stille videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 02:14
Ok.. ik zie door de bomen het bos niet meer..

Mijn GeForce FX 5600XT maakt maar een mooie klereherrie vind ik! Ik weet ook zeker dat het van de videoplank komt want als ik m'n hand ervoor leg begint ie nog veel luidruchtiger te zoemen. Heb net alles met sprayduster schoongespoten... mag niet baten!
Kan er een andere koeler op, of raden jullie me een andere kaart aan? (Heb al begrepen dat de 5600XT niet echt een beste koop is.. en dat voor 170 euro :( ).

Ik wil een stille kaart die geen irritant zoemgeluid maakt, hij moet stiller dan stil zijn! Heb alleen eerlijk gezegd geen zin om ingewikkeld met Zalman toestanden aan de gang te gaan, of om m'n kast te gaan bewerken voor extra koelgat. ;)

Dus, is er een oplossing, of moet ik gewoon maar een andere plank inbouwen en zo ja... welke??

[ Voor 14% gewijzigd door chieldeno op 22-07-2005 14:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een passieve zalmankoeler een idee? Als je wat airflow hebt dan scheelt dat weer het nodige aan geluid.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Er zijn genoeg stille heatpipe coolers te vinden die jou kaart koel kunnen houden

pricewatch: Zalman ZM80C-HP (passief)

pricewatch: Zalman ZM80D-HP (passief)

pricewatch: Cooler Master CoolViva VHC-L61

Wel even kijken op de site van de fabrikant of hij op jou kaartje past

Zalman's zijn overigens heel eenvoudig te installeren. De gebruiksaanwijzing is zeer compleet en duidelijk. Anders gewoon met kaartje langs een winkel gaan die heatpipes doen en vragen of hun het willen doen.

[ Voor 27% gewijzigd door KaMiKaZe op 22-07-2005 15:00 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• chieldeno
Weet je ook welke erop past en waar ik die eventueel aan kan schaffen? Thanks

(edit) Sorry, was wat voorbarig... zal eens even gaan lezen

[ Voor 30% gewijzigd door chieldeno op 22-07-2005 14:50 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

http://www.hothardware.co...cfm?articleid=472&catid=2 als je zelf, zoals je zegt, niet wilt sleutelen.

ARME AOW’er

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:14
Ik ga je topic even aanvullen met een vraag van mijn kant:

ik heb in mijn PC een tweede videokaart zitten (Radeon 7000 PCI) die ik gebruik voor de TV-out. Het ding is standaard passief gekoeld wat natuurlijk prima is. Echter: het deel van de kaart dat zorgt voor de tv-out (ik vermoed dat het een apart chipje is ofzo) wordt te heet wat groene spikkels in het beeld ten gevolge heeft. Ik weet zeker dat het een hitteprobleem is, want als ik mijn kast open zet en er een tafelventilator op zet is er niets aan de hand.

Dan nu: wat heeft mijn probleem met dit topic te maken? Nou: ik zoek dus óók een passieve koeler maar dan wel eentje die mijn hele kaart onder handen neemt en niet alleen dat kleine stukje waar nu dat koelblokje op zit.

omniscale.nl

• KaMiKaZe
posttoast schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:55:
Ik ga je topic even aanvullen met een vraag van mijn kant:

ik heb in mijn PC een tweede videokaart zitten (Radeon 7000 PCI) die ik gebruik voor de TV-out. Het ding is standaard passief gekoeld wat natuurlijk prima is. Echter: het deel van de kaart dat zorgt voor de tv-out (ik vermoed dat het een apart chipje is ofzo) wordt te heet wat groene spikkels in het beeld ten gevolge heeft. Ik weet zeker dat het een hitteprobleem is, want als ik mijn kast open zet en er een tafelventilator op zet is er niets aan de hand.

Dan nu: wat heeft mijn probleem met dit topic te maken? Nou: ik zoek dus óók een passieve koeler maar dan wel eentje die mijn hele kaart onder handen neemt en niet alleen dat kleine stukje waar nu dat koelblokje op zit.
Je zou een klein heatsinkje op de chip kunnen plakken met adhesive tape. Ik weet niet of deze blokjes los te koop zijn, maar het lijkt me in jouw geval de beste oplossing. Daarnaast zou je bijvoorbeeld met 2 schroeven een stille fan in het koelblok kunnen schroeven en dan met overlap over de chip heen laten blazen.

Zou je hier eens het plaatje erbij kunnen zoeken hoe de layout is van die kaart.

http://images.google.nl/i...PCI&hl=nl&lr=&sa=N&tab=wi

[ Voor 7% gewijzigd door KaMiKaZe op 22-07-2005 14:58 ]

• chieldeno
Ok, bedankt allemaal... denk dat ik maar eens op zoek ga naar zo'n Zalman koeling.
Wat is het verschil tussen de ZM80A-HP en de ZM80D-HP?

