digitale piano, maar welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
In een diep donker verleden heb ik eens orgel les gehad. Nu wil ik het weer eens gaan proberen (serieus) maar dan op een piano. Daarvoor wil ik (2e hands) een digitale piano aanschaffen, maar ik
weet niet zo goed wat nu een goede koop is (Roland, Yamaha, of is bijv. een Technics ook prima).
Waar moet ik in het bijzonder op letten? Ik wil in ieder geval, normale piano toetsen (gewogen heet dat?) en dus niet van die plastic orgel toetsjes. Verder hoeft ie van mij geen 100.000 verschillende geluiden te kunnen maken, maar het zou wel fijn zijn als je met links een baslijntje kunt spelen zeg maar.

Kan iemand me op weg helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 09:04

EXX

EXtended eXchange

Yahama Clavinova CLP serie zijn goede digitale piano's. De DSP gebruikt samples van de Yamaha concertvleugels. Goede aanslaggevoeligheid en mooie toetsen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 12:41

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

wat dacht je van een stage piano? Neemt weinig ruimte in, goede toetsen en idem dito geluid. Oh ja en redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden een 2e hands GEM novoPiano DP-25 aangeschaft. Deze heb ik via een MIDI interface op m'n computer aangesloten en weer teruggekoppeld met de speakers op m'n piano. Het geluid is hierdoor van redelijke kwaliteit en er is geen vertraging merkbaar. Dit was voor mij een goedkope oplossing.

Echter nu ik al wat langer speel loop ik er wel tegenaan dat mijn aanslaggevoeligheid niet nauwkeurig genoeg is! Ik denk dat die ongeveer drie gradaties heeft en dat is natuurlijk veels te weinig. Vooral vergeleken met de vleugel waar ik op les waarbij je direct op de snaren slaat.

Over de clavinova heb ik goede verhalen gehoord, maar zelf nooit op gespeeld. Echter als ik de hamertechniek zie op de yamaha site ziet het er wel naar uit dat ze goede research hebben gedaan op dat gebied.

Maar persoonlijk zou ik dus meer letten op speelbaarheid en gevoeligheid dan op geluid. Moderne digitale piano's klinken allemaal wel aardig qua sound, maar als je er geen dynamiek mee kan spelen heb je er nog niks aan. Misschien een idee om eerst in een winkel wat te testen/spelen/luisteren en vervolgens naar marktplaats te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Hmmmz, die P80 of 90 lijkt me wel wat. Een stage-piano is dus eigenlijk gewoon een digitale piano (CLP) zonder de rest van de kast erbij begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Yamaha heeft hele goede EP's. Die zijn 2ehands ook nog best betaalbaar. Zeker de stage piano's van Yamaha zijn populair. Ik heb zelf samen met mijn broertje een Yamaha PF-100, en die bevalt prima. We horen van alle pianisten die bij ons komen dat het een prettige piano is, met een mooi geluid. Voordeel van Yamaha is dat in de meeste modellen al speakers zitten, dus dat je geen losse monitoren nodig hebt.
wizl schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:55:
Hmmmz, die P80 of 90 lijkt me wel wat. Een stage-piano is dus eigenlijk gewoon een digitale piano (CLP) zonder de rest van de kast erbij begrijp ik?
Inderdaad, een stage-piano is een digitale piano in een handzame behuizing. De PF-100 die wij hebben heet tevens clavinova, de naam voor Yamaha's digitale piano serie. In de P80 en 90 zitten overigens geen speakers toch?

[ Voor 38% gewijzigd door Rum op 22-07-2005 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Waarom koop je een tweedehands? Voor 459 euro koop je een Casio Privia PX-100, met 88 gewogen toetsen (goed mechaniek), voor dat geld koop je nergens een goede tweedehandse. De Casio Privia serie staat bekend om de bijzonder goede klank en prijs/kwaliteit verhouding.

Afbeeldingslocatie: http://www.electromusic.co.uk/keys/media/Casio_PX100-2.gif

Van Beveren verkoopt ze (via marktplaats zag ik een linkje), die zitten in Gouda: www.ikspeelpiano.nl

Die Privia's worden ook door professionals gekocht omdat ze makkelijk mee te nemen zijn.. Ik zie trouwens ook net dat Van Beveren door heel Nederland en Belgie zonder kosten levert? Hmm dan is het helemaal interessant, maar zou ik toch wel even navragen.. (En niet de zilveren kopen (a 499), die is poeplelijk, of je moet je huis heel modern hebben ingericht)

[ Voor 21% gewijzigd door TripleM op 22-07-2005 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 12:41

