Zalman 7700 en fanmate probleem

Pagina: 1
Acties:

• shazam0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04-2021
Eerst de hardware beschrijven waarmee ik nu aan het knutselen ben:

Mamaplan: asus p5gdc deluxe
Cpu: intel 640
Cooler: Zalman 7700 alcu
Vga: club 3d x700 (met zalman vf700 alcu)
Case: Coolermaster centurion
Hdd: Maxtor sata 250 gb
Hdd Cooler: Vantec vortex
Voeding: Coolermaster realpower 550 watt

Het volgende probleem: wanneer ik de 7700 aansluit met de fanmate krijg ik de volgende error: cpu fan failed. Press f1 to continue,
De fan draait en in de bios staat ook dat ie draait met een cpu temperatuur van 37 graden. Heb de 7700 nu zonder fanmate aangesloten en heb nu geen foutmeldingen meer. Alle kabels zijn maar op 1 manier aan te sluiten van de cooler naar de fanmate en de moederbord connector.
Iemand een oplossing?

shazam

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
CPU-fan waarschuwing uitzetten? Heb ik ook gedaan, nadat bleek dat bij een koude start m'n BIOS soms dezelfde foutmelding gaf, terwijl er nix aan de hand was.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
Zet de FamMate er eens tussen en zet die op maximaal; en probeer het nog eens.
Het lijkt me inderdad dat het je BIOS waarschuwing is.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Je kan het gewoon negeren, en je moet de fan monitor voor de cpu in het bios uitzetten. De zalman draait namelijk zo langzaam dat je bios monitor denkt dat de fan het niet goed doet :)
Probeer maar: als je je fan op volle snelheid laat draaien zal je geen waarschuwing krijgen

[ Voor 21% gewijzigd door Haan op 22-07-2005 22:09 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• shazam0
das de grap die krijg ik niet uit, zodra die ziet dat er een fan op staat heb ik geen andere optie

shazam

• shazam0
Haan schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:08:
Je kan het gewoon negeren, en je moet de fan monitor voor de cpu in het bios uitzetten. De zalman draait namelijk zo langzaam dat je bios monitor denkt dat de fan het niet goed doet :)
Probeer maar: als je je fan op volle snelheid laat draaien zal je geen waarschuwing krijgen
ik kan hem wel negeren vind het alleen irritant dat mijn systeem niet automatisch verder start en ik steeds op f1 moet drukken

hmm wacht ... wait fot f1 error staat aan.. tnx Haan dat je een belletje deed rinkelen!

[ Voor 9% gewijzigd door shazam0 op 22-07-2005 22:12 ]

shazam

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

shazam schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:08:
das de grap die krijg ik niet uit, zodra die ziet dat er een fan op staat heb ik geen andere optie
Ik ben er vrij zeker van dat je in de hardware monitor in het bios de cpu fan op 'ignore' kan (kan ook iets van 'Fan 1' oid staan ) zetten. Is dat echt niet het geval heb je maar 23 opties:
1) je start op met de fan op hogere snelheid zodat je de melding niet krijgt
2) je drukt op F1 en gaat gewoon verder

3)je sluit een case-fan aan op de plek waar normaal gesproken de cpu fan zit en de Fanmate op de plek voor een case-fan.

[ Voor 23% gewijzigd door Haan op 22-07-2005 22:14 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• shazam0
Haan schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:11:
[...]
3)je sluit een case-fan aan op de plek waar normaal gesproken de cpu fan zit en de Fanmate op de plek voor een case-fan.
Case-fan's zijn in het kastje 120 mm fans met een 4 pens molex, maar heb die f1 melding uitgezet en het draait als een zonnetje, zonder dat ik steeds op f1 moet drukken en vooral zonder die herrie van de stock intel en club 3d cooler. Super spul dat zalman. Is de eerste keer dat ik het gebruik en ben er zeer tevreden over.

*edit*

geloof wel dat mijn systeempje nu wel koel blijft: 120 mm op de cpu, 120 mm in de voeding en de casefan van 120 mm samen met de intake 80 mm en niet te vergeten de vf700 op mijn x700

[ Voor 16% gewijzigd door shazam0 op 22-07-2005 22:20 ]

shazam

Verwijderd

Op de site van Zalman staat ook inderdaad dat deze storingen voor kunnen komen omdat jouw systeem een minimale fan speed moet hebben ongeacht de temp. Zie de site voor oplossingen.

Suc6

Witte

Verwijderd

ik heb hier een fanmate 1 en het stekkertje waar je de fan op aansluit was bij mij rot,ik moest hem vanbinnen opnieuw doorsolderen.

maar ik vermoede al iets omdat mn fan steeds hoger en lager ging draaien :z
Pagina: 1