Toon posts:

kabel uit router herverdelen met hub, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over een router in combinatie met een hubje.

De situatie is als volgt: de router ligt in kamer A waar een gat in de muur is geboord zodat er een kabel getrokken kon worden naar kamer B.

Nu ligt kamer C tegenover kamer B. Mijn vraag is of de kabel van B kan worden gesplitst (gekopieerd) met een simpel hubje, zodat zowel B en C gebruik maken van slechts één uitgang van de router. Kan dit?

(Natuurlijk is dit niet echt efficiënt, maar C zal weinig gebruik maken van internet en een nieuwe router kopen met meer poorten is het niet waard, dan koop ik liever een goedkoop hubje).

Alvast bedankt!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Volgens mij moet is gewoon werken, tenminste binnen ons bedrijf "hubben" wij wel vaker door :P

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Tuurlijk, een switch of een hub achter een router is heel normaal. Zo kun je je interne netwerk aan het internet (bijvoorbeeld) koppelen. Je kunt zelfs meerdere hubs/switches stapelen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50
Kan zeer zeker, maar koop geen hub, maar een switch :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is iets heel normaals, want waarom zouden er anders routers bestaan die maar 1 LAN-poort hebben? Maar zoals hierboven aangegeven als je het moet kopen, koop liever een kleine switch (is waarschijnlijk nog goedkoper) dan een hub.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de hulp!

Nog een klein vraagje: de switch die ik nu gekocht heb, heeft 5 poorten en geen specifieke 'uplink' port zoals bij een router. Kan ik nu de kabel die in kamer B ligt (die eerst direct op een pc was aangesloten) nu gewoon in poort 1 van de switch stoppen, dan een nieuwe kabel in poort 2 naar de pc van B, en nog een nieuwe kabel in poort 3 naar de pc van C?

Nogmaals dank!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Je hebt geen uplink poort nodig op een switch! Stop de kabel van de router en de kabels van de PC's in elke willekeurige poort van de switch en het moet werken!
(als de computers goed geconfigureerd zijn natuurlijk)

If I can't fix it, it ain't broken.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18

WouterG

Dit is geen ondertitel

Als de verbinding tussen switch en router niet mocht werken dan moet je het volgende even lezen:
Wanneer moet ik een cross-kabel gebruiken en wanneer niet?

Een cross-kabel gebruik je wanneer je twee pc's met elkaar wil verbinden, of twee switches die geen uplink hebben. Als de switches wel een uplink poort hebben, dan kan je gewoon een straight kabel gebruiken om de twee te verbinden: Het ene uiteinde in de uplink van switch 1, het andere uiteinde in een normale poort van switch 2.

Tegenwoordig zijn ook veel switches auto-MDI/MDI-X, wat wil zeggen dat ze zelf uitzoeken wat er aan de andere kant van de kabel aanwezig is. Indien nodig zorgen zij zelf dat er een uplinkpoort van de normale poort wordt gemaakt.
Pagina: 1