Computer gaat uit na stuk of 5 minuten

Pagina: 1
Acties:
  • 680 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:29
Hallo,

Ik zoek me nou al 3 dagen helemaal suf naar de oorzaak van het volgende probleem:
Pc net (weer(tijd uit elkaar stil gestaan)) in elkaar gezet. Nu gaat de pc na een minuut of 5 compleet uit. Stroom er af en er weer op doet hem alleen opstarten.

Specs: Athlon 2400+
Mobo: ASRock K7S41 (jaja rotmerk weet ik, maar hij is lekker klein, heeft met casemod te maken :) )
Geheugen: 256 MB DDR 400 MHZ
Videokaart: Geforce 2 PRO edition 64 mb DDR (oid geloof ik)
Voeding: "merkloos" 350 watt
*Voor de rest hangt er alleen maar 1 40gyg harde schijf in, verder niks
Er staat nog geen OS op.

Heb geprobeerd:
- BIOS dmv jumpertje heen en weer jumperen ( :P )
- Alles opnieuw in elkaar zetten
- Koelpasta en Cooler ff goed/beter er opzetten
- Hopeloos een schop geven

Al deze dingen lijden tot geen resultaat!
PLS HELP!

//Edit voltages zijn
Vcore 1.641V
+3.30V 3.291V
+5.00V 4.918
+12.00V 12.580/12.645V (schommelt heen en weer)
* die 12V ziet er niet heel erg gezond uit, hoeveel mag zoiets verschillen.

Temps:
CPU 65 graden na 3 min
Geheugen 35 graden na 3 min

[ Voor 19% gewijzigd door Optix op 21-07-2005 16:44 ]

.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb je ook alles getest zonder dat het in een kast zat? Dus gewoon op een houten tafel liggend op antistatische zakjes o.i.d?

Ik zou ook een andere voeding eens proberen, het liefts van een A-merk. Want vooral je 12V lijn is zeer slecht en dat kan de oorzaak zijn.

Ook is je CPU temperatuur van 60+ vrij hoog na 3 minuten idle, kijk eens of de airflow kan verbeteren. Niet teveel koelpasta gebruikt hoop ik?

[ Voor 60% gewijzigd door Kawaii op 21-07-2005 16:35 ]

• JoostMartijn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04-2025
Heb dat wel eens vaker gezien. Meestal worden die computers veel te warm. Zit de cooler wel goed op de processor? Kan ook zijn de de kooler gewoon niet goed werkt. Of niet genoeg aansluit ondanks de pasta.

[ Voor 29% gewijzigd door JoostMartijn op 21-07-2005 16:36 ]

Windsoft

• Optix
Hmmz nee, KAN wel. Maar aangezien er nog een pc in dezelfde kast zit (ja dat lees je goed) zal denk ik niet veel verschil maken.

.

• Optix
JoostMartijn schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:33:
Heb dat wel eens vaker gezien. Meestal worden die computers veel te warm. Zit de cooler wel goed op de processor?
NightFade schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:26:
- Koelpasta en Cooler ff goed/beter er opzetten
Maar doe het nog ff een keer om het compleet uit te sluiten,

.

• Optix
Kawaii schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:31:
Heb je ook alles getest zonder dat het in een kast zat? Dus gewoon op een houten tafel liggend op antistatische zakjes o.i.d?

Ik zou ook een andere voeding eens proberen, het liefts van een A-merk. Want vooral je 12V lijn is zeer slecht en dat kan de oorzaak zijn.

Ook is je CPU temperatuur van 60+ vrij hoog na 3 minuten idle, kijk eens of de airflow kan verbeteren. Niet teveel koelpasta gebruikt hoop ik?
Koelpaste heel mooi laagje zonder oneffenheden enzo. andere voeding moet ik dan maar ff zoeken ja. Hij blijf nu trouwens rond de 12.580 zitten. Dat scheelt al weer wat. ff veranderen in TS.

Airflow: kast staat open, ja

.

