iframe en anchor links

Pagina: 1
Acties:

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:55
Ik heb een pagina met daarop een iframe.
De pagina die in de iframe is geladen bevat links die verwijzen naar andere plekken op diezelfde pagina (anchors). Nu treedt er echter een vervelend fenomeen op. Als ik op zo'n link klik springt de pagina in de iframe naar de juiste plek, maar de omringende pagina (die dus de iframe bevat) verschuift ook en wel zo dat de iframe bovenaan de pagina komt te staan.
Dit gebeurt in ieder geval in IE6 en FF1.0.6 maar waarschijnlijk ook in (alle ?) andere browsers.

Is er iets om dit gedrag te voorkomen?

Ik heb een voorbeeldje geplaatst op dit adres:
http://www.ontmoetingskerkonline.nl/test/frame.html

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 16:01

André

Analytics dude

Tja, dat is nou eenmaal functionaliteit die in de browser zit, daar heb je verder geen invloed op. Het enige wat je kunt doen is met javascript de offsetTop van je element uitlezen en de iframe daar naartoe scrollen. :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

net even snel getest, maar als je zorgt dat je pagina die het Iframe bevat niet scrolt heb je daar geen last van.
Er staan ook een aantal nutteloze "<br>"'s in je code daar.. Lijkt me niet nodig..
Alleen als je window kleiner wordt dan je iframe dan krijg je de scrollbar's weer en krijg je hetzelfde probleem.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

CyberJ schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 09:23:
net even snel getest, maar als je zorgt dat je pagina die het Iframe bevat niet scrolt heb je daar geen last van.
Da's nou net het probleem ;)
Er staan ook een aantal nutteloze "<br>"'s in je code daar.. Lijkt me niet nodig..
Alleen als je window kleiner wordt dan je iframe dan krijg je de scrollbar's weer en krijg je hetzelfde probleem.
ehm, wellicht is dat gebruikt om het probleem aan te tonen :?

Ik zou zelf de offsetTop gebruiken om zelf ernaar toe te scrollen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Oké.. Tja, als die pagina langer is, en dus moet kunnen scrollen.. Dan slaat mijn opmerking nergens op ;)
* Equator mompelt iets over html noob enzo..

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:55
BtM909 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 09:34:
[...]

Da's nou net het probleem ;)

[...]

ehm, wellicht is dat gebruikt om het probleem aan te tonen :?

Ik zou zelf de offsetTop gebruiken om zelf ernaar toe te scrollen :)
Inderdaad staan de br's er om het probleem aan te tonen.

Maar hoe ik offsetTop zou kunnen gebruiken snap ik nog niet helemaal. Kan iemand dat uitleggen?

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Verwijderd

let wel even op dat offsetTop niet tot de W3C Dom-specificatie behoort :)
daarom doet nescape er niet zo in mee, ze hebben het echter wel in NN6 toegevoegd omdat het soms handig is bij DHTML :)
Pagina: 1