• Pino!
  • Laatst online: 29-01-2018
Kun je die tweede kaart niet tunen op een lagere core + mem snelheid... heb ik zelf ook gedaan en dan wordt ie helemaal niet meer warm.. de mijne < 50 graden passief.

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

posttoast schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:55:Dan nu: wat heeft mijn probleem met dit topic te maken? Nou: ik zoek dus óók een passieve koeler maar dan wel eentje die mijn hele kaart onder handen neemt en niet alleen dat kleine stukje waar nu dat koelblokje op zit.
Topic kaping? :)

Daar heb ik nog nooit een oplossing voor gezien. Wat je wel kunt doen is een (stille Papst) fan (mogelijk met een beugel) op je VGA-kaart richten.

ARME AOW’er

• KaMiKaZe
chieldeno schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:59:
Ok, bedankt allemaal... denk dat ik maar eens op zoek ga naar zo'n Zalman koeling.
Wat is het verschil tussen de ZM80A-HP en de ZM80D-HP?
Gebruikte materialen, de D versie heeft net een wat groter hitte dispensatie gebied waardoor hij iets beter koelt, maar die verschillen zijn echt miniem te noemen soort van doorontwikkeling.De A versie is ouder en ook 50gram zwaarder

http://www.rojakpot.com/d...ocation=3&var1=123&var2=0

[ Voor 14% gewijzigd door KaMiKaZe op 22-07-2005 15:07 ]

• chieldeno
Ok.. ik kan alleen nergens vinden op zalmanusa.com welke op mijn NVIDIA GeForce FX 5600XT past. Iemand met die kennis aanwezig?

• KaMiKaZe
Google is your friend :)

http://www.google.nl/sear...600+zalman+ZM80D-HP&meta=

Staan een aantal mensen tussen die een 5600 met de zalman hebben draaien dus dat lijkt mij goed te komen. Volgens Zalman zelf past hij alleen niet op een 5800 ultra

• chieldeno
Sorry voor mijn luiheid.. ;)
Ik ga maar eens bij mijn computerboertje hier in het dorp vragen of ie een Zalman voor me heeft.. zoniet dan bestel ik een ZM-80D-HP op http://www.informatique.nl/ (36 euro)

• KaMiKaZe
chieldeno schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 15:12:
Sorry voor mijn luiheid.. ;)
Ik ga maar eens bij mijn computerboertje hier in het dorp vragen of ie een Zalman voor me heeft.. zoniet dan bestel ik een ZM-80D-HP op http://www.informatique.nl/ (36 euro)
Als je ff in de pricewatch kijkt dan zie je dat hij op diverse plaatsen voor 10 euro minder wordt verkocht ;)

Verwijderd

heb je wel geluisterd of het alleen je videokaart zo'n klereherrie maakt, mijn systeem heb ik nu helemaal stil gekregen, 7000-cu op 5V en VF700-cu op 5V en een papstfanntje 40mm van 18Db op 5V. en een 13Db 80mm fan.

als je een VF700-cu neemt, die kan een 6600GT nog passief koelen (stressed 78 graden) (door een foutje van mij ^_^).

dus je kunt de VF700-cu er gewoon opzetten zonder fan, ik heb wel airflow, ik weet niet hoe het bij jou zit, ik heb in totaal 2 fanntjes in mijn pc (allemaal 13Db). 1 in en 1 uit. Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij werkte het volledig passief, (op mijjn 6800GT heb ik eht nog niet geprobeerd :P)

• chieldeno
Zo, heb een Zalman ZM80D-HP gekocht net... ben nu bezig om te installen.
Vraagje: ik moet beginnen met die kleine heatsinks (kleine vierkante blokjes) maar snap niet waar die nou precies moeten... Op onderstaande plaatjes heb ik 1 plek met groen aangegeven, waar er neem ik aan zowieso 1 moet... maar zijn er nog andere plekken of is dit de enige? Thanks!

onderkant
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~madeno/plank01.jpg
bovenkant
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~madeno/plank02.jpg

Verwijderd

Je hebt dezelfde kaart als ik. Op zich valt deze kaart wel mee.

Ik heb een club 3d met volgens mij allerlei heatsinks er al op. Zal even kijken als ik thuis ben.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

chieldeno schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 16:47:
Zo, heb een Zalman ZM80D-HP gekocht net... ben nu bezig om te installen.
Vraagje: ik moet beginnen met die kleine heatsinks (kleine vierkante blokjes) maar snap niet waar die nou precies moeten... Op onderstaande plaatjes heb ik 1 plek met groen aangegeven, waar er neem ik aan zowieso 1 moet... maar zijn er nog andere plekken of is dit de enige? Thanks!

onderkant
[afbeelding]
bovenkant
[afbeelding]
Dat omcirkelde gebied is gewoon een stukje rode kaart volgens mij. Er zit daar namelijk geen chip oid. Wat is dan het nut om daar wat op te plakken?

