pentium1--> geen usb, geen ps2 --> optische muis mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
heey,

ik heb hier een pentium1 staan met windows 98se. Nu zou ik hier graag een optische muis op aan willen sluiten maar dit blijkt makkelijker gezegt dan gedaan. Het mobo (merk/type nog onbekend) heeft géén usb en geen ps2. (op die usb kom ik zo nog ff terug).

Toen kreeg ik een idee, een ps2-aansluiting met kabeltje op mobo aansluiten (vond deze nog tussen die zooi hier :P ):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/a.kost/DSC00011.JPG
Alleen is er een probleempje: het plugje past niet op het moederbord, die heeft een 5bij1 pins aansluiting nodig voor ps2, niet 4bij2 zoals op de foto.

Toen schoot mij te binnen dat er ps2-->serieel convertors zijn. Ik vond er een bij onderdelenhuis, maar op die manier werkt het (volgens hun) niet met elke muis dus het was gewoon ff uitproberen.:
1e muis: Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/a.kost/DSC00013.JPG DX000110, heeft vaste usb, daar verloop naar ps2 opgedrukt en die weer op de ps2-->serieel convertor gedrukt. Resultaat: Werkt niet.
2e muis: een van canyon, met vaste usb, zelfde resultaat als eerste muis: werkt niet
3e muis: een van q-tec met vaste ps2 (geen usb dus). Deze werkte helaas ook niet.

Om ff terug te komen op de usb: ik zag dit in apparaatbeheer onder usb staan:
- Intel 82371SB universele host-controller voor pci naar usb
- USB Root Hub

betekent dit dat het mobo een usb controller heeft?? dus de mogelijkheid om er 2 usb poortjes op te drukken met zo'n kabeltje net als die ps2 in begin van post?

Om ff een lang verhaal kort te maken... Is het wel mogelijk?? een optische ps2 muis op een Pentium1 mobo die geen ps2 en usb heeft??

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat dacht je van een USB pci kaartje. Heb ik hier ook bij een oude p1 gedaan, werkt prima.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vaak heeft zon moederbord 9pinnetjes ( deze vorm ::::. ) bij de stroomstekkers in de buurt. In diezelfde hoek vind je ook nog een toetsenbord aansluiting en seriele en parrellele connectors. Op die connector kan je een gewone usb bracket aansluiting. Kan je gewoon voor twee euro in de winkel kopen/halen/permanent lenen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Mr.SiS schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 17:46:
Vaak heeft zon moederbord 9pinnetjes ( deze vorm ::::. ) bij de stroomstekkers in de buurt. In diezelfde hoek vind je ook nog een toetsenbord aansluiting en seriele en parrellele connectors. Op die connector kan je een gewone usb bracket aansluiting. Kan je gewoon voor twee euro in de winkel kopen/halen/permanent lenen.
net ff gekeken op mobo, zit wel een 6bij2 pins aansluiting waar usb bij staat. is dit em?

[offtopic]ik zit achter een asus wl-500g deluxe. vanaf deze pc (athlonxp1800+, winxp, per draad met router verbonden) is er niks aan de hand. die pentium1 uit dit topic is met een sitecom Wlan kaartje verbonden met de router maar ik kan vanaf die pc geen berichten posten op tweakers. Mijn username/wachtwoord is dan niet goed of zo.... hoe kan dat?[\offtopic]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:09

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Op een Pentium 1 moederbord zit vaak USB 1.0, wat NIET compatible is met huidige USB1.1 en 2.0 apparaten. Je enige kans is dus een PCI USB kaartje.

Hier stond een dode link.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En het vervelende van PCI USB kaartjes is weer dat het vrijwel altijd rev2.2 gebruikt van de PCI specificatie. En de oudere Pentium II/Pentium mobo's hebben vaak dus PCI rev. 2.1 of ouder.

C:\>_

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
ok, dus wat voor oplossingen blijven er over??

Oscar Wilde

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 16:17
Volgens mij werkt een usb-ps2 converter niet altijd, tenzij dat convertertje bij het muisje geleverd is. Dit omdat er ook nog een stukje electronica nodig is. Echt zeker weet ik dit niet.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Icey schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 20:12:
Volgens mij werkt een usb-ps2 converter niet altijd, tenzij dat convertertje bij het muisje geleverd is. Dit omdat er ook nog een stukje electronica nodig is. Echt zeker weet ik dit niet.
die muizen heb ik geprobeerd met de converter die erbij zat, maar helpt niet.....

Oscar Wilde

• Noork
  • Niet online
Vinnie schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 20:08:
En het vervelende van PCI USB kaartjes is weer dat het vrijwel altijd rev2.2 gebruikt van de PCI specificatie. En de oudere Pentium II/Pentium mobo's hebben vaak dus PCI rev. 2.1 of ouder.
Dat moet je gewoon even uitzoeken. Ik heb zelf een Q-Tec 5 poorts pci 2.1 kaartje gekocht. Die deed het prima op mijn p1 uit 1996/1997. Wel helaas met zo'n brakke via chipset.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:07
Vinnie schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 20:08:
Dat geldt alleen voor USB 2.0 kaartjes, USB 1.1 kaartjes hebben eigenlijk altijd nog 2.1

• Noork
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 20:39:
[...]

