik al een aantal keer doorlopen, ik heb nu bios 1013, de nieuwste.
Als ik toch een nieuwe kaart moet kopen, dan overweeg ik sterk om er ook maar meteen een nieuw board bij te kopen, en dan maar naar PCI-e te gaan. Hoewel ik eigenlijk al teveel heb aan m'n oude GF440MX, gamen doe ik niet dus een MB of 16 is in principe al voldoende (2x1600x1200) :)
Al met al krijg ik een beetje een nare smaak van dit bord. De SATA-performance is ook niet om over naar huis te schrijven (zou ook aan de linux-drivers kunnen liggen), en dual channel aan de praat krijgen was ook al een hele onderneming (nieuwste bios helpt wel trouwens). En om dan weer te investeren in een AGP-kaart...
Afijn, ik zal morgen eerst eens een andere AGP-kaart proberen, en de CMOS-truuk.

Verwijderd

Heb dit euvel ook gehad, met een andere .cfg qua hardware maar hetzelfde. Eerst ging mijn voeding roken, die dus vervangen, en daarna werd het alleen maar erger, MoBo ook snel dood en op de kop toe ook nog de videokaart, een 9800Pro, aan gort. Denk dat het allemaal kwam doordat de videokaart teveel power trok vanaf het mobo en de voeding. Moet wel toegeven, intern zag het er niet meer uit, qua stof, zal ook wel het 1 en ander gedaan hebben, in combo met roken :(

Je kan proberen een oudere driver, of even met de bijgeleverde standaard driver. Je geeft niet aan welke je gebruikt. Mocht ie het dan nu nog doen, booten, toch even terug naar de winkel.

Succes

• Solarsparc
Nou, ik ben eruit denk ik: ik heb even een oude GF2-kaart geprobeerd, deze boot iedere keer prima. Het viel me op dat ik bij de GF2-kaart meteen het biosscherm van de kaart te zien kreeg, deze heb ik bij nader inzien nog nooit gezien bij m'n GF440MX. Hij zal wel een trage initialisatie hebben of iets dergelijks. Dan ga ik toch maar op zoek naar een cheape vervanger voor dit kaartje. Bedankt voor de inzichten!
Pagina: 1