Ik denk dat die kleine heatsinks voor je geheugen bedoeld zijn, dat zijn de grote rechthoekige zwarte chips, waarvan er een aantal op je kaart zitten. (kan aan beide kanten)

MechWarrior || Monsters Game

• chieldeno
Die zwarte vlakken op de kaart zijn rechthoekig en die kleine heatsinks vierkant... moeten ik ze dan gewoon in het midden erop plakken?

• chieldeno
Ik zie het al, ze moeten op die zwarte geheugenmodule's:

Afbeeldingslocatie: http://www.sharkacorp.com/images/zm80d-hp/80d-hp03-lg.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.short-media.com/images/mm/Articles/Techtips/ghetto_vga_cooler/pre_testing/ws_ram_heatsinks.jpg

Vind dat wel vreemd, het verschil in grootte...

[ Voor 11% gewijzigd door chieldeno op 22-07-2005 16:59 ]

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 12:29
Oi... je hebt er zeker van die zalman blokjes voor gekocht... Die zijn helaas een beetje te klein voor het type chipje dat je hebt... Een per geheugen module kan wel, als je er over hebt zou ik kijken of twee blokjes per chip ook past. Heb je toch een iets betere koeling van.

• chieldeno
Die vierkante blokjes zitten standaard in de verpakking... Als ik er twee naast elkaar plaats hebben ze aan elke kant denk ik 1/2 millimeter 'overhang'... moet opzich geen kwaad kunnen toch? Is het wel slim om er twee naast elkaar te plakken ivm tikken tegen elkaar aan? Misschien beetje doorgedacht maar toch...

• posttoast
KaMiKaZe schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:57:
[...]

Je zou een klein heatsinkje op de chip kunnen plakken met adhesive tape. Ik weet niet of deze blokjes los te koop zijn, maar het lijkt me in jouw geval de beste oplossing. Daarnaast zou je bijvoorbeeld met 2 schroeven een stille fan in het koelblok kunnen schroeven en dan met overlap over de chip heen laten blazen.

Zou je hier eens het plaatje erbij kunnen zoeken hoe de layout is van die kaart.

http://images.google.nl/i...PCI&hl=nl&lr=&sa=N&tab=wi
Beter dan een opgezochte foto: ik heb zelf een kiekje gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62898/full.jpg

Enig idee hoe ik deze Sapphire Radeon 7000 fatsoenlijk kan koelen?

omniscale.nl

• chieldeno
Dit is heilig! Ben een uur bezig geweest en heb alles rustig aan gedaan, met een perfect resultaat!! Die oude kleine standaard koeler van m'n videoplank is inmiddels onderin de doos met computerrommel terecht gekomen >:)

Stil dat ie is!! Ik kan iedereen zo'n Zalman koelsysteempje aanraden...

Jullie bedankt voor alle hulp!

Verwijderd

mijn sapphire ati radeon 9800pro maakte ook zo'n vreselijk snerpend geluid.

even een 80mm fan met een beugeltje bevestigt aan het onderliggende slot en er een zalman fanmate tussengezet(potmetertje)
en het stekkertje van de originele fan eruit getrokken.

nu staat er dus een 80mm fan op te blazen in fluistermode en nog heeft hij veel meer koeling dan origineel en hij is super stil :9

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 19:07:
nu staat er dus een 80mm fan op te blazen in fluistermode en nog heeft hij veel meer koeling dan origineel en hij is super stil
En daarnaast vervalt je garantie niet als je tenminste je oude fan bewaard 'voor in het geval dat'.

[ Voor 30% gewijzigd door Guardian Angel op 22-07-2005 19:12 ]

ARME AOW’er

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ Posttotoast: ik denk dat je warmteprobleem alleen maar zal verergeren als je er een heatsink opzet - want die Zalmans zijn zo groot als de kaart zelf, dus dan zal je waarschijnlijk nóg minder airflow hebben op die zwakke plek. Je zet er beter een actieve koeler op.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• KaMiKaZe
Borromini schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 19:31:
@ Posttotoast: ik denk dat je warmteprobleem alleen maar zal verergeren als je er een heatsink opzet - want die Zalmans zijn zo groot als de kaart zelf, dus dan zal je waarschijnlijk nóg minder airflow hebben op die zwakke plek. Je zet er beter een actieve koeler op.
Ik had het over het gebruiken van een ram heatsink voor die chip. Gewoon op dezelfde manier koelen als je ram koelt.

• posttoast
KaMiKaZe schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 20:29:
[...]

Ik had het over het gebruiken van een ram heatsink voor die chip. Gewoon op dezelfde manier koelen als je ram koelt.
OK, maar het hoe en wat daarvan is mij ook niet helemaal bekend :)

Waar zit dan precies die chip?

omniscale.nl

Pagina: 1