[XP] Probleem installeren windows*

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• metal_voltant
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-03-2018
Ik heb een raar probleem tijdens het installeren van windows op mijn nieuwe pc.
Ik doe de windows cd erin en hij begint gewoon met het kopiëren van benodigde bestanden naar de harde schijf om windows te installeren. Maar als hij dan opnieuw opstart begint hij weer van voor aan in plaats van dat hij verder gaat met de setup.

Hoe kan dit?

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-03 21:43

Guldan

Thee-Nerd

Nou dan boot hij dus niet door op de hdd. Stel in het bios je bootvolgorde eens goed in :)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:26
m'n glazen bol is kapot, over welke windows versie heb je het :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• metal_voltant
Windows XP prof.

Ik heb de bios nu als volgt staan:

CD-rom
Harde schijf
Floppy.

Moet het dan:

Harde schijf
CD-Rom
Floppy zijn?

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 07:05
metal_voltant schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 15:19:
Windows XP prof.

Ik heb de bios nu als volgt staan:

CD-rom
Harde schijf
Floppy.

Moet het dan:

Harde schijf
CD-Rom
Floppy zijn?
Nee, want dan wil hij niet meer van de CD opstarten om WinXP te installeren.

Na de text-based installatie kom er waarschijnlijk bij het booten "Druk op een toets om van de CD te starten" te staan. Dan moet je dus niet op een toets drukken, maar je PC gewoon via je HD laten starten; dan gaat de installatie verder.

• metal_voltant
ja dat dacht ik dus ook dat dat zou komen, maar dat komt er niet te staan. Hij begint gewoon automatisch opnieuw, zonder dat ik ook maar ergens op duw. Daarom vond ik het ook al zo raar.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Haal de CD er dan even uit om te zien of hij wel van HD boot want dat moet in dat stadium al kunnen.

ARME AOW’er

• metal_voltant
als ik de cd eruit haal dan geeft de pc aan:

Boot Cd..

Boot Cd..

en daarna een liggende streep en vervolgens doet ie niks meer. Of iig, dan blijft dat streepje gewoon knipperen. Als ik de cd er dan weer in doe gebeurd er nog niks

Verwijderd

Heeft je bios wel de harddisk gevonden ? zoja kijk eens met fdisk/pmagic of hij iets op de hd heeft gezet en of deze actief is.

• metal_voltant
ik weet niet of het iets uitmaakt maar er zit een S-ATA harde schijf in. Heb ik verder nog nooit eerder mee gewerkt. Word die ook gewoon in de bios aangegeven?

Verwijderd

als de hd niet herkent wordt dan kan je de bestanden ook niet kopieren.

verwijder na het installeren de cd uit je boot volgorde, of haal desnoods de ide connector los van de cd als het je niet lukt.

het is dus duidelijk dat je pc WIL boeten van cd, op de bovenstaande manier kan je dat dus voorkomen.

succes.

edit - ow sata!

de disk moet herkent worden door je sata controller en door windows setup, je moet eventueel bij het starten op F6 (of was het nou F8?) drukken om de drivers voor je controller te laden vanaf een diskette.

post ff de complete specs van je situatie!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 15:45 ]

Verwijderd

-Sorry er was iemand me al voor :-)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 15:46 ]

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
metal_voltant schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 15:38:
ik weet niet of het iets uitmaakt maar er zit een S-ATA harde schijf in. Heb ik verder nog nooit eerder mee gewerkt. Word die ook gewoon in de bios aangegeven?
Dat maakt inderdaad uit.
Aan hert begin van de installatie moet je met F8 (of F6?) aangeven dat je extra drivers wil installeren voor je hard disk. De drivers zitten als het goed is bij je SATA controler, waarschijnlijk dus je moederboord.

[ Voor 1% gewijzigd door Vunzz op 22-07-2005 15:47 . Reden: Spuit 11 ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-03 00:57
Waarschijnlijk kun je een SATA schijf in je bios niet als "Hard Disk" laten booten. Je zult dan een andere moeten selecteren. Bij mij is dit PCI External Bootdevice.... moet je evt. maar eens in de handleiding controleren. Anders zal hij proberen een IDE hard disk te zoeken gok ik, die vind hij niet óf die hebben geen bootsector, dus hangt hij vast en vraagt ie om een Boot CD ;)

Controleer dus ff of je niet toevallig een ander apparaat moet selecteren om van te booten als het om een SATA schijf gaat.

Ik ga er overigens van uit dat je met het booten van de installatie van XP al de drivers doet mee installeren, omdat de installer wel gewoon alles doet kopieren.

[ Voor 16% gewijzigd door F-Tim op 22-07-2005 15:48 ]

Wanna play?

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 22:01
Heb het wel vaker gezien, formateer je hdd eens volledig (niet via setup en niet quick format).
Hierna weer de setup starten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Vaak kan je bij je bootvolgorde ook SCSI selecteren als er bijvoorbeeld een SATA of SCSI controler aanwezig is. Blijkbaar kan hij (op dit moment) nog niet booten van SATA, maar vindt de installer de disk wel.
edit:
F-Tim, je was me net voor...