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik heb een keer wat gepingeld op die Casio, die had idd goed geluid!

probeer es wat van die dingen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149574

als je voor geluid en kwaliteit wilt gaan, ga dan naar yamaha. Die springt er naar mijn mening zo mooi uit kwa kwaliteit. Dit is met de keyboards zo en met de digitalte piano's. Heb hier een psr-1500 keyboard staan, en speel zelf ook vaak op de psr-3000. Toppers, werkelijk geen enkel merk kon hier aan tippen. Exact hetzelfde met digitale pianos van yamaha, maarja het is echter een mening. Een ieder heeft een eigen mening om zijn eigen merk te kopen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Anoniem: 149574 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 23:29:
als je voor geluid en kwaliteit wilt gaan, ga dan naar yamaha. Die springt er naar mijn mening zo mooi uit kwa kwaliteit. Dit is met de keyboards zo en met de digitalte piano's. Heb hier een psr-1500 keyboard staan, en speel zelf ook vaak op de psr-3000. Toppers, werkelijk geen enkel merk kon hier aan tippen. Exact hetzelfde met digitale pianos van yamaha, maarja het is echter een mening. Een ieder heeft een eigen mening om zijn eigen merk te kopen. Succes.
Wanneer was dat? Want met de introductie van de nieuwe generatie Casio keyboards is dat volgens mij toch wel veranderd (en dan vooral de WK-serie keyboards). Qua keyboards weet ik dat iets minder goed (hoewel ik wel weet dat er geen keyboard is dat zo'n goede pianoklank heeft als Casio op het moment), en natuurlijk praat je altijd over een stuk smaak en persoonlijke wensen, maar toch.

Ik weet in ieder geval wel dat je absoluut eens een Privia moet proberen als je voor een digitale piano gaat. Een Clavinova is een schitterend instrument, laat daar geen twijfel over bestaan, maar tweedehands betaal je daar nog drie keer zoveel voor als een PX100. Er is veel veranderd in de markt de laatste paar jaar, dat is duidelijk te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Waarom hoor ik niemand Roland noemen? Ik dacht dat die ook jarenlang tot de top van stagepiano's behoorden.
Grappig dat Casio blijkbaar goed spul maakt nu, dat had vroeger echt een "speelgoed"-reputatie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
TheLemon schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 11:23:
Waarom hoor ik niemand Roland noemen? Ik dacht dat die ook jarenlang tot de top van stagepiano's behoorden.
Grappig dat Casio blijkbaar goed spul maakt nu, dat had vroeger echt een "speelgoed"-reputatie namelijk.
Een stagepiano is denk ik aardig aan de prijs en heeft meestal geen ingebouwde speakers, voor thuisgebruik wil je dat juist wel denk ik.

Wat Casio betreft, die hebben inderdaad heel lang vooral naam gemaakt op de mini keyboards markt, eigenlijk zonde want ze maakten daarnaast ook mooie grote keyboards en hadden ook een re-de-lijk succesvolle Celviano serie digitale pianos, maar met de komst van de WK serie keyboards en de Privia serie digitale piano's zijn ze weer helemaal terug.

Roland maakt, net als Yamaha, prachtige digitale piano's, maar voor allebei geldt ook dat ze behoorlijk aan de prijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14638

Lang geleden heb ik pianoles gehad. Onlangs besloot ik die kennis van toen weer eens op te pakken en verder te onwikkelen. Ik wilde een digitale piano met een echte pianofeel en een goede pianoklank. Ik heb diverse apparaten geprobeerd, onder andere van Yamaha en Roland, maar heb na rijp beraad de Casio Privia PX-100 aangeschaft voor 530 euri. Andere digitale piano's klonken weliswaar wat beter en hadden (veel) meer mogelijkheden, maar waren ook aanzienlijker aan de prijs. Wil je alleen maar een apparaat met "echte" pianotoetsen en een "echte" pianoklank, dan is deze Casio iets om naar te kijken. Niet op het uiterlijk letten, want veel meer dan een hele hoop toetsen in een nietszeggende plastic behuizing is het eigenlijk niet. Voor toeters en bellen moet je bij andere fabrikanten zijn, maar voor hun apparaten betaal je aanzienlijk meer (btw ik wilde de Casio eigenlijk als midicontroller gebruiken, daar heeft hij alle mogelijkheden voor aan boord, maar ik gebruik het ding nog steeds standalone. Ik vind hem voorlopig zo leuk zat...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 15:31
Probeer eens te kijken naar een Roland RD-150 of een piano uit de FP-serie. Die zijn volgens mij zeer betaalbaar nu (en zeker tweedehands!).
Pagina: 1