Jep, daar heb ik ook een voorliefde voor. Mijn punt was alleen dat de productie van dit soort producten
altijd een zware belasting voor het milieu vormt. Ik heb de indruk dat veel mensen zich al gauw blindstaren op het gebruik van bepaalde stoffen (in dit geval zware metalen) en daarbij de rest van een productieproces en levenscyclus uit het oog verliezen, waardoor een vertekend beeld kan ontstaan.
En Lithium zal ook wel klote zijn, maar die vind je tenminste niet goed verspreid in de voedselketen terug.
Oh nee? dat waag ik te betwijfelen! Feit is alleen dat
a. lithium een stuk minder wordt geproduceerd en gebruikt en daardoor minder door ons in onze leefomgeving wordt geïntroduceerd
b. lithium niet dezelfde schadelijke invloeden heeft op het menselijk organisme als cadmium. Sterker nog: lithium wordt veelvuldig gebruikt als antidepressivum (denk aan 'Lithium' van Nirvana

)
Ik denk dus zeker dat lithium prima te traceren is in de voedselketen, maar, en daar geef ik je zeker gelijk in, in veel mindere mate dan cadmium.
Cadmium *zou* je gewoon beter kunnen mijden. Net zoals Heineken-kratten een Cadmiumgroene kleur hebben, *kan* je deze ook beter mijden.
Zeer sterk mee eens
1. Het is ook niet voor niets zo dat internationale regelgeving constant aangescherpt wordt en metalen zoals cadmium in rasse tred worden uitgebannen uit productieprocessen.
1Met één opmerking: het waren de gele en rode kratten waar Heineken tot in de jaren 1980 cadmium in verwerkte. In 2003 is echter een uitstekende oplossing gevonden waardoor de kratten gerecycled konden worden tot polyethyleengranulaat. De resterende cadmiumzouten worden opgeslagen op de Maasvlakte. Sinds de jaren 1980 gebruikt Heineken geen cadmium meer in kleurstoffen voor bierkratjes.offtopic:
Line, hook and sinker

[
Voor 18% gewijzigd door
koraks op 21-07-2005 20:09
]