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 22-07-2005 15:53 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Tijd voor wat onderzoek in de Serial ATA FAQ

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 22-07-2005 15:58 ]

ARME AOW’er

• metal_voltant
ow ok, dat was het dus! Ik had er verder geen floppy bijgekregen van een SCSI controller oid.. maar ik kan me geloof ik wel herinneren dat het via de windows setup kan.

Had trouwens al eens geprobeerd om de disk te formateren via format C:. Maar dat had verder geen effect. Maar ik zal eerst eens de boot device priority op PCI boot device te zetten. En als dat niet werkt de drivers te installeren via windows of evt. een andere cd die ik erbij heb gekregen :)

• metal_voltant
ik heb nu floppy gemaakt, met de SCSI drivers die heb ik geïnstalleerd en ik kon weer bij de windows setup. En als ik dan op doorgaan duw, geeft de windows setup aan dat hij geen vast harde schijf vind?

Staat er dan nog een instelling in de bios fout en zo ja welke? (het gaat om de Gigabyte GA-K8N-F9

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

RAID Configuratie aangemaakt en als 1st bootdevice aangegeven?

ARME AOW’er

• metal_voltant
dat zat ik me dus af te vragen. Heb de handleiding van Giga-byte erbij gepakt en daar staat ook in hoe je dat precies moet doen. Maar er staat bij als je geen raid wil, moet je SATA primary master RAID en de SATA secondary master RAID op disabled zetten. Ik neem aan dat ik geen raid wil omdat ik maar 1 harde schijf heb?
Dan staat er in de handleiding ook dat je daarna naar de hard disk boot priority kunt gaan, waar vervolgens staat dat je:

1. CH2 M. : SATA1....
2. CH3 M. : SATA2....
3. Bootable add-in cards

Zou moeten hebben. Bij mij staat er alleen dat derde?

Verwijderd

Misschien ook handig om te weten wat voor een SATA schrijf je hebt ( merk + type ).
Ik las ergens dat bepaalde nieuwe SATA schrijven moeite hadden om herkend te worden in de bios.
Na een nieuwe bios-update bleek dit al voldoende te zijn.

• metal_voltant
250 Gb Hitachi 7200 rpm UDMA 150 8 MB cache

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In mijn geval... ASUS, moest ik een RAID0 aanmaken van één HD. Dus echt vreemd is het niet.

ARME AOW’er

• metal_voltant
maar het is dus geen instelling verkeerd staat op mijn mobo oid? (btw. PCI External boot device kon ik niet vinden tussen de boot device priority) alleen:

floppy
harddisk
LS120
CD-ROM
ZIP
USB-ZIP
USB-FDD
USB-cd
USB-HD
legacy lan
U50J
nvidea boot age

@guardian: ok thx. Moet ik dat gewoon in de bios instellen om een raid aan te maken? of moet ik daar nog een speciaal programma voor laden? en ik neem aan dat je met RAID 0 bedoeld SATA Primary Master RAID (enabled)

iemand nog suggesties?

[ Voor 29% gewijzigd door metal_voltant op 23-07-2005 14:33 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, aanmaken op het moment dat dit in beeld komt (CtrlF of iets dergelijk indrukken staat er dan)

ARME AOW’er

• metal_voltant
ok heb ik nu geprobeerd. Alleen wanneer ik dus alles goed heb ingesteld en ik wil saven geeft hij aan:

invalid number of disks selected?

(ik had de HD verschoven van free disks naar array disks

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mmm, dat duidt erop dat er meerdere disks worden verwacht.

Ik zal later op de avond (als je zolang wilt wachten) eens je manual downloaden en meekijken.

Misschien dat je ondertussen nog wat verder kunt fröbelen? Niet geschoten is altijd mis, nietwaar. Je bent volgens mij nu dichtbij een oplossing.

[ Voor 33% gewijzigd door Guardian Angel op 23-07-2005 16:38 ]

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik vond http://europe.giga-byte.c...ata_raid_os_nforce3_e.pdf dit manual. Heb je die ook gevonden?

ARME AOW’er

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
Ik heb dus precies hetzelfde als TS
Ik heb een raar probleem tijdens het installeren van windows op mijn nieuwe pc.
Ik doe de windows cd erin en hij begint gewoon met het kopiëren van benodigde bestanden naar de harde schijf om windows te installeren. Maar als hij dan opnieuw opstart begint hij weer van voor aan in plaats van dat hij verder gaat met de setup.

Hoe kan dit?
Bootvolgorde:

Floppy
CD ROM
HD

Ik heb een HDD 200Gb 7200rpm 16Mb cache IDE schijf

F8 werkt ook niet.

Weet iemand wat het probleem is?

...less is more

Verwijderd

Boot volgorde: sata controller, ata, cd-rom (delete/kill/destroy floppy)

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
nu als FAT geformateerd en hij pakt hem nu wel

...less is more

Pagina: 1