[wc] Aqaugrafx 6600GT agp koelt niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
Beste mensen.. ik heb dus een Aqaugrafx 6600GT agp gisteren ontvangen, meteen gemonteerd enzo op 't eerste gezicht best tevreden toen ik zag dat het water erdoorheen liep e.d. :P maar nou heb ik dus eens even zitten kijken en ik heb gemerkt dat er maar een temperatuurdrop van (eerst 9) 12 graden is. :/

Wat specs:
- Koolance exos-Al (500 watt afvoer mogelijk) (=res, rad & pomp ineen),
- CPU wc'ed met koolance cpu blok
- Nortbridge wc'ed met koolance nb blok
- WC-opstelling / -loop: NB, CPU, GPU
= CPU: intel p4 prescott 3,0 ghz @ 3,51 ghz
= Graka: XFX 6600GT agp
= Mobo: Asus P4P800 SE

Eerst op luchtkoeling was de gpu van m'n kaart 63 graden idle :| en 73 stressed.
Nu op waterkoeling blok is de gpu 51 graden idle en stressed heb ik nog niet getest.

Ik vind deze temperatuur 'n beetje hoog vooral omdat mn CPU 32 graden is en mn northbridge 31 graden. Ik heb zelfs al het kussentje dat om de gpu zit (klik 1, klik 2) erafgehaald om zo een beter contact te kunnen laten maken tussen koelblok en gpu. Gisteren toen ik dit kussentje nog had laten zitten was de temperatuur weer 2 graden hoger ongeveer ! (als iemand mij dit zegt dat het kussentje er beter wel kan zitten plaats ik het zo terug maar ik zie het net er niet van, zolang je maar niet té grote druk op de gpu zet, toch ?)

weet iemand íets wat ik kan doen om m'n kaart eens op gewone temperaturen te laten draaien ?? ik ben het eerlijk gezegd zat om naar die 50+ temperaturen te kijken |:( ook vooral omdat iedereen waar ik van hoor die een 6600GT heeft (ook van xfx) die hebben gewone temperaturen van 30 - 40 graden en niet eens hoger als die gestressed is ^o) ;(

help me!!

[ Voor 4% gewijzigd door Pilske op 21-07-2005 11:33 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik lees niets over koelpasta, hoe zit het daarmee ?

Zelf heb ik ook waterkoeling op mijn GPU alleen dan een 6800LE met een alphacool blokje en de stressed temps daarvan ligt rond de 50, idle op dit moment 46.

Zou eerst ff naar de koelpasta kijken of die er goed opzit, eventueel vervangen door artic silver als je van die standaard meuk gebruikt hebt.

Opzich is die idle temp van je idd best hoog in vergelijking met de rest van je temps, het zou ook kunnen dat ie er toch niet helemaal recht op zit en hoeveel flow geeft je pomp eigenlijk ?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Oorzaak
- Koolance exos-Al
haalt die geclamde 500 watt nooit zonder zelf te smelten, als je mazzel hebt de helft de pomp van die exos set is volgens mij ook niet echt krachtig (lage flow)

- CPU wc'ed met koolance cpu blok
- Nortbridge wc'ed met koolance nb blok
- WC-opstelling / -loop: NB, CPU, GPU
veel spullen in je loop dus je water flow wordt ook veel geremd. misschien dat je vga block van een stevige flow houdt

= CPU: intel p4 prescott 3,0 ghz @ 3,51 ghz
veel vermogen dus warmt je water ook veel op. Ik geloof nooit dat die 32 graden is met dit weer. Die sensor klopt dus voor geen meter je mag met een coolance exos set, OC'd proc e.d. al blij zijn als je water 32 graden is.

Misschien dat je vga block slecht contact maakt. Maar ik zou eerst eens met mbm5 of speedfan en na wat stevige stress die cpu temperatuur meten. Het zou me niks verbazen als die dan over de 40 heen gaat.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Pilske
PilatuS schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 15:45:
Ik lees niets over koelpasta, hoe zit het daarmee ?

Zelf heb ik ook waterkoeling op mijn GPU alleen dan een 6800LE met een alphacool blokje en de stressed temps daarvan ligt rond de 50, idle op dit moment 46.

