[Suse 9.3] Internet delen met 2 netwerkkaarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik zou graag het internet delen op deze pc waar SuSE 9.3 is geïnstalleerd (eth0 delen en uit eth1 loopt dan de crossed cable naar de andere pc met Windows Xp) en zou liever geen switch willen gebruiken. Ik kon niet echt iets vinden op google of op dit forum.
Weet iemand van got een gemakkelijke how-to zijn?

Alvast bedankt,
Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
eth0 delen :?

ik denk dat je eens naar iptables moet kijken. je zult moeten routeren ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik moet toch 1 van de netwerkkaarten delen om de andere pc internet te laten hebben? (net zoals ik bij Windows Xp moest doen)
ik denk dat de 1ste eth0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan evt. 1 NIC wel twee IP's toekennen, maar dat ligt ingewikkeld voor zover ik weet. Als je twee NICs hebt moet je de ene als ethernet-NIC configureren, en de andere als LAN-nic. That's it :). Natuurlijk moet je iptables wel zo configureren dat het verkeer gerouterd wordt naar de tweede pc hé.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik heb echt geen flauw idee hoe dat allemaal te doen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Welkom in Linux :). Do some reading, I'd say. Ik heb ook mijn firewall (iptables variant) helemaal via de console opgezet, en het geeft wel voldoening als je na het doorploegen van de documentatie kan zien dat het werkt zoals het moet, geloof me. Dus check op het net voor een inleiding op iptables. De commando's en switches kunnen wat cryptisch lijken in het begin, maar het zit redelijk eenvoudig in mekaar.

Ik denk dat je best aan pc2 een statisch ip toekent, en aan je eth1 op de eerste pc misschien ook.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pc2 heeft als statisch ip: 192.168.0.2, als gateway 192.168.0.1 en de juiste DNS-servers, de werkgroepnaam is "THUIS".
eth1 heeft als ip: 192.168.0.1 en eth0: DHCP. (ik heb coditel (hetzelfde als telenet maar dan in brussel))

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben deze tutorial aan het volgen maar bij het uitvoeren van "smbclient -L localhost" om smb.conf te testen krijg ik volgende error:
cable-212:~ # smbclient -L localhost
Error connecting to 127.0.0.1 (Connection refused)
Connection to localhost failed
cable-212:~ #

Ps: bij het opstarten van de computer duurt het altijd even bij een eth, "127.0.0.1" als IP. Wat is dit juist? Wat ik ook raar vond is dat smb.conf als werkgroepnaam "THUIS" had (de werkgroepnaam die PC2 ook heeft) terwijl ik dit nooit heb ingesteld. Zou Suse al een netwerk hebben ingesteld maar dan met een fout statisch IP?

---

Als ik een user wil toevoegen krijg ik deze error:

cable-212:~ # smbpasswd newUser
New SMB password:
Retype new SMB password:
Failed to find entry for user newUser.
Failed to modify password entry for user newUser
cable-212:~ #

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:49

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Uhh, probeer je je internet te routeren of een samba netwerk opzetten?

Internet routeren gaat via iptables (of voorgebakken scripts zoals shorewall). Een samba netwerk wordt gebruikt om je linux schijven en printers met windows bakken te kunnen aanspreken.

Ik denk dus dat je een beetje op de verkeerde weg bent. (Of een goeie, maar deze is met een ander doel)

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via het Configuratiescherm users kunnen toevoegen en er wachtwoorden aan zetten. Maar deze zijn plots weer verdwenen (zie verder)

Wat ik graag zou willen delen is "het internet", bestanden, mappen en printers is eigenlijk bijzaak. Ik heb 2 netwerkkaarten "eth0" (DHCP) en "eth1" (192.168.0.1) die op PC1 (Suse 9.3) staan. Een 3de netwerkkaart (192.168.0.2 met gateway 192.168.0.1) staat op PC2 (windows Xp).