Dat geldt alleen voor USB 2.0 kaartjes, USB 1.1 kaartjes hebben eigenlijk altijd nog 2.1
Dit is USB 2.0.

Nu snap ik er geen klote meer van. Ik heb deze. Echter deze doet het wel gewoon in mijn pci 2.1 mobo.

[ Voor 56% gewijzigd door Noork op 21-07-2005 21:34 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:55

houthakker

Poehé

ps2 -> serieel connectortjes werken ook alleen maar bij bepaalde logitech muizen en die sijn waarschijnlijk niet optisch. Gewoon een USB kaartje op de kop tikken

Specs

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
wacht es, ik zei paar berichtjes naar boven van dat ik iets in apparaatbeheer had gevonden. is dat nu een usb controller dan???
- USB Root Hub

houd dit in dat ik gewoon op die 12(6*2) pins connector een usb bracket kan plaatsen? of zie ik het nu verkeerd....

Oscar Wilde

• Noork
  • Niet online
bartgrefte schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 21:38:
wacht es, ik zei paar berichtjes naar boven van dat ik iets in apparaatbeheer had gevonden. is dat nu een usb controller dan???
- USB Root Hub

houd dit in dat ik gewoon op die 12(6*2) pins connector een usb bracket kan plaatsen? of zie ik het nu verkeerd....
Haha klinkt behoorlijk als een USB controller. Kijk eens in de handleiding van je mobo. :)

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:35
Hij heeft waarschijnlijk geen handleiding, het type moederbord is nog onbekend. Maar dat is weer te achterhalen aan de hand van de bios code.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Noork schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 21:42:
[...]

Haha klinkt behoorlijk als een USB controller. Kijk eens in de handleiding van je mobo. :)
als het een usb controller is, waar moet ik dan een (het) usb bracket op aansluiten??
Wortelsoft schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 21:45:
Hij heeft waarschijnlijk geen handleiding, het type moederbord is nog onbekend. Maar dat is weer te achterhalen aan de hand van de bios code.
ik heb net aida gedraaid :P :
Pentium 1 166MHz
mobo: Aristo AM-433VX
chipset: Intel Triton 82430VX

zo genoeg?? :P of nog meer?--> http://members.home.nl/a.kost/pentium1.txt

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 21-07-2005 22:06 ]

Oscar Wilde

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb hier ook een oud moederbord waar zogenaamd een USB controller op zit, maar dat is een USB 1.0 controller, wat er hier ook al genoemd is, er staat wel USB, maar dat is het niet wat het nu is ;)

Hier nog een tekstje wat ik van mijn moederbord (totaal ander type dan jij hebt) gevonden heb over die 'USB' poorten:
USB Port confusion

Although you'll find a USB-Header on the board, the USB is not working.
Why? Simply the specs for USB changed dramatically from pre-relase to final. This was too late for some chipsets/boards already in production. All major board- and chipset-manufacturers had to deal with this problem, so this is not a PCChips problem. The USB-Port on all affected boards is permanently disabled via the BIOS.
Ik weet alleen niet wat voor PCI sloten je hebt, bij mij werkt het USB 1.1 PCI kaartje volgens mij wel, maar ik heb er niets aan hangen.

offtopic:
wow, deze post lijkt wel heel erg op Resistor in "USB doet het niet" :P

[ Voor 12% gewijzigd door Resistor op 21-07-2005 22:20 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Noork
  • Niet online
Lastig moederbordje. Kan zo 123 niks vinden. Wel dit:
Aristo boards are usually rebranded PcChips or PcPartner boards.
Op de site van pcpartner staan een aantal mobo's met manual. Je moet even kijken of er een tussen staat met overeenkomstige PCB id. Waarschijnlijk is het de 1e aangezien dit de enigste is met AMI bios, ook 4pci, 3isa en USB. Dus: http://www.pcpartner.com/support/man/intel/8258xx.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Noork op 21-07-2005 22:22 ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:35
Kan trouwens niks vinden over dat de vx slechte usb support zou hebben denk dat, dat met de fx chipset was.
Die was uit de tijd dat je er echt niets kon doen met usb.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Noork schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 22:18:
Lastig moederbordje. Kan zo 123 niks vinden. Wel dit:

[...]