Zou eerst ff naar de koelpasta kijken of die er goed opzit, eventueel vervangen door artic silver als je van die standaard meuk gebruikt hebt.

Opzich is die idle temp van je idd best hoog in vergelijking met de rest van je temps, het zou ook kunnen dat ie er toch niet helemaal recht op zit en hoeveel flow geeft je pomp eigenlijk ?
koelpasta heb ik de pasta die bij mn CPU blok zat gebruikt omdat ik daar nog gigantisch veel van had:
thermal conductivity: 4,5w/m-k
thermal resistance: 0,06 c-in2/w

Artic silver 5:
Thermal Conductance: >350,000W/m2 °C (0.001 inch layer)
Thermal Resistance: <0.0045°C-in2/Watt (0.001 inch layer)

Ik ga dus alvast zeker arctic silver 5 kopen volgende keer dat ik ergens iets bestel .. dat is idd wel n groot verschil om te zien, maar zou dat zo'n groot temperatuur verschil kunnen veroorzaken ??

(ik weet niet zeker of dit klopt, maar) Er zitten 2 pompen (voor als een ermee ophoudt) in de exos-Al die volgens koolance 2 liter/min (= 120 l/h :P) doen ..zou toch sterk genoeg moeten zijn om zon klein setupje van stromend water te voorzien. En wat je zegt over er niet recht opzitten dat zou idd kunnen, maar ik heb geen idee hoe ik dit zou kunnen veranderen/verbeteren zodat hij er wel recht opkomt .. :?

alvast bedankt voor de reactie

• Pilske
@martijn_tje:

van de CPU heb je gelijk, ik heb hem nou van z'n overclock gehaald terug naar 3,0 en nou issie 33 graden, maar oc'ed heb je gelijk dan is die 40 graden ja.

maar het zou dus aan de flow van mn set kunnen liggen .. dan ga ik denk ik eens een keer testen met alleen gpu erop aangesloten.. alvast bedankt voor de reactie !

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met AS5 zal de temp wel iets beter zijn, maar verwacht geen groot verschil hoor het zal denk ik misschien 3 graden schelen.

Het kan best eens zo zijn dat het GPU waterblok van veel flow houd, opzich vind ik 2x 120l/u niet echt veel voor een setup met 3 blokken.

Toch zijn het nog best nette temps die je er mee haalt, ok de GPU temp is een beetje hoog maar wel veel beter dan met de stock koeler, denk dat ie stressed niet boven de 55 zal komen met deze WC en das best aardig in mijn mening

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 21-07-2005 16:59 ]

• Pilske
PilatuS schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:59:
Met AS5 zal de temp wel iets beter zijn, maar verwacht geen groot verschil hoor het zal denk ik misschien 3 graden schelen.

Het kan best eens zo zijn dat het GPU waterblok van veel flow houd, opzich vind ik 2x 120l/u niet echt veel voor een setup met 3 blokken.

Toch zijn het nog best nette temps die je er mee haalt, ok de GPU temp is een beetje hoog maar wel veel beter dan met de stock koeler, denk dat ie stressed niet boven de 55 zal komen met deze WC en das best aardig in mijn mening
mmhh ja misschien zit ik wel gewoon te zeveren over die temps .. ik mag opzich nog behoorlijk blij zijn met temps als deze .. en ik vind t ook al mooi dat de temp 13 graden gezakt is door die waterkoeling dus ja :) maja ik had toch wel 30 graden verwacht als je mensen hoort die 30 graden halen met n zalman luchtkoeling -P haha maja het is ook voor 'n groot deel de stilte waar ik het voor doe ... nu kan ik spelden horen vallen zonder ook maar iets van die computer te merken ! :D maja

thnx voor de hulp, ik smeer er binnenkort n keertje artic silver 5 tussen en dan hopen dat de temps omlaag gaan :) !

*edit*
btw na n uurtje counterstrike source was de kaart maar 56 graden :) dus dat is dan wel weer mooi 3 graden meer bij "stress" :P niet echte stress maja ..
*edit*

[ Voor 7% gewijzigd door Pilske op 21-07-2005 18:45 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22
dat scheelt dan toch nog steeds 17 graden met de oude situatie ?
Pagina: 1