w2k dns zones aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 16:56
hallo,

Ik ben bezig met een backup mail server, dmv van een 2e mx record etc,
nu moet ik bij elk domein een extra record aanmaken, dit is een beetje te gek om met de hand te doen, dus daarom ben ik op zoek gegaan om dit de scripten/automatiseren.

ik ben er in ieder geval achter gekomen dat als ik een domein in c:\winnt\system32\dns\voorbeelddomein.local.dns gewoon met notepad aanpas en het record toevoeg, save en daarna in dns management de zone reload, de zone netjes bijgewerkt wordt.

anyway ik heb 2 dns servers, deze worden gesynched (een richtings verkeer), als ik dus een nieuwe entry met de hand inbreng, opsla en daarna de 2e dns server de zone opnieuw laat inladen, veranderd er dus helemaal niks :P en dat terwijl als ik in dns management er 1 maak, hij wel netjes bijgewerkt wordt op de 2e server

nu heb ik nog gedacht aan de replicatie tijd, maar na 24uur is het nog steeds zo (en daarbij komt dat via dns management een record toevoegen vrijwel direct verspreid wordt)

kan iemand mij uitleggen waarom een handmatige edit niet verspreid wordt?
het gaat dus om windows 2000 advanced server, 213zones op 2 servers.
Dit lijkt mij vooralsnog de beste oplossing, aangezien ik heel makkelijk in elke file een entry kan laten toevoegen.

thx

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zijn je DNS servers Active Directory Integrated? (Zo nee: waarom niet?)
Dat zou verklaren waarom het via de management console wel direct repliceert en via een modificatie van de zone file niet.
Als je management van je DNS servers wilt scripten, is Overview of Using the DNS WMI Provider een goed startpunt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• njh
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 11:25:
Zijn je DNS servers Active Directory Integrated? (Zo nee: waarom niet?)
Dat zou verklaren waarom het via de management console wel direct repliceert en via een modificatie van de zone file niet.
Als je management van je DNS servers wilt scripten, is Overview of Using the DNS WMI Provider een goed startpunt.
nee de dns servers zijn niet AD integrated, aangezien wij geen AD gebruiken.
maar dan snap ik alsnog niet waarom de server hem niet overneemt

oh wacht eens zou het niet aan de zone version of serial number kunnen liggen? die verhoog ik namelijk niet als ik met de hand bijwerk, misschien dat dat via dns management wel gebeurt.

dit ga ik ff checken, gewoon dns file bekijken voor en na een edit via dns management

Verwijderd

als je de zonefile aanpast moet je ook het zonefile nummertje aanpassen.

secundaire dns servers checken het zonefile nummertje. is deze gelijk aan de zonefile nummer die ze hebben dan doen ze niks, als deze hoger is op de primaire server dan vindt replicatie plaats.

Verwijderd

ah je was er al achter :)

• njh
ja net :P maar ik heb dus een increment gedaan van het zonenummer, server data files bijgewerkt (zie dat het nummertje met 1 is toegenomen) daarna op de 2e dns server gekozen voor transfer from master, update server files, en nu daar in de files gekeken en ja hoor hij is ook met 1 toegenomen, maar mijn handgemaakte record is er niet bijgekomen

edit:
dat is toch vreemd? hij synched dus wel, maar niet alles

[ Voor 7% gewijzigd door njh op 22-07-2005 12:36 ]

Verwijderd

doe eens een dns server herstart nadat je de zonefile hebt aangepast.

• njh
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 12:41:
doe eens een dns server herstart nadat je de zonefile hebt aangepast.
van de tweede server?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zo vreemd is dat toch niet? Moest vroeger ook met bind (force reload).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• njh
BackSlash32 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 12:44:
Zo vreemd is dat toch niet? Moest vroeger ook met bind (force reload).
eerst even lunchen, daarna test ik het

ik vindt het ook niet vreemd, (linux moet je ook alles reloaden) maar het was meer een check

[ Voor 18% gewijzigd door njh op 22-07-2005 12:45 ]

Verwijderd

van de primaire server dus.

• njh
hmm ja ik ga niet zomaar overdag de dns server herstarten, dat wordt na 5uur

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jan401 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:46:
[...]

hmm ja ik ga niet zomaar overdag de dns server herstarten, dat wordt na 5uur
8)7

DNS Server service is al genoeg hoor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1