Op de site van pcpartner staan een aantal mobo's met manual. Je moet even kijken of er een tussen staat met overeenkomstige PCB id. Waarschijnlijk is het de 1e aangezien dit de enigste is met AMI bios, ook 4pci, 3isa en USB. Dus: http://www.pcpartner.com/support/man/intel/8258xx.pdf
Weer een site die anderen nablaat. Aristo is een gerelablede PCPartner/VTech, NIET een PC Chips/ECS/Hsing Tech/Elpina/Amptron etc. geval :z

Kant en klare 'oplossing' heb ik niet, maar probeer gewoon een USB bracket op die header, lukt dat niet, dan een USB 1.1 kaart (die vragen vaak maar PCI 2.1, niet 2.2). Lukt dat ook niet... tja, een iets nieuwer So7 bord met wel fatsoenlijke USB header en PCI 2.1 support kun je tegenwoordig ook voor bijna niets in een kringloopwinkel vinden...

Oslik blyat! Oslik!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 23:39:
Kant en klare 'oplossing' heb ik niet, maar probeer gewoon een USB bracket op die header, lukt dat niet, dan een USB 1.1 kaart (die vragen vaak maar PCI 2.1, niet 2.2). Lukt dat ook niet... tja, een iets nieuwer So7 bord met wel fatsoenlijke USB header en PCI 2.1 support kun je tegenwoordig ook voor bijna niets in een kringloopwinkel vinden...
ff een quote:
Mr.SiS schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 17:46:
dat is 10 (9) pins, die usb header bij mij is 12 pins (als dat em is). is dat een andere "standaard" dan die 9 pins?? (ik zal morge wel ff langs mediamarkt gaan, es ff kijken wat ze hebben liggen.)

Oscar Wilde

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartgrefte schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 23:57:
[...]

ff een quote:

[...]

dat is 10 (9) pins, die usb header bij mij is 12 pins (als dat em is). is dat een andere "standaard" dan die 9 pins?? (ik zal morge wel ff langs mediamarkt gaan, es ff kijken wat ze hebben liggen.)
Maakt niets uit wat voor layout dat ding heeft, vaak is een 12-p oid een combo USB + audio of USB + PS/2 aansluiting. Punt is dat je de pinout kunt achterhalen en de juiste kabels op de juiste pins steken - per slot van rekening heeft een USB poort maar 4 ljinen nodig: +5V, Data 1, Data 2 en GND. Rest is vaak gewoon NC of een extra GND oid :z

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Laatst online: 15:53
In plaats van moeilijk doen met USB kun je toch gewoon op zoek gaan naar een PS/2 bracket met een vijf-pins-op-rij aansluiting ?

/edit : Dit komt van de Intel site m.b.t. de 82371SB (PIIX3) Southbridge :
Does the PIIX3 support USB?
Earlier versions of the PIIX3 had issues supporting USB. Only the B-0 stepping of the PIIX3 can properly support USB. B-0 step PIIX3 devices have an S-Spec of U093. Additional S-Spec data is available within the Intel 82371SB (PIIX3) PCIset Specification Update.

There may also be compatibility issues. The PIIX3 only supports USB Specification 1.0. The majority of USB devices today are USB 1.1 compatible, with some being USB 2.0 enabled. Because the specification change from USB 1.0 to USB 1.1 involved both hardware and software upgrades, there is no way for the PIIX3 to support USB 1.1. Contact the USB device manufacturer to determine whether or not the device is USB 1.0 compliant. Additional information is available from the Intel USB web site.

[ Voor 79% gewijzigd door Nielson op 22-07-2005 10:50 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 10:28:
In plaats van moeilijk doen met USB kun je toch gewoon op zoek gaan naar een PS/2 bracket met een vijf-pins-op-rij aansluiting ?

/edit : Dit komt van de Intel site m.b.t. de 82371SB (PIIX3) Southbridge :

[...]
ik ben al opzoek geweest naar een ps2 bracket maar overal wordt ik doorverwezen naar conrad. (die hier een uurtje fietsen vandaan is)

Oscar Wilde

• Nielson
  • Laatst online: 15:53
Binnenkort niet een computerbeurs o.i.d. in de buurt ?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
heb net zon ps2 bracket gevonden op de site van conrad: http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTQwNzcwNDQwNDc=?~template=pcat_product_details_document&product_show_id=000000000000982413&p_back_template=pcat_suchergebnis&p_load_area=410109~1&area_f_infobox=410109~1
dit is dezelfde als wat ik al hier heb liggen: 4*2 pins, past dus niet.

en die usb brackets hebben een 5 pins stekker per usb poort. geen idee of dat de goeie is.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 22-07-2005 11:45 ]

Oscar Wilde

• Noork
  • Niet online
Er staat een USB pin-layout (2x6) op het manual dat ik heb aangereikt. Als dat een overeenkomstig mobo is, dan kun je gewoon zelf die usb header modden zodat het werkt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
net terug van mediamarkt. heb daar een usb kaartje van sitecom gevonden die zelfs met een P1 90mhz overweg kon. en hij werkt! met die canyon muis.!

thanx voor de hulp!

Oscar Wilde

Pagina: 1