Die is lastig

In principe zou de hoogte van het salaris kunnen vallen onder een bepaling zoals deze:
1. Werknemer erkent, dat hem/haar door werkgever geheimhouding is opgelegd van alle bijzonderheden, de uitoefening van zijn functie, het kantoor van werkgever en de relaties van werkgever betreffende of daarmee verband houdende, met name ten aanzien van al hetgeen waarvan hij/zij weet of redelijkerwijs moet kunnen begrijpen, dat het in belang van werkgever is daaromtrent geheimhouding te bewaren. Het is werknemer verboden, hetzij gedurende de dienstbetrekking, hetzij na beëindiging daarvan, op enigerlei wijze direct of indirect, in welke vorm dan ook en in welker voege dan ook, enige mededeling te doen van of aangaande bijzonderheden als hiervoor bedoeld.
Als de hoogte van het salaris de positie van het bedrijf kan schaden dan kan het onder de geheimhoudingsplicht vallen. Maar de vraag is dan of dit ook intern in het bedrijf geldt.
disjfa schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 11:54:
Lijkt me wel. Het is niet iets wat zomaar over de bank gesmeten hoeft te worden dus het zal best wel mogen.
Enige wat je daaruit weet is dat de salarissen bij de desbetreffende werkgever zo uiteen lopen dat een berg mensen die dezelfde werkzaamheden doen zeer verschillend zullen verdienen.
Lijkt op een niet echt sociaal beleid.
Of het sociaal is boeit niet he

De vraag is alleen of het stand houdt voor de rechter.
rac-on schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 11:55:
mag het in het contract staan: lijkt me wel. Het is niet in strijd met enige wetgeving oid
is het onwettig als de zus van je vriendin alsnog d'r salaris verteld aan anderen: niet per se. Ik denk dat de werkgever in dit geval alleen maar een poot heeft om op te staan, als hij hard kan maken dat hij schade ondervind aan het feit dat ze d'r mond toch opengetrokken heeft (zoals dat geldt voor nagenoeg alles in een arbeidscontract)
Ook hier geldt, alles _mag_ in een contract staan. Maar als je het gaat aanvechten kan best blijken dat het contract niet aan de regelgeving voldoet. Ik kan ook een contract maken dat ik je elke dag mag opsluiten in je kantoor en de deur pas om 1800 uur weer open gaat. Houdt alleen geen stand
[
Voor 42% gewijzigd door
Zwerver op 21-07-2005 11:58
]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer