Beste mede tweakers ik ben nu alweer een tijdje een trotse bezitter van een audigy 4. Ik heb de geluidskaart doorgelust naar de externe decoder van de audigy 4 en deze via de optical out aangesloten op mijn denon avr 3802 met daarom een 6.1 luistspreaker setup. Alles leuk en aardig zou je denken maar nu blijkt dat ik via de optical out alleen maar een stereo signaal kan struren (de geluidkaart stuurt een Multi-Spdif-Signaal naar de externe decoder van de audigy 4, deze is alleen in staat de eerste stream van het geluidssignaal te lezen en stuurt vervolgens dus weer een stereo signaal via de optical out naar mijn reciever.). Nu ben ik erachter dat er 2 oplossingen zijn. de geluidskaart niet hardware matig maar software matig laten werken zodat de decoder niks meer aan het signaal verandert en hem alleen door stuurt. Opzich een makkelijke optie alleen vraag ik mij af kost dit geen kwaliteit tegenover een hardwarematig signaal? zo niet dan wil ik dit graag doen maar ik kan niet vinden waar ik dit kan veranderen. Een andere optie is natuurlijk via de analoge outputs te werken maar ook hier vroeg ik mij af heeft dit kwaliteits verlies ten opzichte van het versture van een signaal via de digitale optical out (softwarematig aangestuurt in dit geval)? Ik hoop dat jullie mij een eindje opweg kunnen helpen vind het wel jammer van mijn dure aanschaf zo namelijk. De bedoeling is iig dat ik gewoon kan genieten van 6.1 geluid bij films en met behulp van mijn reciever of cmss muziek over al mijn speakers te verdelen maar dit is geen verder probleem (iig nu niet).
Enkele informatie ben ik tegen gekomen om het volgende forum: http://www.techsupportforum.com/computer/topic/45523-1.html
daaruit citeer ik voor alle duidelijkheid bij mijn verhaal/uitleg:
I have the same problem, and I have found a solution.
In the original settings the hardware decoder on the Audigy sends a Multi-Spdif-Signal via der Optical link, your external decoder can only read the first stream and sets to stereo. To have your audigy sends a 5.1 stream to your decoder you have to deactivate the hardware-decoder on the audigy.
You have to search for the control-planel in the audigy-subfolder where you installed the audigy software. Double-Click on it and set your Hardware-Decoder to "Bypass". This should help.
Er zit een hoop geld in mijn geluidssysteem dus ik hoop dat ik er ook nog blij mee kan worden had dit namelijk niet verwacht van creative (audigy)!
Enkele informatie ben ik tegen gekomen om het volgende forum: http://www.techsupportforum.com/computer/topic/45523-1.html
daaruit citeer ik voor alle duidelijkheid bij mijn verhaal/uitleg:
I have the same problem, and I have found a solution.
In the original settings the hardware decoder on the Audigy sends a Multi-Spdif-Signal via der Optical link, your external decoder can only read the first stream and sets to stereo. To have your audigy sends a 5.1 stream to your decoder you have to deactivate the hardware-decoder on the audigy.
You have to search for the control-planel in the audigy-subfolder where you installed the audigy software. Double-Click on it and set your Hardware-Decoder to "Bypass". This should help.
Er zit een hoop geld in mijn geluidssysteem dus ik hoop dat ik er ook nog blij mee kan worden had dit namelijk niet verwacht van creative (audigy)!