• Optix
Ondertussen ook al wel 5 minuten gewacht: CPU temp stijgt minder snel en zit nu op 51 graden. Ik wacht het nog even af...

//EDIT: Loopt nu op 53 graden.
Ik gooi er een windows installatie tegenaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Optix op 21-07-2005 16:48 ]

.

Verwijderd

Kan het je voeding niet zijn die dan een te lagen spanning geeft ?

• Optix
NightFade schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:26:
//Edit voltages zijn
Vcore 1.641V
+3.30V 3.291V
+5.00V 4.918
+12.00V 12.580/12.645V (schommelt heen en weer)
* die 12V ziet er niet heel erg gezond uit, hoeveel mag zoiets verschillen.
Het probleem zou eerder zijn dat de spanning vij de 12V lijn te hoog licht.
Te laag zou dan bij 3.30V en 5.00V zijn, maar die ene 10e van een volt lijkt me wel goed ;)

.

• Optix
Probleem van vastlopers en zo is nu voor de helft verdwenen.

Ik kom nu in win xp install maar loopt vast na installatie-bestanden kopieeren. Soms vastlopers soms BSOD's met IRQ conflicten....

.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:56

SA007

Moderator Tweaking
Anders gooi er eens een linux livecd in en ga de onderdelen een voor een stressen, en kijk waar ie uitvalt, om het os uit te sluiten enzo.

• Optix
of gewoon win xp blijven gebruiken en alsnog alle onderdelen testen :? :P

.

Verwijderd

Het probleem is dat je voeding overhit raakt. Zelf precies hetzelfde gehad. Haalt ff de stroom eraf en kan weer starten en na een paar min knalt ie weer af. Het is simpel op te lossen door je voeding open naast je kast te leggen of door je voeding beter te koelen...airflow of wat dan ook.

• Optix
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 19:59:
Het probleem is dat je voeding overhit raakt. Zelf precies hetzelfde gehad. Haalt ff de stroom eraf en kan weer starten en na een paar min knalt ie weer af. Het is simpel op te lossen door je voeding open naast je kast te leggen of door je voeding beter te koelen...airflow of wat dan ook.
Hmm uuh geen last meer van :? ff hele topic lezen he ;)

.

Verwijderd

3 mogelijke oorzaken:

ofwel wordt je computer te warm
ofwel is er iets mis met je voeding
ofwel heb je een sotwareconflict: bijvoorbeeld 2 firewalls die tegelijkertijd aanstaan

• Optix
Ok mensen ik heb het probleem opgelost.
Om 1 of andere reden kan ik windows XP niet installen met mijn 2400+
Heb er een 2000+ ingezet en ewrkt nu prima :?
Waar dat nou weer om gaat mag Joost weten, maar goed.

Als iemand weet wat hier de oorzaak van kan zijn licht me in, want mijn nieuwsgierigheid heb je! :?

.

Verwijderd

Nou je zou dus de conclusie kunnen trekken dat die CPU niet meer helemaal lekker is B) Windows is niet incompatibel met een bepaald type processor ofzo, blijkbaar werkt hij (cpu dus) gewoon niet meer helemaal lekker. Je had Linux ook even kunnen proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 23:26 ]

Verwijderd

Nounounou, iedereen roept weer gelijk "voeding, voeding". Niet iedereen heeft een top of the bill voeding waarmee je alle voltages op de millivolt af kunt stellen. Mijn 12 volt lijn is 13,1, precies onder de 10% marge, kan geen kwaad hoor. Loopt al 4 jaar als een tiet.

Ofwel: het is de voeding niet, maar je cooler (wat sommige hier ook hadden gezet)

• Optix
Klopt indd, ik had cooler voor de zekerheid nog een 3e keer er goed op gedaan en toen werkte wel alles prima. Maar om 1 of andere reden kan ik win XP maar niet met die 2400+ installeren. Dat heb ik met die 2000+ gedaan. Nu windows er weer op staat de 2400+ er weer op gezet en alles werkt weer prima. :? Zeer vaag :?

.

Pagina: 1