Toon posts:

Proliant 800 leest geen cdrom/floppy

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Compaq Proliant 800.

Ik wou een andere OS installeren, alleen de Cd werd niet gelezen bij het booten van de PC.
2 weken geleden had ik Debian geinstalleerd vanaf een cd en dat ging perfect.

Kan niet in de bios komen, als je op F10 klikt krijg je als melding:
the system partition utilities are not available on this system
F2 om verder te klikken....
dan krijg je gewoon mijn bootloader ((grub) en start debian op)

Heb de smartstart cd geprobeerd, maar de computer wil ook de smart CD niet lezen bij het opstarten van de pc.
Na het booten van linux, wou ik een cd proberen te lezen. En dan ging ook niet goed:
code:
1
2
3
4
debian:/# mount cdrom
mount: No medium found
debian:/# mount /dev/cdrom

Dit laatste is remote gedaan

Lokaal krijg je als fout:
code:
1
2
3
debian:/# mount /dev/cdrom
cdrom: open failed.

Hoe ga ik nou mijn BIOS inkomen of hoe zal ik een cdrom kunnen lezen bij het opstarten.?

Met vriendelijke groeten.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hm. Proliant 800. De smartstart cd wilde ook niet gelezen worden? Hm. Ik heb wel eens zoiets gehad, maar wat was het probleem ook al weer?

Ik heb even wat opgezocht, maar het moest uit m'n hoofd.

1. Het geheugen kan stuk zijn, dan wil een Proliant nog wel starten, maar er gebeuren onverklaarbare dingen, echt heel slordig.
2. De bootvolgorde staat niet goed en dan wil de Proliant niet goed starten. Kan je wel booten vanaf flop? Zo ja, stel dan opnieuw de Proliant in, en dan goed letten op de bootvolgorde, handmatig aanpassen dus en niet alles automatisch laten configureren. Wat voor bootflop je precies nodig hebt, weet ik niet uit m'n hoofd.

Nu ik er verder over nadenk: de system utilities worden op een aparte partitie geïnstalleerd, misschien dat deze partitie vernaggeld is na installatie Debian. Ook staan daar vaak instellingen enz. Het lijkt er dus op dat je de Proliant even opnieuw moet instellen.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

Edit: en de cd-romspeler zou natuurlijk ook gewoon stuk kunnen zijn :P

[ Voor 5% gewijzigd door Motrax op 21-07-2005 14:53 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Motrax schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:52:
Hm. Proliant 800. De smartstart cd wilde ook niet gelezen worden? Hm. Ik heb wel eens zoiets gehad, maar wat was het probleem ook al weer?

Ik heb even wat opgezocht, maar het moest uit m'n hoofd.

1. Het geheugen kan stuk zijn, dan wil een Proliant nog wel starten, maar er gebeuren onverklaarbare dingen, echt heel slordig.
2. De bootvolgorde staat niet goed en dan wil de Proliant niet goed starten. Kan je wel booten vanaf flop? Zo ja, stel dan opnieuw de Proliant in, en dan goed letten op de bootvolgorde, handmatig aanpassen dus en niet alles automatisch laten configureren. Wat voor bootflop je precies nodig hebt, weet ik niet uit m'n hoofd.

Nu ik er verder over nadenk: de system utilities worden op een aparte partitie geïnstalleerd, misschien dat deze partitie vernaggeld is na installatie Debian. Ook staan daar vaak instellingen enz. Het lijkt er dus op dat je de Proliant even opnieuw moet instellen.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

Edit: en de cd-romspeler zou natuurlijk ook gewoon stuk kunnen zijn :P
CD word niet gelezen, ook geen floppy, ik heb meerdere floppys van de site van compaq geprobeerd maar het word helemaal niet gelezen, en ja misschien heeft debian wat stuk gemaakt. Maar debian werkt zelf wel als een trein zonder problemen. Ik denk niet dat het de geheugen kan zijn, en cdrom-speler ook niet denk ik van floppy word ook niet gelezen. Heel raar dit.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als een deel van je bios op harde schijf staat, is dat waarschijnlijk gewist toen je nieuwe partities aanmaakte voor je debian installatie, zoals hierboven al gezegd werd. Als het BIOS nu er van uit gaat dat er eerst van HD en dan van cdrom geboot moet worden, en je kunt die instelling nu niet meer veranderen, dan zit je lelijk klem.

Wat gebeurt er als je de harde schijf ontkoppeld? Wordt er dan wel van cdrom gestart? In dat geval kun je proberen de actieve partitie op de HD te inactiveren (of de bootloader op de harde schijf te wissen als laatste optie). Uiteraard is een backup van je harddisk dan wel een goed idee...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry hoor, maar dit heeft niets met PNS te maken.
Check eerst eens de bekabeling van je CD-ROM en floppy :?
Grote kans dat er gewoon een kabeltje loszit of je CD-ROM het begeven heeft.

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.