Toon posts:

SATA schijf tikt, Diagnose tool ziet schijven niet :/

Pagina: 1
Acties:
  • 1.280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb dus 2 nieuwe (2 week oud) Samsung SP0812C SATA schijven in een RAID0 opstelling draaien waar windows op staat.
Sinds een paar dagen hoor ik steeds vaker een tik (soms wel 2 of 3) uit een van de schijven komen (weet niet welke).
Dus ik heb even dat samsung tooltje geprobeerd (shdiag & hutil) maar die scannen alleen IDE schijven lijkt het wel, want ze zien niks (in XP ook niet).
Als ik Raid uitzet, en ga dos in en start het proggie, zien ze ook geen schijven (omdat het SATA schijven zijn dus)

hoe krijg ik nu dat tooltje aan de praat??
Of een andere goede manier om je schijven de testen.

Verwijderd

Wat voor specs heeft je systeem -en vooral- de voeding?

Schijven die tikken tijdens gebruik kan namelijk ook duiden op een te zwakke voeding.

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:13:

Schijven die tikken tijdens gebruik kan namelijk ook duiden op een te zwakke voeding.
en vergeet niet alvast te backuppen

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Die tools werken meestal niet op onboard raidchips (eens ergens in de readme gelezen)
Als je ze aansluit op een cheapass sweex sata kaartje wil het wel..
(zolang ze maar niet in raid draaien)

[ Voor 12% gewijzigd door Occy74 op 21-07-2005 16:24 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:13:

Zie mn specs linkje in mn sig

• Stalker
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-02 10:45

Stalker

Leon 20 VT Topsport

Dat getik is bij mij over gegaan door de videokaart en de hdd niet op dezelfde voedingsdraad te zetten.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Stalker schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:36:
Dat getik is bij mij over gegaan door de videokaart en de hdd niet op dezelfde voedingsdraad te zetten.
Mijn videokaart zit alleen samen met de dvdspeler, de 2 schijven zitten samen op een andere.
Ik heb deze inmiddels even op een aparte snoer aangeloten kijken of dat helpt

-edit

nee dus ik hoorde het net weer

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 16:45 ]

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 00:17
hmmm

ik heb zonet 4 samsung sata300 HDs gekocht en wou deze op mijn DFI NF4 Ultra-D in RAID 1 en RAID 0 draaien...

nu wil ik dat uiteraard absoluut niet doen vooraleer ik alle HDs grondig heb getest

vandaar dat ik ook HUTIL probeerde,
maar deze ziet mijn HDs ook niet... :(

ik heb dan wel een onboard SATA controller, maar RAID staat absoluut nog niet aan...

weet iemand hoe ik die HUTIL aan het werken kan krijgen?? (zonder apparte SATA controller te kopen uiteraard)

het zou nl wel schandalig zijn moest hutil niet werken met de SATA300 controller op de NF4 chipset...

dit is volgens mij nl, met EXTREEM ruime voorsprong, de meest gebruikte SATA300 controller in de hele fuckin wereld...

[ Voor 19% gewijzigd door Mastakilla op 06-08-2005 14:59 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:20
Gebruik gewoon de tool van Hitachi, die werkt op alle merken HD's en meeste controllers.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het probleem ook gehad. Je kan nieuwe utility ook proberen maar anders moet je namelijk eerst de SATA drivers laden voor Dos en een nieuwe bootdisk uiteraard dan maken en dan kan je de harde schijven wel zien. Ik heb het vaker gedaan omdat ik met een MSI nvidia bordje aan de slag was gegaan waar het ook niet lukte.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03 12:27
Ik heb dit ook gehad, bij mij lag het aan te weinig spanning. Heb een andere voeding geplaatst waarna het probleem verdwenen was.

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 00:17
mad-dog:
ik gebruik uiteraard bij voorkeur de tool van samsung hiervoor... maar als dit echt niet gaat, en het duurt nog maanden voor ze de NF4 controller gaan ondersteunen, dan zal ik iig die tool van Hitachi eens proberen (hoewel ik dat voor een diagnose toch niet zozeer vertrouw, de tool van de concurrent)

itsalex:
kan je me wat preciezer uitleggen wat je bedoeld? je bedoeld dat ik drivers in die bootable floppy moet laden om de controller te ondersteunen? (zoiets als F6 bij de windows installatie?)
kan je me uitleggen hoe dit moet?
of is er misschien iemand die al een image heeft van zo'n "bootable NF4 floppy"?

bluecupra:
ik heb een OCZ powerstream 520W, dus dat lijkt me het probleem niet

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-02 16:00
Tikkende schijven kunnen er ook op wijzen dat ze naar de haaien (aan het gaan) zijn.
Pagina: 1