OS verhuizen naar andere HDD

Pagina: 1
Acties:

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 15:55
Een kort vraagje, ik heb Windows XP op een HDD staan, die niet meer zo graag wil. Dus ik wil alles verhuizen naar een nieuwe harde schijf. Met het oog op lees- en schrijfbaarheid van Linux zou ik het liefst de hele zooi op een Fat-partitie zetten.

1) Kan ik de hele partitie gewoon met cp kopieren naar de nieuwe harde schijf (van NTFS naar FAT32 dus), deze partitie toevoegen aan Grub en zal Windows dan starten? Of is dit niet mogelijk, en moet ik met Ghost aan de slag?

2) Voor in de toekomst: ik wil mijn Linux partities ook nog eens ooit op een andere schijf zetten. Kan dit wel/niet/ook met behulp van cp, dd, of heb ik nog een andere tool nodig?

Even getwijfeld of dit in NOS of in WOS moet, het hangt er een beetje tussen in geloof ik ;)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Gewoon een kopie maken werkt niet.

met Ghost kan je alles overzetten naar een andere disk, maar daarmee kan je niet de verandering van van NTFS naar FAT.

Daar heb Partition Magic voor nodig, die kan overigins ook de kopie slag voor je doen en dan heb je geen ghost nodig.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Garyu
Okay, partition magic heb ik gelukkig. Ik zal daar eens naar kijken. Wat een gezeur dat Windows dat niet snapt zeg ;).

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:31

BoAC

Memento mori

1. Je kan ook kijken naar het opensource project Linux-NTFS :)
Door middel van ntfsclone kun je partities zo overzetten van de ene schijf naar de andere als deze even groot zijn. Is even stoeien denk ik ;)

2. Ja. Let wel op je partities dan.

Verwijderd

In Linux kan je de NTFS partitie's mounten met Samba enz. dus je kan je partitie NTFS laten. Tevens is van NTFS naar FAT32 iets ingewikkelder dan andersom.

Je partitie klonen moet je met Symantec Ghost of i.d. doen, cp enz krijg je gezeur met openstaande bestanden. Voor je Linux partities geld hetzelfde.

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-02 14:20

Nyana

Who?!

je kunt met Norton Ghost gewoon disk overzetten. en je kunt ook via cmd met een commando converteren. Ik weet niet zo gauw welke. zal is zoeken.

Edit
typ in cmd:

convert x: /FS:FAT32

Waarbij X de naam is van de partitie.

[ Voor 32% gewijzigd door Nyana op 22-07-2005 16:21 ]

• Garyu
BoAC schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 16:12:
1. Je kan ook kijken naar het opensource project Linux-NTFS :)
Door middel van ntfsclone kun je partities zo overzetten van de ene schijf naar de andere als deze even groot zijn. Is even stoeien denk ik ;)
Van de website: "When will the driver be finished? Some day. There is still a lot of work to be done. NTFS is a very complicated filesystem, but the developers will not be beaten." :+
2. Ja. Let wel op je partities dan.
Hoe bedoel je precies?

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-02 09:54
Skype schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 16:17:

typ in cmd:

convert x: /FS:FAT32

Waarbij X de naam is van de partitie.
C:\>convert c: /fs:fat32
CONVERT is not available for NTFS drives.

C:\>

Dat gaat niet werken.
Convert converteerd alleen naar NTFS. Niet andersom.

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-02 14:20

Nyana

Who?!

ok. naja dan met partition magic he.. denk ik

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-02 18:41

Robtimus

me Robtimus no like you

Garyu schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 16:17:
[...]
Hoe bedoel je precies?
Je partities kunnen anders heten, dus /home kan ipv op /dev/hda2 opeens op /dev/hda5 staan als je het anders partitioneert. Aanpassen (voor al je partities) in je fstab en je kunt er weer tegenaan.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Garyu
IceManX schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 19:38:
[...]
Je partities kunnen anders heten, dus /home kan ipv op /dev/hda2 opeens op /dev/hda5 staan als je het anders partitioneert. Aanpassen (voor al je partities) in je fstab en je kunt er weer tegenaan.
Ah okay, ja, dat is wel te verwachten maar niet echt een probleem :). Bedankt voor de tips, tijd om dit dan maar eens te proberen.

Pagina: 1