Dingen dat ik reeds gedaan heb:
Configuratiescherm => Internet en Netwerk => Samba:
-Werkgroep: THUIS
-netBIOS-naam: Hoofdpc
-Beveiligingsbron: Gedeelde bron ("Voor thuisnetwerk of een klein kantoornetwerk. Dit staat iedereen toe om een lijst van uw gedeelde mappen en printers te lezen zonder eerst aan te melden")
-Ik had gebruikers toegevoegd (Sven, Bernard en Lieselotte met wachtwoorden, maar deze zijn plots weer weg, ook al zet ik "Eigenaar"(Ik wil dat gebruikers eerst aanmelden) als Beveiligingsbron.
Configuratiescherm => YaST2 modules => Netwerk apparaten:
-Realtek (eth0?): geconfigureerd met DHCP: Routing => standaard gateway: 192.168.0.1 + IP forwarding activeren geactiveerd. (ik weet echt niet of ik juist gedaan heb)
-D-link (eth1?): Statisch IP: 192.168.1
Configuratiescherm => YaST2 modules => Netwerk services => Samba server:
-Booten: Aan -- start service tijdens het booten
Configuratiescherm => YaST2 modules => Netwerk services => Routing:
-Standaard gateway: 192.168.0.1
-Ip-forwarding activeren aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Dit kan natuurlijk prima, maar met Samba heeft dit helemaal niets te maken (zoals een paar mensen al opmerken).

Je zult Network Address Translation (NAT) moeten toepassen, en ik denk dat SuSE daar in YaST gewoon een optie voor heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen een hele how-to gevonden op http://www.novell.com/coolsolutions/feature/11505.html
Maar ik zit vast...:
Onder het 2de zwarte terminal-schermpje zeggen ze me: "Write this hardware address on the EXTERNAL CARD line on the ROUTER CONFIG SHEET." Ik opende "/etc/resolv.conf" maar ik vond daar alleen dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
### BEGIN INFO
#
# Modified_by:  dhcpcd
# Backup:       /etc/resolv.conf.saved.by.dhcpcd.eth1
# Process:      dhcpcd
# Process_id:   22796
# Script:       /sbin/modify_resolvconf
# Saveto:       
# Info:         This is a temporary resolv.conf created by service dhcpcd.
#               The previous file has been saved and will be restored later.
#               
#               If you don't like your resolv.conf to be changed, you
#               can set MODIFY_{RESOLV,NAMED}_CONF_DYNAMICALLY=no. This
#               variables are placed in /etc/sysconfig/network/config.
#               
#               You can also configure service dhcpcd not to modify it.
#               
#               If you don't like dhcpcd to change your nameserver
#               settings
#               then either set DHCLIENT_MODIFY_RESOLV_CONF=no
#               in /etc/sysconfig/network/dhcp, or
#               set MODIFY_RESOLV_CONF_DYNAMICALLY=no in
#               /etc/sysconfig/network/config or (manually) use dhcpcd
#               with -R.  If you only want to keep your searchlist, set
#               DHCLIENT_KEEP_SEARCHLIST=yes in /etc/sysconfig/network/dhcp or
#               (manually) use the -K option.
#
### END INFO
search coditel.net
nameserver 152.158.16.48
nameserver 152.158.2.48
nameserver 152.158.36.48

Waar moet ik dit toevoegen en is het wel het juiste bestand dat ik heb geopend?
Op novell staat er ook dit bij "Necessary Hardware": Printed Router Setup Sheet

Een mooier overzicht van mijn netwerk:
Ik heb 2 pc's:
-PC1 (Suse 9.3): eth1 (DHCP)
-PC1 (Suse 9.3): eth0 (Niets geconfigureerd)
=> Crossed cable =>
Hub
=> Gewone cables =>
-PC2 (Windows Xp): Netwerkkaart 1 (IP: 192.168.0.2, gateway: 192.168.0.1 en DNS-servers geconfigureerd)
-PC3 (Windows Xp): Netwerkkaart 1 (IP: 192.168.0.3, gateway: 192.138.0.1 en DNS-servers geconfigureerd)

Ik had vroeger een netwerkje ("THUIS" genoemd) tussen 3 Pc's, met de ene pc als routerpc ("Hoofdpc" genoemd) en de anderen als client ("Subpc" en "Subpc2" genoemd). Nu heb ik SuSE Linux geïnstalleerd op de hoofdpc en moet ik nog een netwerk configureren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 16:31:
Onder het 2de zwarte terminal-schermpje zeggen ze me: "Write this hardware address on the EXTERNAL CARD line on the ROUTER CONFIG SHEET."

Op novell staat er ook dit bij "Necessary Hardware": Printed Router Setup Sheet
Ik moest dus gewoon de gegevens invoeren in router_config_sheet.sxc (een werkblad). Ik ben erin geslaagd het internet te delen en het was eigenlijk veel makkelijker dan ik dacht. Gewoon mooi die how-to volgen.
Pagina: 1